سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از جاهل انتقاد مکن، که دشمنت می دارد، و از عاقل انتقاد کن، که دوستت می دارد . [امام علی علیه السلام]
بنام خداوند بخشنده مهربان
سال 1386 بود که 2 چوپان یوزپلنگ ماده ای را کشتند و توله های آن را آتش زدند. تنها یک توله نر از دست آنها نجات یافت و توسط یکی از افراد علاقمند به محیط زیست که نام خانوادگی اش کوشکی بود به سازمان محیط زیست تحویل داده شد و آنها نیز برای قدردانی از این اقدام ، نام کوشکی را برای این یوز پلنگ انتخاب کردند.

پناهگاه حیاط وحش میاندشت جاجرم همچنان در هاله کم توجهی مسئولان

 

به گزارش جاجرم به نقل از اترک نیوز

رئیس اداره محیط زیست جاجرم در گفت وگو با خبرنگار اترک نیوز ، این استان را یکی از زیستگاه ها و شاید هم آخرین زیستگاه  یوزهای آسیایی می داند.
 
به گفته حسین هراتی، محیط اصلی رشد و پرورش یوز در سایت هایی  مثل میاندشت و کویر سمنان با کویر یزد است.
 
وی در رابطه با تکثیر این حیوان معتقد است اگر یوز پلنگ ها را به مکانی واحد ببرند تا یوز جدیدی تولید شود از نظر علمی تکثیر نامیده نمی شود.
 
رئیس اداره محیط زیست جاجرم اظهارمی کند: به واسطه راه اندازی این سایت و انتقال کوشکی به میاندشت هم علاقمندان طبیعت و هم کارشناسان و متخصصان حیات وحش شناخت بیشتری از این منطقه پیدا کرده اند.
 

 
حسین هراتی همچنین به ارتقای سطح حفاظتی منطقه میاندشت طی سال های اخیر اشاره می کند و می افزاید:در حال حاضر احداث پاسگاه محیط بانی و کنترل بیشتر زیستگاه به افزایش  شمار طعمه های یوز در منطقه منجر شده است.
 
شناسایی 700 راس آهو / وجود 10 قلاده یوز درمنطقه میاندشت جاجرم
 
رئیس اداره محیط زیست جاجرم اضافه می کند: درآخرین سرشماری وحوش که اوایل تیرماه سال 92توسط عوامل محیط زیست انجام شد،بیشتر از 700 راس آهو مشاهده شد که این موضوع بر جمعیت یوزهای منطقه و زاد و ولد آنها تاثیر مثبتی  خواهد گذاشت .
 
وی خاطرنشان می کند: براساس مشاهدات محیط بانان هم اکنون بین هشت تا10 قلاده  یوز در منطقه زندگی می کند.
 
وی همچنین خبری از تصاویر یوز ماده ای با سه توله اش داد که نشان دهنده وضعیت خوب زیستگاه و جمعیت مطلوب طعمه های یوز است که به بقای آنها کمک زیادی کرده است. براین اساس می توان گفت دراین زیستگاه امن با چنین مرکزی که برای تکثیر و نگهداری یوز ها احداث شده و شرایط و زمینه لازم برای تکثیر یوزهای در اسارت آماده است.
 
کم توجهی مسئولان کشوری به منطقه حفاظت شده جاجرم
 
این درحالی است که منطقه میاندشت در شهرستان جاجرم با وجود همه حساسیت های ایجاد شده چندان مورد توجه قرار نگرفته و تاکنون حتی نام منطقه نیز در برنامه های اجرایی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی منظور نشده تا شاید خراسان شمالی نیز بتواند از تسهیلات و کمک های فنی ، مشاوره ای و اعتباری نهادهای بین المللی حیات وحش و محیط زیست برای حفاظت از حیات وحش خود استفاده کند.
 

 
درحالی که پناهگاه حیات وحش میاندشت در 10 کیلومتری شرق شهرستان جاجرم قرار دارد و پیش از این برای تکثیر یوزهای آسیایی آماده شده بود. از ویژگی های شاخص این پناهگاه می توان به وجود گونه هایی مانند گربه ، پالاس ، یوزپلنگ آسیایی( حدود 10 قلاده)، گربه کاراکل ، قوچ، میش وآهو اشاره کرد.
 
این منطقه که در سال 1359  طبق مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان پناهگاه حیات وحش دراین استان اعلام شد حدود 84 هزارو 435 هکتار مساحت دارد ، درست در سال 1387 بود که نخستین مرکز تحقیقاتی آموزشی و تکثیر یوز پلنگ آسیایی در شرایط نیمه اسارت در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم به بهره برداری رسید و قرار براین شد که یوز ماده ای به نام دلبر و کوشکی به این مکان منتقل شوند. تابه تدریج برنامه تکثیر این جانور در خطر انقراض اجرایی شود .


  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ بسمه تعالی، وب سایت خوبی و اطلاعات جامعی داری خیلی خوشم آمد ، پیش پیش عید باستانی را تبریک می گویم ، دوست عزیر اگر فرصت کردی به وب سایت ( به روز جاجرم) (( جاجرم شهری است در خراسان شمالی )) سری بزن و اطلاعات خود را با اطلاعات و داده های همدیگر زیبا تر کنیم . دوستدار شما حاج قاسم ضمنا شماره تماس من 09194977732 است. در صورت دوست داشتن من را در لینک خود قرار بده-
کد تاریخ قمری ، شمسی و میلادی به همراه مناسبت

دریافت کد رتبه جهانی سایت و وبلاگ