سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بدترینِ برادرانت، شخص فریبکار چاپلوس است . [امام علی علیه السلام]
بنام خداوند بخشنده مهربان
در لابلای اخبار

کاندیدا های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 92


همه مردانی که حرفی از رییس جمهور شدنشان هست/گزارشی از آخرین مواضع افراد مطرح در عرصه انتخابات




یزدفردا :در لابلای خبرهای امروز خبرهای خواندنی زیادی است که به خواندنش می ارزد و همکاران سرویس تامین خبر یزدفردا سعی خواهند کرد با بازنشر خبر های انتخابی تحت عنوان در لابلای اخبار فرداییان را از آنها مطلع نمایند

همه مردانی که حرفی از رییس جمهور شدنشان هست

گزارشی از آخرین مواضع افراد مطرح در عرصه انتخابات

کاندیدا های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 92

 

برای کاندیداتوری دریازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که خردادماه سال آینده برگزارخواهد شد، افرادی پا به این میدان خواهند گذاشت که برخی از آن ها یا پیش از این عهده دار همین مسولیت بوده اند و یا طعم رقابت را چشیده و هم چنان سودای آن را در دل دارند و البته افرادی هم برای نخستین بار مدعی ورود به این میدان دشوار خواهند شد.

درانتخابات ریاست جمهوری دهم 476 داوطلب، ثبت نام کردند تا ببینند در چنین عرصه‌ای ،کجا ایستاده‌اند، اما درنهایت صلاحیت 4 نفر از این تعداد، از سوی شورای نگهبان تایید شد و فقط 4 تن وارد فضای جدی رقابت برای مهم ترین رویداد سیاسی سال 88 شدند.

 هم اکنون اسامی حدود 20 نفر در محافل سیاسی و رسانه های عمومی به عنوان نامزدهای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم مطرح شده است .البته برخی می خواهند نبض جامعه را بسنجند،برخی نیز عزم خود راجزم کرده اند. مردانی هم هستند که حتی تمایلی برای حضور در لیست کاندیداهای احتمالی ندارند و ترجیح می‌دهند، همان جا که هستند "باشند".

 به هر روی خبرنگار ایسنا مروری دارد به شرایط همه آن ها که به نحوی نامشان برای مهم ترین رویدادسیاسی سال آینده مطرح است.

 

هاشمی رفسنجانی

 نام هاشمی رفسنجانی که دوبار رییس جمهور کشورمان بوده است، برای مدتی در لیست نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آینده قرار گرفت. آن زمان که خبری مبنی بر دیدارانتخاباتی هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری منتشر شد.

 در این خبرآمده بود که ناطق نوری از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حضور در انتخابات ریاست‌ جمهوری یازدهم دعوت کرده است.

 زمانی هم نمایندگان مجلس بحث افزایش سن کاندیداهای ریاست جمهوری را مطرح کردند و سخن از این موضوع به میان آمد تا عده ای می خواهند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و در نهایت در معرض قضاوت مردم قرار بگیرد.

 پس از گمانه زنی‌های متعدد، رییس دولتی که سازندگی نامیده می شد با روزنامه‌ی آرمان گفت‌وگو کرد و درباره نشست‌های خود و ناطق نوری که انتخاباتی خوانده می‌شد، گفت: (ما) همیشه جلسه داریم. بعد از جلسه مجمع، معمولاً چهار، پنج نفر از دوستان می‌مانند و با هم ناهار می‌خوریم و مسائل کشور و راهکارها را مطرح و بحث می‌کنیم. این حرف را هم من به آقای ناطق زدم و هم ایشان به من زدند. گفتم هنوز وضع جسمی و سن شما بهتر از من است و بیایید. ایشان هم برعکس به من می‌گفت، اما همه حرف بود. گفتم که دیگر نمی‌توانم بیایم و آقای ناطق هم عذرهایی داشت.

 وی در جایی دیگر نیز اظهار کرد:" من دیگر آمادگی حضور در این صحنه را ندارم و در دوره‌ای هم که آمدم، صدبار تاکید کردم که ترجیح دارم، انسان‌های جوان‌تر و تازه‌نفس‌تر وارد شوند و ما از آنها حمایت کنیم."

  "انتخاب شوندگان باید حداکثر 75 و حداقل 45 سال سن داشته باشند "این جمله، بندی از موارد اصلاحی در قانون انتخابات ریاست جمهوری است که به تصویب کمیسیون شوراهای مجلس رسیده است و اگر درصحن علنی مجلس نیز به تصویب برسد، هاشمی "برطبق قانون" نمی‌تواند وارد رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری یازدهم شود.

 

علی اکبرناطق نوری

 مسئول دفتر حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری اعلام کرد که وی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، کاندیدا نمی‌شود.

 در پی انتشار اخباری مبنی بر «احتمال نامزدی حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری در انتخابات آینده»، مسئول دفتر وی اعلام کرد: حجت‌الاسلام ناطق‌نوری کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شود.

 حجت‌الاسلام ناطق‌نوری عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز پیش از این نیز در مهر ماه 1383 اعلام کرده بود "من در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا نیستم و انشاءالله تا روز قیامت هم برای هیچ انتخاباتی نامزد نخواهم شد."

احمد ناطق نوری برادررییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری هم در همین باره گفته است که حاج آقا ناطق (حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری) دیگر هرگز برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا نخواهند شد؛ یک بار آمد و مردم گفتند نه و دلیلی ندارد که دوباره بیایند؛ البته اگر ایشان پایش را برای انتخابات وسط بگذارد باز هم مورد تخریب قرار خواهند گرفت.

 

سید حسن خمینی

 کاندیداتوری نوه ی امام راحل درانتخابات ریاست جمهوری از اولین خبرهایی بود که در رسانه‌ها منتشر شد .

 عده ای از قطعیت حضور تولیت آستان امام خمینی (ره) سخن گفتند و برخی نیز چنین خبری را تکذیب کردند تا زمانی که دبیر بزرگداشت مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام طی یک نشست خبری ضمن رد این موضوع گفت که یادگار امام (ره) و بیت‌ ایشان به دنبال کسب پست و مقام نیستند.

 محمدعلی انصاری در نشستی که به مناسبت فرا رسیدن بیست و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره خبر مربوط به دیدارسید حسن خمینی و رئیس جمهور که گفته شد، در این دیدار درباره کاندیداتوری نوه امام (ره) در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری بحث و گفت‌وگو شد، اظهارکرد:" یادگار امام و خانواده‌ی بیت شریف امام(ره) علاقه‌ای برای حضور در عرصه‌ی قدرت و امور اجرایی ندارند و خدمتگزاری به مردم برای آنها از این مسائل دارای اهمیت بیشتری است، امیدوارم پاسخی که در ارتباط با این پرسش می‌دهم برای تمام کسانی که دنبال حقیقت هستند، کافی بوده باشد و به این مسائل خاتمه داده شود."

 وی تصریح کرد:"بنده از طرف یادگار امام (ره) و بیت ایشان مسائلی که در این ارتباط مطرح می‌شود را تکذیب می‌کنم، این موضوعی که در اخبار منتشر شده که در دیدار یادگار امام با رئیس جمهور مباحثی در مورد انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده را نادرست می‌دانم."

 البته غیراز اعلام قطعی نیامدن او از سوی انصاری برخی رسانه ها نیز "رجل سیاسی نبودن"را بنابر تفاسیری مانع کاندیداتوری سیدحسن خمینی می دانندو البته طرح جدید مجلس درباره سن کاندیداها مانع دیگری برای اعلام حضور سید حسن 40 ساله است.

 

اسفندیار رحیم مشایی

 جدی‌ترین گزینه‌ای که نامش از ماه‌ها قبل به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ازسوی طیف دولت مطرح شد، اسفندیاررحیم مشایی است که این روزها حتی عکس انداختن از وی درحاشیه جلسه هیات دولت نیز دشوار شده است.

  پس از اوج گرفتن بحث کاندیداتوری وی و گمانه زنی‌های متعدد درباره ورود او به فضای کاندیداتوری، دفتر رئیس جمهور در اطلاعیه‌ای خبر کاندیداتوری وی برای انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کرد.

 درمتن اطلاعیه دفتر رییس جمهور آمده بود:" در پی انتشار اخباری منسوب به جناب آقای مشایی مبنی بر اعلام کاندیداتوری ایشان برای انتخابات ریاست جمهوری ضمن تکذیب جدی خبر مذکور اشعار می دارد که آقای مشایی هیچگاه و در هیچ محفل خصوصی و یا عمومی درباره این موضوع صحبتی نکرده است."

 هم چنین دراین اطلاعیه بر این نکته تاکید شد:" اگر چه انتشار چنین اخباری ( که از اساس وتماما دروغ محض است) جای تعجب فراوان دارد لکن دادن جزئیات به یک خبر دروغ (که با هدف القای باور به صحت خبر در مخاطبان انجام گرفته است) از یک طراحی سازمان یافته برای تخریب ایشان و شخص ریاست جمهوری حکایت می‌کند، تلاش نافرجام و شکست خورده‌ای که بویژه در دو سال گذشته در حجم سنگینی بعمل آمده است."

 به رغم این تکذیب در نظرسنجی هایی که هرازچندگاهی از سوی منابع مختلف صورت می گیرد معمولا نام ایشان به عنوان یکی از گزینه های احتمالی یاد می شود.برخی نیز ابداع کلیدواژه "جریان انحرافی" را یک موج بزرگ سیاسی برای مانع شدن کاندیداتوری نزدیکان احمدی نژاد از جمله اسفندیار رحیم مشایی ارزیابی کرده اند.

 

علی لاریجانی

 رییس مجلس شورای اسلامی از دیگر چهره‌های مطرح برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری است که با وجود حجم سفرهای استانی که می‌تواند حکایت از عزم جدی وی برای حضور در این عرصه داشته باشد، اعلام کرده که برنامه‌ای برای کاندیداتوری در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری ندارد.

 وی اولین بار در واکنش به سوالی درباره آمادگی خود برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم گفت که برنامه‌ای در این رابطه ندارد.

 در همین ارتباط از محمد رضاباهنر در نشستی خبری در باره کاندیداتوری لاریجانی پرسیده شد که وی در پاسخ به این سوال گفت: چندین بار از ایشان سوال شده است، گفته‌اند که قصدی ندارند.

 لاریجانی اخیرا نیز در یکی از دانشگاه ها نسبت به حضور در انتخابات استغفار جست وقتی دانشجویی از او پرسید آیا این واقعیت است که رییس جمهور بعدی ایران شما هستید و رییس مجلس پاسخ داد:"استغفرالله ،اشتباه کردید سوال بعدی را بپرسید."

 اگرچه بسیاری باورپذیری این استغفار را دشوار دانستند و گمان ها برآن است که علی لاریجانی یکی از کاندیداهای بالقوه انتخابات یازدهم است.

 

محسن رضایی

 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام سابقه دو دوره رقابت با احمدی نژاد را دارد، او در دوره دهم نیز به شیوه انتخابات معترض شد، اما حسابش را با دو کاندیدای معترض دیگر جدا کرد.

 محسن رضایی در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا می شوید؟اظهار کرد: " انتخابات ریاست جمهوری آینده بسیار مهم است و نسبت به آن نمی توان بی تفاوت بود، اما من هنوز تصمیمی در این باره نگرفته ام و اگر تصمیمی بگیرم اعلام خواهم کرد."

 امیدوار رضایی برادر او نیز درباره احتمال کاندیداتوری محسن رضایی گفت:" الان برای گفتن این حرف‌ها زود است، اما به هرحال ایشان جزء افراد بالقوه هستند و همیشه برای ریاست جمهوری برنامه اقتصادی و مدیریتی داشتند و اما اگر زمانش فرا برسد و احساس نیاز شود، وارد صحنه خواهد شد."

 رضایی در ادامه اظهارکرد: " ایشان دنباله‌ رو مشی مقام معظم رهبری هستند، از این رو اعلام نظر در شرایط کنونی را زود هنگام می‌دانند، ولی مطمئنا اگر وارد عرصه رقابت شوند تا آخر باقی می‌مانند و مانند برخی دوستان که در دوره‌های قبل از رقابت کنار کشیدند، عمل نخواهند کرد."این در حالی است که در دور نهم انتخابات ریاست جمهوری ، رضایی در آستانه رای گیری از رقابت کنار کشیده بود.

 این نماینده سابق مجلس محور اصلی برنامه‌های محسن رضایی در صورت کاندیدا شدن را اقتصادی دانست و تاکید کرد:" شرایط فعلی کشور ایجاب می کند که هر کاندیدایی که وارد می‌شود برنامه روشن و شفافی برای حل مشکلات اقتصادی کشور داشته باشد."

 

محمد باقر قالیباف

 

 محمد باقرقالیباف هم ازجمله افراد مطرح درعرصه ی ریاست جمهوری است.

 شهردار تهران که درچهارمین نشست هم‌اندیشی دانشجویی دانشگاه‌های آزاد اسلامی سخنرانی داشت، درباره‌ی حضورش در این عرصه گفت:"بنده ولع رییس‌جمهوری ندارم؛ چرا که انسان از یک ساعت بعد خود نیز باخبر نیست. در سال 88 هم بسیاری گفتند که قالیباف می‌خواهد رییس‌جمهور شود و ستادها زده و برنامه‌ها دارد، ولی دیدید که حضوری نداشتم؛ چرا که در آن زمان وظیفه‌ای نداشتم، ولی در سال 84 احساس وظیفه کردم، ولی این را هم بدانید که به دنبال بالاترجویی نیستم ،ولی اگر مصلحت باشد در آینده به آن فکر می‌کنم. از این نوع انسان‌ها نیز نیستم که بگویم احساس تکلیف و وظیفه می‌کنم. بنده خودم از این وظیفه‌ها تا کنون حس نکرده‌ام و ان‌شاءالله حس نخواهم کرد."

 با این حال در مورد قطعیت حضور او درعرصه کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری اظهار نظر زیادی شد، تا جایی که برخی رسانه ها از استعفای او برای فعالیت در این عرصه خبر دادند، اما شهردارتهران چنین قطعیتی را زیر سوال برد، زمانی که اداره کل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری تهران با صدور اطلاعیه‌ای براین نکته تاکید کرد : مطالب مطروحه در مصاحبه ای که قالیباف انجام داده – ومنجر به شکل گیری چنین ذهنیتی شده است-، نظرات و علاقه‌مندی‌های شخصی بوده و ارتباطی با دیدگاه‌های شهردار تهران ندارد.

 اگرچه یک بار رسما سردار رودکی،مشاور قالیباف از ورود شهردار تهران به عرصه انتخابات سخن گفت که بلافاصله روابط عمومی شهرداری اصل اعلام کاندیداتوری را تکذیب کرد.

 قالیباف اعلام کرده است که حرف مرد دوتاست و در مقطع لازم تصمیم خود را خواهم گرفت.

  از سویی دیگر از آغاز فعالیت های انتخاباتی قالیباف اخباری منتشرو از برنامه ریزی ستادهای اونیز سخن گفته شده است .خبری که جنسش از نوعی است که می تواند تکذیب می‌شود.

 

مصطفی پور محمدی

 رئیس سازمان بازرسی کل کشورکه برکناریش از دولت نهم حاشیه ساز شد نیز در واکنش به سوالی مبنی بر نامزدیش درانتخابات ریاست جمهوری آینده گفت:" حضور خود را در انتخابات نفی نمی‌کنم، ولی در زمان مشخص باید تصمیم به بلوغ برسد تا قابل انتشار شود. هم‌چنین شرایط اجتماعی هم باید برای اعلام حضور مناسب باشد، اما در حال حاضر زمان مناسبی نه برای تصمیم‌گیری است و نه شرایط اجتماعی، زمان پذیرش چنین تصمیماتی را دارد."

 پورمحمدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که اگر شما در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شوید، آیا جامعه روحانیت از شما حمایت می‌کند؟ خاطرنشان کرد:" جامعه روحانیت به عنوان یک نهاد تاثیرگذار در حوزه‌ی اصولگرایی سعی دارد، نقش خود را به خوبی ایفا کند. اگر قرار باشد کاندیدای ریاست جمهوری شوم ،خوشحال خواهم شد که نهادهای اصلی از من حمایت کنند."

 پور محمدی در حالی سفرهای استانی خود را به شکل معناداری آغاز کرده است که برخی ابهامات مالی در خصوص دوره وزارت وی تبدیل به مشکلی جدی در رابطه با حضورش در این عرصه شده است.

 

حسن روحانی

 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی هم یکی دیگر از چهره‌هایی است که از او به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم یاد می‌شود.

  اما رئیس مرکزتحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درگفت‌وگویی برخی اخبار درباره کاندیداتوری اش برای انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کرد و در پاسخ به این‌که آیا برای انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌ای دارید، تنها به گفتن واژه ی "خیر" اکتفا کرد.

 برخی از او به عنوان نامزد احتمالی طرح دولت وحدت ملی یاد می کنند،دولتی که شامل اصلاح طلبان هم خواهد شد اگرچه اخیرا موسوی خوئینی ها اعلام کرده است حاضر نیست بپذیرد چنین کلاهی برسر اصلاح طلبان برود.

 این روحانیِ اهل سکوت،در این باره موضع گیری چندانی نداشته است.

 

علی اکبر ولایتی

 علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، درباره حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت:" در این باره اظهار نظر نمی‌کنم."

ولایتی اخیرا با روزنامه اعتماد در همین راستا مصاحبه کرده و گفته است:" تا زمان انتخابات خیلی زمان باقی است و نباید با ورود نابهنگام و زودرس، به بحث های انتخاباتی بپردازیم."

 وی هم چنین در پاسخ به این سوال که برخی شما را کاندیدای مقبول دولت وحدت ملی معرفی کرده‌اند. آیا این موضوع را تایید می کنید؟ اظهارکرد: "من هم راجع به این موضوع مطالبی را در برخی سایت‌ها خوانده‌ام، اما نه کسی با من در این رابطه صحبتی داشته و نه من با کسی حرفی زده‌ام. اگر در آینده بخواهم راجع به این موضوع تصمیمی بگیرم، در همان آینده هم اظهارنظر خواهم کرد."

 

غلامعلی حدادعادل

 درست زمانی که حدادعادل در مجلس هشتم از ریاست خانه ملت بازماند، زمزمه احتمال حضور وی در رقابت ریاست جمهوری در رسانه ها مطرح شد.

 اما وقتی از حداد عادل درباره حضور در عرصه ی کاندیداتورری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم پرسیدند، وی پاسخ داد:" فرصت برای تصمیم‌گیری در رابطه با کاندیدا شدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم هنوز باقی است و نباید عجله کنیم. "

 وی هم چنین در حاشیه بیست و نهمین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که "آیا برای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم کاندیدا می‌شوید؟‌" اظهار کرد:" فرصت زیادی برای تصمیم‌گیری هست؛ عجله نکنید. "

 این نماینده مجلس شورای اسلامی در برابر این پرسش هم که "آیا برای تصمیم‌گیری در رابطه با انتخابات برنامه‌ریزی دارید؟ " گفت: "هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ام."

 او در جمع دانشجویان دانشگاه گلستان نیزدر پاسخ به سئوالات دانشجویان در همین باره اظهار کرد:" درحال بررسی این موضوع هستم و هنوز به تصمیمی درباره شرکت و عدم شرکت نرسیده ام."

 

 

سید محمد خاتمی

 گفته می شود رئیس دولت اصلاحات در پاسخ به برخی اظهار نظرها درباره احتمال کاندیداتوری اش تاکید کرده که حاضرم تعهد محضری به آقایان بدهم که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نمی شوم.

  در همین راستا مهرعلیزاده معاون رئیس جمهور دولت اصلاحات در خصوص حضور سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت:" بنده در مورد نامزدی آقای خاتمی در انتخابات چیزی نشنیده‌ام ،اما معتقدم ایشان حضور بسیار فعالی در انتخابات خواهند داشت، اما این‌که خودشان کاندیدا شوند مشخص نیست."

 هم چنین خباز، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز با بیان این‌که خاتمی باید نقش محوریت اصلاح طلبان را برای بازسازی و حضور مجدد به عهده بگیرد، گفت:" حضور خاتمی در انتخابات باب جدیدی را در جریان اصلاحات برای بازگشت مجددش به صحنه سیاست باز کرد؛ بنابراین اگر نظام نیز کمک کند یک بازی و رقابت جدی در جامعه برای انتخابات ریاست جمهوری شکل خواهد گرفت."

 وی ابراز عقیده کرده که در حال حاضر در جریان اصلاحات چهره‌ای مناسب جز خاتمی برای بازسازی این جریان وجود ندارد، لذا اگر خاتمی بیاید اصلاح طلبان می توانند تا انتخابات ریاست جمهور ترمیم شوند.

 کواکبیان ،

دبیرکل حزب مردم سالاری نیز بیان کرده که خاتمی در این دوره از انتخابات به عنوان بازیکن وارد صحنه نمی شود، بلکه بنا دارد در قالب بازی‌گردان نقش آفرینی کند.

 درباره احتمال حضور خاتمی در این عرصه خبرنگاری از سخنگوی شورای نگهبان پرسید با توجه به این‌که انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو داریم، اگراصلاح‌طلبان و افرادی نظیر سیدمحمد خاتمی وارد انتخابات شوند موضع شورای نگهبان چگونه خواهد بود؟ کدخدایی به مزاح در پاسخ به این سوال گفت: "من نمی‌دانم بعد ازاین جلسه سالم ازپله‌ها پایین خواهم رفت."

 وی افزود:"سوال شما دشواراست. ان‌شاءالله عمر همه‌ی شما باقی باشد و درانتخابات آینده نظرات شورای نگهبان را ملاحظه کنید. من اکنون نمی‌توانم پیشاپیش قضاوتی کنم. نظر شورای نگهبان همواره این بوده که فعالیت کسانی که در چارچوب قانون اقدام می‌کنند بلامانع است."

 

محمد رضا عارف

 محمدرضا عارف از اصلی ترین چهره های مطرح شده اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم است.

 وی درباره‌ احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت:" این موضوع بحثی زودرس و زود هنگام است، باید تلاش کنیم فضا برای مشارکت حداکثری فراهم شود. "

 این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که زمانی عضو کابینه دولت اصلاحات بود، افزود:" باید تلاش این باشد که فضا به سمت مشارکت حداکثری پیش رفته و تمام مردم با انگیزه تشویق شوند که در انتخابات حضور داشته باشند."

 معاون سید محمد خاتمی در دولت هشتم درباره‌ی نوسازی جریان‌ها و گروه‌های سیاسی در مسیر منتهی به انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت:" در عرصه‌ نوسازی و بازسازی فضای سیاسی باید تلاش شود تمام اعضا و گروه‌های مختلف احساس کنند که می‌توانند فعالیت داشته باشند."

 

حسین علایی

 رییس سابق ستاد مشترک سپاه نیز از جمله ی افرادی است که عده ای نامش را برای حضور دراین عرصه به میان آورده‌اند.

 علایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این باره گفت:" دراین مورد فکری نکرده‌ام و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید تصمیمش برای آینده چیست."

 وی هم چنین اظهار کرد:" صحبت در این مورد زود است و طی ماه‌های آینده در این مورد صحبت خواهم کرد."

 او گفت :"دراین مورد باید کمی حوصله کرد."

 

محمد شریعتمداری

 محمد شریعتمداری عضو شورای راهبردی روابط خارجی هم برای حضور در این عرصه بی علاقه نیست.

 وی در گفت‌وگویی با بیان این‌که به حضور در انتخابات فکر می‌کند،اظهار کرد:" تعهدی نداده‌ام که در انتخابات ریاست جمهوری نامزد نشوم."

 وزیر بازرگانی دولت اصلاحات در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها نیز با اشاره به انتخابات آینده ریاست جمهوری گفت:" امیدوارم فضای سیاسی، فرهنگی، تقنینی و سیاستگذاری اصولی کشور به سمتی هدایت شود تا همه افرادی که در حوزه های فکری معتقد به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی هستند، در انتخابات حضور پیدا کنند."

 شریعتمداری درباره نامزدی خودش در انتخابات ریاست جمهوری گفت:" بنده در خصوص نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده بی فکر نیستم و تعهدی هم به کسی نداده ام تا در انتخابات نامزد نشوم."

 

علی نیکزاد

 در برخی محافل سیاسی شنیده شده است که نامزدی علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی مورد بررسی گرفته و در حال حاضر یکی از گزینه های نامزدی انتخابات ریاست جمهوری از سوی احمدی نژاد و اطرافیانش به شمار می رود .

 اما او که چندی پیش برای بازدید از پروژه های راه و شهرسازی به گچساران سفر کرده بود در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص شایعه حضورش در انتخابات گفت: در انتخابات ریاست جمهوری آینده ثبت نام نمی کنم.

 نیکزاد همچنین در گفت‌وگو با یک خبرگزاری بدون آنکه اصل کاندیداتوری را رد کند، پاسخ داده بود که عرفا، اخلاقا، قانونا و شرعا راجع به این موضوع اکنون نمی‌توان صحبت کرد.

 

 

کمال خرازی

 دفتر کمال خرازی، وزیر اسبق امور خارجه نیز در خبری خبر کاندیداتوری وی در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری را تکذیب کرد.

 بر این اساس این اعلام کمال خرازی گفت که نامزدی‌ام در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری شایعه است و آن را تکذیب می‌کنم.

  کمال خرازی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دوران ریاست جمهوری خاتمی بود. وی هم‌اکنون رئیس و عضو شورای راهبردی روابط خارجی است و در سال 1385 توسط مقام معظم رهبری به این سمت منصوب شده است.

 

 

اسحاق جهانگیری

 اسحاق جهانگیری وزیر صنایع و معادن دولت اصلاحات در پاسخ به این سوال که آیا واقعا به کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری آینده فکری نکرده اید، گفت:"بالاخره وقتی این موضوع مطرح می شود، نمی‌توان گفت که اصلا فکر نکرده‌ام، ولی هنوز به تصمیم نرسیده‌ام، چون ما عضوی از جریانی به نام جریان اصلاح طلب هستیم، پس مستقیما نمی‌توانیم اقدام کنیم .این‌که برخی دیگر نیز چنین می کنند و خود راسا تصمیم می گیرند، بی این‌که با مجموعه اصلاح طلبان مشورت کنند نه تنها کمک نمی کند، بلکه آسیب هم می زنند."

 از وی در ادامه پرسیده شد آیا شما توانایی ریاست جمهوری را در خودتان می بینید؟ که جهانگیری در پاسخ به این سوال مدعی شد: "به هر حال از کارهایی که تا کنون قبول کرده ام، همه راضی بودند، هم موافقین و هم مخالفین.کسی درباره عملکرد من نظر منفی نداشته است."

 

محسن مهرعلیزاده

 محسن مهرعلیزاده رییس پیشین سازمان تربیت بدنی با اشاره به وجود برخی اخبار درباره احتمال کاندیدا شدنش برای انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم گفت:‌" اگر شرایط فراهم شود و امکان خدمتگزاری باشد، حضور خواهم یافت و در غیر این صورت خیر."

 وی اظهارداشت:" هنوز برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تصمیم قطعی نگرفته‌ام و باید ببینم شرایط چگونه خواهد شد."

 

سعید جلیلی

 حامیان جلیلی این روزها با راه اندازی سایت ها و وبلاگ‌های مختلف سعی در جذب آراء برای وی در فضای مجازی دارند. سایت‌ها و وبلاگ‌های انتخاباتی با نام‌هایی همچون "حامیان دکترسعید جلیلی" ، "کمپین دعوت از سعید جلیلی برای انتخابات ۹۲" ، "هواداران کاندیداتوری دکتر سعید جلیلی" و یا سایتی به نام دشمن شناسی که به تحلیل موفقیت‌های جلیلی و تیم همراهش در مذاکرات بغداد پرداخته است، از جمله این فعالیت هاست.برخی از هواداران او درشبکه اجتماعی فیس بوک در حمایت از جلیلی صفحه ای را راه اندازی کرده اند.

 در این‌که جلیلی به تبع مسئولیتی که در پرونده هسته‌ای ایران دارد، از حمایت برخی اصولگرایان برای کاندیدا شدن برخوردار خواهد شد، تردیدی نیست، اما آن دسته از اصواگرایانی که می خواهند در آینده ای که دور نیست نام جلیلی را در پوسترهای تبلیغاتی شان درج کنند اول از همه باید از قطعیت حضور او در این عرصه مطمئن شوند.

 به گفته ی برخی از اطرافیان او ، جلیلی به طور علنی تمایلی برای حضور در عرصه کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری نشان نداده است .اگرچه مانع فعالیت های علنی هوادارانش برای تبلیغ او نیز نشده است.اصرار معنادار هواداران او به ساده زیستی جلیلی یکی از کلیدواژه های تبلیغی هواداران دبیر شورای عالی امنیت ملی است.

 

علی فلاحیان

 علی فلاحیان وزیر اسبق اطلاعات نیز در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت:" نمی‌گویم که نمی‌آیم."

 وزیر اسبق اطلاعات اظهارداشت:" من گفته‌ام که هر کس توانایی و برنامه‌هایی برای حل مشکلات دارد طبق نظر امام و رهبری باید به میدان بیاید".

 وی در پاسخ به این سوال که آیا وارد این عرصه می‌شوید؟ گفت: "من درباره آمدن و یا نیامدنم حرفی نزده‌ام."

 از وی پرسیده شد پس وارد این عرصه نمی‌شوید؟ که فلاحیان اظهارداشت:" من نمی‌گویم که نمی‌آیم و اصلا بحث در این مورد، ورود زود هنگام است و نباید هم‌اکنون حرفی بزنیم."

  وزیراطلاعات در دولت هاشمی در هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شده بود.

 

علی اکبر صالحی

  علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران با صراحت اعلام کرد که برنامه‌ای برای کاندیداتوری ریاست جمهوری ندارد و در انتخابات سال آینده کاندیدا نخواهد شد.

 "علی‌اکبر صالحی در بازدید از روستای «قیزقاپان»، از توابع شهرستان زلزله‌زده هریس در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهارکرد: برنامه‌ای برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ندارم."

 این در حالی است که نام او در بسیاری از فهرست های احتمالی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد.

 

حسین کمالی

 درباره ورود دبیرکل حزب کار به این عرصه، معاون دبیرکل خانه کارگر در امور استان‌ها از تصمیم این تشکل مبنی بر معرفی حسین کمالی به عنوان کاندیدای نهایی خانه کارگر در انتخابات ریاست جمهوری آینده خبر داد و اظهار داشت:"کاندیدای ما برای انتخابات ریاست جمهوری آینده آقای کمالی است و ما توانستیم تا 60 درصد موافقت ایشان را جلب کنیم و همچنان در حال رایزنی با وی هستیم."

 اگرچه خانه کارگرهنوز نتوانسته کمالی را برای حضور در این عرصه قانع کند و دبیرکل حزب اسلامی کارنیز خود گفته است هنوز برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی خانه کارگر هیچگونه تصمیمی نگرفته‌ام.

 جالب آنکه خانه کارگر کمالی را بهترین نامزد ممکن انتخابات ندانسته بلکه او را بهترین کاندیدا برای حوزه کارگری خوانده است.

 

 

یحیی آل اسحاق

 رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران هم در واکنش به احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری گفت: "من به همه کسانی که با من درباره کاندیداتوری برای انتخابات ریاست‌جمهوری صحبت کرده‌اند، «نه» گفته‌ام."

یحیی آل‌اسحاق صراحتا اعلام کرد که من وارد این فضا نمی‌شوم.

 به هر ترتیب ،اسامی و تصاویر تعدادی ازاین افرادبه عنوان کاندیداهای قطعی روزی بر پوستر ها و تراکت ها و بنرهایی طویل و عریض نقش می بندد، درنهایت مردانی برای دردست گرفتن قوه اجرایی کشور با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و راه های کنار زدن رقیبان هم که فراوان است.

  آنان‌که پای در این عرصه می گذارند، حتما می‌دانند و باید بدانند که تنها حک شدن یک نام و نقش بستن یک تصویر و در ادامه سخنرانی‌های فراوان و میزگرد و همایش و مناظره تنها دردها را دوا نخواهد کرد حل مشکلات، راهکار می‌خواهد و همه این مردان باید همه آنچه در چنته دارند را به میدان بیاورند تا در انتها بتوان دردها را درمان کرد.

 مردم ایران که سال هاست با انواع تحریم و تهدید و مشکلات خاصه مشکلات اقتصادی مواجهند مردی در میدان عمل می خواهند که باری از دوششان بر زمین بگذارد، پس همه آنانی که می خواهید و می‌توانید در چنین میدانی قدم بردارید اگر تنها سودای کسب قدرت ندارید و صاحب برنامه و راهکار برای درمان دردها و ازمیان برداشتن مشکلات مردم هستید رییس جمهور ایران شوید، لطفا.

 

گزارش از  حاج قاسم تنها خبر نگار مستقل جاجرم

لطفا نظر خود را اعلام فرمائید.

اعلام نتیجه 15روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری 92 به ایمیل شما ارسال خواهد شد

 


91/12/5::: 3:17 ع
  
  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ بسمه تعالی، وب سایت خوبی و اطلاعات جامعی داری خیلی خوشم آمد ، پیش پیش عید باستانی را تبریک می گویم ، دوست عزیر اگر فرصت کردی به وب سایت ( به روز جاجرم) (( جاجرم شهری است در خراسان شمالی )) سری بزن و اطلاعات خود را با اطلاعات و داده های همدیگر زیبا تر کنیم . دوستدار شما حاج قاسم ضمنا شماره تماس من 09194977732 است. در صورت دوست داشتن من را در لینک خود قرار بده-
کد تاریخ قمری ، شمسی و میلادی به همراه مناسبت

دریافت کد رتبه جهانی سایت و وبلاگ