سفارش تبلیغ
صبا ویژن
«و به لقمان حکمت دادیم» ـ فرمود : منظور فهم و خرد است . [امام کاظم علیه السلام ـ در تفسیر گفته خدای متعال]
بنام خداوند بخشنده مهربان
اخبار کوتاه
خراسان شمالی - مورخ یکشنبه 1391/02/31 شماره انتشار 18123

جاجرم،گروه شهرستان ها – نخستین پاتوق مشترک تئاتر هنرمندان جاجرم و گرمه در مجتمع فرهنگی و هنری شهید مطهری جاجرم برگزار شد.به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جاجرم، این نشست هنری با هدف تبادل اطلاعات هنرمندان 2 شهرستان پنج شنبه برگزار شد و در آن، طرح جامع آموزش و ارتقای تئاتر با همکاری این هنرمندان تدوین شد.

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد:
تعلل بانک ها و نبود ضامن در پرداخت تسهیلات، 2 مشکل مهم متقاضیان طرح های مشاغل خانگی جاجرم
خراسان شمالی - مورخ یکشنبه 1391/02/31 شماره انتشار 18123

علیداد – نداشتن ضامن و تعلل بانک ها در پرداخت تسهیلات، مهم ترین مشکلات متقاضیان تسهیلات طرح های مشاغل خانگی در جاجرم است.سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی جاجرم، روز پنج شنبه ضمن اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: هزار و 117 فقره مجوز مشاغل خانگی، از سال گذشته تاکنون در جاجرم صادر شده است.«کاویانی» اضافه کرد: از این تعداد 345 طرح در کمیته مشاغل خانگی استان به تصویب رسیده و به 132 فقره، تسهیلات بانکی پرداخت شده است که حداکثر آن به ازای هر پرونده، 50 میلیون ریال است.وی افزود: این افراد در زمینه های خیاطی، گلسازی، گلدوزی، پرورش بوقلمون و بسته بندی سبزیجات و حبوبات، متقاضی دریافت تسهیلات بوده اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:
70 درصد آثار تاریخی جاجرم به مرمت نیازدارد
خراسان شمالی - مورخ سه‌شنبه 1391/02/26 شماره انتشار 18119
نویسنده: علیداد

70 درصد آثار تاریخی جاجرم به مرمت نیاز دارد و 20 درصد آن ها در معرض تخریب و نابودی است.مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جاجرم ضمن اعلام این مطلب در گفت و گو با «خراسان شمالی» گفت: در این شهرستان 120 اثر تاریخی، فرهنگی و میراث معنوی وجود دارد که 55 فقره آن از سال 85 تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. «رجب زاده» بیان کرد: از مهم ترین این آثار می توان به ثبت آیین نخل برداری در فهرست آثار معنوی کشور و هم چنین ثبت مسجد جامع و حمام تاریخی جاجرم، آرامگاه خواجه مهزیار، «رباط قلی» و امامزاده های «دربند» و «زین العابدین» سنخواست و بنای شاه نشین «خراشا» و امامزاده «سیدمحمد کرف» اشاره کرد. وی تصریح کرد: عملیات نجات بخشی و مرمت اضطراری تمام این بناها تاکنون انجام شده است.

 

جاذبه های طبیعی جاجرم پذیرای گردشگران

وی با اشاره به اهمیت جذب گردشگر و نقش آن در توسعه جوامع تاکید کرد: برای این منظور باید زیرساخت های اولیه فراهم شود تا مردم بتوانند به آسانی از آن ها استفاده کنند که در این رابطه گام های مثبتی برداشته شده است و معرفی جاذبه ها از طریق تبلیغات و اطلاع رسانی و ارائه خدمات ارزان قیمت و مناسب به مسافران از آن جمله است. «رجب زاده» خاطر نشان کرد: منطقه حفاظت شده «میاندشت» با مساحت بیش از 85 هزار هکتار و وجود گونه های مختلف گیاهی و جانوری از جمله گونه نادر یوزپلنگ آسیایی، آهو و کفتار از مهم ترین جاذبه های طبیعی شهرستان است که همه ساله گردشگران زیادی را به این منطقه می کشاند.وی ادامه داد: منطقه «سرچشمه» شوقان هم از مناطق زیبا و مفرح استان است که با برنامه ریزی انجام شده، فراهم کردن امکانات و تأمین زیرساخت های گردشگری آن به زودی انجام خواهد شد.وی اضافه کرد: «تنگه گزی» و منطقه تفریحی «کبابا» هم از دیگر جاذبه های گردشگری در حوزه طبیعت گردی جاجرم است.

 

حمایت از مشاغل خانگی و هنرهای دستی

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جاجرم با اشاره به ظرفیت های این شهرستان در حوزه صنایع دستی گفت: اقدام های خوب و موثری در این بخش انجام شده که از آن جمله، گسترش آموزش های عمومی صنایع دستی و مشاغل خانگی بین روستاییان و برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی و مشارکت بیشتر صنعت گران هنرمند شهرستان در نمایشگاه های استانی و ملی است.وی عنوان کرد: صدور مجوز مشاغل خانگی و بیمه صنعتگران فعال در حوزه صنایع دستی از دیگر اقداماتی است که در صورت تأمین اعتبار و اعطای وام های بلندمدت و کم بهره در دستور کار قرار می گیرد.«رجب زاده» یادآور شد: سال گذشته 60 مورد مجوز مشاغل خانگی و 150 مورد کارت صنعتگری از سوی این اداره صادر شد و 95 نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی درآمدند و 10 نفر نیز با دریافت مجوز، از تسهیلات صندوق مهر امام رضا (ع) استفاده کردند. وی با بیان این که حمایت از مشاغل خانگی و هنرهای دستی در دستور کار این اداره قرار دارد، عنوان کرد: برای بازاریابی این تولیدات باید ضمن افزایش کیفیت، بسته بندی مناسب و با کیفیت و حضور در نمایشگاه های بزرگ استانی و ملی، ایجاد کارگاه های مشاغل خانگی در دستور کار قرار گیرد.وی اذعان کرد: از مهم ترین مشکلات حوزه صنایع دستی این شهرستان می توان به حمایت نشدن فعالان این عرصه از سوی دستگاه های ذی ربط، نبود بازار فروش تولیدات، کمبود تسهیلات و اعتبارات و گرانی مواد اولیه اشاره کرد.وی با اشاره به حضور هنرمندان رشته های مختلف صنایع دستی جاجرم در نمایشگاه بین المللی و هفته فرهنگی کشورهای اکو در بجنورد، راه اندازی موزه مردم شناسی و تاریخ جاجرم، کلاس های آموزش صنایع دستی و مرمت و بازسازی حمام جاجرم، از کاوش در محوطه تاریخی «چلو» با حضور هیئت باستان شناسی از ایتالیا و گمانه زنی محوطه حیدران به عنوان بخش دیگری از فعالیت های سال گذشته یاد کرد. وی عنوان کرد: تاکنون 3 هزار نفر از موزه مردم شناسی جاجرم که دهه فجر سال گذشته در محل حمام تاریخی این شهر راه اندازی شد، بازدید کرده اند.

علیداد- 70 درصد زکات جمع آوری شده از روستاهای جاجرم به حساب دهیاری ها واریز می شود و برای آن 27 پروژه تعریف شده است. رئیس کمیته امداد جاجرم روز شنبه با بیان این مطلب در همایش عاملان زکات این شهرستان گفت: 30 درصد دیگر زکات هم برای کمک به محرومان روستایی هزینه خواهد شد.«علی اکبریان» افزود: 10 رابط افتخاری در روستاها به همراه 3 رابط در شهر، 8 مبلغ و 40 نفر از عاملان افتخاری، در جمع آوری زکات به کمیته امداد جاجرم یاری می رسانند. وی خاطر نشان کرد: سال گذشته یک میلیارد و 140 میلیون ریال زکات در جاجرم جمع آوری شد.
مدیر جهاد کشاورزی:
185 هکتار از گندم زارهای جاجرم سن زدایی شد
خراسان شمالی - مورخ دوشنبه 1391/02/25 شماره انتشار 18118

علیداد- 185 هکتار از اراضی زیر کشت گندم در جاجرم از ابتدای امسال سن زدایی شده است. مدیر جهاد کشاورزی جاجرم گفت: سطح زیر کشت گندم آبی در این شهرستان 4 هزار و 500 هکتار و گندم دیم، هزار هکتار است که بیشتر اوقات مورد هجوم آفات و علف های هرز قرار می گیرد.«کلانتری» افزود: یکی از مهم ترین آفات این مزارع، سن گندم است که هر ساله خسارت های قابل توجهی به محصول وارد می کند. وی بیان کرد: با توجه به این که علف های هرز نیز نسبت به گیاهان زراعی سازگاری بیشتری با محیط دارند، در رقابت با گیاهان زراعی، از آب و مواد غذایی خاک بیشتر بهره می برند و به همین دلیل، در سال زراعی جاری در سطح 200 هکتار اراضی شهرستان عملیات مبارزه با علف های هرز انجام شده است که هم چنان ادامه دارد.

اخبار کوتاه
خراسان شمالی - مورخ یکشنبه 1391/02/24 شماره انتشار 18117

جاجرم/ علیداد * نمایش «رویای گمشده» از جاجرم به مسابقات تئاتر دانش آموزی خراسان شمالی راه یافت.«رضایی» مسئول روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جاجرم به خبرنگار ما گفت: این نمایش به کارگردانی «فهیمه خوشدل» وتوسط گروه سایه انجمن نمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جاجرم تولید و آماده راهیابی به مسابقات استانی شد.

* پایگاه هسته فرهنگی جوان در جاجرم تشکیل می شود.سرپرست اداره تبلیغات اسلامی جاجرم با بیان این مطلب از تشکیل ستاد اوقات فراغت در این شهرستان خبر داد. وی گفت: برای ارتقای محتوای طرح اوقات فراغت باید با اجرای دقیق دستورالعمل ها بیشتر تلاش کنیم. حجت الاسلام «یونسی نژاد» افزود: امسال متناسب با نیاز، پایگاه های بوستان، معرفت و کودک و نوجوان نیز برپا خواهد شد.

* عملیات احداث 4 پروژه فرهنگی در جاجرم آغاز شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان گفت: عملیات احداث یک باب کتابخانه روستایی در چهاربید، با اعتبار 540 میلیون ریال و 2 باب کتابخانه شهری در شهرهای سنخواست و شوقان، هر کدام با اعتبار 3 میلیارد و 360 میلیون ریال آغاز شده است. «صدرا مذهب یوسفی» افزود: همچنین یک باب مجتمع فرهنگی هنری نیز در جاجرم در حال احداث است. وی اضافه کرد: مجتمع فرهنگی، هنری جاجرم 75 درصد و کتابخانه چهار بید 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. اما کتابخانه های شوقان و سنخواست، به علت احراز نشدن مالکیت زمین ها پیشرفت نداشته است.

* طرح «مدام» در 27 مدرسه راهنمایی در جاجرم اجرا شد.کارشناس آموزش راهنمایی آموزش و پرورش جاجرم گفت: هدف از اجرای این طرح، مسئولیت پذیری دانش آموزان و آشنایی آنان با شغل های آموزشی است.

برگزاری جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر در جاجرم
خراسان شمالی - مورخ یکشنبه 1391/02/24 شماره انتشار 18117

جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر جاجرم برگزار شد.امام جمعه جاجرم پنج شنبه گذشته در این جلسه گفت: باید سنت حسنه و فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اجرا شود.حجت الاسلام «موسوی» افزود: مجموعه این ستاد می توانند در تولید ملی و تبیین جایگاه و ارزش کار در جامعه فرهنگ سازی خوبی داشته باشند. وی اعلام کرد: ما به سرمایه داری غربی اعتقادی نداریم چون سرمایه گذاری اسلامی بزرگ ترین عبادت است.وی عنوان کرد: باید به سرمایه گذار انگیزه کار دهیم. در جاهایی هم که در تولید ملی مشکل داریم به خاطر این است که حمایت های لازم انجام نمی شود.

مدیر آب و فاضلاب روستایی:
کیفیت آب شرب در 5 روستای بخش مرکزی جاجرم افزایش می یابد
خراسان شمالی - مورخ یکشنبه 1391/02/24 شماره انتشار 18117

علیداد- امسال کیفیت آب شرب 5 روستای بخش مرکزی جاجرم افزایش می یابد. مدیر امور آب و فاضلاب روستایی جاجرم روز پنج شنبه گذشته با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: با اجرای طرح تعویض مجتمع آب رسانی صادق آباد، کیفیت آب شرب در روستاهای امیرآباد، صادق آباد، ایستگاه، دلقند و برج آقا افزایش می یابد. «رمضانی» افزود: کیفیت پایین آب شرب در این روستاها با حفر چاهی به عمق 170 متر، برطرف می شود. وی بیان کرد: در حال حاضر این پروژه با انجام فعالیت هایی مانند لوله گذاری و خط انتقال، احداث مخزن و تعویض شبکه های فرسوده، 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.وی بیان کرد: با اجرای این طرح 700 نفر از نعمت آب شیرین با کیفیت بهره مند می شود.

مدیرکل صدا و سیما:
سامانه تلویزیونی دیجیتال در جاجرم راه اندازی می شود

گروه خبر- سامانه تلویزیونی دیجیتال در شهرستان جاجرم تا پایان امسال راه اندازی می شود.مدیر کل صدا و سیما در دیدار با فرماندار جاجرم گفت: رویکرد صدا و سیمای مرکز خراسان شمالی، پرداختن به تمام نقاط استان و شهرستان هاست.«مهدوی» خاطر نشان کرد: در حال حاضر 8 شبکه تلویزیونی و 7 شبکه رادیویی در جاجرم قابل دریافت است که با راه اندازی سامانه دیجیتال، این تعداد به 16 شبکه تلویزیونی و 11 شبکه رادیویی افزایش خواهد یافت.به گزارش روز گذشته روابط عمومی صدا و سیمای استان، «ایمان پور» فرماندار جاجرم هم در این دیدار با تقدیر از تلاش های صدا و سیمای استان گفت: عملکرد این مرکز در حوزه شهرستان ها در یک سال گذشته نسبت به سال قبل آن قابل مقایسه نیست.این گزارش حاکی است، حجت الاسلام «موسوی» امام جمعه جاجرم هم در دیدار مدیر کل صدا و سیما گفت: در عصر حاضر که هجمه رسانه های دنیا علیه اسلام و ایران را شاهد هستیم، صدا و سیما نقش مهم و تأثیرگذاری در مقابله با این هجوم دشمنان برعهده دارد و در اختیار داشتن منابع غنی فرهنگی و دینی می تواند تأثیرگذاری مناسبی در رشد و بالندگی فرهنگی جامعه داشته باشد.

علیداد؛جاجرم- واحد مشاوره و راهنمایی روابط کار در جاجرم فعال شد. «کاویانی» سرپرست نمایندگی کار و امور اجتماعی این شهرستان گفت: فعالیت این واحد در کاهش حجم شکایت ها تأثیر به سزایی دارد.

* 8 روحانی مستقر در جاجرم به دوره آموزشی روش سخنرانی اعزام شدند. حجت الاسلام «یونسی نژاد» رئیس اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان گفت: اعزام دیگر روحانیان شهرستان در فواصل مختلف در دستور کار قرار دارد.

تأکید استاندار بر بازسازی سایت تکثیر و پرورش یوزپلنگ آسیایی در جاجرم
خراسان شمالی - مورخ یکشنبه 1391/02/17 شماره انتشار 18111

استاندار طی بازدید روز گذشته خود از پناهگاه حیات وحش «میاندشت» در جاجرم بازسازی سایت تکثیر و پرورش یوزپلنگ آسیایی را مورد تأکید قرار داد. به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست، «شفقت» در این بازدید هم چنین خواستار اتخاذ تدابیری از سوی مسئولان برای توسعه زیرساخت های گردشگری در این منطقه به منظور ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای ساکنان بومی شد.پناهگاه حیات وحش «میاندشت» با 84 هزار و 435 هکتار وسعت و ظرفیت تولید علوفه برای 10 هزار واحد دامی در سال حدود 30 میلیارد ریال برای دامداران عایدی به همراه دارد و حفاظت از آن، تثبیت شن های روان را به دنبال داشته است. این منطقه از جمله معدود زیستگاه های گونه در معرض انقراض یوزپلنگ آسیایی به شمار می رود.

 

160 بار به شهرها و روستاهای استان سفر کرده ام

استاندار روز گذشته در گفت وگو با خبرگزاری فارس به تشریح عملکرد خود طی نزدیک به 2 سال از سکانداری مدیریت استان پرداخت و با بیان این که طی این مدت 160 مرتبه به شهرها و روستاهای استان سفر کرده ام، گفت: در این مدت 70 درصد روستاهای استان را از نزدیک دیده ام تا ارزیابی جامعی از شرایط منطقه داشته باشم.«ابوطالب شفقت» هم چنین توسعه راه ها در مناطق مرزی و دور افتاده، ارتقای حوزه کشاورزی و صنایع دستی را از جمله اولویت های این خطه برشمرد و تصریح کرد: واقع شدن خراسان شمالی در مسیر ارتباطی مشهد مقدس و وجود فرهنگ ها و قومیت های مختلف در آن یک فرصت است که باید روی آن کار شود.

فرماندار:
7 فعالیت اقتصادی درجاجرم امسال عملیاتی می شود
خراسان شمالی - مورخ یکشنبه 1391/02/17 شماره انتشار 18111
نویسنده: علیداد

7 فعالیت اقتصادی در حوزه های مختلف امسال در جاجرم عملیاتی می شود که بهره برداری از آن ها اشتغال زایی مستقیم برای 400 نفر در پی دارد. فرمانده جاجرم پنج شنبه با اعلام این خبر در گفت و گوی اختصاصی با «خراسان شمالی» گفت: از سال گذشته تاکنون مقدمات احداث کارخانه تولید رب گوجه فرنگی سنخواست، باغ گل محمدی و واحد اسانس گیری در بخش شوقان، واحد فرآوری گیاهان دارویی، مزرعه پرورش میگو، کارخانه تولید خانه‌های پیش ساخته و یک شرکت نانو متالوژی انجام شده است.«ایمان پور» افزود: احداث کارخانه تولید سود سوز آور از دیگر فعالیت های اقتصادی است که پس از 3 سال کار اجرایی، امسال به ثمر می رسد. وی مجموع اعتبارات اختصاص یافته به این طرح ها را 92 و نیم میلیارد ریال ذکر کرد.

 

اختصاص 160 میلیارد ریال تسهیلات به بخش کشاورزی

وی سیاست اصلی سال جاری فرمانداری جاجرم را حمایت از تولید ملی دانست و گفت: فعالیت اصلی مردم این شهرستان، کشاورزی و دام پروری است، بنابراین جلساتی را برای چگونگی اجرای این سیاست در این بخش و افزایش تولید محصولات کشاورزی و دامی برگزار کرده ایم تا سهمی از تولیدات کشور و استان را به خود اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: 160 میلیارد ریال تسهیلات ویژه برای بهره برداران بخش کشاورزی و صنایع جانبی آن در نظر گرفته شده است که به متقاضیان دارای طرح و برنامه با توجیه اقتصادی پرداخت خواهد شد.

 

نیاز پروژه های ناتمام به 100 میلیارد ریال اعتبار

فرماندار جاجرم با اذعان به وجود تعدادی پروژه ناتمام در این شهرستان بدون اشاره به تعداد این پروژه ها عنوان کرد: تکمیل این طرح ها به 100 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. وی تاکید کرد: این پروژه ها باید در کمترین زمان ممکن به بهره برداری برسد تا مورد استفاده مردم قرار گیرد.«ایمان پور» بیان کرد: از جمله عواملی که می تواند به توسعه شهرستان کمک کند، توجه به راه های ارتباطی است که از جمله آن می توان راه ارتباطی جاجرم به میامی را در استان سمنان نام برد، اما با توجه به تخصیص نیافتن اعتبار، این پروژه راکد مانده است. وی اضافه کرد: دیگر پروژه مهم در حوزه راهسازی این شهرستان، مسیر سنخواست به بجنورد است که با بهره برداری از آن، جاجرم از حالت بن بست خارج می شود و مسیر خراسان شمالی به استان های مرکزی و تهران کوتاه خواهد شد.

 

گردشگری در جاجرم رونق می یابد

فرماندار جاجرم به ظرفیت های این شهرستان برای توسعه گردشگری اشاره و تصریح کرد: منطقه شوقان به عنوان روستای هدف گردشگری شناخته شده است و عملیات عمرانی آن در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.وی اضافه کرد: مطالعات توسعه گردشگری در منطقه «تنگه گزی» نیز انجام شده است و در سال جاری، از اعتبارات شهرستان برای توسعه آن استفاده خواهد شد.«ایمان پور» در این گفت و گو به مسئله نظارت بر بازار و کنترل قیمت ها به عنوان یکی از دغدغه های مردم شهرستان هم اشاره کرد و گفت: نظارت و بازرسی از اصناف این شهرستان توسط بازرسان مجمع امور صنفی و اداره صنعت، معدن و تجارت در حال انجام است و تاکنون هیچ احتکاری در شهرستان انجام نشده است، ولی تخلفاتی بوده که پرونده آن ها به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.وی درباره تقاضای مردم برای گسترش خدمات تنها بیمارستان منطقه هم عنوان کرد: سال گذشته دستگاه سی تی اسکن، خریداری و 2 خانه بهداشت نیز در بخش های سنخواست و مرکزی بهره برداری شد، اما در رابطه با ارتقای سطح خدمات درمانی بیمارستان جاجرم تا زمانی که شمار تخت های این بیمارستان از 32 به 64 تخت افزایش پیدا نکند، با توجه به جمعیت 25 هزار نفری شهرستان، افزایشی در تعداد پزشکان متخصص نخواهیم داشت.

 

افق طرح های گازرسانی به روستاهای شهرستان

فرماندار جاجرم با اشاره به اجرای پروژه گازرسانی به بخش های شوقان و سنخواست و ضمن اظهار رضایت از روند اجرای آن تصریح کرد: با بهره برداری از این پروژه ها تا پایان سال جاری، تمام روستاهای این 2 بخش گازرسانی می شود و 15 هزار نفر از این نعمت خدادادی بهره مند خواهند شد.وی هزینه اجرای این 2 پروژه را 65 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: برای گازرسانی به روستاهای بخش مرکزی نیز در حال پیگیری هستیم .

وی به فعالیت های انجام شده در عرصه توسعه ورزش شهرستان هم اشاره کرد و گفت: 2 سالن ورزشی در بخش های سنخواست و شوقان و 3 سالن ورزشی و چند منظوره نیز از سوی سپاه در حال ساخت است و آموزش و پرورش شهرستان هم یک سالن در حال اجرا دارد که با بهره برداری از آن ها تعداد سالن های ورزشی شهرستان 2 برابر خواهد شد اما این شهرستان هنوز به وجود سالن های بیشتری نیاز دارد که امیدوار هستیم این نیاز طی سال های 91 و 92 برطرف شود.


91/12/20::: 7:30 ص
  
  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ بسمه تعالی، وب سایت خوبی و اطلاعات جامعی داری خیلی خوشم آمد ، پیش پیش عید باستانی را تبریک می گویم ، دوست عزیر اگر فرصت کردی به وب سایت ( به روز جاجرم) (( جاجرم شهری است در خراسان شمالی )) سری بزن و اطلاعات خود را با اطلاعات و داده های همدیگر زیبا تر کنیم . دوستدار شما حاج قاسم ضمنا شماره تماس من 09194977732 است. در صورت دوست داشتن من را در لینک خود قرار بده-
کد تاریخ قمری ، شمسی و میلادی به همراه مناسبت

دریافت کد رتبه جهانی سایت و وبلاگ