سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که در آنچه فرا می گیرد بسیار بیندیشد، دانش خود را استوار ساخته و آنچه را نفهمیده می فهمد . [امام علی علیه السلام]
بنام خداوند بخشنده مهربان
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت:
14 پرونده تخلف صنفی طی یک روز در جاجرم تشکیل شد
خراسان شمالی - مورخ یکشنبه 1391/12/13 شماره انتشار 18355

علی نیا- چهارده پرونده تخلف صنفی به ارزش ریالی 8 میلیون و 900 هزار ریال طی روز پنج شنبه در جاجرم تشکیل شد.رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت جاجرم روز گذشته با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: پیرو دستور استاندار خراسان شمالی مبنی بر تشکیل گروه های مشترک بازرسی برای بازرسی از واحدهای صنفی، گروه مشترک بازرسی در این شهرستان تشکیل شد. «رضاخواه» افزود: گروه های بازرسی متشکل از نمایندگان صنعت، معدن و تجارت، فرمانداری، شرکت غله و خدمات بازرگانی، مجمع امور صنفی، شبکه بهداشت و درمان و دام پزشکی است.وی تصریح کرد: در نخستین گشت مشترک بازرسی 33 بازرسی از واحدهای صنفی این شهرستان انجام شد.وی بیان کرد: بیشترین پرونده تخلفات مربوط به گرانفروشی، کم فروشی، درج نکردن قیمت و نداشتن صورت حساب بود.وی اضافه کرد: گشت گروه های مشترک بازرسی به شکل روزانه در ساعات معین از روز انجام خواهد شد.

جاجرم امام جمعه؛ حجت الاسلام «موسوی»

گروه شهرستان ها- امام جمعه جاجرم گفت: راه رسیدن به حیات طیبه، عمل صالح همراه با ایمان است.

وی افزود: یکی از اعمال صالح این است که آن چه برای خود دوست می داریم برای دیگران هم دوست بداریم و آن چه برای خود نمی پسندیم برای دیگران هم نپسندیم.

حجت الاسلام «موسوی» تصریح کرد: یکی از عواملی که موجب می شود انسان نزدیک ترین فرد به خدا شود و زیر سایه اجر و رحمت الهی قرار گیرد، انجام اعمال صالح است.

وی بیان کرد: نیکوکاران در قرآن دارای علایمی مانند اقامه نماز، پرداخت زکات، اعتقاد به آخرت و اهل انفاق به نیازمندان هستند.

حجت الاسلام «موسوی» یادآور شد: در روز قیامت خدا افرادی که مؤمنانی را با کمک خود شاد کنند، شاد خواهد کرد.

خطیب جمعه جاجرم اضافه کرد: کمک به محرومان بزرگ ترین عبادت الهی است و نباید فراموش شود.

سنخواست امام جمعه موقت؛ حجت الاسلام «شیرمحمدیان»

گروه شهرستان ها- امام جمعه موقت سنخواست با اشاره به هفته احسان و نیکوکاری گفت: احسان و نیکوکاری یکی از مسائلی است که باید به آن توجه ویژه ای شود.

وی با بیان این که 15 اسفندماه مصادف با روز درخت کاری است، افزود: روز درخت کاری یکی از روزهایی است که در آن مردم به کاشتن نهال تشویق می شوند.

وی در رابطه با نشست اخیر گروه 1+5 اظهار داشت: پیروزی جمهوری اسلامی برگرفته از پیشرفت های هسته ای و رزمایش پیامبر اعظم (ص) به عنوان نماد اقتدار ایران اسلامی است.

حجت الاسلام «شیرمحمدیان» ادامه داد: کمیته امداد در سال 57 تأسیس شد و پناهگاه افرادی است که شاید در ظاهر حامی ندارند.

شوقان امام جمعه؛ حجت الاسلام «تاتاری»

گروه شهرستان ها- امام جمعه شوقان با دعوت نمازگزاران به رعایت تقوای الهی و با اشاره به سالروز تأسیس کمیته امداد گفت: این نهاد برای خدمت به محرومان و طبقه آسیب پذیر جامعه تشکیل شده است.

وی با اشاره به تشکیل بنیاد مستضعفان و جانبازان افزود: تشکیل این نهاد با ارزش برای رسیدگی به خانواده های جانبازان و ایثارگران بوده است.

وی ادامه داد: روز درخت کاری و هفته منابع طبیعی نزدیک است و باید قدر این نعمت های خدادادی را بدانیم.خطیب جمعه شوقان اضافه کرد: هفته احسان و جشن نیکوکاری را پیش رو داریم و باید به هم نوعان نیازمند خود کمک کنیم.حجت الاسلام «تاتاری» یادآور شد: احسان یعنی کاری که انسان در بهترین شکل و عالی ترین مرتبه انجام دهد.

وی بیان کرد: معنای احسان در کمک مالی نیست بلکه احسان در همه ابعاد زندگی انسان مانند تولید، هنر، نویسندگی و تعلیم و تربیت جاری است.

بخشدار:
عملیات اجرایی 7 پروژه مصوب سفر رهبری در جلگه شوقان آغاز شده است
خراسان شمالی - مورخ سه‌شنبه 1391/12/15 شماره انتشار 18357

علی نیا- عملیات اجرایی 7 پروژه اصلی مربوط به مصوبات سفر پر برکت مقام معظم رهبری در بخش جلگه شوقان آغاز شده است.بخشدار جلگه شوقان روز گذشته با بیان این مطلب در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: احداث 8 کیلومتر راه روستایی، اصلاح مجتمع آب رسانی ناویا، احداث پاسگاه انتظامی شوقان، دفع بهداشتی فاضلاب طبر و احداث میدان 19 مهر شوقان از جمله پروژه های در حال اجراست.«رستمی» افزود: سال آینده عملیات اجرایی طرح هادی روستای پیشی دره و مدرسه 3 کلاسه روستای جوشقان هم آغاز خواهد شد. وی اظهار داشت: پیش بینی های لازم برای ساخت 120 واحد مسکن مهر ویژه جوانان بدون مسکن انجام شده است که مراحل واگذاری زمین از سوی بنیاد مسکن در حال اجراست.

بخشدار:
80 درصد روستاهای بخش جلگه شوقان تا 6 ماه آینده از نعمت گاز برخوردار می شوند
خراسان شمالی - مورخ پنج‌شنبه 1391/12/10 شماره انتشار 18353
داشته ها و نداشته های «کرف»؛ روستایی با بافت قدیمی و مشکلات کهنه
خراسان شمالی - مورخ یکشنبه 1391/12/06 شماره انتشار 18349
نویسنده: اکرم اسعدی

چهارده شهید والا مقام در تابلویی که زینت بخش ورودی روستاست، از ورودت استقبال می کنند و خوش آمدت می گویند. این حاملان پیام آزادی، عزت و سرافرازی، 2 به 2 و در قاب هایی کوچک تر تا ورود به روستا همراهی ات می کنند و این گونه است که در همان ابتدای ورود به «کرف»، شهیدپرور بودن مردمانش برایت محرز می شود و این که هر چه دارند برای دفاع از ارزش ها و آرمان های میهن شان در طبق اخلاص می گذارند.در همان ابتدای ورود به روستا، ظاهر شدن آرامگاه امام زاده «سیدمحمد» در مقابل چشمانت و در کنار آن مزار شهدا و از دنیارفتگان روستا، تو را به سمت زیارت بارگاه امام زاده و اهل قبور می کشاند. وقتی به درون بارگاه امام زاده می روی، از تابلویی که بر دیوار آن نصب است، متوجه می شوی قدمت آن به سده 7 هجری مربوط می شود و در اسفندماه سال 86 به ثبت آثار ملی رسیده است. 2 مدرسه قدیمی و یک کانکس محل تحصیل دانش آموزان این روستا نیز در همان ابتدای راه قرار دارد. وسایل بازی کودکان «کرف» به چند تاب و سرسره کوچک محدود شده که در همان ابتدای روستا نصب شده است. در این جا وسایل ورزشی، از همان هایی که در پارک های شهر ما وجود دارد، هم نصب است. وجود سرچشمه ای زیبا که دور آن سنگ کاری شده است، جلوه نازیبای حمام عمومی روستا را با آن دیوارهای سیمانی سیاهش، گرفته است. این سرچشمه به گفته دهیار روستا اگر مورد توجه قرار گیرد و بازسازی شود، به راحتی می تواند جای سرچشمه معروف «شوقان» را بگیرد.

این گونه به نظر می رسد که تمامی مراکز آموزشی، خدماتی، ورزشی و تفریحی روستا در همان ابتدای آن تعبیه شده است. ساختمان ها و تابلوهای خانه بهداشت، پست بانک و ایستگاه باران سنجی و کمی آن سوتر نانوایی، دیگر داشته های جمعیت 800 نفری روستای «کرف» تا این جای کار است.

برخلاف اکثر روستاهای خراسان شمالی که وقتی بر زمین آن ها راه می روی، هر لحظه امکان پیچ خوردن پایت در لابه لای سنگ ریزه ها و مسیر ناهموار روستا، وجود دارد، در این جا بر سنگ فرش هایی قدم می نهی که نه تنها خیالت راحت است که آسیب نمی بینی، بلکه زیبایی خاصی هم به روستا داده است. این سنگ فرش ها تا ورودی منازل خانه های کهنه و گلی روستا هم کشیده و جلوه زیبایی ایجاد کرده، اما هنوز تمام روستا از این سنگ فرش ها سهم نبرده است.این مسیر مستقیم را که طی می کنی به مسجدی می رسی که قدمت آن به دوره صفوی می رسد. خانه عالم، کتابخانه، کلوپ، شرکت تعاونی عرضه محصولات غذایی و نیز یک فروشگاه کوچک، همه در مسیر منتهی به مرکز روستاست که به آن «برقلعه» (Bare ghela) می گویند؛ «برقلعه» محل تجمع و دور هم نشینی پیرمردان و جوانان روستا هم هست.«کرف» یکی از روستاهای بخش جلگه سنخواست است که در شمال شهر سنخواست واقع شده و جمعیت آن که اغلب آن ها هم میانسال هستند، از طریق کشاورزی ارتزاق می کنند.می گویند بیشترین محصول کشاورزی این روستا گندم و جو است و البته هنگامی که گندم، دیگر به آب نیاز نداشته باشد یا به اصطلاح از آب افتاد، محصولاتی مانند پنبه، لوبیا و عدس نیز در آن کشت می شود. به گفته اهالی، در گذشته، زیره هم در این روستا کشت می شد.بیشتر باغ های کرف، انگور و گردو یا به همان لهجه شیرین تاتی «انگیر»(engir) و «جوز» (jaws) است. البته انگور روستاهای «دربند» و «کلاته ملاویس» خیلی معروف تر است، دقیقاً مانند پیاز «قلی». اکثر باغ های این جا که با فاصله نسبتاً زیادی از منازل و در مکان هایی معروف به «کوچه باغ» و «باغ طلا» قرار گرفته است، دیوارهای گلی با پرچین دارد. باغ ها در «کرف» مخصوص تولید یک نوع میوه خاص نیست و این باغ ها درخت هایی مانند زردآلو، انجیر، گوجه سبز، سیب، توت، شاه توت و آلو هم دارد، اما خیلی کم.آب مورد نیاز برای کشاورزی در این روستا از سرچشمه اصلی که در تاتی به آن «سرشمه» (sereshma)می گویند، تأمین می شود که البته طی سال های اخیر به دلیل کمبود بارندگی، سطح آب آن کاهش یافته است.روستای «کرف» چاه آب ندارد و هم چنین زمین های قابل کشت آن بسیار کم است. کشاورزان اغلب در نقاط مختلفی زمین دارند و در نتیجه زمین ها بسیار کوچک و از هم پراکنده است.

 

بازمانده های یک قلعه نظامی تاریخی

«کرف» به معنای نادر و کمیاب است، البته برخی هم آن را قیر معنا کرده اند. این جمله را یک مدرس دانشگاه که پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد او درباره شهرستان جاجرم بوده است، می گوید و اضافه می کند: نام های «سرودره»، «سبزدره» و «حرف» هم نام هایی است که در اسناد آب ملکی روستا، برای آن وجود داشته و کم کم به «کرف» تغییر یافته است.

«رضا احمدی» بیان می کند: قدمت «کرف» به قبل از اسلام باز می گردد و مردمان آن پارت نژاد هستند و به لهجه «تاتی» سخن می گویند.وی ادامه می دهد: «کرف» قلعه ای نظامی داشت که جزو قلعه های 3گانه مثلثی «جلال الدین» جاجرم و «توی» اسفراین و پیشانی این 2 قلعه بود و با توجه به این که «کرف» روبه روی دهنه «دربند» قرار داشت، از موقعیت بسیار سوق الجیشی برخوردار بود و تمامی حرکات دشمن را به 2 قلعه دیگر خبر می داد.وی تصریح می کند: در حال حاضر خمره های آب و دیوارهای مخروطی شکلی از آن قلعه نظامی باقی مانده که این دیوارها بسیار هم خطرناک است.

این پژوهشگر با بیان این که در حال حاضر «کرف» 3 مسجد دارد، بیان می کند: مسجد قسمت شرقی روستا به دوره صفوی مربوط است که در اسفندماه سال 86 به ثبت آثار ملی هم رسید و در زیر آن، آب انباری وجود دارد که اکنون برای وضو گرفتن از آن استفاده می شود.«احمدی» قرار داشتن روستای «کرف» بین 2 چشمه در شرق و غرب را ویژگی منحصر به فرد این روستا می داند و می گوید: سرچشمه این روستا جای مانور برای جذب توریست دارد و می توان آن را به شکل پلکانی و با حوضچه هایی شبیه حوضچه های مجتمع تفریحی، توریستی «باباامان» بجنورد ساخت.وی کوه «بهار» را از دیگر داشته های «کرف» عنوان و بیان می کند: این کوه 2 هزار و 425 متر ارتفاع و درختان ارس بسیاری در آن وجود دارد.وی به تپه «گل حصار» این روستا هم اشاره می کند و اظهار می دارد: این تپه به فاصله کمی از روستا، در ضلع شمال غربی آن و بعد از آغل گوسفندان که «کرفی ها» در لهجه «تاتی» به آن «چفت» (chaft) می گویند، قرار گرفته است. به گفته «احمدی»، قدمت این تپه که یک چشمه، باغ انگور و چند درخت سنجد هم دارد، به اواخر عصر مفرغ می رسد و در اسفندماه سال 89 به ثبت آثار ملی رسید.

 

وقتی راه ارتباطی قطع می شود...

هر چند در ظاهر همه چیز آرام و مرتب به نظر می رسد و در نگاه نخست تصور نمی کنی که مردمان مهربان، مهمان نواز و خونگرم «کرف» دغدغه ای داشته باشند، اما پای صحبت های شان که می نشینی، حرف های شان از چیز دیگری حکایت دارد.نبود پل بر رودخانه ورودی روستا مسئله ای است که تمام 5، 6 نفری که با آن ها هم کلام می شوم، به آن اشاره می کنند و می گویند: این موضوع موجب می شود در فصل بارندگی و بارش باران شدید و برف، راه ارتباطی «کرف» به مرکز بخش و شهرستان مسدود و ارتباط به طور کامل قطع شود. این مردم ساده زیست می افزایند: قطع شدن راه ارتباطی روستا، مشکل ها و دردسرهای خاص خود را دارد و به عنوان مثال انتقال دادن بیماران و مادران بارداری که زمان وضع حمل آن ها فرارسیده است، به مراکز درمانی غیرممکن می شود.فراهم نبودن امکان تحصیل در مقطع متوسطه از دیگر مسائلی است که اهالی «کرف» از آن به عنوان دغدغه یاد و بیان می کنند: مجبور هستیم فرزندان خود را برای ادامه تحصیل به مراکز بخش ها و شهرستان بفرستیم که رفت و آمد به ویژه برای فرزندان دختر، سخت و با خطر همراه است. «مردمان» با صفای «کرف» به برخوردار نبودن از نعمت گاز هم اشاره می کنند و ادامه می دهند: البته شرکت گاز کارهایی را در این باره انجام داده است که امیدواریم هر چه سریع تر به پایان برسد و دیگر درگیر مسائلی هم چون تأمین سوخت زمستان و انتقال آن به منازل نباشیم.صادر نشدن مجوز چرای دام در مرتع از دیگر دغدغه های اهالی «کرف» است. آن ها تصریح می کنند: منابع طبیعی اجازه چرای دام در مرتع را نمی دهد و مجبور هستیم دام های خود را در منزل نگهداری کنیم که این کار هم سخت است و هم به لحاظ بهداشتی مشکل دارد.این مردم از تخریب «کوه بهار» برای استخراج سنگ های معدنی هم نگرانند و از متولیان می خواهند که به این موضوع رسیدگی کنند. مردمان «کرف» از قطع شدن گاه و بی گاه آب هم اظهار نارضایتی می کنند و اظهار می دارند: چون آب شرب این روستا از چشمه ای در کوه «بهار» تأمین می شود و فاصله آن تا روستا زیاد است، یک روز پس از این که آب قطع می شود، متوجه می شویم که مشکل از کجاست و تا مشکل برطرف شود، 3 تا 4 روز زمان صرف می شود.

محروم بودن از سالن ورزشی، کتابخانه و پایین بودن کیفیت نان از دیگر موضوع هایی است که اهالی «کرف» به آن اشاره می کنند.

 

حفظ بافت قدیمی و انتخاب به عنوان روستای هدف گردشگری

اما این مردم قدرشناس از انتخاب شدن روستای شان به عنوان روستای هدف گردشگری خرسندند و از مسئولان می خواهند اقدام های لازم برای جذب گردشگر به این روستا را انجام دهند.دهیار روستای «کرف» می گوید: چون این روستا حالت اولیه و قدیمی خود را حفظ کرده است و هنوز کوچه های تنگ و باریک خود را دارد و به دلیل برخورداری از سرچشمه ای زیبا، به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شده است. «سعید یزدانی» می افزاید: طرح سنگ فرش روستا هم برای همین منظور و با همکاری بنیاد مسکن اجرا شد. وی با تقدیر از همکاری و تعامل خوب اداره کل بنیاد مسکن استان در این زمینه بیان می کند: البته این طرح در 4 هزار مترمربع اجرا و به علت نبود اعتبار بقیه آن متوقف شد که امیدواریم اداره کل بنیاد مسکن نسبت به تأمین اعتبار مورد نیاز آن اقدام کند.وی اضافه می کند: بارها برای ساخته شدن پل روی رودخانه ورودی روستا با مسئولان مربوطه نامه نگاری کرده ایم و این موضوع کارشناسی شده و مورد تأیید وزارت راه و شهرسازی است، اما تاکنون از سوی شهرستان اعتباری برای این منظور در نظر گرفته نشده و این در حالی است که این موضوع یکی از مهم ترین دغدغه های مردم «کرف» است. وی تصریح می کند: «کرف» نخستین روستای بخش سنخواست بود که لوله های گاز در آن تعبیه شد اما علمک ها زده نشد و با توجه به این که طرح سنگ فرش کوچه ها اجرا شد و جای علمک ها در این طرح باز گذاشته شد، آب به داخل آن ها نفوذ کرده و هم سنگ فرش ها و هم پی ساختمان ها تخریب شده است.وی با انتقاد از کم کاری پیمانکار شرکت گاز استان در این زمینه، خواستار توجه به این موضوع می شود و ادامه می دهد: مدیر عامل شرکت گاز خراسان شمالی وعده داده بود که پروژه گاز رسانی به «کرف» دهه فجر امسال به بهره برداری برسد اما با این روند انجام کار، تا دهه فجر 2 سال آینده هم مردم این روستا از نعمت گاز برخوردار نخواهند شد.«یزدانی» از آنتن دهی ضعیف و خط در میان تلفن همراه در «کرف» هم گلایه می کند و می گوید: با وجود این که دکل همراه اول و ایرانسل در روستا نصب است اما آنتن دهی در داخل روستا ضعیف است و در برخی اراضی زراعی اصلاً آنتن دهی وجود ندارد.

وی اظهار می دارد: برای برطرف شدن این مشکل با شرکت مخابرات استان مکاتبه کرده ایم که در پاسخ گفته اند طول دکل همراه اول نصب شده در این روستا 18 متر است که باید 6 متر دیگر به آن اضافه کرد تا مشکل برطرف شود. وی خاطر نشان می کند: این در حالی است که برخی کارشناسان که در این زمینه با آن ها صحبت کرده ایم، عقیده دارند با نصب یک دستگاه انعکاس دهنده که امواج را به داخل روستا انعکاس دهد، این مشکل برطرف می شود.وی اضافه می کند: برای تأمین آب شرب روستا تا سال گذشته معضل داشتیم اما یک سالی است که این موضوع برطرف شده است، اما با این حال چون آب روستا از چشمه ای در کوه «بهار» تأمین می شود و 15 کیلومتر لوله در مسیر این چشمه تا روستا قرار دارد و لوله های مسیر فرسوده است، هر چند وقت یک بار آب روستا قطع می شود و تا پیدا شدن مشکل و برطرف کردن آن چند روزی می گذرد.دهیار «کرف» ادامه می دهد: قرار بود این روستا از مجتمع شهید چمران آب رسانی شود و 3 سالی است که لوله های آن را تعبیه کرده اند اما هنوز لوله ها آب ندارد و تقاضا داریم این موضوع نیز بررسی و برطرف شود. وی یادآور می شود: 12 سال قبل، امکان تحصیل حتی در مقطع پیش دانشگاهی در «کرف» فراهم بود و آن زمان دست کم 400 دانش آموز در این جا تحصیل می کردند و دانش آموزان روستاهای «موری»، «دربند» و «کلاته ملاویس» هم برای تحصیل به این جا می آمدند. وی اضافه می کند: پدیده شوم مهاجرت در نتیجه نبود شغل و درآمد موجب شد تعداد دانش آموزان «کرف» در حال حاضر به 103 نفر در 2 مقطع ابتدایی و راهنمایی برسد و کلاس های مقطع متوسطه و پیش دانشگاهی هم اصلاً برگزار نشود.

«یزدانی» می افزاید: عملیات اجرایی پروژه ورزشی این روستا هم سال گذشته آغاز و سوله های آن نصب شد اما از 9 ماه قبل پروژه متوقف شده است و پیمانکار در روستا حضور ندارد و نتیجه پی گیری های ما برای ادامه کار با این پاسخ که «برای ادامه کار اعتبار نداریم» ختم شد.

وی یادآور شد: «رحیمی» مدیر کل کتابخانه های عمومی استان در بازدیدی از «کرف» اظهار داشت که اگر زمینی به مساحت 200 مترمربع در اختیار این اداره کل قرار دهیم، کتابخانه ای در روستا احداث می‌کند و ما مکان احداث کتابخانه را در بهترین نقطه روستا جانمایی کردیم و زمین را هم به این اداره کل تحویل دادیم اما هنوز که هنوز است از احداث کتابخانه خبری نشده است. «یزدانی» هم از تخریب کوه «بهار» برای استخراج سنگ های معدن گلایه دارد و بیان می کند: در مدت 3، 4 سالی که بیل های مکانیکی دارند آن جا کار می کنند هنوز ندیده ایم که حتی یک کامیون سنگ آهن بار زده شود.

وی خاطر نشان می کند: تنها مجوز احداث یک معدن در این کوه صادر و اکتشاف سنگ معدن به نام یکی از اهالی روستای «خراشا» ثبت شده است اما عده ای به صورت کمیسیونی و معاملاتی این مجوزها را خرید و فروش می کنند اما در عمل نه تولیدی دارد و نه سودی برای مردم استان.

وی از مسئولان مربوطه می خواهد هم به منظور جلوگیری از تخریب محیط زیست و هم سوء استفاده ها، جلوی ثبت بی رویه معادن در این کوه را بگیرند.وی به نگهداری دام ها در منازل اشاره می کند و ادامه می دهد: در برخی نقاط منابع طبیعی و در برخی دیگر صنعت، معدن و تجارت اجازه چرای دام در مرتع را نمی دهد و این موضوع ساکنان «کرف» را دچار مشکل کرده است. وی با بیان این که 6 هزار گوسفند و 100 رأس گاو در «کرف» وجود دارد، اضافه می کند: در گذشته دام ها 10 ماه در کوه پرورش داده می شدند اما اکنون باید تمام مدت در منزل باشند و کار برای مردم سخت و موجب شده است که اهالی دام های خود را بفروشند و به شغل های کاذب روی بیاورند.

 

سنخواست امام جمعه موقت؛ حجت الاسلام «علی پور»

گروه شهرستان ها- امام جمعه موقت سنخواست با دعوت نمازگزاران به رعایت تقوای الهی گفت: مؤمنان و دوستان اهل بیت (ع) با راست گویی، صداقت و امانت داری شناخته می شوند.

وی با تأکید بر احسان به پدر و مادر، صله رحم، اکرام مهمان و ادای امانت افزود: نعمت های الهی همانند نعمت جمهوری اسلامی و ولایت را باید بشناسیم.

امام جمعه موقت سنخواست اضافه کرد: اعتراف دشمنان مملکت این بوده که 3 نعمت رهبری، عزت نفس و استقلال برای ایرانیان بعد از انقلاب اسلامی به وجود آمده است.

 

جاجرم امام جمعه؛ حجت الاسلام «موسوی»

گروه شهرستان ها- امام جمعه جاجرم گفت: یکی از راه های رسیدن به حیات طیبه و سبک زندگی اسلامی، اهل عمل صالح بودن است.

وی با اشاره به این که یکی از اعمال صالح، انصاف است، افزود: انصاف در سخن، عمل و معاملات و هم چنین بین خانواده، همسایه و همکار نباید فراموش شود.

وی ادامه داد: انصاف یکی از شرط های ایمان حقیقی و با فضیلت ترین ارزش ها و بزرگ ترین ثواب است.

وی اضافه کرد: در شرایطی که آمریکا با ادعای مذاکره به دنبال حفظ ابرقدرتی خود و توقف بیداری اسلامی و حفظ دولت های تحت سیطره خود است زمان بداخلاقی مسئولان و تفرقه نیست.

وی تصریح کرد: با توجه به گسترش نیاز کشور به فعالیت روحانیان در سنگرهای مختلف، علاوه بر منبر و محراب، لازم است جوانان علاقه مند و مشتاق حوزه های علمیه برای تحصیل علوم دینی ثبت نام کنند تا نیاز نظام برطرف شود.

شوقان امام جمعه؛ حجت الاسلام «تاتاری»

گروه شهرستان ها- امام جمعه شوقان با دعوت مردم به رعایت تقوای الهی و با اشاره به روز بزرگداشت دانشمند محقق، خواجه نصیرالدین توسی گفت: مهندسان و متخصصان باید در ساخت و سازها به استحکام بناها و رعایت معماری اسلامی در آن ها توجه ویژه ای داشته باشند.

وی در رابطه با روز ملی حمایت از حقوق مصرف کننده افزود: قانون مالیات برارزش افزوده قرار بود از شرکت ها، کارخانه ها و مؤسسات بزرگ گرفته شود اما متأسفانه طوری عمل کردند که امروز مصرف کننده این مبلغ مازاد را می پردازد.

وی هم چنین بیان کرد: شهیدان «رجایی» و «باهنر»، بنیان گذاران روز امور تربیتی و تربیت اسلامی بودند.

 

اظهارات متفاوت درباره واگذاری کارخانه آلومینای جاجرم به بخش خصوصی
خراسان شمالی - مورخ پنج‌شنبه 1391/12/03 شماره انتشار 18347
نویسنده: گروه شهرستان ها
عکس:جمشیدی

درباره واگذاری کارخانه آلومینای جاجرم به بخش خصوصی زمزمه هایی وجود دارد که اگر چه مردم و برخی مسئولان این شهرستان را نگران کرده است، اما بالاترین مسئول اقتصادی استان معتقد است، این واگذاری به نفع مردم منطقه خواهد بود. هر چند هنوز، خبری قطعی و نهایی از واگذاری احتمالی این کارخانه به بخش خصوصی اعلام نشده است، اما همین شنیده ها واکنش هایی را از سوی برخی مسئولان شهرستان به همراه داشته است، به گونه ای که رئیس شورای اسلامی جاجرم مهم ترین دغدغه مردم این شهر را شنیدن زمزمه های واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی اعلام کرد.

«علیزاده» به خبرنگار ما گفت: اگر کارخانه آلومینا به بخش خصوصی واگذار شود با توجه به این که کارخانه شمش آلومینا هم 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد به احتمال قوی ادامه کار قطع می شود چرا که این کارخانه وابسته به کارخانه آلومینا است.

وی با این احتمال که بخش خصوصی رغبتی به ادامه کار با کارخانه شمش آلومینا را نداشته باشد، اظهار داشت: مردم منطقه خواهان این هستند که مهلتی 2 ساله برای واگذاری کارخانه آلومینا بدهند، تا از طریق بورس این کارخانه به مردم منطقه واگذار شود.

وی تصریح کرد: 2 هزار نیرو به طورمستقیم در این کارخانه مشغول به کار هستند و در مجموع بیش از 8 هزار نفر از این طریق ارتزاق می کنند.

وی بیان کرد: در صورت واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی نخستین ضربه به فعالان این عرصه وارد خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی جاجرم اضافه کرد: در صورت راه اندازی کارخانه شمش، قرار است پودری که از کارخانه آلومینا برای تبدیل شدن به شمش به اراک می رود، در همین منطقه تبدیل شود.

وی ادامه داد: سال گذشته این کارخانه 170 میلیارد ریال سودآوری داشت و درست نیست که گرد و خاک این کارخانه را مردم منطقه بخورند و سود آن را افراد دیگر.

وی گفت: کارهایی برای جلوگیری از واگذاری کارخانه آلومینای جاجرم به بخش خصوصی انجام شده است که امیدواریم نتیجه بخش باشد.

«حسن زاده» مدیر کل دفتر امور اقتصادی استانداری هم بیان کرد: اعضای شورای اسلامی شهر جاجرم طی نامه ای تقاضا کردند واگذاری کارخانه آلومینا به بخش خصوصی حداقل برای مدت 2 سال به تأخیر بیفتد بر همین اساس این موضوع در حال حاضر مسکوت مانده است.

رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی نیز دراین باره گفت: شرکت های ذیل اصل 44 تکلیف دارند که شرایط شرکت متبوع را برای واگذاری به بخش خصوصی آماده کنند و شرکت آلومینای ایران در جاجرم هم باید این کار را انجام دهد.

«رضا بهمن پور» افزود: این شرکت باید اطلاعات مورد نیاز را به سازمان خصوصی سازی بدهد تا مقدمات واگذاری آن در این سازمان فراهم شود.

وی بیان کرد: در صورتی که شرایط این کارخانه برای واگذاری آماده باشد، سازمان خصوصی سازی نحوه واگذاری آن را براساس آن چه مورد تایید این سازمان است، اعلام می کند که این واگذاری می تواند از طریق بورس، مزایده یا به شکل دیون باشد.

وی خاطر نشان کرد: واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی به نفع مردم شهرستان جاجرم هم هست و علاوه بر آن، کارگران این کارخانه مشمول دریافت سهام ترجیحی در راستای واگذاری سهام عدالت می شوند. رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان اظهار داشت: شاید نگرانی مردم از واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی تنها به خاطر دریافت تسهیلات برای این کارخانه باشد، چون قدرت بخش دولتی برای جذب تسهیلات بیشتر است.

وی گفت: در هر حال وقتی سخن از آماده سازی به میان می آید و می گویند کارخانه باید برای واگذاری آماده سازی شود، یعنی به همه این موارد اندیشیده شده است و به موضوعات توجه می شود.

 

رئیس شورای شهر: هیچ اقدامی برای بازسازی بافت فرسوده جاجرم انجام نشده است
خراسان شمالی - مورخ چهارشنبه 1391/12/02 شماره انتشار 18346

علی نیا- تاکنون هیچ اقدامی برای بهسازی، تخریب و بازسازی بافت فرسوده شهر جاجرم انجام نشده است.

رئیس شورای اسلامی جاجرم با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: 5 هزار نفر معادل یک سوم جمعیت این شهر در بافت فرسوده ساکن هستند.

«علی زاده» افزود: بخشی از این بافت با قدمتی بیش از 100 سال، قابلیت بازسازی دارد و بخشی هم خطرساز است که باید تخریب و نوسازی شود.

وی تصریح کرد: بهسازی و تخریب بافت فرسوده این شهر به اعتبار زیادی نیاز دارد که با درآمد شهرداری امکان پذیر نیست.

وی اضافه کرد: نوسازی و بهسازی بافت فرسوده شهر همت جدی مسئولان و اعتبار ویژه ای را می طلبد که امیدواریم برای سال آینده اعتبار لازم و پی گیری های جدی در این رابطه انجام شود.

 

رئیس اداره بنیاد مسکن:
90 واحد مسکونی روستایی در گرمه و جاجرم امسال بازسازی و مقاوم سازی شد
خراسان شمالی - مورخ سه‌شنبه 1391/12/01 شماره انتشار 18345

علی نیا- نود واحد مسکونی روستایی در گرمه و جاجرم از ابتدای امسال بازسازی و مقاوم سازی شده است.

رئیس اداره بنیاد مسکن گرمه و جاجرم با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: متقاضیان تسهیلات مقاوم سازی و بازسازی واحدهای مسکونی توانستند به ازای هر واحد مسکونی 125 میلیون ریال تسهیلات دریافت کنند.

«حصاری» بدون ارائه آمار افزود: با توجه به پس لرزه های اتفاق افتاده در ماه های گذشته، متقاضیان دریافت تسهیلات مقاوم سازی و نوسازی در شهرستان های گرمه و جاجرم بیشتر شده است. وی تصریح کرد: در این 2 شهرستان 50 روستای بالای 20 خانوار وجود دارد که هر سال با توجه به سهمیه اختصاص داده شده عملیات بازسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی آن ها انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: سال گذشته 636 واحد مسکونی روستایی در گرمه و جاجرم مقاوم سازی شد.


  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ بسمه تعالی، وب سایت خوبی و اطلاعات جامعی داری خیلی خوشم آمد ، پیش پیش عید باستانی را تبریک می گویم ، دوست عزیر اگر فرصت کردی به وب سایت ( به روز جاجرم) (( جاجرم شهری است در خراسان شمالی )) سری بزن و اطلاعات خود را با اطلاعات و داده های همدیگر زیبا تر کنیم . دوستدار شما حاج قاسم ضمنا شماره تماس من 09194977732 است. در صورت دوست داشتن من را در لینک خود قرار بده-
کد تاریخ قمری ، شمسی و میلادی به همراه مناسبت

دریافت کد رتبه جهانی سایت و وبلاگ