سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که تو را از گزندى ترساند چون کسى است که تو را مژده رساند . [نهج البلاغه]
بنام خداوند بخشنده مهربان
احتمال قطع گاز در 6 شهر استان های خراسان رضوی و شمالی
خراسان - مورخ پنج‌شنبه 1392/11/17 شماره انتشار 18618

شهیدی - برودت هوا در استان های خراسان رضوی و شمالی موجب مصرف بی رویه و کم سابقه گاز توسط برخی مردم این استان ها شده است؛ به طوری که هم اکنون احتمال قطع گاز در 6 شهر این دو استان وجود دارد.به گزارش خراسان، سه شهر بردسکن، کاشمر و خلیل آباد در استان خراسان رضوی و سه شهر اسفراین، گرمه و جاجرم در استان خراسان شمالی، 6 شهری هستند که در صورت کاهش نیافتن مصرف گاز، مردم این دو استان، احتمالا با قطعی گاز مواجه می شوند.

مرادزاده، فرماندار خلیل آباد دیروز به خراسان گفت: با توجه به برودت هوا و افت فشار گاز از سه شنبه شب گذشته گاز این منطقه قطع شده و احتمالا تا روز شنبه هم ادامه داشته باشد. اما سوخت جایگزین تامین شده است.یعقوب زاده، فرماندار بردسکن هم در پی افت شدید گاز وضعیت این شهرستان را «بحرانی» دانست و افزود:اگر افت فشار گاز همچنان ادامه پیدا کند مردم شهرستان با قطعی گاز مواجه می شوند و داستان قطعی گاز زمستان 86 برای مردم بردسکن تکرار خواهد شد.

فروزان، فرماندار کاشمر هم با اشاره به برودت شدید هوا گفت: برای جلوگیری از قطع گاز مشترکان خانگی ناگزیر به تعطیل کردن مدارس، دانشگاه ها و قطع گاز ادارات در سطح شهرستان شدیم.مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی هم شب گذشته به خبرنگار ما گفت: از جمعه هفته گذشته تاکنون مصرف گاز در استان از 3 میلیون به 5 میلیون مترمکعب در هر روز رسید که رکورد جدیدی است.

«تقی نژاد» افزود: در بعضی از نقاط استان مشکل پایداری گاز را داریم و بر همین اساس، شهرهای اسفراین، گرمه و جاجرم ممکن است با افت فشار گاز مواجه شوند و در صورت تداوم افزایش مصرف، ممکن است گاز این 3 شهر قطع شود

 


  
  
خراسان شمالی در سالی که گذشت
خراسان شمالی - مورخ چهارشنبه 1392/12/28 شماره انتشار 18652
نویسنده: محسن داوری
فروردین؛ زمینه سازی برای حماسه سیاسی

شاید نوروز برای برخی از ساکنان استان، 2 روز زودتر از بقیه دنیا شروع شده باشد؛ 28 اسفند 91 زمانی بود که 65 هزار نفر جمعیت «راز و جرگلان» که تا آن روز در تقسیمات کشوری زیرمجموعه شهرستان بجنورد محسوب می شد، این مژده را شنیدند که زادگاه شان به شهرستان ارتقا پیدا کرده است. استاندار وقت هم با اشاره به همزیستی شیعه و سنی در این منطقه، آن را شهرستان وحدت خواند. با سپری شدن تعطیلات، 14 فروردین فرارسید و به روال مرسوم، موسم نمایش پهلوانانی شد که به رسم سنوات ماضی در گود کشتی باچوخه «زینل خان» اسفراین گرد آمدند تا پهلوان پهلوانان به همگان معرفی شود. تأکید امامان جمعه استان هم در نخستین نماز آدینه خطاب به مردم و مسئولان برای تحقق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، مهم ترین ترجیع بند سخنان آن روزهای صاحبان مجالس و تریبون داران بود.طبیعی است، در سالی که شعار حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی را بر خود داشت، انتخابات مهم ترین مصداق حماسه سیاسی باشد. این بود که بیستم فروردین با تشکیل نخستین جلسه ستاد انتخابات، فعالیت های رسمی معطوف به انتخابات در استان آغاز شد؛ انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا.6 روز بعد هم زنگ آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات شوراها به صدا در آمد و به تعبیر خبرنگار روزنامه «خراسان شمالی»، از بسازوبفروش ها تا مدیران کل سابق برای نامزدشدن در این انتخابات به صف شدند.

 

اردیبهشت؛ ماه پیاده روی جایزه بزرگ و سفرهای انتخاباتی

در بحبوحه ای که گرانی سرسام آور دلار و افزایش 2 برابری هزینه مسافرت های خارجی، بازار خرید و فروش فیش های حج تمتع را داغ کرده بود، آوای ساز هنرمندان حاضر در نخستین جشنواره ملی موسیقی نواحی در بجنورد که با عنوان جشنواره موسیقی خلیج فارس برپا شده بود، طنین انداز شد.اما شاید حضور 130 هزار نفری مردم ورزش دوست در پیاده روی بزرگ خانوادگی از بجنورد به مقصد تفرجگاه بش قارداش، برای کمتر فردی قابل پیش بینی بود. این پیاده روی که به سبب کثرت جمعیت شرکت کننده، حتی اظهار تعجب برنامه سازان تلویزیون را هم به دنبال داشت، اگرچه جمعه ششم اردیبهشت انجام شد، اما در تمام روزهای هفته پیش از آن، خیل کثیر علاقه مندانی را در اماکن ورزشی شهر شاهد بودیم که برای تهیه برگه های شرکت در قرعه کشی 2 دستگاه خودرو صف هایی حتی طولانی تر از صف سبد کالا تشکیل داده بودند. البته جمعه پس از آن هم رویداد مشابهی در شیروان با حضور 20 هزار شرکت کننده برگزار شد.در همین روزها بود که نوای نی «یحیی باغچقی» برای همیشه خاموش شد که هفته پیش از آن در جشنواره موسیقی نواحی خلیج فارس تجلیل شده بود.اما از نیمه های اردیبهشت، سفرهای انتخاباتی نامزدهای یازدهمین دوره ریاست جمهوری به استان آغاز شد. سیزدهم این ماه بود که ابتدا «محمدرضا عارف» به بجنورد سفر کرد تا در جمع حامیانش سخنرانی کند و 6 روز بعد هم «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به این دیار آمد.

 

خرداد؛ جمعه حماسی

جمعه سوم خرداد اگرچه نخستین روز تبلیغات رسمی انتخابات ریاست جمهوری بود، اما به عنوان روزی آرام و بدون هیاهو ثبت شد. گویا باید زمان جلوتر می رفت تا شور و هیجان به فضای انتخاباتی تزریق شود.هفتم این ماه «اسماعیل احمدی مقدم» رئیس پلیس کشور که به بجنورد سفر کرده بود، از آماده باش 300 هزار مامور ناجا برای تامین امنیت صندوق های رأی خبر داد. نهم خرداد هم برگزاری جلسه شورای اداری خراسان شمالی با حضور همه مقام های ارشد استان در روستای «چخماقلو» یا همان «دارالشهدا»ی مانه و سملقان در نوع خود اقدامی کم نظیر بود.16 خرداد تبلیغات نامزدهای انتخابات شوراها به طور رسمی آغاز شد و چهره شهرها را دگرگون کرد. 19 خرداد هم «محمدباقر قالیباف» در جمع طرفدارانش در بجنورد حاضر شد، اما سفر «سعید جلیلی» با وجود تبلیغات فراوان لغو شد و او به یک ارتباط تلفنی با هوادارانش اکتفا کرد.چهارشنبه 22 خرداد، «محمود احمدی نژاد» به بجنورد سفر کرد تا در آخرین سفر استانی اش روبان قرمز چند پروژه عمرانی را قیچی کند.البته این سفر در هیاهوی هواداران «حسن روحانی» نامزد آن روزهای انتخابات و رئیس جمهور کنونی تاحدودی رنگ باخت؛ هوادارانی که در سالن ورزشی شهید علیدخت گرد هم آمده بودند و در حالی که از زبان نامزد مشترک جبهه اعتدال و اصلاحات می شنیدند که «خراسان شمالی سرزمین فرهنگ ها، سرزمین شعر، موسیقی و ادبیات است» و مورد خطاب قرار گرفتند که: «دولت من دولت تدبیر و امید است و دولت تبعیض نخواهد بود و کرمانج و ترک و ترکمن و تات و فارس در آن مساوی خواهند بود».و تنها 2 روز پس از آن بود که جمعه حماسی فرارسید و بیشتر از 489 هزار هم استانی که 81 درصد واجدان شرایط را شامل می شد، پای صندوق های اخذ رأی حاضر شدند و در پایان این ماراتن نفس گیر هم «حسن روحانی» در صدر آرای مردم استان – و کشور- جای گرفت. یکشنبه پس از آن هم نتایج اولیه انتخابات شوراها، اعلام و یک روز بعد هم نهایی شد.اما شامگاه 28 خرداد مردم استان که همانند دیگر ایرانیان پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در خیابان ها جشن و پایکوبی کرده بودند، یکبار دیگر به خیابان ها آمدند. بهانه این حضور دوباره هم صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی بود.

 

تیر؛ آرامش پس از توفان

تیرماه، ماه چندان پرخبر و پرهیاهویی برای هم استانی ها نبود. البته این ماه به نیمه رسید که خبر آمد، «الیاس علی اکبری» کوراش کار استان در مسابقات رزمی کره جنوبی صاحب نشان طلا شده است. «بهزاد وحدانی» جودوکار استان هم نشان برنز ارتش های جهان را در مسابقات قزاقستان تصاحب کرد. در همین روز، حجت الاسلام «عباسعلی احمدزاده» به عنوان امام جمعه آشخانه منصوب شد.در همین ایام بود که در اوج گرانی مرغ در بازار، نمایشگاه های ضیافت در آستانه ماه رمضان در بجنورد و شهرستان ها دایر شد. بیست و نهم تیرماه هم هشتمین نمایشگاه قرآن کریم در بجنورد برپا شد.

 

مرداد؛ سالگرد استان و معارفه وزیر همشهری

دهم مرداد اعلام شد، «مریم مجردثانی» دانش آموز شیروانی برای نخستین بار در خراسان شمالی رتبه 4 آزمون سراسری را در گروه علوم تجربی کسب کرده است تا شاهدی باشد بر استعداد فراوان جوانان این دیار.اما 19 مرداد امسال که نهمین سالگرد تاسیس خراسان شمالی بود، مراسم گرامیداشت آن تا حدودی کم رنگ تر از سالیان گذشته برگزار شد. 25 همین ماه حجت الاسلام «قلی زاده» به عنوان امام جمعه جدید فاروج منصوب شد. 28 مرداد هم معارفه «رحمانی فضلی» وزیر کشور شیروانی الاصل در تهران برگزار شد تا «خراسان شمالی» تیتر بزند: «معارفه وزیر همشهری».در واپسین روز ماه میانی تابستان هم حجج الاسلام «نادعلی زاده» و «نوروزی» به ترتیب به عنوان امامان جمعه شهرهای تیتکانلو و راز منصوب شدند. اما یک روز پیش از آن بود که همایش بزرگداشت آیت ا... مهمان نواز، امام جمعه پیشین مرکز استان که 32 سال در سنگر محراب نمازجمعه بود، برگزار شد؛ فردی که به تعبیر حجت الاسلام «یعقوبی» امام جمعه کنونی بجنورد، پدر معنوی استان به شمار می‌رود .

 

شهریور؛ و اینک استاندار جدید

شهریورماه در حالی با تکاپوی نمایندگان استان در مجلس برای تعیین استاندار همراه بود که اردوی تیم ملی وزنه برداری پیش از اعزام به مسابقات جهانی لهستان در بجنورد آغاز شد. این دومین سال پیاپی بود که این تیم در بجنورد اردو می زد؛ چون سال قبل هم پیش از المپیک لندن اردوی مشابهی را در این خطه برپا کرده بودند.12 شهریور در حالی مراسم تحلیف اعضای دوره چهارم شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شد که تعدادی از نمایندگان استان در مجلس پی گیر چرایی لغو مصوبه تامین اعتبار پروژه راه آهن مشهد – بجنورد – گرگان بودند. در همین روز، سومین نمایشگاه سراسری صنایع دستی کشور دربجنوردبرپا شد. در این نمایشگاه که عنوان ایرانی کوچک در گنجینه فرهنگ ها را از سوی رسانه ها کسب کرد، 30 استان حضور داشتند. 21 شهریور نخستین سفر «وزیر همشهری» به استان روی داد؛ «رحمانی فضلی» در این سفر، به شیروان رفت و در شورای اداری این شهرستان حاضر شد. شاید انتظار می رفت که در این سفر، تکلیف استاندار جدید مشخص شود، اما این اتفاق نیفتاد. با این حال، امام جمعه بجنورد در خطبه های خود خبر داد که آینده سیاسی استان این هفته رقم می خورد. به واقع همین گونه هم شد و یکشنبه 24 شهریور «هادی قوامی» نماینده اسفراین خبر داد که «سید علی اکبر پرویزی» به عنوان استاندار برگزیده شده است و به زودی معارفه می شود. سی ام این ماه هم سکاندار جدید استان در حضور وزیر کشور، کلید استانداری را از «احمدی بیغش» تحویل گرفت.

 

مهر؛ محبوب اهالی تئاتر

سوم مهرماه همایش منطقه ای بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه با حضور گروه های نمایشی از 5 استان در بجنورد آغاز شد. چهارم مهر هم سیلی ویرانگر در بخش هایی از 2 شهرستان مانه و سملقان و راز و جرگلان 3 قربانی گرفت و خسارات زیادی وارد کرد.هفتمین ماه سال 92 را باید ماه محبوب دوستداران هنرهای نمایشی دانست؛ زیرا هشتمین جشنواره تئاتر استان هم با اجرای 10 نمایش از بجنورد و شهرستان ها در نیمه دوم همین ماه برگزار شد.19 مهر، سالگرد سفر تاریخی رهبر انقلاب به خراسان شمالی هم در حالی فرارسید که «مطلبی» معاون آن روزهای استاندار از اجرایی شدن 319 پروژه مصوب این سفر خبر داد. در این روز، هم چنین مراسم ویژه ای در قالب استقبال نمادین از کاروان ولایت در مسیر فرودگاه بجنورد تا مصلای این شهر برگزار شد.21 مهر «براتیان» به عنوان شهردار جدید مرکز استان از میان 11 گزینه انتخاب شد تا مدیریت شهری بیش از این بلاتکلیف نماند.

 

آبان؛ نجات متهم از طناب دار

آبان ماه را باید ماه فراگیرشدن اخبار اعدامی 37 ساله زنده شده در سردخانه و ماجراهای پس از آن دانست؛ رویدادی منحصر به فرد که نه تنها واکنش مردم و مسئولان استان را برانگیخت، بلکه اخبار آن به سرعت به خروجی رسانه های کشوری و حتی بین المللی راه پیدا کرد و از وکلای دادگستری و قضات بازنشسته گرفته تا وزیر کشور و سخنگوی دستگاه قضائی و رئیس قوه قضائیه و حتی مجامع حقوقی خارجی در مورد آن اظهار نظر کردند. سرانجام هم اعلام شد که حکم اعدام این فرد که به اتهام حمل مقادیری ماده مخدر شیشه به اعدام محکوم شده بود، با یک درجه تخفیف به حبس ابد تبدیل می شود.24 آبان هم اسامی 3 معاون استاندار و تعدادی از اعضای گروه مشاوران وی به رسانه ها درز کرد و اندکی بعد هم احکام آن ها به شکل رسمی ابلاغ و اعلام شد. تشییع پیکر مرزبان شهید احمد لنگری هم در اوایل این ماه حال و هوای بجنورد را عطر آگین کرد.

 

آذر؛ حرکت قطار تغییر مدیران

6 آذر خبر رسید که «فاطمه زمانی» هنرآموز بجنوردی رتبه نخست رشته طراحی فرش را در کنکور فنی و حرفه ای کشور کسب کرده است. 15 همین ماه هم نمایش «بچه های صلح» از خراسان شمالی در هندوستان به روی صحنه رفت تا شاهد دیگری باشد بر استعداد هنری جوانان این خطه.در همین ایام، «محمود ثمینی» و «امان ا... خدمتگزار» به عنوان فرمانداران بجنورد و فاروج منصوب شدند تا نسیم تغییر پس از انتخابات به فرمانداری ها هم برسد.25 آذر هم رسانه ها اعلام کردند، «بهزاد وحدانی» نشان طلا و «مجتبی باغچقی» نشان برنز رقابت های جهانی کوراش در ترکیه را نصیب خود و خراسان شمالی کردند.

 

دی؛ ماه سوگ، ماه ادامه تغییر

دهه نخست دیماه در حالی سپری شد که قریب 12 هزار نفر از هم استانی های دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در قالب کاروان های پیاده و سواره برای سوگواری دهه پایانی صفر به سوی مشهدالرضا(ع) رهسپار شدند. پانزدهم این ماه، «علی اکبر محبی» و «علی محمدزاده» به عنوان فرمانداران جدید جاجرم و گرمه کار خود را آغاز کردند. 20 دی، خبر خوشی که دوستداران هنر هفتم در بجنورد مدت ها بود منتظر شنیدنش بودند، اعلام شد: خراسان شمالی میزبان 20 فیلم جشنواره فجر شد. بدین ترتیب از 19 بهمن، مهم ترین رویداد سینمایی تاریخ استان با نمایش فیلم های منتخب جشنواره فجر در تالار گلشنی آغاز شد که حالا به امکانات پخش دیجیتال هم مجهز شده بود. این رویداد هنری بنا به اعلام دست اندرکاران با استقبال 11 هزار تماشاگر مشتاق همراه بود.

 

بهمن؛ ماجراهای سبد کالا

بهمن ماه در خراسان شمالی با معرفی 3 فرماندار دیگر آغاز شد. «غلامرضا عوض زاده»، «عباسعلی صفایی» و «مهدی عابدی» به ترتیب به عنوان مدیران ارشد دولت در مانه و سملقان، شیروان و اسفراین معرفی شدند.بهمن، البته ماه تشکیل صف های طولانی برای دریافت سبد کالا هم بود که از یازدهم این ماه، توزیع آن ها آغاز شد. 17 بهمن هم سومین جشنواره شعر استان در شیروان با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.یک روز پیش از سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی هم اعضای مجمع نمایندگان استان در مجلس به دیدار رئیس جمهور رفتند. دکتر «روحانی» در این نشست از لزوم همکاری مجلس و دولت برای پیشرفت این منطقه سخن گفت و سرمایه های فیزیکی و انسانی این استان را بسیار غنی توصیف کرد.

 

اسفند؛ از عذرخواهی شهردار تا استمداد مادر مرزبان ربوده شده

7 اسفند اکران 200 فیلم جشنواره بین المللی فیلم های صد ثانیه ای همزمان با تهران در بجنورد انجام شد. دهم این ماه هم تیم پرورش اندام استان صاحب عنوان چهارم کشور شد. اما انتشار سلسله مطالبی در روزنامه «خراسان شمالی» از پروژه راکد تقاطع چهارراه شهدای بجنورد و اظهارات دنباله دار متولیان خبرساز شد، تا جایی که شهردار به طور رسمی از مردم عذرخواهی کرد و استاندار هم برای اتمام هرچه سریعتر بزرگ ترین پروژه شهری بجنورد ورود پیدا کرد. نمایشگاه فروش بهاره هم دایر شد تا در آستانه نوروز، عموم اقشار بتوانند حداقلی از اقلام شب عید خانواده را تهیه کنند. 17 اسفند هم در حالی تیم کشتی باچوخه استان عنوان قهرمانی کشور را از آن خود کرد که خبر می رسید، یکی از 5 سرباز مرزبان ربوده شده در سیستان و بلوچستان، اهل یکی از روستاهای بجنورد است و مادر و دیگر اعضای خانواده وی از همه افرادی که می توانند گامی در این مسیر بردارند، برای آزادی این مرزبانان طلب استمداد می کنند تا پسرشان با نوروز بیاید و شادی را به آن ها بازگرداند.


  
  
<      1   2      
پیامهای عمومی ارسال شده
+ بسمه تعالی، وب سایت خوبی و اطلاعات جامعی داری خیلی خوشم آمد ، پیش پیش عید باستانی را تبریک می گویم ، دوست عزیر اگر فرصت کردی به وب سایت ( به روز جاجرم) (( جاجرم شهری است در خراسان شمالی )) سری بزن و اطلاعات خود را با اطلاعات و داده های همدیگر زیبا تر کنیم . دوستدار شما حاج قاسم ضمنا شماره تماس من 09194977732 است. در صورت دوست داشتن من را در لینک خود قرار بده-
کد تاریخ قمری ، شمسی و میلادی به همراه مناسبت

دریافت کد رتبه جهانی سایت و وبلاگ