سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قربانگاه خردها را بیشتر آنجا توان یافت که برق طمعها بر آن تافت . [نهج البلاغه]
بنام خداوند بخشنده مهربان
مدیر جهاد کشاورزی خبر داد:
پیش بینی برداشت 16 هزار تن گندم در جاجرم
خراسان شمالی - مورخ پنج‌شنبه 1391/04/01 شماره انتشار 18148

علیداد- مدیر جهاد کشاورزی جاجرم پیش بینی کرد 16 هزار تن گندم تا پایان فصل برداشت این محصول در این شهرستان برداشت شود. «کلانتری» با اشاره به آغاز برداشت این محصول در جاجرم گفت: به دلیل این که اقلیم این شهرستان گرم و خشک است، بهترین گندم با پروتئین بالا در آن تولید می شود. وی افزود: سطح زیر کشت گندم این شهرستان 5 هزار و 400 هکتار است و با پیش بینی تولید 16 هزار تن محصول، برآورد می شود که 13 هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان خریداری شود. وی تصریح کرد: این شهرستان یکی از کانون های مهم آلوده به آفت سن گندم است و به همین علت، اطلاع رسانی کامل برای رفع این آفت از مزارع انجام شده است.وی عنوان کرد: در حال حاضر مشکل کمبود کمباین نداریم .

جاجرم امام جمعه موقت؛ حجت الاسلام آزموده

گروه شهرستان ها- امام جمعه موقت جاجرم پس از توصیه همگان به پرهیزکاری و ترک معاصی به یادآوری مناسبت های هفته پرداخت و با اشاره به روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر ملتی دارای جوانانی متدین باشد، از اعتیاد و آفت های دیگر در امان خواهد ماند. وی افزود: هفته صرفه جویی در مصرف آب را پیش رو داریم اما نباید صرفه جویی و اطلاع رسانی در این باره مختص همین هفته باشد، بلکه باید خانواده ها همواره مصرف بهینه را الگو قرار دهند.

وی تصریح کرد: این روزها که برداشت گندم آغاز شده است، باید به پرداخت زکات که یکی از حقوق الهی است، توجه شود.

سنخواست امام جمعه؛ حجت الاسلام یوسف زاده

گروه شهرستان ها- امام جمعه سنخواست ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و سالروز ولادت پاسدار بزرگ اسلام حضرت امام حسین (ع) گفت: امیدوار هستیم پاسداران عزیز با الگو قرار دادن امام حسین (ع)، حافظ اسلام و قرآن باشند که این وظیفه در اصل 150 قانون اساسی هم برای سپاه پاسداران پیش بینی و تصریح شده است که سپاه باید حافظ دستاوردهای انقلاب اسلامی باشد.

وی با اشاره به این که ششم تیرماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است، افزود: امروز طبق آمار 94 درصد مردم نگران پدیده اعتیاد هستند و باید توجه داشت که 64 درصد معتادان هم از طریق دوست های بد، معتاد می شوند و عده ای به بهانه تفنن و یک بار تجربه کردن، به این عرصه خطرناک وارد می شوند. وی هم چنین گفت: هفتم تیر، سالروز شهادت سید مظلوم، آیت ا... شهید بهشتی است که خود به تنهایی یک ملت و خاری در چشم دشمنان بود.وی اضافه کرد: دشمنان تهمت های بسیاری به این سید مظلوم زدند .

 

شوقان امام جمعه؛ حجت الاسلام تاتاری

گروه شهرستان ها- امام جمعه شوقان ضمن دعوت خود و مردم به رعایت تقوای الهی به هفته قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: شهادت آیت ا... شهید بهشتی و 72 تن از یاران وی علت این نام گذاری بوده است. وی افزود: آیت ا... شهید بهشتی دارای ویژگی هایی بود که باعث شد دشمنان از وی کینه داشته باشند و انتقام بگیرند.وی از جمله ویژگی های شخصیتی شهید بهشتی را قاطعیت و صلابت وی نام برد و تصریح کرد: وی بصیرت، درایت و مدیریت خود را در جریان تدوین قانون اساسی و قوانین قضایی به نمایش گذاشت. وی بیان کرد: ساده زیستی شهید بهشتی بعد از شهادت وی و زمانی که کتاب هایش را فروخت تا به جای قرض هایش بدهد، بر همگان ثابت شد در حالی که دشمن تبلیغ می کرد آیت ا... بهشتی چندین شرکت و کارخانه دارد.

کمبودها لبخند را ازچهره پسته کاران جاجرم محو کرده است
خراسان شمالی - مورخ یکشنبه 1391/04/04 شماره انتشار 18150
نویسنده: علیداد-علی نیا

در مناطق کویری جاجرم، آفتاب سوزان، غبار شن و ماسه و بادهای پی در پی چشم انداز هر روز ساکنان و مسافران است. اگر چه ممکن است بارش های سیل آسای این روزها برای ساکنان منطقه خوشایند باشد، اما نگرانی کشاورزان از احتمال بروز خسارت در باغ ها در چشمانشان موج می زند. باغ دارانی که شماری از آن ها به پسته کاری روآورده اند و از این راه، امرار معاش می کنند.«عباسی» یکی از پسته کاران منطقه از ما می خواهد که گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات این قشر و قلم توانایی برای نوشتن آن و انعکاس به مسئولان باشیم.

وی می گوید: از قدیم گفته شده است که آموزش دیدن و استفاده از تجربیات افراد موفق می تواند چاره ساز بسیاری از مشکلات باشد، اما احساس می کنم این موضوع در بخش کشاورزی کم رنگ شده است. وی می افزاید: در این شهرستان یک مرکز آموزشی، تحقیقاتی و آزمایشگاهی مرتبط با کشاورزی وجود ندارد تا به باغ داران آموزش دهد.

وی اظهار می دارد: وقتی احساس کنیم که به عنوان یک گروه مولد به ما توجه می شود، ناخودآگاه سعی می کنیم برای موفقیت بیشتر تلاش کنیم، اما به جرأت می گویم از پسته کاران به اندازه کافی حمایت نمی شود.

وی به زمان طولانی بهره وری در این حرفه اشاره می کند و می گوید: از کاشت تا برداشت محصول و کسب درآمد 10 سال طول می کشد. حالا تصور کنید، فردی که تنها حرفه اش کشاورزی باشد و به کشت پسته اقدام کرده باشد، طی این مدت برای کسب درآمد چه باید بکند؟

یکی دیگر از پسته کاران شهرستان خواهان احداث واحدهای پیشرفته فرآوری پسته در منطقه است.«صادق آبادی» می افزاید: 8 هکتار باغ پسته در روستای «صادق آباد» دارم، ولی جهاد کشاورزی به من کود نمی دهد و باید آن را از بازار آزاد تهیه کنم.وی ادامه می دهد: در این شهرستان کارشناسانی که در کشت این محصول، تخصص و مهارت کامل داشته باشند، نداریم و در مواقع ضروری باید اطلاعات مورد نظر را از کارشناسان شهرستان های دیگر کسب کنیم.وی بیان می کند: دعوت از پسته کاران نمونه کشوری به منطقه و برگزاری کارگاه های آموزشی با حضور این افراد به طور حتم در موفقیت پسته کاران منطقه تأثیر بسزایی خواهد داشت.

 

باغ های پسته را به حال خود رها کرده اند

یکی دیگر از پسته کاران جاجرم می گوید: هفته گذشته درختان پسته ام آفت گرفته و برگ هایشان ریزش کرده بود، اما نتوانستم کاری انجام دهم.«شفاعی» می افزاید: مسئولان فقط به محصولاتی مانند گندم و جو بها می دهند، ولی باغ های پسته با این ارزش بالای صادراتی را به حال خود رها کرده اند در حالی که پسته کاران به ناظران و کارشناسان متخصص برای راهنمایی نیاز دارند.

وی بیان می کند: برای اجرای طرح های آبیاری 12 هکتار باغ پسته ام درخواست داده ام، ولی هنوز خبری نشده است.وی اضافه می کند: باغ پسته سال ها عمر می کند و بیش از هر زراعت دیگری، درآمد دارد و اگر مسئولان به باغ داران این بخش تسهیلاتی بدهند، این نعمت بزرگ که از مناطق خشک حاصل می شود برای نسل های آینده باقی می ماند.

 

درختان تشنه اند

«طیبه ایوبی» هم که 70 هکتار باغ پسته دارد، می گوید: 2 سال و نیم است که باغ پسته دارم و یکی از بزرگ ترین باغ های پسته شهرستان متعلق به من است، اما این باغ در حال نابودی و تخریب صد درصدی است، چون برای تمدید پروانه آب چاه این باغ تعلل می کنند.

وی بیان می کند: قصد داشتم که این چاه آب را برقی و آبیاری را تحت فشار کنم ولی هنوز به نتیجه نرسیده ام و اکنون درختان پسته تشنه اند.وی اظهار می دارد: در حالی که تاکنون 400 میلیون ریال برای این باغ هزینه کرده ام اما حتی از آن یک بار هم بازدید نکرده اند.به گفته وی، جهاد کشاورزی در دادن یک تراکتور برای اصلاح و احیای باغ کوتاهی می کند.

 

پسته کاری، اولویت باغ داران منطقه

مدیر جهاد کشاورزی جاجرم می گوید: این شهرستان در زمینه تولید پسته عملکرد خوبی دارد، به طوری که می توان گفت: سالانه 70 تن تولید داشته است که با توجه به شرایط اقلیمی منطقه با توجه بیشتر قابل افزایش است.

«کلانتری» عنوان می کند: 290 هکتار باغ پسته در جاجرم احداث شده که 100 هکتار به شکل بارور است و 190 هکتار نیز به مرحله باروری نزدیک شده است.وی از جمله ارقام پسته سازگار با اقلیم جاجرم را «اوحدی، احمد، آقایی، کله قوچی و اکبری» بر می شمرد و می افزاید: سطح زیر کشت این ارقام در شهرستان 135 هکتار است.وی اظهار می کند: از جمله مواردی که جاجرم را خاستگاه کشت پسته کرده است، می توان به مقاومت این گیاه به شوری و قابلیت کشت آن در خاک های نمکی و وجود آب و هوای گرم و خشک در منطقه اشاره کرد.وی تصریح می کند: آب و هوای شهرستان برای کاشت پسته مناسب است و به علت کم آبی در منطقه، کاشت پسته به اولویت باغ داران تبدیل شده است. وی اذعان می کند: با وجود ظرفیت های خوبی از جمله آب و خاک مناسب و هوای سازگار در منطقه برای کاشت پسته، اما پسته کاران با مشکلاتی روبه رو هستند که از جمله آن می توان به نبود تشکل های حمایتی از جمله شرکت های حمایتی تولید پسته یا اتحادیه صنف پسته کاران، کمبود و گرانی نهاده های کشاورزی، کمبود اعتبارات ترویجی برای برگزاری کلاس های آموزشی درباره اصول هرس، کوددهی، پیوند زدن و مبارزه با آفات و بیماری ها اشاره کرد.وی یادآور می شود: سال گذشته برای تسهیل امور باغ داران، ترمینال فرآوری پسته با هزینه 140 میلیون ریال در منطقه بهره برداری شد.

 

اعتبارات رو به کاهش، عامل اصلی کم رونقی فعالیت های ترویجی

اما مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در پاسخ به گلایه های پسته کاران جاجرم می گوید: دوره های آموزشی برای پسته کاران اسفراین و جاجرم دایر شده است و حتی از کارشناسان زبده استان سمنان که در این بخش فعالیت داشته اند، دعوت کرده ایم تا در این جلسه ها حاضر شوند و اطلاعات لازم را در اختیار این پسته کاران قرار دهند. «نامور» می افزاید: اگر اعتبارات مورد نیاز تأمین شود، به طور حتم بازدیدهای آموزشی از باغ های پسته هم برای پسته کاران این مناطق برگزار خواهد شد تا بتوانند از تجارب نمونه های این بخش بهره ببرند.وی اذعان می کند: متأسفانه طی 3 تا 4 سال اخیر اعتبارات استانی در بخش باغبانی رو به کاهش بوده است و به همین دلیل، بارها خواستار اختصاص اعتبارات بیشتر بوده ایم که امیدوارم نتیجه بخش باشد.وی در رابطه با حضور کارشناسان ناظر در باغ های پسته هم می گوید: در حال حاضر در استان 2 ناظر باغبانی فعالیت دارند که با توجه به ویژگی های خاص محصول انگور، در این بخش فعال هستند. اما اعتبارات فعلی جواب گوی جذب کارشناسان در این بخش نیست. «نامور» بیان می کند: به هر مهندس ناظر سالانه 30 تا 40 میلیون ریال پرداخت می شود و به اعتقاد من، اگر برای جذب ناظران هزینه شود، در افزایش تولید محصول بی شک موفق خواهیم بود کما این که تجربه هم این موضوع را ثابت کرده است. وی هم چنین عنوان می کند: باغ داران متقاضی آبیاری تحت فشار به راحتی می توانند تسهیلات دریافت کنند و چنان چه با مشکلی برخورد کردند، می توانند به مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مراجعه کنند. وی با اشاره به فعالیت ترمینال فرآوری پسته در جاجرم تصریح می کند: اگر به احداث ترمینال پیشرفته ای نیاز است و چنان چه سرمایه گذاری، متقاضی باشد، از محل اعتبارات توسعه بخش کشاورزی تسهیلات مورد نیاز اختصاص داده خواهد شد.وی می افزاید: پیشنهاد طرح توسعه هزار هکتار باغ پسته در اسفراین و جاجرم به وزارت خانه ارائه شده است که در صورت موافقت با آن، گام های اولیه برای احداث باغ های جدید پسته در این 2 شهرستان برداشته خواهد شد.

شراره های شیطانی در دستان کودکان بینوا

علیداد- عصر یکی از روزهای هفته گذشته برای پیاده روی به بوستان لاله جاجرم رفتم؛ بوستانی که خارج از شهر قرار دارد. وقتی به مقصد رسیدم، متوجه 2 پسر بچه حدود 8 ساله شدم که 2 تکه کاغذ را به یکدیگر نزدیک می کردند. حس کنجکاوی ام برانگیخته شد و نزدیک تر شدم. پسر بچه ها زیر سایه درخت کاج و روی چمن ها نشسته بودند و در حال سیگار کشیدن بودند.

سیگار روشن را از دستشان گرفتم. کبریتی نیز در دست یکی از آن ها قرار داشت که هر چه اصرار کردم، ندادند. در جیب لباس پسرک پاکت سیگاری بود که آن را هم گرفتم و پس از مچاله کردن، در سطل آشغال انداختم. متأسفانه این اولین باری نبود که با چنین صحنه ای مواجه شده بودم. در حالی که این بوستان، مأمور انتظامات هم دارد، ولی به راحتی در آن بزهکاری هایی نظیر این رخ می دهد. نوجوان هایی زیر آلاچیق ها برای خود قلیان می کشند و کسی هم با آن ها برخوردی ندارد.

حداقل کسی پیدا نمی شود که آن ها را ارشاد کند. خانواده ها هم بر این گمان هستند که فرزندان شان در پارک به تفریح می پردازند. مدیران دستگاه های مختلف هر چند وقت یک بار گرد هم می آیند و درباره آسیب های اجتماعی بحث می کنند، اما می شود خبر نداشته باشند که 2 کیلومتر آن سوتر از اتاق جلسات آن ها نخستین جرقه های بزهکاری نوجوانان و جوانان شروع می شود.

این مسئله به خصوص برای شهری که لقب دارالمؤمنین بر آن نهاده اند، زیبنده نیست. جا دارد که مسئولان به خود بیایند و تنها به دنبال خانه های خراب و بافت های فرسوده خالی و جنوب شهر نباشند و گوشه چشمی هم به دیگر مسائل شهری بیندازند.

البته شاید هم این کودکان، چنین صحنه هایی را در خانواده خود دیده اند و حالا دور از خانه و خانواده آن را تجربه می کنند و قربانی خانواده های شان می شوند. بعضی از این کودکان زندگی را با افرادی تجربه می کنند که بی سوادی، اعتیاد، خشونت و فقر از ویژگی های آنان است.

اگر چه آماری از سوی نهادهای ذی ربط در شهرستان درباره اعتیاد کودکان و نوجوانان اعلام نشده است اما مسئولان باید مراقب باشند، زیرا کودکان و نوجوانان آینده سازان این خطه و مملکت هستند و همین ها باید مایه افتخار این شهر باشند.

مدیر جهاد کشاورزی:
مدیریت منابع آب از اولویت های بخش کشاورزی جاجرم است
خراسان شمالی - مورخ سه‌شنبه 1391/04/06 شماره انتشار 18152

علیداد – مدیریت منابع آب یکی از اولویت های بخش کشاورزی در جاجرم است.مدیر جهاد کشاورزی جاجرم روز گذشته با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: از محل اعتبارات ملی و استانی طرح لوله گذاری، امسال 42 کیلومتر لوله گذاری و 2 کیلومتر کانال کشی برای آبرسانی بهینه با اعتبار 72 میلیارد و 100 میلیون ریال اجرا شده است.«علی اصغر کلانتری» بیان کرد: در سال گذشته نیز 12 رشته قنات با اعتبار یک میلیارد و 800 میلیون ریال لایروبی و مرمت شد.وی با بیان این که سهم شهرستان از اعتبار آبیاری نوین 15 میلیارد ریال است گفت: تاکنون از این اعتبار 7 میلیارد و 700 میلیون ریال در 167 هکتار از اراضی کشاورزی هزینه شده است. وی افزود: یکی از محورهای دیگر بخش کشاورزی، افزایش تولیدات دامی است که در این راستا، در جاجرم سالانه 850 تن شیر خام تولید می شود.به گفته وی، 180 هزار رأس دام سبک و 6 تا 7 هزار رأس دام سنگین در این شهرستان وجود دارد.وی بیان کرد: سال گذشته هزار و 430 تن گوشت قرمز، 40 تن گوشت بوقلمون، 18 و نیم تن عسل و 15 تن ماهی تولید شده است.

وی با بیان این که حفظ ذخایر دام و اصلاح نژاد آن در منطقه از دیگر اهداف مدیریت جهاد کشاورزی در جاجرم است گفت: به دلیل نبود مرغداری گوشتی در جاجرم، امسال مجوز احداث 2 مرغداری به ظرفیت تولید 20 هزار قطعه در سال اخذ و اعتبار یکی از این واحدها به مبلغ 36 میلیارد ریال در صندوق توسعه کشاورزی نیز تصویب شده است.وی تأکید کرد: تبدیل دامداری های سنتی که در آن گوسفند پرورش داده می شود به دامداری صنعتی بدون اتکا به مراتع در دستور کار است و برنامه ریزی برای تأمین خوراک دام مورد نیاز، بهسازی و نوسازی اماکن دامی نیز از دیگر اهدافی است که امسال برای آن برنامه ریزی شده است.مدیر جهاد کشاورزی جاجرم اعلام کرد: مشخصات 110 رأس دام اصیل و 320 رأس دام روستایی ثبت و رکورد گیری و آنالیز شیر 2 هزار رأس دام نیز انجام شده است.وی اظهار داشت: از محل هدفمندی یارانه ها 15 میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان تسهیلات در بخش کشاورزی این شهرستان پرداخت شده است ضمن این که 45 میلیارد ریال تسهیلات نیز به کشاورزانی که به بانک ها معرفی شده اند پرداخت خواهد شد.وی از فعالیت نخستین گلخانه هیدروپونیک تولید خیار در شهرستان خبر داد و گفت: مساحت این گلخانه 3 هزار و 100 مترمربع است که با اعتبار 14 میلیارد و 400 میلیون ریال احداث و در سال اول بهره برداری سودآوری آن 850 میلیون ریال برآورد شده است.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی:
سرانه کتاب در جاجرم 3 برابر میانگین کشور است
خراسان شمالی - مورخ سه‌شنبه 1391/04/06 شماره انتشار 18152

علیداد- سرانه کتاب در جاجرم 150 جلد به ازای هر 100 نفر است که 3 برابر میانگین کشوری این شاخص به شمار می آید.رئیس اداره کتابخانه های عمومی جاجرم شنبه ضمن اعلام این مطلب گفت: این شهرستان در این شاخص در جایگاه دوم استان قرار دارد.

«عباس زاده» افزود: این شاخص در 2 سال گذشته 144 درصد رشد داشته به طوری که تعداد کتاب در کتابخانه های عمومی شهرستان از 21 هزار و 518 جلد به 52 هزار و 529 جلد افزایش یافته است. وی یادآور شد: در این شهرستان به ازای هر 100 نفر، 7 و 23 صدم نفر عضو کتابخانه های عمومی هستند و این در حالی است که میانگین کشوری این شاخص 3 و 44 صدم، میانگین استانی آن 3 و 91 صدم و استاندارد جهانی آن 15 نفر است.وی تعداد کتاب های امانت داده شده در این شهرستان طی سال 90 را هم 129 هزار و 133 جلد عنوان کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری:
بهره برداری از محصول باریجه در کوه اوزوم جاجرم آغاز شد
خراسان شمالی - مورخ چهارشنبه 1391/04/07 شماره انتشار 18153
نویسنده: علیداد

بهره برداری از محصول فرعی مرتعی باریجه در کوه «اوزوم» جاجرم با اشتغال زایی 40 نفر برای افراد بومی روستای «جربت» آغاز شد. رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جاجرم روز گذشته با بیان این مطلب در گفت وگو با خبرنگار ما خاطر نشان کرد: طرح بهره برداری باریجه کوه «اوزوم» از طریق مزایده و به شکل 2 سال بهره برداری و 3 سال استراحت، واگذار شده است و علاوه بر بهره برداری از این گیاه، عملیات احیا و اصلاح نیز در مناطق بهره برداری شده انجام خواهد شد. «قدیمی» بیان کرد: منطقه اجرای این طرح به مساحت هزار و 800 هکتار در فاصله 35 کیلومتری شمال غرب جاجرم واقع شده و سطح مفید رویشگاه آن حدود 600 هکتار است. وی میزان تولید محصول باریجه در این منطقه را به طور متوسط معادل 12 کیلوگرم در هر هکتار و 7 هزار و 240 کیلوگرم در سطح کل رویشگاه با احتساب 10 درصد افت احتمالی برآورد کرد. «قدیمی» گفت: سال گذشته که سال نخست بهره برداری از این رویشگاه بود، بهره برداری از 300 هکتار عرصه طبیعی به روش اصولی و با نظارت کامل کارشناسان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان در مدت 2 ماه، انجام و 4 تن محصول باریجه برداشت شد. وی اضافه کرد: در سال جاری نیز این طرح از اول تیرماه و هم زمان با آمادگی این گیاه برای بهره برداری، آغاز شده است که 2 ماه ادامه خواهد داشت.وی یادآور شد: در پایان فصل بهره برداری سال جاری، بازده زمانی 2 سال بهره برداری از این عرصه به پایان می رسد و دوره استراحت 3 ساله آن تا سال 94 را در پیش داریم تا احیای پوشش گیاهی باریجه در منطقه محقق شود.وی تصریح کرد: اجرای این طرح به کسب درآمد و ارزش اقتصادی حاصل از صادرات محصولات فرعی به خارج از کشور، اشتغال زایی، جلب مشارکت مردم محلی در اجرای برنامه های پیش بینی شده در قالب تشکل ها و حفاظت، احیا و توسعه رویشگاه های منطقه به منظور تولید مستمر می انجامد.«قدیمی» گفت: بهره برداری از گیاه باریجه باید به گونه ای باشد که این منابع خدادادی برای نسل های آینده نیز حفظ شود. وی با اشاره به استعداد اراضی مرتعی و ظرفیت های بالای این شهرستان در رویش گیاهان دارویی و اهمیت بهره برداری از این نعمت خدادادی گفت: تنوع شرایط جغرافیایی و آب وهوایی جاجرم، گوناگونی جوامع گیاهی را پدید آورده است. وی افزود: اگر چه به دلایلی از جمله چرای مفرط و زودرس دام ها و تخریب و تصرف مراتع توسط افراد سودجو، از انبوهی و گستردگی عرصه های گیاهی کاسته شده، ولی هنوز راه نجات جوامع گیاهی بازمانده از خطر انهدام و امید به احیای رویشگاه های زوال یافته باقی است.وی تصریح کرد: دستیابی به این اهداف مهم تنها با تلاش و برنامه ریزی متخصصان و ارائه طرح و برنامه های مدون و مبتنی بر اصول علمی از یک سو و جلب مشارکت مردم در به اجرا آوردن این طرح ها از سوی دیگر امکان پذیر خواهد بود. «قدیمی» عنوان کرد: بهره برداری از گونه های مختلف گیاهی مرتعی از زمانی که انسان به خواص دارویی، صنعتی و شیمیایی آن ها پی برده، به شیوه سنتی رایج شده است. رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جاجرم افزود: با توجه به این که بهره برداری صحیح و علمی از منابع طبیعی و حفاظت از آن یکی از وظایف اصلی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری است، این اداره به شناسایی محصولات فرعی مرتعی و جنگلی قابل بهره برداری اقدام کرده است. وی اضافه کرد: در این بین، بهره برداری از برخی گیاهان از جمله باریجه، گون، کتیرا، گردو، فندق و پسته جنگلی، درمنه، زیره سیاه، علف گاوزبان و بعضی گونه های دیگر، پس از تهیه طرح بهره برداری از طریق مزایده به بخش خصوصی به ویژه افراد محلی و بومی واگذار می شود.وی عنوان کرد: در این شهرستان 2 طرح بهره برداری از کتیرای کوه «قلی سالوک» و کتیرای کوه «بهار» نیز تهیه شده است و با مراجعه متقاضیان بهره برداری از آن ها در سال جاری، از طریق مزایده واگذار خواهد شد.

بخشدارجلگه شوقان:
آسفالت مسیرکرنخ به شوقان بعد از 8 سال پایان نیافته است
خراسان شمالی - مورخ پنج‌شنبه 1391/04/08 شماره انتشار 18154

علیداد- عملیات آسفالت مسیر کرنخ به شوقان که از سال 83 آغاز شده هنوز به پایان نرسیده است. بخشدار جلگه شوقان گفت: این محور 30 کیلومتر طول دارد که 5 کیلومتر آن هنوز آسفالت نشده است.«طاهر رستمی» افزود: با توجه به این که این راه، مسیر عبور ساکنان بخش های سنخواست و شوقان و حتی شهروندان اسفراین به سوی شهرهای شمال کشور است و جزو راه های اصلی ارتباطی این بخش محسوب می شود، تکمیل آن ضروری است. وی از متولیان خواستار تسریع در اجرا و تکمیل این پروژه شد.وی ادامه داد:به علت تاخیر در عملیات آسفالت مسیرکرنخ به شوقان بسیاری از رانندگان و شهروندانی که در این مسیر تردد دارند با مشکل مواجه شدند و بارها برای رفع این مشکل به بخشداری مراجعه کرده اند اما موفق به دریافت پاسخ قانع کننده ای نشده اند.

جاجرم امام جمعه؛ حجت الاسلام «موسوی»

علیداد- امام جمعه جاجرم در خطبه های روز گذشته در تشریح آسیب های خانواده، یکی دیگر از این آسیب ها را آزار و اذیت جسمی و اخلاقی دانست و گفت: آزار و اذیتی که هر یک از زوجین نسبت به دیگری روا می دارد، موجب خشم و بیزاری خدا و رسول (ص) و باعث از هم پاشیدگی خانواده می شود.وی ضمن تبریک سالروز ولادت با سعادت صاحب الزمان (عج) و حضرت علی اکبر (ع) افزود: انقلاب ما شروعی برای انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) است و ما هنوز راه طولانی در پیش داریم.وی خاطر نشان کرد: از نظر امام راحل (ره) تکلیف منتظران حضرت مهدی (عج) حفظ نظام و اسلام، تحقق عدالت در کشور، وحدت و صدور انقلاب است و این بیداری اسلامی هم در راستای تحقق مقدمات ظهور است.وی با اشاره به روز جوان تصریح کرد: بهترین و کامل ترین منشور جوانان را امام علی (ع) در نامه ای به فرزند جوان خود امام حسن مجتبی (ع) فرمودند که در آن، بر خدا ترسی و اطاعت از خدا، تمسک به ریسمان الهی، بصیرت و شناخت جوانان تأکید کرده است.وی هم چنین گفت: پیروزی اسلام گرایان در مصر در قلب کشورهای عربی، خط بطلانی بر افکار غربی ها و عمال مبارک بود و آمریکا نتوانست انقلاب مصر را به نفع خود مصادره کند.

 

سنخواست امام جمعه؛ حجت الاسلام «یوسف زاده»

گروه شهرستان ها- امام جمعه سنخواست با اشاره به این که در آستانه نیمه شعبان، سالروز تولد قطب عالم امکان به سر می بریم، گفت: شب تولد امام زمان (عج) مثل شب قدر است و اعمال شب قدر برای نیمه شعبان هم سفارش شده است. وی افزود: اعتقاد به مهدویت اختصاص به شیعه ندارد و بین ادیان مشترک است و فقط در مصادیق آن اختلاف وجود دارد. وی بیان کرد: یکی از واجبات فراموش شده، زکات است و ما باید در فصل برداشت محصول، خدا را سپاس گوییم و پرداخت زکات، تشکر عملی از خداست.

اخبار کوتاه

علیداد- جاجرم:کارشناس آموزش متوسطه آموزش و پرورش جاجرم از آغاز به کار پروژه مهر در این شهرستان خبر داد و گفت: این پروژه شامل آماده سازی فضاهای آموزشی و ساماندهی نیروی انسانی برای آغاز سال تحصیلی به نحو مطلوب است. «سعادتی» افزود: در این شهرستان 6 کمیته ساماندهی، تعمیر و تجهیز، توجیه و تبلیغ، تأیید صلاحیت، نظارت و ارزیابی و انتصابات تشکیل شده است.

ادعای چند کسبه جاجرم از فعالیت بازرسان بدون معرفی نامه و پاسخ 2 مسئول
خراسان شمالی - مورخ دوشنبه 1391/04/12 شماره انتشار 18157

علیداد- تعدادی از کسبه جاجرم در تماس با دفتر روزنامه مدعی شدند که مأموران بدون معرفی نامه با حضور در مغازه های آنان جریمه هایی را در نظر گرفته اند.یکی از آن ها گفت: افرادی با حضور در این جا به من اخطار دادند که به علت نبود برچسب قیمت مرتکب تخلف شده ام، در حالی که به یاد نمی آورم که بازرسانی از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت یا مجمع امور صنفی آمده باشند. «دوستی» یکی دیگر از کسبه گفت: چند روز قبل افرادی به مغازه ام آمدند و گفتند که به علت نصب نکردن برچسب قیمت مرتکب تخلف شده ام اما برگه یا مجوزی نشان ندادند.«براتی» یکی دیگر از کسبه که موضوع مشابهی برای وی پیش آمده است، گفت: اگر مأموران و بازرسان قرار است نظارت را انجام بدهند، حداقل برگه مجوز و معرفی نامه ای باید نشان بدهند تا فروشندگان از فعالیت آنان اطمینان حاصل کنند.اما رئیس مجمع امور صنفی جاجرم گفت: امکان ندارد بدون آن که مأمورانی آمده باشند، جریمه ای برای فروشندگان قید شود چون جریمه واحدهای صنفی به 2 شکل انجام می شود، یکی زمانی که بازرسی انجام شود و دیگر این که شاکی وجود داشته باشد.«علی میرابی» درباره ادعای این تعداد از کسبه در مورد بازرسی های خاص هم عنوان کرد: این بازرسی ها توسط بازرسان اداره کل تعزیرات حکومتی استان بوده است و صحت دارد. از سوی دیگر، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت جاجرم درباره اظهارات این افراد عنوان کرد: بازرسی از اصناف، کارخانه ها و مؤسسات بر عهده سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و اداره های صنعت، معدن و تجارت و رسیدگی به پرونده ها برعهده شعب مختلف تعزیرات حکومتی است و پرونده های تشکیل شده به دست بازرسان به اداره کل تعزیرات حکومتی استان ارسال می شود. «آریانی» بیان کرد: این شهرستان شعبه ای از تعزیرات حکومتی ندارد، اما در گذشته هر چند ماه یک بار، شعبه سیار تعزیرات حکومتی کار رسیدگی به پرونده های این شهرستان را انجام می داد ولی در حال حاضر اصناف باید برای پاسخ گویی درباره موارد اتهامی خود به مرکز استان بروند. وی که درج نشدن قیمت کالا را جزو تخلفات مندرج در قانون نظام صنفی می داند، تصریح کرد: ادعای این فروشندگان کذب محض است، مگر آن که مأمور تقلبی بوده باشد که آن هم احتمال ندارد.وی در عین حال افزود: برخی مواقع، اداره کل تعزیرات حکومتی در طرح های نظارتی خود گشت سیار دارد که مستقیم، کار بازرسی را انجام می دهند. وی خاطر نشان کرد: امسال 4 هزار و 720 فقره بازرسی از واحدهای صنفی در این شهرستان از سوی مجمع امور صنفی انجام شده که 134 مورد تخلف به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

سرپرست نمایندگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی:
تعهد اشتغال جاجرم در سال جاری 3 هزار و 44 نفر است
خراسان شمالی - مورخ سه‌شنبه 1391/04/13 شماره انتشار 18158

علیداد- اشتغال زایی تعهد شده جاجرم در سال جاری 3 هزار و 44 نفر است. سرپرست نمایندگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی جاجرم گفت: این سهمیه براساس فرصت شغلی در نظر گرفته شده برای استان که 43 هزار و 357 نفر بوده، تعیین شده است. «کاویانی» افزود: فرصت های شغلی ایجاد شده توسط دستگاه های عضو کارگروه اشتغال شهرستان در سامانه «رصد» ثبت می شود. وی با بیان این که این فرصت های شغلی بدون احتساب بخش مسکن است بیان کرد: فرصت های شغلی در حوزه مسکن به ازای ساخت هر 60 مترمربع و درصد پیشرفت فیزیکی توسط دستگاه های مرتبط قابل محاسبه است. وی خاطر نشان کرد: سال گذشته با احتساب بخش مسکن تعهد اشتغال جاجرم 4 هزار و 432 نفر بود که 95 درصد آن محقق شد.

رئیس کمیته امداد:
42 واحد مسکن مددجویان جاجرم امسال بهسازی شده است
خراسان شمالی - مورخ سه‌شنبه 1391/04/13 شماره انتشار 18158

علوی- 42 واحد مسکن مددجویان کمیته امداد جاجرم از ابتدای سال تاکنون مرمت و بهسازی شده است.رئیس کمیته امداد جاجرم گفت: برای این منظور بیش از 211 میلیون و 314 هزار ریال هزینه شده است.«رضا علی اکبریان» خاطر نشان کرد: کمیته امداد جاجرم سال گذشته نیز 78 حمام برای منازل مددجویان احداث کرد که 518 میلیون و 226 هزار ریال برای آن هزینه شد. وی از احداث 92 سرویس بهداشتی با صرف 305 میلیون ریال برای مددجویان هم خبر داد.


91/12/20::: 9:46 ص
  
  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ بسمه تعالی، وب سایت خوبی و اطلاعات جامعی داری خیلی خوشم آمد ، پیش پیش عید باستانی را تبریک می گویم ، دوست عزیر اگر فرصت کردی به وب سایت ( به روز جاجرم) (( جاجرم شهری است در خراسان شمالی )) سری بزن و اطلاعات خود را با اطلاعات و داده های همدیگر زیبا تر کنیم . دوستدار شما حاج قاسم ضمنا شماره تماس من 09194977732 است. در صورت دوست داشتن من را در لینک خود قرار بده-
کد تاریخ قمری ، شمسی و میلادی به همراه مناسبت

دریافت کد رتبه جهانی سایت و وبلاگ