به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، نقاشی هنری است که استعداد بسیار بالایی لازم دارد و البته برخی از حیوانات نیز هستند که علاقه به این کار دارند و البته با پشتکار مربیانشان توانسته اند مهارت نقاشی کردن را بیاموزند.پ
فیل نقاش
چند سالی است که در شمال تایلند یک فیل بسیاری از جهانگردان را به سمت خودش جذب می کند. او بعد از چندسال تمرین این روزها نقاشی های بسیار زیبایی در سطح خودش می کشد. این فیل که "جومبو" نام دارد می تواند وسایلی که در مقابلش هست را به راحتی نقاشی کند.
اسب نقاش
"مترو متیور" یک اسب مسابقه است که تابه حال جوایز زیادی را در مسابقات اسب دوانی کسب کرده است اما بعد از سال ها مسابقه دچار مصدومیت زانو شد و پس از آن به فروش گذاشته شد. در اینجا بود که توسط یک نقاش خریداری شد و پس از آن مشغول نقاشی کردن شد. این اسب قلمو را با دهان نگاه می دارد و نقاشی های متفاوتی را می کشد که پول فروش آن ها برای اسب های مصدوم خرج می شود.
شامپانزه هنرمند
به نوعی می توان اولین حیوان نقاش را شامپانزه ای به نام "کونگو" دانست که در سال 1954تا 1964 نقاشی های بسیاری را کشیده است که البته پس از آن جانش را از دست داد او در این مدت نزدیک به 400 نقاشی مختلف کشیده بود که بسیاری از نقاشان حرفه ای نیز از آن تمجید کرده بودند. حتی میگویند پیکاسو نیز یکی از طرفداران او بوده است.
پلنگ هنرمند
یک پلنگ آمریکایی در یکی از باغ وحش های این کشور نقاشی های مختلفی را می کشد که بسیاری از آن ها با قیمت های بالا به فروش می رسد. او از سال 2005 به این کار مشغول است و البته کارهایش را نمی توان نقاشی دانست چرا که بسیار ساده ولی زیبا هستند. برخی از نقاشی های او تا 2000 دلار نیز فروش رفته است.
فک نقاش
یک جفت فک دریایی چندسالی است که توریست های زیادی را به سمت خودشان جذب می کنند. این فک ها که در یکی از پارک های چین زندگی می کنند هرشب نمایش هایی را اجرا می کنند و در انتها نقاشی هایی را می کشند که با قیمت های بالا و در حدود 1000 دلار به فروش می رسد. این دو فک که مورگان و آیرو نام دارند توانایی جالبی در کشیدن نقاشی های بامزه دارند.
اشگاه خبرنگاران از قدرت "نیروی دریایی" ایران گزارش میدهد:
به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، پژوهشکده "آمریکن اینترپرایز" در ماه گذشته گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه ناوهای آمریکایی در برابر قایقهای جنگی تندروی ایران آسیبپذیر هستند. بنا براین گزارش، خلیج فارس هم باریک و هم کمعمق است و ناوهای هواپیمابر آمریکایی قدرت مانور کمی در چنین منافذی دارند. این ناوها در یافتن سرعت باد مناسب جهت به پرواز درآوردن هواپیماها دچار مشکل بوده و همچنین در برابر هجوم قایقهای تندروی ایران بسیار آسیبپذیر هستند.
شیاطین تندروی ایرانی
پایگاه خبری the daily ، گزارش خود با عنوان شیاطین تندروی ایرانی را اینگونه آغاز میکند: به نظر میرسد ایران گزینه نظامی خطرناک و نوینی در اختیار دارد که آماده نابودی ناوهای آمریکایی در خلیج فارس بوده و مجهز به موشکانداز و مسلسل هستند. این پایگاه انگلیسی در ادامه اذعان میکند، قایقهای تندروی ایران نشانهای از موفقیت بزرگ این کشور در تولید قایقهای تندروی نظامی بسیار تندرو هستند که تهدیدی جدی برای ناوهای آمریکایی به شمار میآیند.
برخی از ناظران فعالیتهای نظامی ایران عقیده دارند این قایقها یکی از پیچیدهترین قایقهای تندرویی هستند که تاکنون در جهان تولید شدهاند. سرعت این قایقها به 80 گره دریایی میرسد.
دنیس آلیسون از موسسه نظامی چارولت Chaverlot میگوید: حملات زنبوری قایقهای تندرو و زیردریاییهای کوچکی که در آبهای "تنگه هرمز" شکل خواهند گرفت انواع موقعیتهای خطرناک را برای عوامل ناوگان آمریکا ایجاد خواهند کرد.
پایگاه خبری سان انگلیس در گزارشی اختصاصی در سال 2010، اذعان میکند که ایران دارای ناوگانی از "قایقهای انتحاری" است. بنابر این گزارش، این قایقهای تندرو میتوانند در کنار ناوهای دشمن قرار گیرند و هر کدام آنقدر مواد منفجره دارند که میتوانند 7 متر حفره در یک ناو بزرگ ایجاد کنند.
خانه تکانی، رسم قدیمی همه منتظران بهار است
خانه تکانی دل را برای رسیدن بهار دلها، مهدی زهرا فراموش نکنیم …
—–
خوش آن دمی که بهاران قرارمان باشد
ظهور مهدی زهرا بهارمان باشد …
عیدتان مبارک باد
—–
چون لاله به نوروز قدح گیر به دست / با آن گل نرگسی گرت رخصت هست
میکوش به خدمتش که آن نوح نجات / بر اوج فراز میبرد ذره پست
عید تان مبارک باد
—–
دلتان به نور لطف خدا منور، مشام جانتان به شمیم بهارمعطر
لطف روزگار برایامتان مقرر، نوروزتان با شادی وصفا
—–
بی تو اینجا همه در حبس ابد، تبعیدند
سالها، هجری و شمسی همه بی خورشیدند
سیرتقویم جلالی به جمال توخوش است
فصلها راهمه با فاصله ات سنجیدند
توبیایی همه ساعتها، ثانیه ها
از همین روز همین لحظه همین دم عیدند
اللهم عجل لولیک الفرج
—–
امیدوارم عید با شکوفه هایش، بهار با گلهایش
و سال نو با امیدهایش بر تو ای عزیزترین مبارک باشد …
—–
بر چهره گل نسیم نوروز خوش است / در صحن چمن روی دلافروز خوش است
از دی مهراس، چون بهار آمدنی است / و ایام ظهور آن ستم سوز خوش است!
عید تان مبارک باد
—–
عید است ولی بدون او غم داریم
عاشق شده ایم و عشق را کم داریم
ای کاش که این عید ظهورش برسد
این گونه هزار عید با هم داریم
اللهم عجل لولیک الفرج
سال نو مبارک
—–
خداوندا، نمیدانم چه تقدیری مرا فرموده ای اما
برای دوستان من عطا فرما:
هزار و سیصد و نود و یک امید
هزار و سیصد و نود و یک بهروزی
هزار و سیصد و نود و یک لبخند زیبا
سال نو بر شما و خانواده محترمتان مبارک باد
—–
آمد بهار و گل رخ من در سفر هنوز
خندید و ابر چشم من از گریه تر هنوز
آمد درخت گل به بر امّا چه فایده؟
کان سرو گلعزار نیامد به بر هنوز
اللهم عجّل لولیک الفرج
—–
دلت شاد و لبت خندان بماند
برایت عمرجاویدان بماند
خدارا میدهم سوگند برعشق
هرآن خواهی برایت آن بماند
بپایت ثروتی افزون بریزد
که چشم دشمنت حیران بماند
تنت سالم سرایت سبز باشد
برایت زندگی آسان بماند
تمام فصل سالت عید باشد
چراغ خانه ات تابان بماند
سال نو مبارک
—–
صدمبارک به تو آن عیدکه فردا باشد / نـوروز نـوید وصـل دلـها بـاشـد
امـیـد که با فضل خداوند جـلـیّ / سـال فـرج مـهـدی زهـرا باشـد
سال نو بر شما مبارک باد
—–
سرخوش آن عیدی که آن بانی نور / ازکنار کعبه بنماید ظهور
قلبها را مهر هم عهدی زند / از حرم بانک انا المهدی زند …
عیدتان مبارک باد
—–
سال خود را با بهترین ۷سین آغاز کنید:
سلام قولا” من رب الرحیم
سلام علئ موسى و هارون
سلام علئ ابراهیم
سلام علئ نوح فى العالمین
سلام علئ المرسلین
سلام علئ إلیاسین
سلام هی حتى مطلع الفجر
—–
روزها نو نشده کهنه تر از دیروز است / گر کُند یوسف زهرا نظری، نوروز است
لحظه ها در تپش تاب وتب آمدنش / آسمان چشم به راه قدمش هر روز است
اللهم عجل لولیک الفرج
—–
خودت گفتی وعده در بهار است
بهار آمد دلم در انتظار است
بهار هر کسی عید است و نوروز
بهار عاشقان دیدار یار است
اللهم عجل لولیک الفرج
—–
عید نوروز را به گلهای یاس بهشت آرزوهایم
پدر و مادر عزیزم که عطرشان پایدار ومهرشان ستودنی است تبریک می گویم
سال نو بر شما مبارک باد …
—–
گل ها همه با اذن تو برخاسته اند
از بهر ظهور تو خود آراسته اند
مردم همه در لحظه ی تحویل، بی شک
اوّل فرج تو از خدا خواسته اند …
—–
ان شاءالله امسال یه کاری کنیم وقتی تقویم سال بعد را باز می کنیم
یه تعطیلی رسمی دیگه بهش اضافه شده باشه:
اولین سالگرد ظهور حضرت مهدی (علیه السّلام)
—–
بهار، همه طراوتش را مدیون یک گل است:
گل زیبای نرگس …
عید مبارک
—–
چهار دعای برتر، لحظه ی تحویل سال:
اوّل دعا برای ظهور آن بی مثال
دوم تمام ملت بی ضرر و بی ملال
سوم رسیدن ما به قله های کمال
چارم تمام جیب ها پر از پول، امّا حلال …
—–
گل همیشه بهارم این بهار هم رفت و نیامدی!
عزیزم بیش از پیش دعایت می کنم و منتظرت هستم .
تو هم به جان مادرت، دعا کن فصل بعد فصل وصل باشد …
—–
امام صادق (علیه السلام):
نوروز روزی است که در آن قائم ما اهل بیت ظهور کند.
—–
آنان که هر روز تدارک اردوی آسمانی می بینند، پر شکوه ترین “اوقات فراغت” را دارند.
پرشکوه ترین تعطیلات نصیبتان باد…
—–
پروردگارا! تقدیر دوستان را در سال تازه بهگونهای
قرار ده که در پایان سال، از گذشته خود افسوس نخورند …
—–
عید حقیقی را آنان درک می کنند که با یک چشم بر گذشته بگریند
و با چشم دیگر به آینده لبخند بزنند …
—–
گل ها و سبزه ها پیامبرانی هستند که در بهار مبعوث می شوند
تا بهار ناگزیر قیامت را امضا کنند.
—–
مُدّعی گوید که با یک گل نمی گردد بهار
من گلی دارم که عالم را گلستان می کند
گل من را بهاری بی خزان است
گل من مهدی صاحب زمان است
اللهم عجّل لولیک الفرج
—–
آمد بهار و گل رخ من در سفر هنوز
خندید و ابر چشم من از گریه تر هنوز
آمد درخت گل به بر امّا چه فایده؟
کان سرو گلعزار نیامد به بر هنوز
اللهم عجّل لولیک الفرج
آیا سخن گفتن با مورچه عقلانی است؟
گردآوری : حاج قاسم ، تنها خبر نگار مستقل جاجرم/ تاریخ انتشار : پنج شنبه, 12 بهمن 1391 ساعت 07:42
چرا برخی از آیات قرآن کریم مثل سخن گفتن نبی با مورچه، کشتی نوح، معراج و ... با عقل بشری مطابقت ندارد؟ این سوال یا شبهه اخیراً بسیار رایج شده است و با اشکال متفاوت در اذهان مطرح میگردد. گاه میگویند با عقل سازگاری ندارد و گاه میگویند با علم تجربی نمیخواند و .... دقت شود که عقل سلیم یک مقوله است و علم تجربی که محدود به عالم ماده و تجربه بهدست آمده تا کنون نیز مقوله دیگری است و نباید این دو و تعریف و عرصه فعالیت آنها را یکی گرفت و جایگزین نمود، چرا که حتماً موجب خلط مبحث و درک نادرست از حقایق میگردد. با عقل سلیم میتوان به وجود خدا و حقانیت رسول و وحی پیبرد، سپس اگر در کلام وحی نقلی از تاریخ شد که ما در آن حضور نداشتیم قابل پذیرش است، و ضرورتی ندارد که حتماً همه چیز فقط به علم تجربی به اثبات برسد. با علم تجربی نیز میتوان آثار و نشانههایی را در عالم ماده دید و آنها را به عقل ارجاع داد تا حکم کند. الف - یکی فرض نمودن عقل و علم تجربی [که به تعطیل عقل و عقلانیت میانجامد]، فرضیه و اصلی از اصول اولیه ماتریالیستهاست. هر چند که بشر با عصای علم تجربی و انتقال نتایج حاصله به عقل برای صدور حکم نیز به برخی از حقایق عقلی دست یافته و مییابد. التبه ممکن است کتمان کند، اما اذعان دارد که قابل انکار نیست. ب - امروزه علم تجربی نیز برقراری ارتباط با حیوانات و فهم سخن آنان را بعید نمیداند و کار و تلاش میکند تا بتواند از طریق صداها، سیگنالها، ارتعاشات صوتی یا فیزیکی و حتی اطوارها، برخی از پیامها و مفاهیم آنها را درک کند، اما اگر بگویند خداوند علیم این علم را به یک نبی داده بود، زود میگویند که محال است و نمیشود؟! ج - حضرت نوح نیز موظف نبود که از هر حیوانی چون شیر و پلنگ و ببر و گرگ یک جفت بردارد. بلکه از حیوانات مورد استفاده حیات روزمرهبشر مثل شتر، گاو، گوسفندو ... برداشت. در این خصوص درگذشته مطالب مبسوطی درج شده است. د - معجزه، یعنی کاری که عموم مردم از انجام آن عاجز باشند، نه این که عموم بدانند چگونه صورت میگیرد و بتوانند انجام دهند. بهعنوان مثال اگر قرار بود ما نیز بتوانیم دریابیم که پیامبر(ص) چگونه به معراج رفت، خوب ما هم میرفتیم. آن وقت دیگر هیچ امری معجزه نبود. با عقل سلیم میتوان به وجود خدا و حقانیت رسول و وحی پیبرد، سپس اگر در کلام وحی نقلی از تاریخ شد که ما در آن حضور نداشتیم قابل پذیرش است، و ضرورتی ندارد که حتماً همه چیز فقط به علم تجربی به اثبات برسد. با علم تجربی نیز میتوان آثار و نشانههایی را در عالم ماده دید و آنها را به عقل ارجاع داد تا حکم کنداما برای درک و قبول معجزات، به غیر از عقل سلیم، از هر علم و توانی کمی به سایر انسانها دادهاند که درک مطلب کنند. بهعنوان مثال: امروزه پرواز در فضا مثل سلیمان (ع)، شفای بیماران صعب العلاج، شکافتن دریا و عبور از عمق آن، حتی دو شقه کردن کره ماه امری ناشدنی نیست، و به همین دلیل هم دیگر این امور معجزه دین آخر نیست. هر چند که هنوز و هیچ وقت کسی نمیتواند به آن سرعت و سهولت معجزه انبیا این کارها را انجام دهد. اما میتواند به لحاظ عقلی و علمی درک کند. معراج نیز از همین قبیل است. به ما هم کمی این علم و قدرت را دادهاند تا با داشتن اندک، بتوانیم بسیار را درک و قبول کنیم و فرمودهاند: «الصلوه معراج المومن» یعنی اگر نماز درستی بخوانیم و حق نماز را به جای آوریم، نماز نیز نوعی معراج است، با جسم و روح و ظرف چند ثانیه به معراج میرویم و با خدا مکالمه میکنیم و پس از چند دقیقه بر میگردیم و هر کس در این معراج به اندازه وسعت و رتبه وجودی خود، اخلاص، ایمان، تقوا و علم خود، بهرهای میبرد. در قدیم اگر میگفتند بشر روزی روی ماه راه میرود، کسی باور نمیکرد، اما امروزه سفر به مریخ کهنه شده و به فکر آسانسور فضایی هستند. ه - دقت شود که در آن روزگاران، مشاهده کشتی نوح و حیواناتش، سخن گفتن نبی (ع) با مورچهها یا موریانهها، شکافته شدن دریا و عبور سپاهیان موسی(ع)، شفا یافتن بیماران یا زنده شدن مردگان به معجزه عیسی (ص)... و البته همه به اذن خدا، برای مخاطبین یک علم تجربی بود. چرا که با چشم میدیدند. اما برای ما امروز باید وقوع چنین حوادثی در گذشته به اثبات رسد. چنان چه جنگها یا حکومتها برای آنان تجربه بود، ولی برای ما باید اثبات شود. و اثبات آن چه در گذشته رخ داده نیز راهکارها، وسایل و شاخصههایی دارد. مثلاً با یافتن یک فسیل یا سنگواره به وجود دایناسورها یا حتی زمان و نحوه حیات آنان پی میبرند، یا با دیدن یک نقاشی ساده روی سنگ به تمدن مادها یا مایاها پی میبرند و یا با خواندن کتب تاریخی معتبر و مستند، به چگونگی وقوع یک حادثهای چون جنگ، یا زلزله پی میبرند، هر چند که آثاری گویای چگونگی جنگ و تعداد لشکریان و ... که به علم تجربی قابل اثبات باشد، وجود نداشته باشد. پس هم عقل، هم علم تجربی، هم شواهد عینی ملاک است و هم اسناد تاریخی، اعتبار و علم نویسنده یا ناقل یک رخداد تاریخی و دلایل صحت گفتار او ملاک است و حکم نهایی در مورد حاصل کنکاش و تلاش همه این ملاکها نیز به «عقل» برمیگردد. عقل با شنیدن نقل به وجود ناقل پی میبرد و اگر وجود و صحت گفتارش را قبول داشت، نقلش را نیز میپذیرد، قبل دیدن فعل به وجود فاعل پی میبرد و علم و قدرت و حتی حکمت و هدفش را با دیدن فعل میشناسد. لذا انسان محقق وقتی با عقل به وجود خداوند حکیم و علیم و حقانیت وحی پیبُرد، اگر به نقلی از حقایق عالم هستی و یا فرازی از تاریخ رسید که با علوم تجربی برایش قابل اثبات نبود، با عقل قبول میکند. و – هیچ کس در تاریخ گذشتهتر از تولد خود وجود نداشته است، آیا وقوع هیچ حادثهای را قبول نمیکند، مگر آن که به علم تجربی به اثبات رسد؟ بهعنوان مثال اگر پدری به فرزندش بگوید: «من وقت خواستگاری از مادر تو خیلی نگران بودم و دعا میکردم که این وصلت صورت پذیرد» چگونه به لحاظ علم تجربی قابل اثبات است؟ آیا فرزند گفتهای او را تکذیب میکند، یا چون وجود پدر و مادرش را پذیرفته و به راستگویی پدر نیز ایمان آورده، گفتهاش را میپذیرد؟ قصص انبیا و نقل تاریخ گذشتگان در قرآن کریم نیز همین طور است. هیچ کدام در زمان دیگری نبودهاند، آثار تجربی نیز از معجزات آنها باقی نمانده بود، اما ناقل و گوینده (خدا) را با عقل سلیم شناخته و به سخن او ایمان داشتند. چنان چه به پیامبر(ص) میفرماید، وقتی ما به موسی (ع) وحی فرستادیم، تو آنجا و شاهد این امر نبودی: «وَ مَا کُنتَ بِجَانِبِ الْغَرْبِیِّ إِذْ قَضَیْنَا إِلَی مُوسَی الْأَمْرَ وَ مَا کُنتَ مِنَ الشَّاهِدِین» (القصص، 44) ترجمه: و چون امر پیامبری را به موسی واگذاشتیم تو در جانب غربی طورنبودی و از گواهان نیز نبودی.
پیرترین کشورهای جهان کدامند؟
گردآوری : حاج قاسم ، تنها خبر نگار مستقل جاجرم/ تاریخ انتشار : پنج شنبه, 12 بهمن 1391 ساعت 07:27
بر اساس پیشبینی سازمان ملل، در سالهای 2011 تا 2050، ایران از نظر سرعت پیر شدن جمعیت، رتبه سوم جهان را به خود اختصاص میدهد. اینفوگرافیک زیر نمایانگر پیرترین کشورهای دنیا و منطقه است .
جمعیتشناسان مدتی است درباره بحران جمعیتی ایران و ورود آن به مراحل میانسالی و سالمندی هشدار میدهند. به اعتقاد آنها، تا 30 - 20 سال آینده، کشور ما وارد دوران کهنسالی جمعیت میشود. سازمان ملل هم پیشبینی کرده جمعیت بالای 60 سال ایران در سالهای 2011 تا 2050 با رشد 26 درصدی به 33 درصد کل جمعیت کشور برسد و ایران از نظر سرعت پیر شدن جمعیت، رتبه سوم جهان را به خود اختصاص دهد.به گزارش خبر آنلاین,توجه به این هشدارها از آن جهت اهمیت دارد که میتواند تبعاتی همچون افزایش هزینههای درمانی و کاهش تعداد نیروی کار مولد را در پی داشته و اقتصاد هر کشور را تحتالشعاع قرار دهد. توسعه اقتصادی هر کشور به میزان زیادی به کمیت و کیفیت نیروی کار آن کشور وابسته است. زمانی که افراد پنجمین دهه از زندگی خود را پشت سر میگذارند، احتمال مشارکت آنها در کار و فعالیت اجتماعی کاهش مییابد و از سوی دیگر پیری جمعیت زنگ خطر را برای ظهور یک چالش خطرناک دیگر به صدا درمیآورد و آن هم گسترش موج بیماریهای غیرواگیردار است.در حال حاضر، بیماریهای غیرواگیردار عامل 60 درصد از مرگ و میرها و حدود نیمی از کاهش طول عمرها را تشکیل میدهند. این بیماریها دلیل اصلی مرگ و میر افراد سالخورده و غیرسالخورده در کشورهای فقیر و غنی جهان محسوب میشوند. مهمترین بیماریهای غیرواگیردار عبارتند از بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و بیماریهای مزمن تنفسی.اما پیری جمعیت تنها مختص کشور ما نیست و کشورهای دیگر هم با آن دست به گریبانند. اینفوگرافیک زیر نمایانگر پیرترین کشورهای دنیا و منطقه و درصد و رتبه جهانی آنها است. در این اینفوگرافیک میبینیم که ایران با 5 درصد در رده 138 قرار دارد و با توجه به هشدارهای کارشناسان و سازمان ملل، لازم است در کنار توجه به امور جوانان، از حالا برای جمعیت سالمندی که در پیش رو خواهد بود برنامهریزی کنیم تا ناگهان غافلگیر نشویم .
فراوان ترین نامخانوادگی ایران چیست؟
گرد آوری حاج قاسم تنها خبر نگار مستقل جاجرم منبع کد خبر : ۱۶۳۹۲۸تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۷
محسن کرمی در نشست خبری همایش ملی فرهنگ مهندسی نام و نامگزینی در این رابطه افزود: 1500 درخواستی که تایید نشده، نامهایی بوده است که معنی خوبی داشته و به عنوان نامهای قدسی فراوانی زیادی در سطح جامعه داشته است.
.به گزارش بی باک به نقل از ایسنا، وی در خصوص بیشترین فراوانی نام دختر از اول سال 91 تاکنون، گفت: «فاطمه»، «زهرا»، «نازنین زهرا»، «زینب»، «ریحانه»، «یسنا»، «هستی»، «مریم»، «ستایش» و «رقیه» 10 نامی هستند که بیشترین فراوانی را در نامگذاری دختران داشتهاند.
به گفته معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال، «امیرعلی»، «امیرحسین»، «ابوالفضل»، «علی»، «محمد طاها»، «حسین»، «امیر محمد»، «مهدی» و «محمد مهدی» نیز بیشترین فراوانی را در میان نامگذاری پسران طی 10 ماه اول سال 91 داشتهاند.
کرمی در خصوص بیشترین فراوانی نام از ابتدای تاسیس سازمان ثبت احوال تاکنون، اظهار کرد: «فاطمه»، «زهرا»، «مریم»، «معصومه»، «زینب»، «سکینه»، «رقیه»، «خدیجه»، «لیلا» و «مرضیه» بیشترین فراوانی را در میان دختران و «محمد»، «علی»، «حسین» «مهدی»، «رضا»، «حسن»، «محمدرضا»، «علیرضا»، »احمد» و «عباس» بیشترین فراوانی را در میان پسران داشته است.
وی ادامه داد: با مقایسه همین نامها میتوان به نقش صدا و سیما در تغییر نوع نامگذاری پی برد.
معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال در خصوص تنوع نامگذاری در میان دختران و پسران، گفت: 200 هزار و 816 نام برای پسران و 219 هزار و 704 عنوان نام برای پسران وجود دارد که نشاندهنده تنوع بیشتر نامگذاری در میان دختران است.
کرمی همچنین در خصوص فراوانی نام خانوادگی، اظهار کرد: «محمدی» و «احمدی» بیشترین فراوانی را در میان خانوادههای ایرانی دارد.
وی ادامه داد: نامهای خانوادگی که نامناسب بودند توسط سازمان ثبت احوال تغییر پیدا میکنند. مثلا از نامهای خانوادگی که معنی خوبی نداشته و با تغییر آنها موافقت شده است، میتوان به «صبح به خیر لیف شاگرد»، «گرگی»، «دل کبابی»، «پیشدستی»، «گوشبر» و «تیغزن» اشاره کرد.
معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال با بیان اینکه نام تاثیر بسزایی در افراد و جامعه دارد، افزود: شخصیت کودک با نامی که برای او انتخاب میکنند، شکل گرفته و تکوین پیدا میکند؛ علاوه بر آن بر همه ما روشن و نمایان است که در مدارس و سطح اجتماع، دانشآموزانی که نامهای نامناسب دارند، مورد اذیت و آزار قرار گرفته و از این موضوع تاثیر بسیاری میگیرند.
وی خاطرنشان کرد: جامعهپذیری افراد در سطح جامعه است و از آنجا که ما به تعامل با جامعه نیاز داریم، نام مناسب میتواند در برقراری ارتباط بهتر در سطوح جامعه و ایجاد زمینه برای حضور افراد در صحنههای مختلف بسیار موثر باشد.
کرمی با بیان اینکه در گذشته بسیاری از والدین به نامگذاری فرزندان خود توجه نداشتند، افزود: نامهای «آفت» و «کوچک» برای دختران و نامهایی مانند «چاکر»، «نوکر» و «غلام» برای پسران انتخاب میشد که بسیار نامناسب بوده و جنبه تحقیرکننده داشت.
معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال یکی از رسالتهای سازمان ثبتاحوال را "پاسداشت هویت اجتماعی" و "فرهنگی جامعه" دانست و افزود: باید در این زمینه برنامهریزی مناسبی داشته باشیم. بنابراین باید با مهندسی نامهایی که شان و منزلت افراد را ارتقا داده، با نامهایی که از حیث معنی و جنسیت یا ریشهشناسی مناسب نیست یا به فرهنگ ایرانی و اسلامی ما تعلق ندارد، جایگزین کنیم.
وی با بیان اینکه نامهای مذهبی کهنهشدنی نیستند، افزود: از سال 1297 تاکنون میبینیم که فراوانی نامهای مذهبی در بین مردم زیاد است که نشان از پایبندی ملت ما به ارزشهای دینی و اسلامی دارد. همچنین نامهای "قدسی" و "ایرانی" نیز در نامگذاری افراد بسیار استفاده شده است.
معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال در خصوص دستورالعمل تغییر نام به «محمد»، اظهار کرد: در چند ماه گذشته که هجمهای به ساحت قدسی پیامبر در سطح رسانهها و سایتها صورت گرفت، برای مقابله با این موضوع تصمیم گرفتیم کسانی که تمایل دارند نام خود را به «محمد» تغییر دهند، بدون تشریفات اداری این کار را انجام بدهند.
کرمی ادامه داد: از اول آذرماه امسال که این دستورالعمل ابلاغ شده تا پایان دی ماه، استان تهران با 4227 مورد و استان خراسانرضوی 3720 و خوزستان با 2488 مورد بیشترین فراوانی را در انتخاب نام «محمد» داشتهاند، اما استان فارس با 131 مورد، اصفهان با 122 و استان گلستان با 117 مورد بیشترین تغییر نام به «محمد» را طی این دو ماه داشتهاند.
معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال در خصوص تسهیل تغییر نام، اظهار کرد: پیش از اینکه دستورالعمل تغییر نام را به استانها ابلاغ کنیم، هر کس که میخواست نام خود را عوض کند، باید به محاکم مراجعه کرده و هزینههای میلیونی را متحمل میشد که این مسئله مشکلاتی را برای مردم به وجود میآورد، اما در حال حاضر با توجه به ظرفیتهای قانونی ثبت احوال و مشاورهای که توسط اساتید و حقوقدانان انجام شد، دستورالعملی تهیه شد که مردم به راحتی بتوانند نام نامناسب خود را تغییر دهند.
کرمی با بیان اینکه اکنون معمولا بیش از 15 روز برای تغییر نام زمان نمیبرد، افزود: تغییر نام در چارچوب معیارهای ثبت احوال و در صورتی که مستهجن، تحقیرکننده یا خارجی نباشد، صورت میگیرد و هزینه برای انجام آن فقط 5000 تومان است.
وی همچنین در خصوص تغییر نام خانوادگی، اظهار کرد: طبق قانون صراحتا اعلام شده که تغییر نام خانوادگی در اختیار سازمان ثبت احوال بوده و به راحتی میتوانیم با رعایت حق تقدم، نام فرد را تغییر دهیم.
معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال گفت: خانوادهها میتوانند برای انتخاب نام یا تغییر آن، بدون مراجعه به سازمان ثبت احوال وارد پورتال آن شده و خدمات مشاوره نام بهرهمند شوند.
وی ادامه داد: علاوه بر آن میتوانند از طریق ایمیل، تلفن و فکس نیز ارتباط برقرار کرده و سوال خود را از جهت ریشه، فراوانی، تعلق به قومیت، ایرانی یا خارجی بودن بپرسند و پاسخ مناسب خود را دریافت کنند.
کرمی با بیان اینکه ضرورتی برای تغییر نام مناسب وجود نخواهد داشت، افزود: معمولا رسانهها تاثیرات خود را بر مقولههای فرهنگی در سطح جامعه میگذارند و آمارهایی که از پایگاه اطلاعات جمعیت گرفتهایم، نشان میدهد در مواقعی که صدا و سیما سریالهایی را به معرض نمایش گذاشته و هنرپیشه نقش اول آن نام خاصی دارد، این نام در تمایلات و سلایق مردم تاثیر میگذارد.
به گفته وی، نام «ستایش» و «هستی» از نامهایی است که با پخش سریالهای صدا و سیما در بین مردم بیشتر شده است.
معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال با بیان اینکه از روی نام میتوان فهمید که شخص به کدام قومیت، ملیت، دین یا مذهب تعلق دارد، افزود: خانوادهها برای نامگذاری از منابع و روشهای مختلفی استفاده میکنند و بعضا از نامهای قرآنی، گلها، نامهای اسطورهها، مفاخر و کرات مانند ناهید، خورشید، ماه یا موجودات زنده مثل «آهو» و «غزال» استفاده میکنند.
کرمی تاکید کرد: چنانچه تمامی نامهایی که مربوط به قومیتهای ایرانی است، معنی مناسبی داشته باشند، هیچ ممنوعیتی برای نامگذاری ندارند.
وی در خصوص محل مراجعه برای تغییر نام، اظهار کرد: علاوه بر ادارات ثبت احوال در سطح کشور، دفاتر پیشخوان دولت نیز 17 خدمت را به صورت الکترونیکی به مردم ارائه میکنند. همچنین آنها میتوانند از طریق پورتال سازمان ثبت احوال درخواست خود را ارائه کرده و تنها یک بار برای انجام کارهای حقوقی به دفاتر ثبت احوال مراجعه کنند.
معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال از برگزاری سومین همایش مهندسی نام و نامگذاری در هفتم بهمن ماه خبر داد
اتمام حجت رهبرانقلاب با سینماگران
گرد آوری: حاج قاسم تنها خبر نگار مستقل جاجرم
دیدبان : آیه الله خامنه ای در سالیان گذشته ضمن جلسات متعددی که با جامعه سینمایی و مدیران فرهنگی داشتند بر نکات مختلفی تصریح کردند که مورد غفلت جامعه فرهنگی و رسانه ای ما قرار گرفته است. پایگاه جریان شناسی دیدبان با توجه به اهمیت این نکات قبل از آغاز بزرگترین رویداد هنری سال اقدام به طرح این دغدغه ها و اتمام حجت با سینماگران و جشنواره فجر می کند.
خطر اصلی: قطع ارتباط سینماگران با کتاب های انقلابی و اسلامی
من توصیه مىکنم و واقعاً دوست مىدارم شماها بخوانید. من مىترسم این کتابها اصلاً دست شماها نرسد. (1)
عشق مثلثی و مربعی در سینما
اینکه شما نوع برخورد یک زن و مرد را، یک عشق غلط را - این عشقهاى مثلث و مربع را - توى فیلم بیاورید، این مضر است؛ این را کاریش نمیشود کرد. کارى کنیم که اینها توى فیلمها نیاید. (2)
تحریم جشنواره های خارجی یا شرکت در آن؟
آنها مصالح فرهنگىشان را رعایت مىکنند، ما هم باید مصالح فرهنگى خودمان را رعایت کنیم. ما که از او توقع نداریم که مصالح ما را رعایت کند؛ ما از خودمان توقع داریم که مصالح خودمان را رعایت کنیم. بنابراین شما اگر جشنواره هم مىروید، آن وقتى بروید و آنطورى بروید که مصالح فرهنگى کشورتان را مراعات بکنید. اگر طورى شد که او بناست مصالح خودش را علیه مصالح کشور شما رعایت کند، بله، ترجیح با نرفتن است، ترجیح با حضور پیدا نکردن است؛ این چیز روشن و واضحى است. (3)
سینمای دینی تنها نشان دادن نام و نماد دین نیست
هیچ لزومی ندارد که در محاورات سینمایی یا در تئاتر، نام و یا شکلی که نماد دین است، وجود داشته باشد تا حتماً دینی باشد؛ نه. شما می توانید در باب عدالت، رساترین سخن را در هنرهای نمایشی بیاورید. در این صورت به هنر دینی توجّه کرده اید. (4)
معضل به نام "گیشه گرایی"
کسانی هم که در رشته های هنری سرمایه گذاری می کنند، غالباً وقتی به چیزهایی پایبند هستند، نمی توانند بازده مالی داشته باشند. یقیناً باید به اینها کمک شود؛ اگر کمک نشد، به سمت هر چیزی که بتواند پول را به سمت آنها بیاورد و آنها را تأمین کند - به قول اصحاب سینما، «گیشه گرایی» - می روند، که طبعاً این هم در همه وقت چیز خوبی نیست. گرایش به مسائل جنسی و شهوانی و امثال اینها در سینما، یک مقدار عاملش همین است. می خواهند فیلم جاذبه پیدا کند، لذا یک مشت افرادِ بخصوصی را جمع می کنند. متأسّفانه این عیب بزرگی است که در بسیاری از فیلمهای ما دیده می شود. (5)
انتقاد کنید!
من میگویم شما انتقاد کنید، منتها انتقاد به معناى واقعى کلمه؛ یعنى مبارزه و چالش خیر و شر را نشان بدهید تا معلوم شود که اگر این نقطهى زشت و مردود در جامعه هست، اما انگیزهاى براى رفع آن وجود دارد، جریانى براى نابودى آن وجود دارد. اگر فقر را نشان میدهید، معنایش این نباشد که در جامعه فقر هست، اما هیچ انگیزهاى براى مبارزهى با فقر وجود ندارد. اگر اینجور شد، طبعاً فیلم یأسآور میشود؛ فضا را تاریک نشان میدهد و برخلاف واقعیت هم هست. (6)
ضعف در قصه پردازی
یکی از ضعف های اصلی فیلم ها و مجموعه های نمایشی داخل نداشتن قصه خوب است. قوام یک اثر هنری به قصه پردازی مناسب، قوی و جذاب است که باید در این زمینه توجه جدی تری شود. (7)
تقلید از رفتار بازیگران خارجی ممنوع!
از هنرمندان فیلم و سینما می خواهم که خود را به اجتناب از تقلید رفتار هنرپیشگان غربی مقید کنند و تنها رفتار و فرهنگ ایرانی را الگوی کار هنری خود قرار دهند. (8)
پرهیز از پرداختن سطحی به سینمای معناگرا
سینماى معناگرا؛ خوب کدام معنا شیواتر و عمیقتر از احساس فداکارى و ایثار و گذشت یک جوان هجده، نوزده ساله، که از خانوادهى مرفهى بلند مىشود مىآید اهواز - که من دیدم از این قبیل جوانها. (9)
فیلمسازی غرب بر اساس پروژه مطالعاتی روی ملت ها
اینها به صورت پروژهاى یک ملت را تحت مطالعه قرار میدهند، نقاط ضعفش را پیدا میکنند، از روانشناس و جامعهشناس و مورخ و هنرمند و اینها استفاده میکنند، راههاى تسلط بر این ملت را پیدا میکنند؛ بعد به فیلمساز، به فلان بنگاه هنرى در هالیوود سفارش میکنند که بسازد و میسازد. بسیارى از فیلمهائى که براى ماها و براى کشورهائى نظیر ما میسازند، از این قبیل است. ... سلیقهسازى میکنند، فرهنگسازى میکنند؛ بعد از آنکه سلیقهها را عوض کردند، ذائقهها را عوض کردند، آن وقت اگر احتیاج به زر و زور بود، دلارها را وارد میکند، نیروهاى نظامى و ژنرالها را وارد میکنند. این، شیوهى حرکت غربىهاست؛ باید مراقب بود. (10)
حوزه علمیه، سازمان تبلیغات و ... شما برای سینما چه کرده اید؟
آیا در زمینهى انعکاس آن معارف ارزشىِ اسلامى - که من معتقدم در سینماى ما نشان زیادى از آنها وجود ندارد - به آن سازندهى فیلم، به آن کارگردان و حتّى به آن بازیگر، کارى انجام گرفته و منعکس نشده است؟! من به خودم نگاه مىکنم، به حوزهى علمیهمان نگاه مىکنم و به دستگاههاى مدیریت فرهنگىمان نگاه مىکنم، مىبینم نه، ما در این زمینه کمکارى داشتهایم. بنابراین به قول معروف گفت:
هر بلایى کز آسمان آید گرچه بر دیگرى قضا باشد
به زمین نارسیده مىگویند خانهى انورى کجا باشد
نمىشود رفت سراغ کارگردان و یقهى او را گرفت که شما چرا؟ خوب، من یک مقدار وزارت ارشاد را، یک مقدار سازمان تبلیغات را، یک مقدار حوزهى علمیه را، یک مقدار آن کسانى که صاحبان اندیشهى دینى هستند، همین اندیشههاى عرفانى، حکمت متعالیه و این چیزهایى که آقایان گفتید، اینها را مخاطب قرار مىدهم و مىگویم شما براى برخوردارى کشور از این هنر فاخر - که در این جمع هست - چه کردهاید؟ «شما» چه کردهاید؟ (11)
سینماست که کلید پیشرفت است
من مىگویم الان کلید دست شماست. من شأن سینما را این مىدانم. من مىگویم امروز کلید پیشرفت این کشور، به میزان زیادى دست شماست؛ شما مىتوانید این نسل را یک نسل پیشرونده، امیدوار، پُرشوق، معتقد به خود و معتقد به ارزشهاى اسلامى و ملىِ خود بار بیاورید؛ و همینطور مىتوانید این نسل را شرمنده، پشیمان، زیر سؤال برندهى افتخارات گذشته و زیر سؤال برندهى افتخار انقلاب و دفاع مقدس بار بیاورید. (12)
صریح ترین سوال از جامعه سینمایی
شما سینماگران جنگ، پشت صحنهى جنگ را چقدر تصویر کردید؟ چه شد که این جنگ شروع شد؟ … خوب، چه شد که این را وادار کردند که این حمله را انجام بدهد و او حمله کرد؟ و چگونه به او کمک کردند؟ و کدام کارخانجات به او سلاح شیمیایى فروختند؟ آنهایى که آن سنگرهاى هشتضلعى و پنجضلعى را درست کردند، چه کسانى بودند؟ کدام کشورها آن هواپیماها را به او دادند؟ آن مأمورین عالىرتبهى سیاسى، امنیتى و نظامىاى که از کشورهاى مختلف - از جمله امریکا - به بغداد آمدند و با او و مردان او ملاقات کردند، چه کسانى بودند؟ شما به اینها نپرداختید. اصلاً شخصیت صدام کیست؟ اینها براى قصهنویسى جا دارد. (13)
چرا فیلم آرگو اینقدر در بوق و کرنا می شود؟!/
روایت رهبری از به حاشیه راندن روایت ایرانی از اشغال سفارت آمریکا
همین خانم ابتکار ... یک کتابى در باب قضیهى سفارت امریکا، به اصطلاح این لانهى جاسوسى نوشتند. خود ایشان جزوِ آن دانشجوهایى بوده که در آن کار شرکت کرده بودند. ایشان دورهى کودکىاش را در امریکا گذرانده است؛ مرحوم دکتر ابتکار - که از دوستان ما بود - سالها در امریکا بوده و این خانم خیلى به زبان مسلط است و نگارش و تکلمش خیلى خوب است. این کتاب را به انگلیسى نوشته و بعد یک نفر آن را به فارسى ترجمه کرده بود. خود ایشان به من گفت، پیش هر ناشر امریکایى که رفته بود، حاضر نشده بود این کتاب را چاپ کند! در حالى که آنها اصرار دارند که مسئلهى اشغال سفارت را به عنوان یک زخم التیام نیافتنى، دائماً تکرار کنند. من زمان ریاست جمهورى، سفر سازمان ملل که رفته بودم، یک مصاحبهگر خیلى معروفى آمد و با من یک مصاحبهاى کرد که خیلى هم به صورت گسترده پخش شد. اولین سؤالش این بود که، شما چرا سفارت را گرفتید؟ گفتم بابا! حالا ما آمدهایم سازمان ملل و تو مىخواهى با ما مصاحبه کنى؛ اولین سؤال را این قرار مىدهى؟! حاضر نیستند رها کنند. از دیدگاه خودشان، آن را به عنوان یک حرکت تروریستى و وحشیانه و تلقى مىکنند. حالا یک دختر خانمِ دانشجوى روشنفکرى که نه اُمّل است، نه عقبافتاده است، نه تحصیلنکرده است، نه سابقهى تروریستى دارد و خودش در آن قضیه بوده، ایشان قضیه را تشریح مىکند؛ حاضر نیستند این را چاپ کنند. ببینید مسئله این است. خوب، او ملاحظهى سیاست خودش را مىکند. در امریکا این نمایش بىسانسورى فقط در مورد آن جاهایى است که به اصول امریکایى اصطکاک نداشته باشد. آنجایى که اصطکاک پیدا مىکند، چه به اصول امریکایى و چه به مصالح فورى امریکایى - مثل مسئلهى جنگ خلیجفارس که زمان بوش پدر انجام گرفت - سانسور وجود دارد؛ خیلى کامل و خیلى رسمى و علنى؛ بدون پردهپوشى (14)
پی نوشت:
1- بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعى از کارگردانان سینما و تلویزیون 1385/03/23
2- دیدار با دست اندرکاران صداوسیما 1389/04/12
3- بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعى از کارگردانان سینما و تلویزیون 1385/03/23
4- بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار اصحاب فرهنگ و هنر 1380/05/01
5- همان
6- بیانات در دیدار هنرمندان و دستاندرکاران صداوسیما 1389/04/12
7- رهبر انقلاب اسلامی در دیدار عوامل تولید سریال حضرت یوسف(ع) 1388/09/09
8- دیدار رئیس و معاونان سازمان صدا و سیما و مدیران کل این سازمان 1373/12/23
9- بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعى از کارگردانان سینما و تلویزیون 1385/03/23
10- بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالى 1391/07/23
11- بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعى از کارگردانان سینما و تلویزیون 1385/03/23
12- همان
13- همان
14- همان
برنامه های دهه فجر اداره تبلیغات اسلامی جاجرم اعلام شد
گرد اوری حاج قاسم تنها خبر نگار مستقل جاجرم
برنامه های فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی جاجرم در دهه فجر انقلاب اسلامی اعلام شد
به گزارش روابط عمومی اداره تبلیغات اسلامی جاجرم سرپرست اداره تبلیغات اسلامی جاجرم در ستاد دهه فجر برنامه های فرهنگی این اداره را اعلام کرد.
حجت الاسلام یونسی نژاد گفت :برنامه های پیش بینی شده در دهه فجر در قالب قرآنی محفل انس با قرآن و جشنواره قرآنی کودک و نوجوان می باشد که در سطح شهرستان به اجرا در خواهد آمد.
وی افزود سایر برنامه های فرهنگی از قبیل گفتمانهای دینی جوان،دو مسجد تا مسجد،مسابقه وصیت نامه امام خمینی (ره)و نشست طلاب و روحانیون می باشد
برگزاری جشن امامت وولایت امام زمان(عج) در مدرسه دخترانه طراوت جاجرم
ساعت ۱۱:۱۳ ق.ظ روز چهارشنبه ٤ بهمن ۱۳٩۱ :
گرد آوری: حاج قاسم تنها خبر نگاز مستقل جاجرم
مراسم جشن سالروز آغاز امامت و ولایت امام زمان (عج) دوشنبه 3بهمن ماه به همراه سخنرانی حجت الاسلام مجید حسین پور و اقامه نماز جماعت ظهر وعصر در نمازخانه مدرسه راهنمایی طراوت برگزار شد.
به گزارش رابط خبری اداره تبلیغات اسلامی جاجرم،حجت الاسلام حسین پور در جمع دانش آموزان به وظایف منتظران اشاره کردوافزود:در تفکر شیعى انتظار موعود به عنوان یک اصل مسلّم پذیرفته شده، و از آن به عنوان برترین اعمال یاد شده و تأکید شده است که منتظر فرج باشید و از رحمت خدا مأیوس نباشید (به جهت طولانى شدن غیبت) چرا که بهترین اعمال در پیش خداوند انتظار فرج است.
ایشان در ادامه اضافه کرد:از بررسى اخبار و روایات معصومین(علیهم السلام)وظایفى چند در عصر غیبت براى منتظران استفاده مى شود: 1 ـ شناخت حجت خدا و امام زمان (علیه السلام): مهم ترین وظیفه ى یک فرد منتظر تلاش براى کسب معرفت نسبت به وجود مقدس امام زمان (علیه السلام) است; چرا که انسان بدون شناخت امام و منزلت او نمى تواند وظیفه ى خود را در رابطه ى با او تشخیص دهد. در روایت آمده است: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة». «هر کس بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.» 2 ـ تهذیب نفس و کسب فضایل اخلاقى (خود سازى فردى): منتظر واقعى همیشه در صدد کسب فضایل اخلاقى و آراسته شدن به صفات خوب انسانى است. 3 ـ تلاش براى اصلاح جامعه (خود سازى اجتماعى): تلاش براى برطرف کردن مفاسد اجتماعى از طریق امر به معروف و نهى از منکر و اهتمام براى تربیت نسل مهذّب و کارا و خلاصه آماده سازى زمینه براى ظهور امام زمان (علیه السلام)یکى از وظایف منتظر واقعى است، چون تا زمینه ى ظهور فراهم نگردد امکان ظهور امام زمان (علیه السلام)میسر نخواهد شد. 4 ـ کسب آمادگى هاى فکرى و فرهنگى و نظامى براى یارى امام زمان (علیه السلام): چرا که آن حضرت پس از قیام به یارانى نیاز دارند که حداقل در یکى از عرصه ها بتواند مفید واقع گردد. 5 ـ توبه از گناهان 6 ـ اطاعت و پیروى از نایبان امام زمان (علیه السلام): همان طور که مى دانیم در زمان غیبت امام زمان (علیه السلام) مردم موظفند در تمام کارها و حوادث، به توصیه ى ائمه ى اطهار(علیهم السلام)بویژه امام زمان (علیه السلام) به فقهاى جامع الشرایط ـ که نواب عام آن حضرت هستند ـ مراجعه کنند و به احکامى که آن ها طبق موازین شرعى صادر مى کنند، عمل نمایند. 7 ـ دعا براى سلامتى امام زمان (علیه السلام) و تعجیل فرج ایشان: منتظر واقعى در هر صبح و شام با خلوص نیت از پیشگاه خداى مهربان سلامتى و ظهور امام زمان (علیه السلام)را درخواست مى نماید. 8 ـ صدقه دادن براى سلامتى امام زمان (علیه السلام) 9 ـ انجام اعمال عبادى مانند خواندن نماز و قرآن، زیارت نمودن به نیابت از امام زمان (علیه السلام) 10 ـ توجه به اماکنى که مورد عنایت امام زمان (علیه السلام) است نظیر مشاهد مشرفه، مسجد سهله، مسجد جمکران و ... 11 ـ توسل به امام زمان (علیه السلام) و زیارت آن حضرت با زیارت ها و دعاهایى که در کتب ادعیه مانند مفاتیح الجنان آمده و از آن جمله موارد ذیل است: الف) دعاى عهد که هر روز صبح بعد از نماز خوانده مى شود: اللهم رب النور العظیم و رب الکرسى الرفیع ... ، ب) دعاى اللهم عرفنى نفسک فانک لم ان لم تعرفنى نفسک ... این دعا در عصر روز جمعه خوانده مى شود، ج) دعاى که براى برآورده شدن حاجات ذکر شده است و با این عبارت شروع مى شود: الهى عظم البلاء و برح الخفاء ...، د) دعا براى سلامتى امام زمان (علیه السلام): اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن ...، هـ) دعاى حضرت مهدى (علیه السلام) که با این عبارت آغاز مى شود: اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بعد المصیبته ...، و) زیارت آل یاسین.