سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها! با رحمت خود که با آن، همه نیکی هارا برای اولیائت گِرد آورده ای و با آن، بدی ها را از دوستانت دور ساخته ای، مرا دریاب . [امام صادق علیه السلام]
بنام خداوند بخشنده مهربان
یک کشته در تصادف محور سبزوار - جاجرم
1392\01\13 - 6:44 PM

مشهد / واحد مرکزی خبر / اجتماعی

سانحه رانندگی در محور سبزوار - جاجرم یک کشته برجای گذاشت .
جانشین رئیس پلیس راه خراسان رضوی گفت : دراین حادثه که امروز دراین محور رخ داد، خودروی پاژرو با موتورسیکلت برخورد و به دنبال آن پژو 405 نیز از عقب با خودروی پاژرو برخورد کرد که درپی آن راننده موتورسیکلت در دم جان باخت.

سرهنگ امیاری علت این سانحه را بی توجهی راننده پاژرو به جلو اعلام کرد .

سنگ نگاره های جربت، هنری نقش بسته بر دامان کوه های جاجرم

بجنورد - سنگ نگاره های ?جربت? از مجموعه های بسیار بزرگ و متنوع هنر صخره ای در شمال شرق کشور است که در فاصله هشت کیلومتری شرق روستایی به این نام در شهرستان جاجرم از توابع استان خراسان شمالی قرار دارد.

سنگ نگاره ها در منطقه کوهستانی غرب ?دشت? جاجرم با ارتفاع هزار و 320 متر از سطح دریا واقع شده که محیطی نیمه بیابانی و استپی است.

وجود پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده ?میاندشت? و زیستگاه جانوران استپی از جمله یوزپلنگ آسیایی در فاصله نه چندان دور واقع در جنوب روستای ?جربت? اهمیت بازدید از این اثر را برای گردشگران دوچندان می کند.

مجموعه سنگ نگاره ها که در محل به ?سنگ نوشته? معروف است در یک دره بسته و باریک در جبهه شمالی کوه ?اوزون? قرار دارد و در میانه این دره باریک، مسیل بزرگی وجود دارد که آب بارش دامنه کوه های اطراف را به سمت دشت جاجرم سرازیر می کند و به ?کال شور? می رساند تا پس از طی مسیر طولانی به شنزارهای کویر مرکزی فرو برد.

در دره مزبور یک رشته برجستگی صخره ای وجود دارد که به علت جنس صخره ها و نوع فرسایش به مرور قطعات بزرگی از آن به شکل تخته سنگ های بزرگ و کوچک از بدنه اصلی جدا و به پای دامنه غلتیده است.

بسیاری از تخته سنگ هایی که در شیب دامنه فرو ریخته در اثر تاثیر عوامل جوی به رنگ سیاه درآمده و بوم مناسبی برای نقش اندازی فراهم کرده است.

از همین رو از دوره پیش از تاریخ تا دوره معاصر به طور مداوم نقش های مختلف یکی بر روی دیگری بر روی این تخته سنگ ها نقش شده است.

همه این نقش ها به شیوه ?کوبشی? با ضربه سنگ یا یک وسیله فلزی نوک تیز فلزی بر روی صخره ها نقش شده است.

نقش انواع حیوانات وحشی مانند کل و بز کوهی با شاخ های بلند و منحنی، گوزن، پلنگ و مار بر روی سنگ ها دیده می شود.

افزون بر این، تصویر انسان به صورت پیاده و سواره و با حالات مختلف مانند رقص آیینی به صورت فردی یا دسته جمعی یا در صحنه شکار، نقش سگ، شتر، گاو و برخی حیوانات اهلی دیگر در این مجموعه وجود دارد.

نقش های هندسی و علائم نمادین، ابزارهای جنگی، کتیبه هایی به خط و زبان عربی و فارسی و جالب تر از همه نقش دست انسان نیز در بین نقش ها دیده می شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان شمالی در خصوص این اثر که از آن به عنوان موزه ای در دل طبیعت نام می برد، می گوید:

تاریخگذاری و تفسیر این مجموعه و نمونه های مشابه در سایر نقاط ایران و جهان همواره به صورت معضلی پیش روی پژوهشگران باستان شناسی و مردم شناسی قرار داشته است.

?علی اکبر وحدتی? افزود: بیشتر پژوهشگران نقش های صخره ای مشابه در نقاط دیگر ایران و جهان را مجموعه ای از نقش های آیینی و مرتبط با باورهای دینی مردمان باستان می دانند و معتقدند مفاهیم آیینی و باورهای اعتقادی مردم پیش از تاریخ در آن ها نهفته است.

وی گفت: برخی از پژوهشگران نیز عقیده دارند این نقش ها استعاره ای از نیروهای طبیعت بوده و آگاهی جایگاه انسان در گیتی را پرورش داده است.

وی افزود: گروهی از پژوهشگران هم معتقدند این نقش ها را چوپانان محل برای سرگرمی و از سر تفنن نقش کرده و آن ها را به اصطلاح ?نقوش چوپانی? نامیده اند.

وحدتی می گوید: در نگاره های جربت هر دو تعبیر صادق است یعنی قدیمی ترین نقش ها مربوطه به مرحله پیش از تاریخ است که با اهداف آیینی و در ارتباط با باورهای مذهبی ساکنان منطقه شکل گرفته و نمونه هایی هم وجود دارد که مربوط به دوره های جدید است.

وی می افزاید: به جرات می توان گفت برخی نقوش به دست چوپان محلی و فقط برای سرگرمی و گذران وقت، گاهی به تقلید از نقوش قدیمی تر و بر روی آن ها یا در کنارشان نقش شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: توجه به شمایل نگاری نقوش صخره ای جربت نیز وجود چند سبک هنری کاملا متفاوت را در کنار هم نشان می دهد.

وی افزود: برخی نقوش به طور کامل جاندار و طبیعت گرا است و به علت گونه شناختی و نیز میزان رسوب گرفتگی به احتمال فراوان به دوره پیش از تاریخ تعلق دارد.

وی گفت: گروهی از نقوش نیز به طور کامل استلیزه هستند و با توجه به نوع نگارگری و گاه ارتباط آن ها با کتیبه های همجوار در دوره اسلامی ایجاد شده است.

وحدتی با اشاره به کشف یک محوطه استقراری مربوط به عصر مفرغ در فاصله دو کیلومتری شرق سنگ نگاره ها، افزود: با این کشف شاید بتوان خلق نقوش مذکور را به ساکنان این محوطه نسبت داد.

وی گفت: این منطقه به دلیل غنای اکولوژیکی و تنوع حیات وحش، امروز از پناهگاه های ارزشمند حیات وحش ایران است و احتمال ساکنان محوطه مذکور و محوطه های مجاور در دوره پیش از تاریخ محل کنونی سنگ نگاره ها را به عنوان شکارگاه مورد استفاده قرار می دادند و در همان زمان نخستین نقوش را بر سینه صخر ه های جربت نقش کرده اند.

وی افزود: همچنین شواهد نشان می دهد ایجاد نقوش بر روی صخره های جربت هنوز هم کم و بیش به دست چوپانان محلی ادامه دارد و این پویایی همانا بازرترین ویژگی هنرهای صخره ای است.

این مجموعه ارزشمند از نقوش صخره ای در سال 1387 به شماره 24662 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

تاکنون این اثر علاوه بر چاپ کتاب به دو زبان فارسی و انگلیسی توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، در قالب کتابچه و مقالات علمی نیز در نشریه های تخصصی داخلی و بین المللی معرفی شده است. ک/1

0002

شهرستان های گرمه و جاجرم عاری از متکدی هستند

بجنورد - دبیر ستاد ساماندهی متکدیان خراسان شمالی گفت: بر اساس استعلام صورت گرفته از مسوولان گرمه و جاجرم، این دو شهرستان استان فاقد متکدی هستند.

به گزارش ایرنا، ?حسین برومند? روز چهارشنبه در نشست ستاد ساماندهی متکدیان این استان، گفت: تا کنون امکانات لازم برای نگهداری متکدیان در شهرستان های شیروان و اسفراین در اختیار دستگاه های مربوط قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه شهرستان های مانه و سملقان و فاروج فاقد مرکز نگهداری متکدیان هستند، افزود: دو تن از متکدیان شیروانی برای نگهداری به مرکز بجنورد منتقل شده اند. برومند با اشاره به وجود مراکزی برای نگهداری متکدیان زن و مرد در بجنورد، گفت: از ابتدای امسال 103 متکدی به این دو مرکز انتقال یافته اند که 47 نفر آنان تحویل خانواده خود شده اند.

وی بر مشارکت هرچه بیشتر دستگاه های عضو این ستاد برای اجرای برنامه های این بخش تاکید کرد و افزود: اجرای برنامه های کوتاه مدت ستاد در اولویت قرار دارد تا جامعه از وجود تکدی گری پاکسازی شده و متکدیان دوباره به زندگی بازگردند.

برومند گفت: راهبرد کوتاه مدت ستاد ساماندهی متکدیان در استان توجه به فرهنگ سازی در کمک نکردن مردم و مشارکت دستگاه ها در حمایت از متکدیان برای بازگشت به زندگی عادی است.

وی افزود: یکی از راه های فرهنگ سازی در مذمت تکدی گری، استفاده از ظرفیت رسانه های همگانی است.

معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار بجنورد نیز با اشاره به فعالیت دو مرکز نگهداری متکدیان در این شهر، گفت: اکنون در این مراکز 28 نفر متکدی نگهداری می شود که 20 نفر از آنان مرد هستند.

?ابوالقاسم اکبری? افزود: از 103 متکدی زن و مرد که به این مراکز منتقل شده اند 47 نفر تحویل خانواده شده، 30 نفر به شهرستان های محل سکونت بازگردانده شده، شماری تحویل مراکز ترک اعتیاد و شماری نیز به دستگاه های حمایتی معرفی شده اند.

وی با تاکید بر توجه بیشتر بر فرهنگ سازی در کاهش تکدی گری در جامعه، افزود: ضروری است از ظرفیت رسانه های گروهی و ائمه جماعات مساجد در معرفی پدیده زشت تکدی گری استفاده شود.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بجنورد از شهروندان بجنوردی خواست در صورت مشاهده متکدی در سطح شهر مورد را به شماره 2222113 گزارش کنند.

وی گفت: اکنون طرح جمع آوری متکدیان از سطح شهر بجنورد دو نوبت در هفته توسط شهرداری صورت می گیرد.

وی گفت: از برنامه های مهم فرمانداری در سال آینده برای ساماندهی متکدیان، تکمیل ساختمان محل نگهداری متکدیان بجنورد است. ک/2

نسخه چاپیارسال به دوستان
مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی:
شکارچی متخلف در جاجرم دستگیر شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از دستگیری شکارچی متخلف در جاجرم خبر داد.

خبرگزاری فارس: شکارچی متخلف در جاجرم دستگیر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، حسین آبسالان اظهار کرد: مأموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم موفق شدند یک نفر شکارچی متخلف را که مبادرت به شکار قوچ وحشی در منطقه آزاد کوه بهار کرده بود، دستگیر کنند.

وی افزود: از متخلف یک قبضه اسلحه تک لول، مقداری گوشت مربوط به قوچ وحشی و مقادیری فشنگ و مهمات کشف و ضبط شد.

آبسالان تصریح کرد: بدون شک محیطبانان پرتلاش استان و مأموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست  همواره بیدار بوده و در سنگر حفاظت از انفال خدادادی خدمت می‌کنند و با هوشیاری کامل تمامی مناطق تحت حفاظت و عرصه‌های محیط زیست را مورد نظر جدی و آگاهانه قرار داده و بشدت با متخلفان و شکارچیان متخلف برخورد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از عموم مردم طبیعت دوست استان درخواست می‌شود در صورت مشاهده هر گونه تخلف زیست محیطی شامل شکار و صید غیر مجاز، قطع اشجار، آتش سوزی، آلودگی و تخریب محیط زیست و ... را به واحد های محیط زیست در استان و شهرستان‌ها و یا با شماره تلفن 2235812-0584یا کد بین شهری 06965 اطلاع دهند.

انتهای پیام/63001/ح/گ

دیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خبر داد
افتتاح 2 طرح انرژی خورشیدی در پناهگاه حیات وحش جاجرم

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: دو طرح استفاده از انرژی خورشیدی در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم افتتاح شد.

خبرگزاری فارس: افتتاح 2 طرح انرژی خورشیدی در پناهگاه حیات وحش جاجرم

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی، حسین آبسالان اظهار کرد: این طرح‌ها با حضور معاون برنامه ریزی استانداری خراسان شمالی و جمعی از مسئولان شهرستان جاجرم و شهر سنخواست با اعتبار 430 میلیون ریال افتتاح و بهره برداری شد.

وی از انرژی خورشیدی به عنوان یک انرژی پاک و عاری از هرگونه اثرات زیست محیطی یاد کرد و افزود: اکنون دنیا به سمت استفاده از انرژی خورشیدی رفته است.

آبسالان با تاکید بر اینکه استفاده از انرژی خورشیدی تأثیر بسزایی در حفاظت از محیط زیست دارد، گفت: استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان اقتصاد سبز که حافظ محیط زیست نیز بوده در این راستا حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: در تابستان استفاده از منابع خورشیدی معادل کل ذخایر گاز و نفت بوده از این رو از این منابع باید به نحو شایسته استفاده کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی‌ تصریح کرد: به همین منظور در دو پاسگاه پناهگاه حیات وحش میاندشت از انرژی خورشیدی برای روشنایی و سایر نیازها به برق استفاده می‌شود.

وی پاسگاه‌های محیط بانی سرخ چشمه و ضامن آهو را از جمله پاسگاه‌های برخوردار از انرژی خورشیدی در این منطقه عنوان کرد و گفت: برای برخورداری پاسگاه سرخ چشمه 180 میلیون ریال و برای پاسگاه ضامن آهو 250 میلیون ریال به منظور تأمین سیستم‌های جذب انرژی خورشیدی اعتبار صرف شده است.

منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم یکی از زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی بوده و در غرب خراسان شمالی قرار دارد.در این منطقه حفاظت شده علاوه بر یوزپلنگ، 28 گونه پستاندار، 18 گونه خزنده، 77 گونه پرنده و 120 نوع گیاه شناسایی شده است.

انتهای پیام/63001/ح/گ

 


  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ بسمه تعالی، وب سایت خوبی و اطلاعات جامعی داری خیلی خوشم آمد ، پیش پیش عید باستانی را تبریک می گویم ، دوست عزیر اگر فرصت کردی به وب سایت ( به روز جاجرم) (( جاجرم شهری است در خراسان شمالی )) سری بزن و اطلاعات خود را با اطلاعات و داده های همدیگر زیبا تر کنیم . دوستدار شما حاج قاسم ضمنا شماره تماس من 09194977732 است. در صورت دوست داشتن من را در لینک خود قرار بده-
کد تاریخ قمری ، شمسی و میلادی به همراه مناسبت

دریافت کد رتبه جهانی سایت و وبلاگ