سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند ـ عزّوجلّ ـ، هرگاه بنده ای را دوستبدارد و او اندکْ کار خیری انجام دهد، در برابر آن اندک، به اوپاداشِ بسیار می دهد و دادن پاداش بسیار در برابر کارِ اندک، براو سنگین نمی آید . [امام صادق علیه السلام]
بنام خداوند بخشنده مهربان

سقوط شهاب‌سنگی در روسیه / تصاویر

در آسمان شهر چلیابینسک، یک شئ نورانی که با سرعت در آسمان پرواز می‌کرد از خود ردی بر جای گذاشت و دو دقیقه بعد صدای سه انفجار متوالی شنیده شد. موج ناشی از این انفجارها پنجره‌های ساختمان‌های شهر و اطراف را خرد کرد.

ملت ایران: جمعه صبح یک جسم درخشان در آسمان اورال روسیه مشاهده شد.

به نقل از خبرگزاریهای روسیه، سازمان رسیدگی به امور غیرمترقبه روسیه در بیانیه خود گفته است، احتمال دارد این یک شهاب سنگ عظیم بوده که توسط شاهدان دیده شده است.

این جسم درخشان قبل از برخورد با زمین در استانهای سوردلوسک و چلیابینسک قابل رویت بوده است.

یورونیوز هم در این باره، نوشت: برخورد شهابسنگ با زمین در چلیابینسک، در منطقه کوهستانی اورال روسیه، صدها مجروح به جا گذاشت.

سقوط سنگ‌های گداخته این شیء آسمانی، با به وجود آوردن خساراتی، موجب زخمی شدن حدود پانصد نفر از شهروندان این منطقه شد.

یوری بورنکو، نماینده محلی وزارت امور غیر مترقبه روسیه در تشریح جزییات این واقعه گفت: «در آسمان شهر چلیابینسک، یک شئ نورانی که با سرعت در آسمان پرواز می‌کرد از خود ردی بر جای گذاشت و دو دقیقه بعد صدای سه انفجار متوالی شنیده شد. موج ناشی از این انفجارها پنجره‌های ساختمان‌های شهر و اطراف را خرد کرد.»

حال دست کم سه تن از مجروحان این رخداد وخیم گزارش شده است.

یکی از شهروندان می‌گوید: « یک جسم در حال حرکت را در آسمان دیدم، چند لحظه بعد، نوری را دیدیم که اول فکر کردیم آتش بازی است اما بعد ردی نورانی را دیدیم که به نظر می‌رسید یک موشک است و دو دقیقه بعد هم صدای انفجار را شنیدیم. پنجره‌ها شکستند و چای و نان و خلاصه همه چیز روی زمین افتاد.»

حادثه روز جمعه در چلیابینسک در حالی رخ داد که سازمان تحقیقات فضایی آمریکا، ناسا، پیش بینی کرده است که یک جرم آسمانی موسوم به "2012 دی‌ای 14” با قطر 46 متر، شامگاه جمعه، نزدیک‌ترین فاصله یک شیئ سماوی با زمین در طول 15 سال گذشته را تجربه می‌کند.

استاد نجوم دانشگاه صنعتی شریف با بیان این که انفجار شهاب سنگی و بروز آتش‌گوی از پدیده های کاملا معمول نجومی است تاکید کرد: انفجار شهاب سنگی در روسیه ارتباطی با گذر یک سیارک از نزدیکی زمین در شامگاه امشب ندارد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، یک دنباله‌دار که صبح جمعه در آسمان روسیه منفجر شده بود، توپ‌های آتشین را به سوی زمین روانه کرده و منجر به شکسته شدن شیشه‌های خانه‌ها، به صدا درآمدن دزدگیر خودروها و آسیب به حدود 500 تن از ساکنان شهر چلیابینسک در 1500 کیلومتری مسکو شد.

همزمانی این پدیده با گذر سیارک عظیم «2012DA14» که در حدود ساعت 22:54 امشب (به وقت تهران) بدون ایجاد خطر خاصی در فاصله‌ای نزدیک‌تر از ماهواره‌ها به زمین عبور خواهد کرد گمانه زنی‌هایی را مبنی بر احتمال ارتباط این دو پدیده در پی داشت.

پدیده انفجار آتشگوی در روسیه

دکتر رضا منصوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی ایسنا با رد هرگونه ارتباط بین انفجار شهاب سنگی بامداد روز جمعه روسیه و گذر سیارک «2012DA14» از نزدیک زمین همزمانی آنها را امری تصادفی دانست و تاکید کرد: با توجه به ابعاد و مسیر کاملا متفاوت شهاب سنگ منفجر شده و سیارکی که امشب از نزدیک زمین عبور می کند ارتباطی بین آنها وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد پدیده ای که صبح جمعه در روسیه مشاهده شده انفجار شهاب سنگی از نوع آتش گوی بوده که در ارتفاع بالای جو صورت گرفته و موج ناشی از انفجار آن به شکسته شدن شیشه ها و مجروحیت تعدادی از شهروندان روسیه منجر شده است البته طبق گزارش های اولیه حداقل یک قطعه از بقایای شهاب سنگی در زمین مشاهده شده است.

استاد دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به این سوال که آیا نباید چنین برخورد شهاب سنگی از قبل پیش بینی می شد، گفت: این طور پدیده ها پیش بینی نمی شوند چون ابعاد این شهاب سنگ ها بسیار ریز است و در طول سال بارها اتفاق می افتند به طوری که بسیاری از مواردی که هر ساله به عنوان یوفو(اشیاء پرنده ناشناس) گزارش می شوند مربوط به همین آتش گوی هاست که مشابه آن را در مقیاس کوچکتر حدود 10 سال پیش در استان گیلان شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: درشت تر بودن نسبی شهاب سنگ منفجر شده که باعث شده منطقه بزرگتری را در زمین تحت تاثیر قرار دهد و همزمانی آن با عبور سیارک «2012DA14» در شامگاه جمعه باعث توجه بیش از حد رسانه ها به این پدیده شده است.

دکتر منصوری در پایان انفجار شهاب سنگی تونگوتسکا در سال 1908 که باعث سوختن یک جنگل در شمال روسیه شد را از بزرگترین سوانح ناشی از انفجار شهاب سنگ‌ها عنوان کرد که ابعاد آن بسیار وسیع تر از انفجار شهاب سنگی روز جمعه روسیه بوده است.

کد خبر: 38816

تاریخ انتشار:28 بهمن 1391 - 07:1


  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ بسمه تعالی، وب سایت خوبی و اطلاعات جامعی داری خیلی خوشم آمد ، پیش پیش عید باستانی را تبریک می گویم ، دوست عزیر اگر فرصت کردی به وب سایت ( به روز جاجرم) (( جاجرم شهری است در خراسان شمالی )) سری بزن و اطلاعات خود را با اطلاعات و داده های همدیگر زیبا تر کنیم . دوستدار شما حاج قاسم ضمنا شماره تماس من 09194977732 است. در صورت دوست داشتن من را در لینک خود قرار بده-
کد تاریخ قمری ، شمسی و میلادی به همراه مناسبت

دریافت کد رتبه جهانی سایت و وبلاگ