سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چون طلیعه نعمتها به شما رسید ، با ناسپاسى دنباله آن را مبرید . [نهج البلاغه]
بنام خداوند بخشنده مهربان
بر اساس اظهارات کارشناسان سیاسی داخلی و خارجی، ایران به عنوان باثبات‌ترین و امن‌ترین کشور در منطقه آشوب‌زده خاورمیانه معرفی شده است.

به گزارش نامه نیوز، ایران اسلامی علی‌رغم تنش‌ها و نا‌امنی‌های منطقه‌ای و همچنین به‌ دلیل ظهور و رسوخ جریان‌های فکری منحرف فرقه‌ای و سیاست‌های منفعت‌طلبانه غربی _اروپایی، طی سالهای اخیر نه تنها هیچ تاثیرپذیری منفی از این مسائل نداشته، بلکه با بستن مبادی نفوذ بیگانگان همواره توانسته است در تمام تحولات منطقه تاثیرگذاری مثبتی را داشته باشد. 

بر اساس اظهارات کارشناسان سیاسی داخلی و خارجی، ایران به عنوان باثبات‌ترین وامن‌ترین کشور در منطقه آشوب‌زده خاورمیانه معرفی شده است، اما به‌راستی ارکان و زیربنای امن بودن کشورمان چیست که این روزها از آن به عنوان قطعه‌ای از بهشت در میان آتش جهنم نام برده می‌شود؟ در این گزارش سعی خواهیم کرد با ارکان اساسی امنیت و ثبات کشورمان آشنا شویم.
 
 
قطعه‌ای از بهشت در میان آتش/ چرا ایران امن‌ترین کشور خاورمیانه‌است؟
 
*رکن اول: نقش بی بدیل مقام معظم رهبری در امنیت ملی
 
با بررسی وضعیت جهان امروز، بیش از پیش به نقش بی‌بدیل ولایت فقیه در حفظ انسجام و وحدت کشور و برقراری آرامش و امنیت ایران اسلامی پی می‌بریم. آنچه تا امروز کشتی این کشور را از میان همه تلاطمات و طوفان‌های مکرر به سلامت و امنیت عبور داده، مدیریت بی‌نظیر ولی فقیه و رهبر جامعه اسلامی بوده است.
 
رهبری و مدیریت رکنی است که امروز بسیاری از کشورها خصوصا کشورهای ناامن و درگیر خشونت خلأ آن را به‌خوبی احساس کرده، بسیاری حسرت این امنیت و داشتن رهبری  آگاه و مقتدر را می‌خورند. در این میان ملت ایران بیش از پیش قدر و ارزش والای این نعمت الهی را درک کرده‌اند.


قطعه‌ای از بهشت در میان آتش/ چرا ایران امن‌ترین کشور خاورمیانه‌است؟

 
 
*رکن دوم: حکومت مردم سالار دینی
 
نگاهی به تاریخ اسلام نشان می‌دهد پس از حکومت کوتاه حضرت علی (ع) مذهب شیعه سال‌های طولانی به دلیل جهل مستبدین زمان مظلوم واقع شد اما ایرانی‌ها با ارادت خود به خاندان پاک رسول اکرم(ص) و لبیک‌گویی به فرمایش ایشان که فرمودند « مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ » راه و رسم مولای خود را به عنوان مذهب رسمی سرزمینشان به رسمیت شناختند و امروز به برکت استقرار حکومت جمهوری اسلامی در ایران و وضع قوانین کشور براساس قرآن و اسلام و به همان شکلی که ائمه اطهار تفسیر فرموده‌اند توانستند نگاه شیعه به حکومت، سیاست، اخلاق، حقوق مردم وحقوق سایر ادیان و مذاهب را از مرزهای ایران فراتر برده و مورد توجه و استقبال ستمدیدگان عالم قرار دهند بنابراین استقرار یک حکومت مردم‌سالار دینی مقتدر با بهره‌گیری از تعالیم مترقی مذهب شیعه درایران امروز توانسته است از ایران یک کشور تأثیرگذار در دنیا و منطقه بسازد.

                                                                                      
قطعه‌ای از بهشت در میان آتش/ چرا ایران امن‌ترین کشور خاورمیانه‌است؟


* رکن سوم: قانون اساسی 
 
قانون اساسی مترقی و دینی جمهوری اسلامی ایران که از قرآن و عترت الهام گرفته، قانون تکامل یافته‌ای است که صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی در تصویب آن نقش‌آفرین بوده‌اند و این قانون، مبنا و چارچوب جمهوری اسلامی ایران بوده و مسیر روشن را نشان داده است. فصلی از این قانون به "رهبری" و وظایف و اختیارات آن اشاره دارد که مطالعه این فصل می‌تواند به شناخت هرچه بیشتر نقش حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب بازگردد که یکی از این حوزه‌ها "قدرت دفاعی و نظامی" یا "قدرت بازدارندگی" است که رهبری با عنوان فرمانده کل قوا در این‌باره ایفای نقش می‌کنند.

 
 
قطعه‌ای از بهشت در میان آتش/ چرا ایران امن‌ترین کشور خاورمیانه‌است؟
 
*رکن چهارم: اقتدار نظامی و دفاعی؛ عامل بازدارندگی تهاجم نظامی دشمنان
 
به گفته حضرت علی (علیه السلام) «فَالجنُودُ بِأذْنِ الله حُصٌونٌ الرَّعیة، وَ زَینُ الؤُلاة، وَعزُّ الدّینِ، و سُبُلُ الاَمنِ وَ لَیسَ تَقُومُ الرَّعیة الّا بِهِم؛ سپاهیان به فرمان خدا پناهگاه استوار و رعیت زینت و وقار زمامداران و شکوه دین و راه‌های تحقق امنیت کشورند، امور مردم جز با سپاهیان استوار نگردد. «(نهج البلاغه، نامه 53، علی دشتی، ص 408)
 
نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازوی قدرتمند ولایت، پاسدار حفظ دستاوردهای نظام و کارگزار اصلی استقرار امنیت داخلی و مرزهای کشورند. تقویت بنیه معرفت دینی و سیاسی به همراه فراگیری فنون پیشرفته و لازم نظامی در کنار دستیابی به فن آوری تولید تجهیزات مدرن نظامی، از مجموعه نیروهای مسلح بنیان مرصوصی پدید می‌آید که مقتدرانه حافظ استقلال، تمامیت ارضی، امنیت داخلی کشور می‌شود. پس از دفاع مقدس مهم‌ترین عامل بازدارندگی تهاجم نظامی دشمنان به کشور جمهوری اسلامی ایران، صلابت، و استواری و توانمندی نیروهای مسلح است. به همین دلیل امام قدس‌سره‌الشریف به مسئولان نظام همواره سفارش داشتند که: "در هیچ شرایطی از تقویت نیروهای مسلح و بالابردن آموزش‌های عقیدتی و نظامی و توسعه تخصص‌های لازم و خصوصاً حرکت به طرف خودکفایی نظامی غفلت نکنند... غفلت از تقویت بنیه دفاعی کشور، طمع تهاجم و تجاوز بیگانگان و نهایتا تحمیل جنگ و توطئه ها را به دنبال می آورد."(صحیفه امام، ج 21، ص 358)
 
مقام معظم رهبری نیز آمادگی‌های لازم و هوشیاری نیروهای مسلح در رصد کردن تحرکات دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را یادآور می‌شود و خواهان افزایش توان دفاعی آنان برای تأمین امنیت در بازدارندگی از تهاجم دشمنان است:"نیروهای مسلح، باید کاری کنند که هیچ دشمنی نتواند در استقلال و استحکام یکپارچگی و تمامیت ارضی ما طمع کند." (حدیث ولایت، ج 4، ص 214)
 
"ما آمادگی‌های خود را برای مقابله با استکبار، همیشه حفظ می‌کنیم، همین حالا هم آماده هستیم، ما قصد تجاوز به هیچ‌کس را نداشتیم، باز هم نداریم؛ اما آماده‌ایم که برای مقابله با تجاوز هرکس که باشد، اقدام کنیم." (همان، ج 5، ص 95)
 
مزیت و امتیاز منحصر به فرد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی پشتوانه میلیونی ملت ایثارگر ایران در قالب بسیج است که نقش مهمی در استحکام و اقتدار نیرهای نظامی و انتظامی دارد و دلاوری‌های آنان در کارنامه درخشان پیروزی های نبرد هشت سال دفاع مقدس ثبت است.

قطعه‌ای از بهشت در میان آتش/ چرا ایران امن‌ترین کشور خاورمیانه‌است؟



رکن پنجم: جغرافیا؛ ایران قلب خاورمیانه
 

ایران از نظر جغرافیایی و فرهنگی، قلب خاورمیانه است. پیشینه فرهنگی ایران نسبت به سایر کشورهای این منطقه و هویت مذهبی آن و هم‌چنین قابلیت‌های اقتصادی و عملی ایران موجب تأثیرگذاری بالقوه هر چه بیش‌تر در منطقه و حتی تحولات جهانی شده است .ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب عالم از دیرباز مورد توجه کشورها و تمدن‌های دنیا بوده است. این نقش ارتباطی میان قاره‌ای و مجاورت با خلیج فارس و تنگه هرمز که محل ترانزیت محموله‌های نفتی است، بر اهمیت و نقش مؤثر ایران در نظر ناظران خارجی افزوده، به طوری که هرگونه تحول سیاسی در آن موجب برانگیخته شدن حساسیت‌های جهانی می‌گردد.  
ازطرفی همه قدرتهای بزرگ شرق و غرب همیشه درصدد تصرف این منطقه هستند و موقعیت استراتژیک ایران طوری هست که هرکس ایران را داشته باشد بقیه را نیز در چنگ خواهند داشت. از این رو مستکبرین جهان همیشه بر آن بوده‌اند که یا ایران نباشد یا همراه و تسلیم آنها باشد کما اینکه در دوره قاجار به منزله نبودن بود و در زمان پهلوی به منزله تسلیم و همراه بود امّا در دوره جمهوری اسلامی وضعیت تغییر پیدا کرد و دیگر نمی‌شود ایران را نادیده گرفت و نمی‌شود تسلیم و همراه کرد.

 
 
قطعه‌ای از بهشت در میان آتش/ چرا ایران امن‌ترین کشور خاورمیانه‌است؟
 
 
*رکن ششم: فرهنگ ایرانی؛ تمدن چندهزارساله

ایران تاریخ و تمدن چند هزارساله دارد، از رم تا چین تحت‌تأثیر فرهنگ و آداب و رسوم آن قرار داشته است بطوریکه حتی مهاجمان و اشغالگرانی چون مغول درآن هضم است، به تعبیر شهید مطهری وقتی که اسلام در کنار فرهنگ ایرانی قرارگرفت با خدمات متقابل توانستند در دنیا تمدن اسلامی به‌وجود بیاورند، بنابراین تاریخ و تمدن پرافتخار ایران همیشه مورد حسادت کشورهای بی‌ریشه و بی‌هویت و تازه تأسیس شده توسط انگلیس در منطقه، قرارگرفته است و هیچ وقت چشم دیدن آنرا ندارند.
 
*رکن هفتم: وفاق و همگرایی ملی

 
وحدت اقوام و مذاهب، هم‌اندیشی حوزه و دانشگاه، همگرایی اقشار مختلف مردم، همدلی نیروهای مسلح و در مرتبه عالی‌تر وحدت مسئولان و مردم شاخصه‌های اصلی وفاق و همگرایی در تأمین امنیت ملی نظام جمهوری اسلامی است. و حجم گسترده دیدگاه‌ها، راهبردها و راه کارهای امام و رهبری درتدوین چشم انداز حفظ دستاوردهای انقلاب ونظام اسلامی بر محور موضوع وحدت قرار دارد. مهم‌ترین شاخصه اندیشه سیاسی امام و رهبری، تأکید بر وحدت و همدلی میان تمام اقشار مردم و مسئولان است، زیرا شرایط فرهنگی، جغرافیایی و سیاسی ایران به‌گونه‌ای است که همیشه امکان ایجاد رخنه برای نفوذ دشمن در آن فراهم است.

 
 
 
قطعه‌ای از بهشت در میان آتش/ چرا ایران امن‌ترین کشور خاورمیانه‌است؟
 
*رکن هشتم: وزرات اطلاعات؛ بازوی قوی ایران امن در منطقه‌ای پرتنش
 
ایجاد امنیت در جهان بحرانی امروز، مهم‌ترین انتظار مردم هر سرزمین، برای زندگی بهتراست. این انتظار در ایران، توسط نیروهای اطلاعاتی مومن وحرفه‌ای و با اجرای گسترده‌ترین پروژه های عملیاتی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و مقابله با ترور و قاچاق، تحقق یافته و تحسین و تعجب کشورهای جهان را برانگیخته و پروژه‌هایی مانند زمین‌گیر کردن هواپیمای جاسوسی آمریکایی و ... دستگاه اطلاعاتی ایران را به عنوان مقتدرترین و قوی‌ترین سیستم امنیتی معرفی کرده است.
 
امن ترین کشور منطقه بودن در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا، که محل برخورد و جنگ گروه‌های تروریستی، تحولات در کشورهای منطقه، نزاع های قومی، درگیری گروه های سیاسی و  لشکر کشی ناتو، آمریکا و کشورهای غربی به افغانستان و عراق است و...  ویژگی ممتاز و کم نظیری است که در کمترین کشوری در جهان امروز قابل مشاهده است.
 
حکومت جمهوری اسلامی و دستاوردهای امنیتی و اطلاعاتی آن موجب شده که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک حکومت مردم‌سالار دینی، الگوی مناسبی برای مردم کشورهای اسلام و خاورمیانه باشد و نگاهی به دستاوردهای انقلاب اسلامی و همراهی دولت و حکومت با مردم و همچنین تلاش دستگاه‌های اطلاعاتی کشور در برقراری امنیت و رشد شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی وبهبود رفاه مردم، موجب شده که در برقراری حکومت‌ها ودولت‌های جدید در کشورهای منطقه، به دستاورد و تجربه ایران توجه بسیار شود و کشورهای غربی نیز که تلاش بسیاری در تغییر حکومت‌های منطقه داشته‌اند، عملا از این که تحولات سیاسی و اجتماعی این کشورها به سمت الگو ومدل ایران تغییر جهت داده اند، متعجب هستند اما در عین حال بسیاری از کشورهای جهان، از این که ایران بازیگر اصلی منطقه است و اثرگذاری مثبتی بر تحولات امنیتی و سیاسی دارد و همچنین الگویی برای حکومت‌های و نظام‌های سیاسی کشورهای است، ابراز خشنودی کرده‌اند.

 
 
 
قطعه‌ای از بهشت در میان آتش/ چرا ایران امن‌ترین کشور خاورمیانه‌است؟
 
* رکن نهم: انتخابات و مشارکت مردمی
 
در نظام اسلامی پذیرش آرای مردم و حضورشان در عرصه‌های مختلف نظام عامل مقبولیت و پایداری آن است. به همین‌جهت امام در تمام مراحل انقلاب و تثبیت نظام حضور مردم را رکن مهم و پایه اصلی استحکام نظام می‌دانست و همواره به آرای عمومی تکیه می‌کرد. ایشان بر این باور بود که: «انقلاب اسلامی ما انقلابی است که به دست مردم صورت گرفته، مردم انقلاب کرده‌اند و مردم باید آن را به آخر برسانند.» (صحیفه امام، ج 19، ص 54)
 
 بنابراین تاکنون تمام توطئه‌های داخلی و خارجی دشمنان در جهت شکست یا استحاله و انحراف انقلاب با حضور قدرتمندانه ملت خنثی شده و سفارش امام برای استمرار حضور پرصلابت مردمی در حفظ و تقویت امنیت نظام این است که:
 
"تا شما زنده‌اید آمریکا برنمی‌گردد، شوروی هم برنمی‌گردد. در نسل‌های آتیه، اگر ملت‌ها در نسل‌های آتیه به همین روش حرکت کنند و روحانیون در همه‌جا حاضر باشند و مردم در صحنه باشند و قوای نظامی و انتظامی، قوای نظامی و انتظامی اسلام باشد این در طول تاریخ هم ان‌شاءالله نخواهد شد." (همان، ج 17، ص 449)
 
 از سوی دیگر در ترسیم راهبردهای سازندگی و توسعه نظام اسلامی نقش مؤثر و کارساز مردم را در حرکت تکاملی نظام به مسئولان یادآور می شود تا آنان از بهره‌وری از این پشتوانه عظیم غفلت نکنند: «اگر مردم را شریک خودتان نکنید، موفق نخواهید شد.» (همان، ج 19، ص 35)
 
 راز مهم غلبه بر مشکلات داخلی در این سه دهه حضور مردمی است. از این رو تحقق توسعه واقعی در نگاه مقام معظم رهبری بدون مشارکت عمومی امکان پذیر نیست:
 
"اگر بخواهیم کشور را آباد کنیم و کشاورزی را که زمینه مستعدی در کشور ما دارد رایج و دایر کنیم و صنعت مستقل و متکی به استعداد و علم و تجربه متخصصان داخلی را به وجود بیاوریم و راه بیندازیم و علم و تحقیق را در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور توسعه بدهیم و انشاءالله رفاه عمومی را در سطح کشور تا اعماق روستاها پیش ببریم و. .. وسیله و ابزار انجام همه این خواسته‌ها، شما مردم هستید و حضور و ایمان شما، این راه را هموار خواهد کرد."(حدیث ولایت، ج 1، ص 73)
 
 
قطعه‌ای از بهشت در میان آتش/ چرا ایران امن‌ترین کشور خاورمیانه‌است؟
 
*رکن دهم: فرهنگ شهادت و ایثار
 
شهادت به حکم این که عملی آگاهانه و اختیاری است و در راه و هدفی مقدس است و از هرگونه انگیزه خودگرایانه منزّه و مبرّا است،‌ تحسین‌انگیز و افتخارآمیز است و عملی قهرمانانه تلقی می‌شود و بدون شک یکی از عوامل مهم و اساسی مقاومت و پیروزی در دفاع هشت ساله، نیروی انسانی است، نیروهای متشکل از بهترین و قوی‏ترین مردان بویژه جوانان عاشق و شهادت‌طلب میهن اسلامی، که در دفاع از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی کشور مقدس جمهوری اسلامی سراز پا نمی‌شناختند.
 
مقاومت تحسین‌برانگیز جوانان برومند سرزمینمان در برابر استکبار جهانی، همواره صحنه‌‏های بی‌‏بدیل و بی‌‏نظیری از شهادت و ایثار را خلق کرده و طبق فرمایش آن مقتدای سفر کرده، به جز در برهه‌‏ای کوتاه از صدر اسلام همانند ندارد، حجت را بر همگان تمام کرده است.
 
*رکن یازدهم: هوش و بصیرت ایرانی
 
ملت شریف ایران همواره ولایت‌پذیری و آمادگی خود را اثبات رسانده و به رخ استکبار جهانی و بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی کشیده است که این بصیرت، هوشیاری وحضور در صحنه ملت، ستودنی و بی‌نظیر است. 
 
گرایش‌های فکری و جریان‌های سیاسی کشورمان همواره در تمام مقاطع حساس با وحدت، هم‌صدایی، هوش و بصیرت خود تمام اختلاف سلیقه‌ها را کنار گذاشته‌اند و دفاع از منافع ملی، تمامیت ارضی و آرمان‌های انقلاب خود پرداخته‌اند


  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ بسمه تعالی، وب سایت خوبی و اطلاعات جامعی داری خیلی خوشم آمد ، پیش پیش عید باستانی را تبریک می گویم ، دوست عزیر اگر فرصت کردی به وب سایت ( به روز جاجرم) (( جاجرم شهری است در خراسان شمالی )) سری بزن و اطلاعات خود را با اطلاعات و داده های همدیگر زیبا تر کنیم . دوستدار شما حاج قاسم ضمنا شماره تماس من 09194977732 است. در صورت دوست داشتن من را در لینک خود قرار بده-
کد تاریخ قمری ، شمسی و میلادی به همراه مناسبت

دریافت کد رتبه جهانی سایت و وبلاگ