سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بترسید بترسید که خدا چنان پرده بر بنده گستریده که گویى او را آمرزیده . [نهج البلاغه]
بنام خداوند بخشنده مهربان

بازارهای استان خراسان شمالی در تب افزایش قیمت های غیرمنطقی می سوزد

خراسان شمالی - مورخ شنبه 1391/10/30 شماره انتشار 18320
نویسنده: علوی

از این مغازه به آن مغازه می رود و هر بار با چشمانی نگران تر از قبل، از مغازه خارج می شود. به اندک پولی که در دست دارد، نگاهی می اندازد و دوباره راه مغازه دیگری را در پیش می گیرد. بالاخره در میان این همه جست و جو، مغازه ای را می یابد که فروشنده برخی از اقلام موجود را به نرخ قبل به فروش می رساند. لبخند کم رنگی روی چهره اش نقش می بندد، با پولی که دارد از 4 تا 5 کالای مورد نیازش، فقط 2 کالا را می تواند خریداری کند. اجناسش را بر می دارد و راه خانه ای را که فرزندانش منتظر آمدن او با دست پر هستند، در پیش می گیرد.چند خانم در حال عبور از کنار فروشگاه لباس هستند. یکی از آن ها با دیدن واژه حراج روی شیشه مغازه به وجد می آید تا از درون فروشگاه بازدید کند. همراه خانم های دیگر وارد فروشگاه می شوند. لباس ها را یکی یکی ورانداز می کنند و پس از پسندیدن نگاهی به قیمت شان می اندازند. یکی از آن ها با تعجب به دیگری می گوید: قیمت این پالتو تا هفته گذشته 180 هزار تومان بود ولی اکنون به 97 هزار تومان رسیده است.

وی ادامه می دهد: مگر فروشندگان مجاز به اعمال چند درصد سود هستند که هنگام حراج، قیمت های خود را تا این حد پایین می کشند؟

در همین حال صدای خانم دیگری که در حال مشاجره با فروشنده است، شنیده می شود. نزدیک تر می روم.

وی با لحنی اعتراض آمیز به فروشنده، پالتویی را که بر تن دارد نشان می دهد و می گوید: این پالتو را 4 روز پیش به قیمت 94 هزار تومان از این فروشگاه خریداری کردم ولی اکنون می بینم که روی برچسب حراج، قیمت 39 هزار تومان درج شده است. فروشنده در پاسخ به این مشتری فقط عنوان می کند که زمانی که پالتو خریداری شده، مشمول حراج نبوده است. اما زن زیر بار این حرف ها نمی رود و هم چنان از فروشنده طلب خسارت می کند!

افزایش هفتگی قیمت ها

یکی از شهروندان که در حال خروج از یکی از فروشگاه های زنجیره ای است، با انتقاد از افزایش قیمت هفته ای کالاهای مورد نیاز مردم بیان می کند: مایع دستشویی را که حدود 10 روز پیش به قیمت 2 هزار و 300 تومان خریداری کردم ناچارشدم 2 روز پیش با قیمت 2 هزار و 700 تومان بخرم. «اصغری» ادامه می دهد: به نظر می رسد سازمان حمایت از مصرف کنندگان ، بیشتر از تولید کنندگان حمایت می کند.

وی با اشاره به تورم موجود در بازار اظهار می دارد: روز به روز نرخ کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم افزایش می یابد و این در حالی است که درآمد برخی از افراد ثابت و برخی دیگر نیز روبه کاهش است.

فروش جنس قدیمی با قیمت جدید

یک شهروند که برای خرید به یک سوپرمارکت آمده است هم می گوید: فقط برای خرید یک مایع ظرفشویی، یک بسته صابون و یک بطری روغن مایع، 50 هزار تومان پرداخت کردم و این در حالی است که تا چند ماه گذشته با این مقدار پول حداقل 7 یا 8 قلم کالا را می توانستم خریداری کنم.

«جوادزاده» اضافه می کند: متأسفانه در این گرانی های اخیر، برخی از فروشندگان هم از فرصت سوء استفاده می کنند و اجناس موجود در مغازه شان را که با نرخ قبلی و پایین تری نسبت به نرخ روز خریداری کرده اند، به نرخ جدید عرضه می کنند. وی خاطر نشان می کند: در روزهای گذشته بارها پیش آمده است که برای خرید به سوپرمارکت مراجعه کرده ام اما برخی اجناس با وجود آن که برچسب قیمت روی آن درج شده بود به نرخ اضافه تری فروخته شد.شهروندی که تمایلی به ذکر نام خود ندارد نیز در این رابطه بیان می کند: برای خرید شامپو به داروخانه مراجعه کردم و بابت شامپویی که قیمت آن تا ماه گذشته 5 هزار تومان بود، ناچار شدم 8 هزار و 300 تومان بپردازم.

وی ادامه می دهد: این در حالی است که قیمت درج شده روی شامپو 6 هزار و 300 تومان بود ولی هنگامی که به متصدی فروش این موضوع را متذکر شدم، پاسخ غیرمنطقی در رابطه با ارزش افزوده کالا ارائه داد. وی خاطر نشان می کند: بیشتر از گرانی های اخیر که امان مردم را بریده است، سوء استفاده برخی فروشندگان از ناآگاهی مردم و ارائه نشدن اطلاعات صحیح و شفاف درباره نرخ ها، به مشکلات مردم دامن می زند.

فروشندگان ناچار به افزایش قیمت هستند

یک فروشنده نیز در این باره بیان می کند: هر 10 تا 15 روز یک بار فهرست خرید تهیه می کنم و هر بار ناچار هستم قیمت اضافه تری برای خرید اجناس مختلف بپردازم.وی که خود را «صادقی» معرفی می کند، می افزاید: با وجود افزایش قیمت های مکرر، فروشندگان نیز ناچار هستند سود قطعی خود را محاسبه و اعمال کنند.

وی ادامه می دهد: در این شرایط برخی از خریداران نسبت به افزایش قیمت های هفتگی یا ماهانه اعتراض و تصور می کنند که فروشندگان برای سودجویی بیشتر این نرخ ها را اعمال می کنند.

فروشنده دیگری بیان می کند: اجناس خریداری شده، پس از احتساب سود قانونی، به خریداران عرضه می شود. «رضایی» ادامه می دهد: هر بار که اجناس فروشگاه به اتمام می رسد و ناچار به خریداری مجدد آن هستیم، باید هزینه ای بیشتر از قبل بابت خرید آن پرداخت کنیم.وی می افزاید: در چنین شرایطی، مشاهده می شود که ماهانه و حتی هفته به هفته، قیمت اجناس مختلف افزایش می یابد و فروشندگان و خریداران هم ناگزیر هستند اقلام اساسی مورد نیاز خود را هر بار با قیمت بیشتر تهیه کنند.

خدماتی که با نرخ های متفاوت ارائه می شود

یک بانوی کارمند نیز از ارائه قیمت های مختلف توسط برخی دوزندگی ها و آرایشگاه های زنانه گلایه می کند و می گوید: متأسفانه با وجود اعلام مکرر مسئولان مبنی بر درج قیمت ها در معرض دید مشتریان، اما باز هم بسیاری از آرایشگاه ها و خیاطی ها از این کار خودداری می کنند.

«عزیزی» ادامه می دهد: در حال حاضر بسیاری از آرایشگاه ها و خیاطی ها نرخ های متفاوت و دلخواهی را از مشتریان طلب و در مقابل اعتراض آن ها، عنوان می کنند که کیفیت کارشان با بقیه متفاوت است، در حالی که باید نرخ های دوزندگی ها و آرایشگاه های درجه یک تا 3 در معرض دید مشتریان باشد تا بتوانند خودشان نوع خیاط یا آرایشگر را بر حسب مهارت انتخاب کنند. وی می افزاید: در حال حاضر برخی آرایشگاه های با کیفیت پایین نیز به دلیل بالا بودن نرخ اجاره شان، نرخ های بالایی از مشتریان درخواست می کنند.

قیمت کالاها در سامانه موجود است

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در پاسخ به این گفته های شهروندان اظهار می دارد: شهروندان می توانند با مراجعه به سایت www.124.ir و سامانه 124 خدمات اولویت دار از آخرین قیمت های کالاهای اساسی و 31 گروه خدمات اولویت دار منفی به تفکیک هر شهرستان مطلع شوند. «عطاردی» ادامه می دهد: این سامانه مهم ترین مرجع برای اطلاع شهروندان محسوب می شود که می توانند در صورت مشاهده و درخواست قیمت بالاتر از سوی فروشندگان، مراتب را پس از تماس با تلفن گویای این سازمان، اطلاع دهند.وی از انجام 68 هزار و 730 مورد بازرسی از بازارهای استان در 9 ماه سال جاری خبر می دهد و می گوید: در این مدت 9 هزار و 853 عنوان تخلف به ارزش 42 میلیارد ریال ثبت شد. وی می افزاید: 2 هزار و 719 گزارش مردمی نیز در این مدت به ثبت رسید که پس از بررسی همه آن ها برای هزار و 390 مورد، پرونده تخلف تشکیل شد.

به گفته وی، در این مدت هزار و 179 ناظر افتخاری نیز گزارش های لازم را ارائه داده اند که پس از بررسی، 771 مورد متخلف شناسایی و پرونده ای برای آن ها تشکیل شد.وی به 943 مورد بازرسی برای قاچاق کالا نیز اشاره می کند و می گوید: در این رابطه نیز 69 پرونده تخلف تشکیل شد.

وی درباره گرانی های مکرر و نقش سازمان حمایت از مصرف کنندگان اظهار می دارد: در این رابطه 2 بحث افزایش قیمت و گرانی وجود دارد، به گونه ای که افزایش قیمت منطقی، به دلیل بالا رفتن نرخ مواد اولیه، پذیرفتنی است و سازمان حمایت از مصرف کنندگان نیز آن را طبق ضوابط تأیید می کند اما افزایش قیمت غیرمنطقی اعم از تولید کنندگان یا وارد کنندگان، تخلف محسوب و با آن برخورد می شود.

گلایه از شهروندان

«عطاردی» با گلایه از شهروندان، بیان می کند: از شهروندان گلایه می کنیم که چرا مراتب گران فروشی را که از سوی فروشندگان مشاهده می کنند به سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام نمی کنند. وی به مردم اطمینان خاطر می دهد که تمامی گزارش های آن مورد پی گیری و بررسی قرار می گیرد و شهروندان از نتایج این پی گیری مطلع خواهند شد. وی در پاسخ به سؤال گزارشگر ما مبنی بر این که آیا میزان افزایش قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم برای هفته های آتی قابل پیش بینی است، پاسخ منفی می دهد و می گوید: شهروندان فقط برای اطلاع از قیمت موجود در بازار کالاهای اساسی و خدمات صنفی می توانند به سامانه این سازمان مراجعه کنند.

جمع آوری خبر: خبر نگار مستقل جاجرم، حاج قاسمعلی حسن زاده اول

با نظر خود سایت شهرستان خود را برتر کنید

 


  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ بسمه تعالی، وب سایت خوبی و اطلاعات جامعی داری خیلی خوشم آمد ، پیش پیش عید باستانی را تبریک می گویم ، دوست عزیر اگر فرصت کردی به وب سایت ( به روز جاجرم) (( جاجرم شهری است در خراسان شمالی )) سری بزن و اطلاعات خود را با اطلاعات و داده های همدیگر زیبا تر کنیم . دوستدار شما حاج قاسم ضمنا شماره تماس من 09194977732 است. در صورت دوست داشتن من را در لینک خود قرار بده-
کد تاریخ قمری ، شمسی و میلادی به همراه مناسبت

دریافت کد رتبه جهانی سایت و وبلاگ