سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برترین مردم کسی است که دانش مردم را بر دانش خویش بیفزاید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
بنام خداوند بخشنده مهربان

در لابلای اخبار
کاندیدا های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 92

همه مردانی که حرفی از رییس جمهور شدنشان هست/گزارشی از آخرین مواضع افراد مطرح در عرصه انتخابات

26 آبان 1391 - 00:19                          تعداد بازدید: 8231                          کد خبر : 60372

یزدفردا :در لابلای خبرهای امروز خبرهای خواندنی زیادی است که به خواندنش می ارزد و همکاران سرویس تامین خبر یزدفردا سعی خواهند کرد با بازنشر خبر های انتخابی تحت عنوان در لابلای اخبار فرداییان را از آنها مطلع نمایند

همه مردانی که حرفی از رییس جمهور شدنشان هست

گزارشی از آخرین مواضع افراد مطرح در عرصه انتخابات

کاندیدا های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 92

 

برای کاندیداتوری دریازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که خردادماه سال آینده برگزارخواهد شد، افرادی پا به این میدان خواهند گذاشت که برخی از آن ها یا پیش از این عهده دار همین مسولیت بوده اند و یا طعم رقابت را چشیده و هم چنان سودای آن را در دل دارند و البته افرادی هم برای نخستین بار مدعی ورود به این میدان دشوار خواهند شد.

درانتخابات ریاست جمهوری دهم 476 داوطلب، ثبت نام کردند تا ببینند در چنین عرصه‌ای ،کجا ایستاده‌اند، اما درنهایت صلاحیت 4 نفر از این تعداد، از سوی شورای نگهبان تایید شد و فقط 4 تن وارد فضای جدی رقابت برای مهم ترین رویداد سیاسی سال 88 شدند.

 هم اکنون اسامی حدود 20 نفر در محافل سیاسی و رسانه های عمومی به عنوان نامزدهای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم مطرح شده است .البته برخی می خواهند نبض جامعه را بسنجند،برخی نیز عزم خود راجزم کرده اند. مردانی هم هستند که حتی تمایلی برای حضور در لیست کاندیداهای احتمالی ندارند و ترجیح می‌دهند، همان جا که هستند "باشند".

 به هر روی خبرنگار ایسنا مروری دارد به شرایط همه آن ها که به نحوی نامشان برای مهم ترین رویدادسیاسی سال آینده مطرح است.

 

 هاشمی رفسنجانی

 نام هاشمی رفسنجانی که دوبار رییس جمهور کشورمان بوده است، برای مدتی در لیست نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آینده قرار گرفت. آن زمان که خبری مبنی بر دیدارانتخاباتی هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری منتشر شد.

 در این خبرآمده بود که ناطق نوری از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حضور در انتخابات ریاست‌ جمهوری یازدهم دعوت کرده است.

 زمانی هم نمایندگان مجلس بحث افزایش سن کاندیداهای ریاست جمهوری را مطرح کردند و سخن از این موضوع به میان آمد تا عده ای می خواهند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و در نهایت در معرض قضاوت مردم قرار بگیرد.

 پس از گمانه زنی‌های متعدد، رییس دولتی که سازندگی نامیده می شد با روزنامه‌ی آرمان گفت‌وگو کرد و درباره نشست‌های خود و ناطق نوری که انتخاباتی خوانده می‌شد، گفت: (ما) همیشه جلسه داریم. بعد از جلسه مجمع، معمولاً چهار، پنج نفر از دوستان می‌مانند و با هم ناهار می‌خوریم و مسائل کشور و راهکارها را مطرح و بحث می‌کنیم. این حرف را هم من به آقای ناطق زدم و هم ایشان به من زدند. گفتم هنوز وضع جسمی و سن شما بهتر از من است و بیایید. ایشان هم برعکس به من می‌گفت، اما همه حرف بود. گفتم که دیگر نمی‌توانم بیایم و آقای ناطق هم عذرهایی داشت.

  وی در جایی دیگر نیز اظهار کرد:" من دیگر آمادگی حضور در این صحنه را ندارم و در دوره‌ای هم که آمدم، صدبار تاکید کردم که ترجیح دارم، انسان‌های جوان‌تر و تازه‌نفس‌تر وارد شوند و ما از آنها حمایت کنیم."

 "انتخاب شوندگان باید حداکثر 75 و حداقل 45 سال سن داشته باشند "این جمله، بندی از موارد اصلاحی در قانون انتخابات ریاست جمهوری است که به تصویب کمیسیون شوراهای مجلس رسیده است و اگر درصحن علنی مجلس نیز به تصویب برسد، هاشمی "برطبق قانون" نمی‌تواند وارد رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری یازدهم شود.

 

علی اکبرناطق نوری

 مسئول دفتر حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری اعلام کرد که وی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، کاندیدا نمی‌شود.

 در پی انتشار اخباری مبنی بر «احتمال نامزدی حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری در انتخابات آینده»، مسئول دفتر وی اعلام کرد: حجت‌الاسلام ناطق‌نوری کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شود.

 حجت‌الاسلام ناطق‌نوری عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز پیش از این نیز در مهر ماه 1383 اعلام کرده بود "من در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا نیستم و انشاءالله تا روز قیامت هم برای هیچ انتخاباتی نامزد نخواهم شد."

 احمد ناطق نوری برادررییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری هم در همین باره گفته است که حاج آقا ناطق (حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری) دیگر هرگز برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا نخواهند شد؛ یک بار آمد و مردم گفتند نه و دلیلی ندارد که دوباره بیایند؛ البته اگر ایشان پایش را برای انتخابات وسط بگذارد باز هم مورد تخریب قرار خواهند گرفت.

 

سید حسن خمینی

 کاندیداتوری نوه ی امام راحل درانتخابات ریاست جمهوری از اولین خبرهایی بود که در رسانه‌ها منتشر شد .

 عده ای از قطعیت حضور تولیت آستان امام خمینی (ره) سخن گفتند و برخی نیز چنین خبری را تکذیب کردند تا زمانی که دبیر بزرگداشت مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام طی یک نشست خبری ضمن رد این موضوع گفت که یادگار امام (ره) و بیت‌ ایشان به دنبال کسب پست و مقام نیستند.

 محمدعلی انصاری در نشستی که به مناسبت فرا رسیدن بیست و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره خبر مربوط به دیدارسید حسن خمینی و رئیس جمهور که گفته شد، در این دیدار درباره کاندیداتوری نوه امام (ره) در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری بحث و گفت‌وگو شد، اظهارکرد:" یادگار امام و خانواده‌ی بیت شریف امام(ره) علاقه‌ای برای حضور در عرصه‌ی قدرت و امور اجرایی ندارند و خدمتگزاری به مردم برای آنها از این مسائل دارای اهمیت بیشتری است، امیدوارم پاسخی که در ارتباط با این پرسش می‌دهم برای تمام کسانی که دنبال حقیقت هستند، کافی بوده باشد و به این مسائل خاتمه داده شود."

 وی تصریح کرد:"بنده از طرف یادگار امام (ره) و بیت ایشان مسائلی که در این ارتباط مطرح می‌شود را تکذیب می‌کنم، این موضوعی که در اخبار منتشر شده که در دیدار یادگار امام با رئیس جمهور مباحثی در مورد انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده را نادرست می‌دانم."

 البته غیراز اعلام قطعی نیامدن او از سوی انصاری برخی رسانه ها نیز "رجل سیاسی نبودن"را بنابر تفاسیری مانع کاندیداتوری سیدحسن خمینی می دانندو البته طرح جدید مجلس درباره سن کاندیداها مانع دیگری برای اعلام حضور سید حسن 40 ساله است.

 

اسفندیار رحیم مشایی

 

 

 

جدی‌ترین گزینه‌ای که نامش از ماه‌ها قبل به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ازسوی طیف دولت مطرح شد، اسفندیاررحیم مشایی است که این روزها حتی عکس انداختن از وی درحاشیه جلسه هیات دولت نیز دشوار شده است.

 

 

 

پس از اوج گرفتن بحث کاندیداتوری وی و گمانه زنی‌های متعدد درباره ورود او به فضای کاندیداتوری، دفتر رئیس جمهور در اطلاعیه‌ای خبر کاندیداتوری وی برای انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کرد.

 

 

 

درمتن اطلاعیه دفتر رییس جمهور آمده بود:" در پی انتشار اخباری منسوب به جناب آقای مشایی مبنی بر اعلام کاندیداتوری ایشان برای انتخابات ریاست جمهوری ضمن تکذیب جدی خبر مذکور اشعار می دارد که آقای مشایی هیچگاه و در هیچ محفل خصوصی و یا عمومی درباره این موضوع صحبتی نکرده است."

 

 

 

هم چنین دراین اطلاعیه بر این نکته تاکید شد:" اگر چه انتشار چنین اخباری ( که از اساس وتماما دروغ محض است) جای تعجب فراوان دارد لکن دادن جزئیات به یک خبر دروغ (که با هدف القای باور به صحت خبر در مخاطبان انجام گرفته است) از یک طراحی سازمان یافته برای تخریب ایشان و شخص ریاست جمهوری حکایت می‌کند، تلاش نافرجام و شکست خورده‌ای که بویژه در دو سال گذشته در حجم سنگینی بعمل آمده است."

 

 

 

به رغم این تکذیب در نظرسنجی هایی که هرازچندگاهی از سوی منابع مختلف صورت می گیرد معمولا نام ایشان به عنوان یکی از گزینه های احتمالی یاد می شود.برخی نیز ابداع کلیدواژه "جریان انحرافی" را یک موج بزرگ سیاسی برای مانع شدن کاندیداتوری نزدیکان احمدی نژاد از جمله اسفندیار رحیم مشایی ارزیابی کرده اند.

 

 

علی لاریجانی

 

 

 

رییس مجلس شورای اسلامی از دیگر چهره‌های مطرح برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری است که با وجود حجم سفرهای استانی که می‌تواند حکایت از عزم جدی وی برای حضور در این عرصه داشته باشد، اعلام کرده که برنامه‌ای برای کاندیداتوری در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری ندارد.

 

 

 

وی اولین بار در واکنش به سوالی درباره آمادگی خود برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم گفت که برنامه‌ای در این رابطه ندارد.

 

 

 

در همین ارتباط از محمد رضاباهنر در نشستی خبری در باره کاندیداتوری لاریجانی پرسیده شد که وی در پاسخ به این سوال گفت: چندین بار از ایشان سوال شده است، گفته‌اند که قصدی ندارند.

 

 

لاریجانی اخیرا نیز در یکی از دانشگاه ها نسبت به حضور در انتخابات استغفار جست وقتی دانشجویی از او پرسید آیا این واقعیت است که رییس جمهور بعدی ایران شما هستید و رییس مجلس پاسخ داد:"استغفرالله ،اشتباه کردید سوال بعدی را بپرسید."

 

 

اگرچه بسیاری باورپذیری این استغفار را دشوار دانستند و گمان ها برآن است که علی لاریجانی یکی از کاندیداهای بالقوه انتخابات یازدهم است.

 

محسن رضایی

 

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام سابقه دو دوره رقابت با احمدی نژاد را دارد، او در دوره دهم نیز به شیوه انتخابات معترض شد، اما حسابش را با دو کاندیدای معترض دیگر جدا کرد.

 

 

 

محسن رضایی در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا می شوید؟اظهار کرد: " انتخابات ریاست جمهوری آینده بسیار مهم است و نسبت به آن نمی توان بی تفاوت بود، اما من هنوز تصمیمی در این باره نگرفته ام و اگر تصمیمی بگیرم اعلام خواهم کرد."

 

 

 

امیدوار رضایی برادر او نیز درباره احتمال کاندیداتوری محسن رضایی گفت:" الان برای گفتن این حرف‌ها زود است، اما به هرحال ایشان جزء افراد بالقوه هستند و همیشه برای ریاست جمهوری برنامه اقتصادی و مدیریتی داشتند و اما اگر زمانش فرا برسد و احساس نیاز شود، وارد صحنه خواهد شد."

 

 

 

رضایی در ادامه اظهارکرد: " ایشان دنباله‌ رو مشی مقام معظم رهبری هستند، از این رو اعلام نظر در شرایط کنونی را زود هنگام می‌دانند، ولی مطمئنا اگر وارد عرصه رقابت شوند تا آخر باقی می‌مانند و مانند برخی دوستان که در دوره‌های قبل از رقابت کنار کشیدند، عمل نخواهند کرد."این در حالی است که در دور نهم انتخابات ریاست جمهوری ، رضایی در آستانه رای گیری از رقابت کنار کشیده بود.

 

 

 

این نماینده سابق مجلس محور اصلی برنامه‌های محسن رضایی در صورت کاندیدا شدن را اقتصادی دانست و تاکید کرد:" شرایط فعلی کشور ایجاب می کند که هر کاندیدایی که وارد می‌شود برنامه روشن و شفافی برای حل مشکلات اقتصادی کشور داشته باشد."

 

محمد باقر قالیباف

 

 

 

محمد باقرقالیباف هم ازجمله افراد مطرح درعرصه ی ریاست جمهوری است.

 

 

 

شهردار تهران که درچهارمین نشست هم‌اندیشی دانشجویی دانشگاه‌های آزاد اسلامی سخنرانی داشت، درباره‌ی حضورش در این عرصه گفت:"بنده ولع رییس‌جمهوری ندارم؛ چرا که انسان از یک ساعت بعد خود نیز باخبر نیست. در سال 88 هم بسیاری گفتند که قالیباف می‌خواهد رییس‌جمهور شود و ستادها زده و برنامه‌ها دارد، ولی دیدید که حضوری نداشتم؛ چرا که در آن زمان وظیفه‌ای نداشتم، ولی در سال 84 احساس وظیفه کردم، ولی این را هم بدانید که به دنبال بالاترجویی نیستم ،ولی اگر مصلحت باشد در آینده به آن فکر می‌کنم. از این نوع انسان‌ها نیز نیستم که بگویم احساس تکلیف و وظیفه می‌کنم. بنده خودم از این وظیفه‌ها تا کنون حس نکرده‌ام و ان‌شاءالله حس نخواهم کرد."

 

 

 

با این حال در مورد قطعیت حضور او درعرصه کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری اظهار نظر زیادی شد، تا جایی که برخی رسانه ها از استعفای او برای فعالیت در این عرصه خبر دادند، اما شهردارتهران چنین قطعیتی را زیر سوال برد، زمانی که اداره کل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری تهران با صدور اطلاعیه‌ای براین نکته تاکید کرد : مطالب مطروحه در مصاحبه ای که قالیباف انجام داده – ومنجر به شکل گیری چنین ذهنیتی شده است-، نظرات و علاقه‌مندی‌های شخصی بوده و ارتباطی با دیدگاه‌های شهردار تهران ندارد.

 

 

اگرچه یک بار رسما سردار رودکی،مشاور قالیباف از ورود شهردار تهران به عرصه انتخابات سخن گفت که بلافاصله روابط عمومی شهرداری اصل اعلام کاندیداتوری را تکذیب کرد.

 

قالیباف اعلام کرده است که حرف مرد دوتاست و در مقطع لازم تصمیم خود را خواهم گرفت.

 

 

 

از سویی دیگر از آغاز فعالیت های انتخاباتی قالیباف اخباری منتشرو از برنامه ریزی ستادهای اونیز سخن گفته شده است .خبری که جنسش از نوعی است که می تواند تکذیب می‌شود.

 

 

مصطفی پور محمدی

 

 

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشورکه برکناریش از دولت نهم حاشیه ساز شد نیز در واکنش به سوالی مبنی بر نامزدیش درانتخابات ریاست جمهوری آینده گفت:" حضور خود را در انتخابات نفی نمی‌کنم، ولی در زمان مشخص باید تصمیم به بلوغ برسد تا قابل انتشار شود. هم‌چنین شرایط اجتماعی هم باید برای اعلام حضور مناسب باشد، اما در حال حاضر زمان مناسبی نه برای تصمیم‌گیری است و نه شرایط اجتماعی، زمان پذیرش چنین تصمیماتی را دارد."

 

 

پورمحمدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که اگر شما در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شوید، آیا جامعه روحانیت از شما حمایت می‌کند؟ خاطرنشان کرد:" جامعه روحانیت به عنوان یک نهاد تاثیرگذار در حوزه‌ی اصولگرایی سعی دارد، نقش خود را به خوبی ایفا کند. اگر قرار باشد کاندیدای ریاست جمهوری شوم ،خوشحال خواهم شد که نهادهای اصلی از من حمایت کنند."

 

 

پور محمدی در حالی سفرهای استانی خود را به شکل معناداری آغاز کرده است که برخی ابهامات مالی در خصوص دوره وزارت وی تبدیل به مشکلی جدی در رابطه با حضورش در این عرصه شده است.

 

حسن روحانی

 

 

 

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی هم یکی دیگر از چهره‌هایی است که از او به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم یاد می‌شود.

 

 

 

اما رئیس مرکزتحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درگفت‌وگویی برخی اخبار درباره کاندیداتوری اش برای انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کرد و در پاسخ به این‌که آیا برای انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌ای دارید، تنها به گفتن واژه ی "خیر" اکتفا کرد.

 

 

برخی از او به عنوان نامزد احتمالی طرح دولت وحدت ملی یاد می کنند،دولتی که شامل اصلاح طلبان هم خواهد شد اگرچه اخیرا موسوی خوئینی ها اعلام کرده است حاضر نیست بپذیرد چنین کلاهی برسر اصلاح طلبان برود.

 

 

این روحانیِ اهل سکوت،در این باره موضع گیری چندانی نداشته است.

 

علی اکبر ولایتی

 

 

 

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، درباره حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت:" در این باره اظهار نظر نمی‌کنم."

 

 

 

ولایتی اخیرا با روزنامه اعتماد در همین راستا مصاحبه کرده و گفته است:" تا زمان انتخابات خیلی زمان باقی است و نباید با ورود نابهنگام و زودرس، به بحث های انتخاباتی بپردازیم."

 

 

وی هم چنین در پاسخ به این سوال که برخی شما را کاندیدای مقبول دولت وحدت ملی معرفی کرده‌اند. آیا این موضوع را تایید می کنید؟ اظهارکرد: "من هم راجع به این موضوع مطالبی را در برخی سایت‌ها خوانده‌ام، اما نه کسی با من در این رابطه صحبتی داشته و نه من با کسی حرفی زده‌ام. اگر در آینده بخواهم راجع به این موضوع تصمیمی بگیرم، در همان آینده هم اظهارنظر خواهم کرد."

 

غلامعلی حدادعادل

 

 

 

درست زمانی که حدادعادل در مجلس هشتم از ریاست خانه ملت بازماند، زمزمه احتمال حضور وی در رقابت ریاست جمهوری در رسانه ها مطرح شد.

 

 

 

اما وقتی از حداد عادل درباره حضور در عرصه ی کاندیداتورری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم پرسیدند، وی پاسخ داد:" فرصت برای تصمیم‌گیری در رابطه با کاندیدا شدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم هنوز باقی است و نباید عجله کنیم. "

 

 

 

وی هم چنین در حاشیه بیست و نهمین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که "آیا برای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم کاندیدا می‌شوید؟‌" اظهار کرد:" فرصت زیادی برای تصمیم‌گیری هست؛ عجله نکنید. "

 

 

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی در برابر این پرسش هم که "آیا برای تصمیم‌گیری در رابطه با انتخابات برنامه‌ریزی دارید؟ " گفت: "هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ام."

 

 

 

او در جمع دانشجویان دانشگاه گلستان نیزدر پاسخ به سئوالات دانشجویان در همین باره اظهار کرد:" درحال بررسی این موضوع هستم و هنوز به تصمیمی درباره شرکت و عدم شرکت نرسیده ام."

 

 

سید محمد خاتمی

 

 

 

گفته می شود رئیس دولت اصلاحات در پاسخ به برخی اظهار نظرها درباره احتمال کاندیداتوری اش تاکید کرده که حاضرم تعهد محضری به آقایان بدهم که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نمی شوم.

 

 

 

در همین راستا مهرعلیزاده معاون رئیس جمهور دولت اصلاحات در خصوص حضور سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت:" بنده در مورد نامزدی آقای خاتمی در انتخابات چیزی نشنیده‌ام ،اما معتقدم ایشان حضور بسیار فعالی در انتخابات خواهند داشت، اما این‌که خودشان کاندیدا شوند مشخص نیست."

 

 

 

هم چنین خباز، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز با بیان این‌که خاتمی باید نقش محوریت اصلاح طلبان را برای بازسازی و حضور مجدد به عهده بگیرد، گفت:" حضور خاتمی در انتخابات باب جدیدی را در جریان اصلاحات برای بازگشت مجددش به صحنه سیاست باز کرد؛ بنابراین اگر نظام نیز کمک کند یک بازی و رقابت جدی در جامعه برای انتخابات ریاست جمهوری شکل خواهد گرفت."

 

 

وی ابراز عقیده کرده که در حال حاضر در جریان اصلاحات چهره‌ای مناسب جز خاتمی برای بازسازی این جریان وجود ندارد، لذا اگر خاتمی بیاید اصلاح طلبان می توانند تا انتخابات ریاست جمهور ترمیم شوند.

 

 

 

کواکبیان ، دبیرکل حزب مردم سالاری نیز بیان کرده که خاتمی در این دوره از انتخابات به عنوان بازیکن وارد صحنه نمی شود، بلکه بنا دارد در قالب بازی‌گردان نقش آفرینی کند.

 

 

 

درباره احتمال حضور خاتمی در این عرصه خبرنگاری از سخنگوی شورای نگهبان پرسید با توجه به این‌که انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو داریم، اگراصلاح‌طلبان و افرادی نظیر سیدمحمد خاتمی وارد انتخابات شوند موضع شورای نگهبان چگونه خواهد بود؟ کدخدایی به مزاح در پاسخ به این سوال گفت: "من نمی‌دانم بعد ازاین جلسه سالم ازپله‌ها پایین خواهم رفت."

 

 

 

وی افزود:"سوال شما دشواراست. ان‌شاءالله عمر همه‌ی شما باقی باشد و درانتخابات آینده نظرات شورای نگهبان را ملاحظه کنید. من اکنون نمی‌توانم پیشاپیش قضاوتی کنم. نظر شورای نگهبان همواره این بوده که فعالیت کسانی که در چارچوب قانون اقدام می‌کنند بلامانع است."

 

محمد رضا عارف

 

 

محمدرضا عارف از اصلی ترین چهره های مطرح شده اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم است.

 

 

 

وی درباره‌ احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت:" این موضوع بحثی زودرس و زود هنگام است، باید تلاش کنیم فضا برای مشارکت حداکثری فراهم شود. "

 

 

 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که زمانی عضو کابینه دولت اصلاحات بود، افزود:" باید تلاش این باشد که فضا به سمت مشارکت حداکثری پیش رفته و تمام مردم با انگیزه تشویق شوند که در انتخابات حضور داشته باشند."

 

 

 

معاون سید محمد خاتمی در دولت هشتم درباره‌ی نوسازی جریان‌ها و گروه‌های سیاسی در مسیر منتهی به انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت:" در عرصه‌ نوسازی و بازسازی فضای سیاسی باید تلاش شود تمام اعضا و گروه‌های مختلف احساس کنند که می‌توانند فعالیت داشته باشند."

 

 

حسین علایی

 

 

 

رییس سابق ستاد مشترک سپاه نیز از جمله ی افرادی است که عده ای نامش را برای حضور دراین عرصه به میان آورده‌اند.

 

 

 

علایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این باره گفت:" دراین مورد فکری نکرده‌ام و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید تصمیمش برای آینده چیست."

 

 

 

وی هم چنین اظهار کرد:" صحبت در این مورد زود است و طی ماه‌های آینده در این مورد صحبت خواهم کرد."

 

 

 

او گفت :"دراین مورد باید کمی حوصله کرد."

 

 

محمد شریعتمداری

 

 

محمد شریعتمداری عضو شورای راهبردی روابط خارجی هم برای حضور در این عرصه بی علاقه نیست.

 

 

وی در گفت‌وگویی با بیان این‌که به حضور در انتخابات فکر می‌کند،اظهار کرد:" تعهدی نداده‌ام که در انتخابات ریاست جمهوری نامزد نشوم."

 

 

 

وزیر بازرگانی دولت اصلاحات در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها نیز با اشاره به انتخابات آینده ریاست جمهوری گفت:" امیدوارم فضای سیاسی، فرهنگی، تقنینی و سیاستگذاری اصولی کشور به سمتی هدایت شود تا همه افرادی که در حوزه های فکری معتقد به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی هستند، در انتخابات حضور پیدا کنند."

 

 

 

شریعتمداری درباره نامزدی خودش در انتخابات ریاست جمهوری گفت:" بنده در خصوص نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده بی فکر نیستم و تعهدی هم به کسی نداده ام تا در انتخابات نامزد نشوم."

 

 

علی نیکزاد

 

 

در برخی محافل سیاسی شنیده شده است که نامزدی علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی مورد بررسی گرفته و در حال حاضر یکی از گزینه های نامزدی انتخابات ریاست جمهوری از سوی احمدی نژاد و اطرافیانش به شمار می رود .

 

 

 

اما او که چندی پیش برای بازدید از پروژه های راه و شهرسازی به گچساران سفر کرده بود در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص شایعه حضورش در انتخابات گفت: در انتخابات ریاست جمهوری آینده ثبت نام نمی کنم.

 

 

نیکزاد همچنین در گفت‌وگو با یک خبرگزاری بدون آنکه اصل کاندیداتوری را رد کند، پاسخ داده بود که عرفا، اخلاقا، قانونا و شرعا راجع به این موضوع اکنون نمی‌توان صحبت کرد.

 

 

 

 

کمال خرازی

 

 

دفتر کمال خرازی، وزیر اسبق امور خارجه نیز در خبری خبر کاندیداتوری وی در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری را تکذیب کرد.

 

 

 

بر این اساس این اعلام کمال خرازی گفت که نامزدی‌ام در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری شایعه است و آن را تکذیب می‌کنم.

 

 

 

کمال خرازی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دوران ریاست جمهوری خاتمی بود. وی هم‌اکنون رئیس و عضو شورای راهبردی روابط خارجی است و در سال 1385 توسط مقام معظم رهبری به این سمت منصوب شده است.

 

 

اسحاق جهانگیری

 

 

اسحاق جهانگیری وزیر صنایع و معادن دولت اصلاحات در پاسخ به این سوال که آیا واقعا به کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری آینده فکری نکرده اید، گفت:"بالاخره وقتی این موضوع مطرح می شود، نمی‌توان گفت که اصلا فکر نکرده‌ام، ولی هنوز به تصمیم نرسیده‌ام، چون ما عضوی از جریانی به نام جریان اصلاح طلب هستیم، پس مستقیما نمی‌توانیم اقدام کنیم .این‌که برخی دیگر نیز چنین می کنند و خود راسا تصمیم می گیرند، بی این‌که با مجموعه اصلاح طلبان مشورت کنند نه تنها کمک نمی کند، بلکه آسیب هم می زنند."

 

 

 

از وی در ادامه پرسیده شد آیا شما توانایی ریاست جمهوری را در خودتان می بینید؟ که جهانگیری در پاسخ به این سوال مدعی شد: "به هر حال از کارهایی که تا کنون قبول کرده ام، همه راضی بودند، هم موافقین و هم مخالفین.کسی درباره عملکرد من نظر منفی نداشته است."

 

 

محسن مهرعلیزاده

 

 

 

محسن مهرعلیزاده رییس پیشین سازمان تربیت بدنی با اشاره به وجود برخی اخبار درباره احتمال کاندیدا شدنش برای انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم گفت:‌" اگر شرایط فراهم شود و امکان خدمتگزاری باشد، حضور خواهم یافت و در غیر این صورت خیر."

 

 

 

وی اظهارداشت:" هنوز برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تصمیم قطعی نگرفته‌ام و باید ببینم شرایط چگونه خواهد شد."

 

 

سعید جلیلی

 

 

 

حامیان جلیلی این روزها با راه اندازی سایت ها و وبلاگ‌های مختلف سعی در جذب آراء برای وی در فضای مجازی دارند. سایت‌ها و وبلاگ‌های انتخاباتی با نام‌هایی همچون "حامیان دکترسعید جلیلی" ، "کمپین دعوت از سعید جلیلی برای انتخابات ۹۲" ، "هواداران کاندیداتوری دکتر سعید جلیلی" و یا سایتی به نام دشمن شناسی که به تحلیل موفقیت‌های جلیلی و تیم همراهش در مذاکرات بغداد پرداخته است، از جمله این فعالیت هاست.برخی از هواداران او درشبکه اجتماعی فیس بوک در حمایت از جلیلی صفحه ای را راه اندازی کرده اند.

 

 

 

در این‌که جلیلی به تبع مسئولیتی که در پرونده هسته‌ای ایران دارد، از حمایت برخی اصولگرایان برای کاندیدا شدن برخوردار خواهد شد، تردیدی نیست، اما آن دسته از اصواگرایانی که می خواهند در آینده ای که دور نیست نام جلیلی را در پوسترهای تبلیغاتی شان درج کنند اول از همه باید از قطعیت حضور او در این عرصه مطمئن شوند.

 

 

 

به گفته ی برخی از اطرافیان او ، جلیلی به طور علنی تمایلی برای حضور در عرصه کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری نشان نداده است .اگرچه مانع فعالیت های علنی هوادارانش برای تبلیغ او نیز نشده است.اصرار معنادار هواداران او به ساده زیستی جلیلی یکی از کلیدواژه های تبلیغی هواداران دبیر شورای عالی امنیت ملی است.

 

 

 

علی فلاحیان

 

 

علی فلاحیان وزیر اسبق اطلاعات نیز در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت:" نمی‌گویم که نمی‌آیم."

 

 

 

وزیر اسبق اطلاعات اظهارداشت:" من گفته‌ام که هر کس توانایی و برنامه‌هایی برای حل مشکلات دارد طبق نظر امام و رهبری باید به میدان بیاید".

 

 

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا وارد این عرصه می‌شوید؟ گفت: "من درباره آمدن و یا نیامدنم حرفی نزده‌ام."

 

 

 

از وی پرسیده شد پس وارد این عرصه نمی‌شوید؟ که فلاحیان اظهارداشت:" من نمی‌گویم که نمی‌آیم و اصلا بحث در این مورد، ورود زود هنگام است و نباید هم‌اکنون حرفی بزنیم."

 

 

 

وزیراطلاعات در دولت هاشمی در هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شده بود.

 

 

 

علی اکبر صالحی

 

 

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران با صراحت اعلام کرد که برنامه‌ای برای کاندیداتوری ریاست جمهوری ندارد و در انتخابات سال آینده کاندیدا نخواهد شد.

 

 

 

"علی‌اکبر صالحی در بازدید از روستای «قیزقاپان»، از توابع شهرستان زلزله‌زده هریس در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهارکرد: برنامه‌ای برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ندارم."

 

این در حالی است که نام او در بسیاری از فهرست های احتمالی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد.

 

 

 

حسین کمالی

 

 

 

درباره ورود دبیرکل حزب کار به این عرصه، معاون دبیرکل خانه کارگر در امور استان‌ها از تصمیم این تشکل مبنی بر معرفی حسین کمالی به عنوان کاندیدای نهایی خانه کارگر در انتخابات ریاست جمهوری آینده خبر داد و اظهار داشت:"کاندیدای ما برای انتخابات ریاست جمهوری آینده آقای کمالی است و ما توانستیم تا 60 درصد موافقت ایشان را جلب کنیم و همچنان در حال رایزنی با وی هستیم."

 

 

 

اگرچه خانه کارگرهنوز نتوانسته کمالی را برای حضور در این عرصه قانع کند و دبیرکل حزب اسلامی کارنیز خود گفته است هنوز برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی خانه کارگر هیچگونه تصمیمی نگرفته‌ام.

 

 

جالب آنکه خانه کارگر کمالی را بهترین نامزد ممکن انتخابات ندانسته بلکه او را بهترین کاندیدا برای حوزه کارگری خوانده است.

 

 

یحیی آل اسحاق

 

 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران هم در واکنش به احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری گفت: "من به همه کسانی که با من درباره کاندیداتوری برای انتخابات ریاست‌جمهوری صحبت کرده‌اند، «نه» گفته‌ام."

 

 

 

یحیی آل‌اسحاق صراحتا اعلام کرد که من وارد این فضا نمی‌شوم.

 

 

به هر ترتیب ،اسامی و تصاویر تعدادی ازاین افرادبه عنوان کاندیداهای قطعی روزی بر پوستر ها و تراکت ها و بنرهایی طویل و عریض نقش می بندد، درنهایت مردانی برای دردست گرفتن قوه اجرایی کشور با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و راه های کنار زدن رقیبان هم که فراوان است.

 

 

آنان‌که پای در این عرصه می گذارند، حتما می‌دانند و باید بدانند که تنها حک شدن یک نام و نقش بستن یک تصویر و در ادامه سخنرانی‌های فراوان و میزگرد و همایش و مناظره تنها دردها را دوا نخواهد کرد حل مشکلات، راهکار می‌خواهد و همه این مردان باید همه آنچه در چنته دارند را به میدان بیاورند تا در انتها بتوان دردها را درمان کرد.

 

 

 

مردم ایران که سال هاست با انواع تحریم و تهدید و مشکلات خاصه مشکلات اقتصادی مواجهند مردی در میدان عمل می خواهند که باری از دوششان بر زمین بگذارد، پس همه آنانی که می خواهید و می‌توانید در چنین میدانی قدم بردارید اگر تنها سودای کسب قدرت ندارید و صاحب برنامه و راهکار برای درمان دردها و ازمیان برداشتن مشکلات مردم هستید رییس جمهور ایران شوید، لطفا.

 

 

 

گزارش از زهره شمس

 

ناگفته های حسین فدایی: احمدی‌نژاد قبلاً گفت می‌خواهم افشاگری کنم/خانه نشینی یک اتفاق بوده؟

حسین فدایی 2

به گزارش تسنیم ، حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در خرداد ماه 1334 در خانواده‌ای مذهبی در شهر ری به دنیا آمد و از کودکی در کنار پدر و برادرانش به کشاورزی پرداخت. دغدغه دفاع از ارزشهای اساسی انقلاب اسلامی و روحیه و اعتقاد راسخ وی به ولایت مطلقه فقیه، در کنار انحراف تدریجی دولت سازندگی از ارزشهای انقلاب و عدم توجه به سیاستهای تعیین شده توسط رهبری در دولت، فدایی را بر آن داشت تا در جهت ساماندهی نیروهای انقلاب،«جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی» را در سال 75 تأسیس کند. فدایی در مجلس هفتم، پس از ابلاغ فرمان 8 ماده ای مقام معظم رهبری، نماینده رئیس مجلس در آن ستاد شد و بر همین اساس ناگفته‌هایی را از جلسات ستاد در دوران خاتمی و احمدی‌نژاد دارد و می‌گوید جلسات ستاد در دوران خاتمی تشریفاتی بود و  در دوران احمدی‌نژاد هم قرار شد جلساتی به منظور هماهنگی بین مسئولان قوا در نظر گرفته شود تا در آن جلسات دستاوردی داشته باشیم ولی تا الان که قریب به 8 سال از ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد می‌گذرد،وی به تعداد انگشتان دست در جلسه ستاد شرکت نکرد. فدایی از فعال ترین افراد در پیگیری پرونده بزرگ فساد مالی در کمیسیون اصل 90 مجلس هشتم بود.او اشاراتی گذرا به پرونده بیمه ایران و فساد 3 هزار میلیارد تومانی می کند و درباره اتفاقات اخیر که فی‌ما‌بین مجلس و دولت روی داد می‌گوید که  «آقای احمدی‌نژاد حداقل 2 روز پیش از استیضاح گفته بود که می‌خواهم افشاگری کنم. آقای لاریجانی نیز خودش را آماده کرده بود و می‌دانست چه اتفاقی می‌افتد؛ در نتیجه خودش را متناسب با همان اتفاق تنظیم کرد.دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی معتقد است جریان انحرافی احمدی‌نژاد را به این روز انداخته است. او به 3 سناریوی دشمن، فتنه و انحراف برای ایجاد اعتراضات اجتماعی اشاره می‌کند و از تلاش این سه برای استفاده از یکدیگر می گوید.

مهمترین محورهای این گفت‌و‌گو  عبارتند از:

*فتنه به دنبال تطهیر و بازگشت به نظام است

*ابقا در دولت، هدف جریان انحرافی است

*به خیابان کشیدن مردم، نقطه اشتراک فتنه، انحراف و دشمن است

*امام و رهبری مردم را باور دارند

*جریان انحرافی، احمدی‌نژاد را به این روز انداخت

*شرایط دوران مقام معظم رهبری از دوران امام سخت‌تر است

*در جلسه شورای هماهنگی نیروهای انقلاب در وقایع انتخابات 84 برخی مخالف نظر رهبری عمل کردند

*در سال 84، دشمن به هاشمی طمع کرد

*اگر حرف آقا را گوش می دادند، فتنه بعد 29 خرداد نداشتیم

*احمدی نژاد برای انتخاب برخی وزرا مشورت نکرد

*جلسات  ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دوران خاتمی تشریفاتی و مفتضح بود

*احمدی‌نژاد شعار داد اما نظام بانکی را اصلاح نکرد و در نهایت گفت اختیار ندارم بانک‌ها را درست کنم!
مسئول کناری احمدی‌نژاد بدون اطلاع‌ رئیس بانک مرکزی با مدیران بانک‌ها جلسه می گذاشت

*نامه به بانک مرکزی سرخط فساد 3 هزار میلیاردی را بیرون آورد

*احمدی‌نژاد قبلاً گفته بود می‌خواهم افشاگری کنم؛ لاریجانی هم برای قضایای مجلس آماده بود

*انحراف تا جایی پیش می‌رود که نامزدش تائید صلاحیت شود

متن کامل این گفت و‌گوی تفضیلی به شرح زیر است:

***معنای پیچ تاریخی

*تسنیم: روز شنبه برای اولین بار مقام معظم رهبری در تذکراتشان نسبت به سران قوا وزن‌دهی کردند. یعنی بر خلاف گذشته که  عتابشان عمومی بود، این سری، نسبت‌دهی کردند. شما دلیل این را چه می‌دانید؟ بعضی‌ افراد و حامیان دولت هم در تحلیلی که قبل از فرمایشات رهبری کرده بودند، می‌گفتند که مقصر اصلی و اول مجلس و رئیس‌مجلس و استیضاح کنندگان بودند. نظر شما چیست؟

- فدایی: من فکر کنم برای اینکه موضع‌گیری‌های مقام معظم رهبری را بتوانیم خوب درک کنیم، باید  با توجه به شرایط زمانی و فرآیند انقلاب و واکنش دشمنان و شرایط موجود، تحلیلی روی  مطالب ایشان داشته باشیم و بعد ببینیم جایگاه این فرمایشات کجاست. ما به لحاظ بین‌المللی شاید بتوانیم به جرات بگوئیم که در پرحجم‌ترین مقطع زمانی به لحاظ هجمه‌ها و دشمنی‌های آمریکا قرار داریم. در عین حالی که آمریکایی‌ها بیشترین توطئه را علیه جمهوری اسلامی دارند در عین حال نظام ما هم در قدرت بالایی است و این یک پدیده عجیبی است، یعنی در عین اینکه قدرت ما بالا رفته، بیشترین فشارها هم متوجه‌مان است. در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای به اعتراف دوست و دشمن، جمهوری اسلامی توانسته است اثرگذار باشد و در معادلات جهانی و منطقه‌ای اثرگذار باشد و بیداری اسلامی سامان پیدا کند و پایداری و مقاومت در مقابل آمریکا و اسرائیل یک معادلات جدید را در منطقه رقم زده است.
در عرصه بین‌المللی فرآیند34 ساله مقاومت ما در افکار عمومی جهانی و اذهان مسلمانان این است که ما موفق بودیم و جلو رفتیم و آمریکایی ها، رو به افول و ضعفند. اگر این تاثیر بین‌المللی را خوب درک کنیم، معنای پیچ تاریخی هم مشخص می‌شود، یعنی ما در شرایطی هستیم که باید سوزنبانی کنیم. اگر در این سرازیری و گردنه به موقع ترمز و دنده عوض نکنیم و راست و چپ برویم و بد عمل کنیم، آسیب می‌بینیم.
به هر حال تجربه دشمنان ما نسبت به ما بالا رفته است. اگرچه تجربه ما هم بالا رفته است ولی تجربه آنها بالا رفته و تجربه بعد از 22 خرداد 88 را پشت سر گذاشته‌اند و با مجموعه تجارب به یک جمع‌بندی رسیدند. این سیاست هویج و چماقی که مطرح می‌کردند الان برایش نسخه پیچیدند. این نسخه‌ای که پیچیده‌اند بی‌نظیر است و تا کنون همچین رفتاری را نسبت به ما نداشته‌اند.

***تلاش دشمن برای اعتراضات اجتماعی***

امروز دشمنان آمده‌‌اند دقیقاً برنامه‌ریزی کرده‌اند که در صحنه داخلی، فشار اقتصادی بر مردم، عینیت پیدا کند و این فشار اقتصادی و مشکلات منجر بشود به تغییر نظر مردم و مردم تغییر نظرشان را تبدیل به اعتراض اجتماعی کنند و این اعتراض را به مسئولین منتقل کنند و محاسبات مسئولین را تغییر دهند. این خیلی هوشمندانه است. درست است ما نقد می‌کنیم و می‌گوئیم این تحریم هدفمند و هوشمند اثر ندارد ولی معنایش این نیست که وجود ندارد. واقعاً طرح این تحریم هوشمند و هدفمند و فلج‌کننده است، به حساب خودشان درست است ولی این پایداری ملت ماست که تحریم‌ها نتوانسته اثری که آنها انتظار دارند را بگذارد.آنها دقیق سوزنبانی کردند و ریز نسخه پیچیدند و برای مسیر گردش پولی و اقتصادی ما برنامه‌ریزی کردند که خروجی آن به حرکت اجتماعی و اعتراضی مردم در مقابل نظام منتهی شود و مردم طبق آن به نظام فشار بیاورند تا مجبور به تغییر مسیر شود.

بهانه‌شان چیست؟ بهانه‌شان این است که ایران می‌خواهد سلاح هسته‌ای بسازد. برای این در افکار عمومی دنیا ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی را شکل داده‌اند که ایران دنبال بمب هسته‌ای است. آنها یک چیز غیرواقعی، یک توهمی را سامان داده‌اند و می‌خواهند براساس این عمل کنند.
این برنامه‌ریزی نظام سلطه است و برای این برنامه‌ریزی از تمام ظرفیت علمی، سیاسی و کارشناسی و عملیات روانی و.... استفاده کرده و می‌کنند.

***فتنه به دنبال تطهیر و بازگشت به نظام است***

کنار این جریان فتنه هم برنامه‌ریزی کرده و دنبال این است که خودش را تطهیر کند و برگردد به نظام تا جایگاه از دست رفته‌اش را برگرداند و لذا روی نقاط ضعف، کمبودها و کسری‌ها تمرکز می‌کند تا افکار عمومی را مصادره و تبدیل به اعتراض اجتماعی نسبت به دولت کند، حمایت‌هایی برای خودش درست کند و نهضت "دیدید گفتیم" را درست کند. پس آنهم دنبال آوردن مردم در خیابان هستند منتها می‌گوید در برابر دولت.

***ابقا در دولت، هدف جریان انحرافی است***

جریان انحراف به دنبال چیست؟ انحراف هدفش ابقای در قدرت است و آمده است تحلیل داده که باید راهبرد دوقطبی کردن و دیو و دلبر کردن جامعه را در پیش بگیرد و در حوزه بین‌الملل قهرمان صحنه شوند. در حوزه اقتصادی معتقدند باید بتوانیم با ارائه خدمات، مشکلات اقتصادی مردم را با چند برابر کردن یارانه‌ها حل کرده و اقبال مردم را نسبت به خودمان بدست آوریم و در حوزه سیاسی با طرح اینکه یک گروه فاسد اشرافی سرمایه‌دار پشت صحنه حکومت در اداره کشور تاثیر می‌گذارند، بتوانند سناریوی خود را پیش ببرند و همه کسانی که آنها را نمی‌پسندند، جزو طایفه اشرافیت و سرمایه‌دارها قرار دهند و برای اینکه این کار موفق باشد باید بتوانند مردم و جامعه را در حمایت از خودشان و در برخورد با این جریان اشرافی به خیابان بکشند و نهضت پابرهنگان و محرومین و مستضعفین را سامان دهند.

***به خیابان کشیدن مردم، نقطه اشتراک جریان فتنه، جریان انحرافی و دشمن***

نقطه مشترک آمریکایی‌ها، فتنه و انحراف این است که مردم را به خیابان بکشند و مقابل نظام قرار دهند؛ این سناریو کلی وجود. ما نمی‌خواهیم بگوئیم این سناریو از یک مرکز جاسوسی هماهنگ شده ولی در صحنه بیرونی چنین برداشتی را داریم.
اگر این تحلیل را بپذیریم، معنایش این است که عملاً راهبرد "اعتمادزدایی از نظام" در هر 3 سناریو خوابیده است، یعنی بزرگترین سرمایه ملت و انقلاب و نظام که مردم و اعتماد مردم به نظام است را می‌خواهند به چوب تاراج بگذارند و این هوشمندانه طراحی شده است.
حال اگر در صحنه اجرا و عمل مسئولین قوه شواهد و قرائنی را بوجود بیاورند که موئد این تحلیل باشد و این سناریو را تقویت کند و به آن دامن بزند، خیلی خطرناک است و نظام نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد.
اینکه دو قوه از زبان رئیس یک قوه زیر سوال اساسی بروند و گفته شود که یک شبکه اختاپوسی مافیایی پشت صحنه مدیریت کشور را آسیب می‌زند و تنظیم قوا در حال به هم ریختن است و ما به سمت بن‌بست می‌رویم، همان چیزی است که دشمنان انقلاب می‌خواهند. این چه از روی غفلت و چه تحلیل‌های غلط و باورها و شواهد و توهمات باشد، شکل دادن یک خط خیانت علیه نظام است. این باید تدوین و روشن شود. اگر در کسی غش و ناخالصی نباشد، آگاه و هوشیار می‌شود اما اگر مشکل دارد، روشن می‌شود که دچار ابهام و توهم و مشکلات دیگری است.

من فکر می‌کنم در تبیین و تحلیل صحبت‌های حضرت آقا اول همین چارچوب را باید احساس کنیم که وجود دارد یا ندارد؟ ضمن اینکه در متن زندگی واقعی مردم ما مشکل داریم؛ گرانی هست و مردم با مشکل مواجه هستند. از یک طرف یا از روی ضعف مدیریت این مشکل هست یا تعمدی فضایی درست شده که ثبات قیمت‌ها نباشد و در وضعیت اقتصادی و معیشت مردم روز به روز مشکل درست شود و بعد از این طرف بگوئیم می‌خواهیم کمک به شما را چند برابر کنیم و یا این مشکلات ناشی از مشکلات اقتصادی است که به صورت ساختاری در اقتصاد ملی ما وجود دارد و یا ترکیبی از ضعف مدیریت،سوء مدیریت، مشکلات ساختاری در اقتصاد و عوارض ناشی از تحریم که در جای خود می‌توان به آن دقیق‌تر پرداخت شود.

***خانه نشینی یک اتفاق بوده است؟***

خب! عقل انسان حکم می‌کند که جلوی گرانی را بگیرید. شما نباید بگذارید گرانی بوجود بیاید که بخواهید مشکل را به طریق دیگری و با مُسَکِن دیگری حل کنید. وقتی این ضعف‌ها را می‌بینید طبعاً انسان نمی‌تواند این مجموعه عوامل و مسائل را بگوید که انشا‌الله گربه است. اصلاً این اتفاق است. مگر می‌شود بگوئیم ماجرای خانه‌نشینی یک اتفاق و حادثه بوده است؟ مگر می‌شود ماجرای روز یکشنبه در مجلس را حادثه بدانیم؟ اینها برنامه هدفدار و جهت‌دار بوده و سناریویی است که جریان انحرافی برای خودش بافته و توهماتی که دارد و در آن مسیر عمل شده است.
*تسنیم: این آگاهانه است یا ناآگاهانه؟
-فدایی: وقتی می‌گویئم جهت‌دار است، آگاهانه است.
*تسنیم: یعنی قالب کار سناریو است؟
-فدایی: سناریو خود جریان انحرافی است.

***استفاده 3 سناریو فتنه، انحراف و دشمن از یکدیگر***

*تسنیم: خودشان یک سناریو دارند
-فدایی: جریان انحرافی یک سناریو دارد، فتنه یک سناریو دارد و دشمن و نظام سلطه هم یک سناریو دارد. اینها از هم می‌خواهند استفاده کنند. یعنی انحراف می‌خواهد از وجود فتنه به نفع خودش استفاده کند و فتنه هم می‌خواهد از وجود انحراف استفاده ببرد و نظام سلطه هم می‌خواهد از هر دوی اینها استفاده خودش را ببرد ولی خروجی آن علیه نظام، مردم، امام، رهبری و شهدا است.
فکر می‌کنم در مقدمه بحث کلی را ترسیم کردیم. این را باید خوب باز کنیم؛ وقتی که باز شود هم رفتارهای رهبری در حمایت‌ها مشخص می‌شود و هم در نقدی که الان کرده‌اند خودش را نشان می‌دهد.

***امام و رهبری مردم را باور دارند***

اول رهبری چه در زمان حضرت امام و چه الان، اساساً نگاهشان به نظام بیش از آن که متوجه افراد و مسئولین باشد، متوجه اصل روند انقلاب است. دوم واقعاً امام و رهبری مردم را باور داشتند و باور دارند و به رای مردم احترام قائلند و تا زمانی که مسیر انقلاب جلو می‌رود این حمایت‌ها مورد نظر رهبری است و هرجا لازم می‌دانستند تذکر دادند.
سیاست امام و رهبری از اول جذب حداکثری بوده است. این سیاست واقعی است و واقعاً عمل کردند به این سیاست. تا جایی که افراد ظرفیت داشتند و توانستند با انقلاب باشند، امام و رهبری استفاده کردند، یعنی اعتماد هم کردند به افراد مسئولیت دادند تا جایی که طرف خودش از قطار انقلاب پائین آمد. حتی بنی‌صدر را با آن وضعیت  امام (ره) تا آخرین لحظات تحمل کرد.

***عناصر نفوذی در همه دولت ها***

مسئله بعد وجود مشکلات داخلیِ درونی خود ماست. بالاخره ما یک نقص‌های جدی از دوران دوم خرداد و سازندگی داشتیم و یک قوت‌هایی دولت آقای احمدی‌نژاد داشت که این قوت‌ها توانست تا مقاطعی که احمدی نژاد از اصولگرایی فاصله نگرفته بود، بخش قابل توجه نقص‌ها را از جمله شکاف رابطه دولت و ملت را پر کند. این رابطه خیلی آسیب‌دیده بود که در این دولت ترمیم شد.

یک مقدمه دیگر وجود عناصر نفوذی و فاسد است. عناصر فاسد و نفوذی آدم‌های متملق و چاپلوس و نان به نرخ روز خور و سخن‌چین هستند که بین مسئولین برای تقویت جایگاه خودشان خبرچینی می‌کنند و اختلاف ایجاد می‌کنند. این عناصر نفوذی در همه دولت‌ها بوده‌اند و چون تابلوی سیاسی ندارند غالباً کسی اینها را نمی‌شناسد، شهرت سیاسی ندارند، گمنام هستند و کمتر نامشان روی صحنه آمده است. این هم یک جریان دیگری که همیشه ضربه زدند و در همه دولت‌ها سعی کردند حاشیه امن برای خودشان درست کنند و در قبال اینها جریان سرمایه‌دارهای زالوصفت و قانون ‌شکن و رانت‌خوار هست که توانسته از ظرفیت اینها استفاده کند و بهره‌مند و رانت‌خوار شوند و اینها به هم وصل بودند.

اگر ما مجموعه اینها را کنار هم بگذاریم، سوال‌مان این است که آنچه که در مجلس اتفاق افتاد، به نفع ملت و انفلاب بود یا دشمنان انقلاب سود بردند؟ به نظر من صحنه خیلی روشن خودش را نشان می‌دهد؛ مردم هم که تحلیل‌‌های ما را ندارند، خیلی راحت می‌فهمند که این کار اشتباه است. یعنی مسئول یک قوه بیاید رسماً بخواهد بگوید کشور به بن‌بست رسیده و تنظیم قوا به هم خورده و پشت صحنه یک گروه اختاپوستی است، عملاً خیلی حرف بزرگی است. تمام دشمنان سی سال است سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا این حرف‌ها را به مردم بقبولانند و مردم را نسبت به نظام بی‌اعتماد کنند ولی وقتی یک مسئول رسمی این حرف را بزند، خیلی وحشتناک است. این یک حرف واهی است که ثابت هم نشده است.

ما در بحث مفاسد اقتصادی خواهیم گفت که چگونه عمل کرده‌اند و می‌‌کنند. یعنی کسانی که پرچمداری مبارزه با مفاسد اقتصادی را به دست دارند، خودشان در مبارزه با مفاسد چگونه عمل کردند؟ این صحنه وقتی ترسیم می‌شود، چطور مردم اعتماد کنند؟ وقتی بی‌اعتمادی شکل گرفت، تبلیغ خواهد شد و می‌گویند همه دست در دست هم دارند و کشور را غارت می‌کنند. حالا چه چیزی باعث شد که علی‌رغم این حرف‌ها و این سم‌پاشی‌های سنگین و تبلیغات، مردم کف خیابان آمدند در 22 بهمن و جشن ملی خودشان را به دنیا نشان دادند که همه توطئه‌های آنها نقش بر آب شد؟ این جز اعتماد و پیوند عمیق مردم با ارزش‌ها و امام و شهدا و رهبر است؟ مردم انقلابشان را دوست دارند و می‌دانند که انقلابشان پاک و زلال و ضد ظلم و ضد جاهلیت است. پس می‌گویند عده‌ای این وسط لیاقت ندارند و مشکلات از بی‌لیاقتی، بی‌کفایتی و کمبودهای آن آدمهاست. ما به این آدمها نگاه نمی‌کنیم، به رهبر و اماممان و انقلابمان نگاه می کنیم و پیرزن و پیرمردو بچه از همه قشر و گرایش دینی هم در راهپیمایی می‌آیند.

***اصل انقلاب را مفت به دست نیاورده‌ایم***

*تسنیم: در راهپیمایی امسال برخی از تصاویری که در راهپیمایی‌های سال گذشته بود، یا نبود یا خیلی کم بود. این را شما چطور تحلیل می‌کنید؟ این راهپیمایی برای آن فشارهای دشمن و سناریوهایی که گفتید، چه مفهومی داشت؟
-فدایی: هدف دشمن گسست میان امت و امام بود. این راهپیمایی برعکس این بود. دقیقاً گفت که شما هر کاری کردید ما تحت تاثیر فشارها و عملیات روانی و مشکلات اقتصادی قرار نگرفتیم و انقلابمان را می‌خواهیم. ما اصل انقلاب را مفت بدست نیاوردیم که مفت از دست بدهیم . در این راهپیمایی و همچنین 9 دی هم شعارها و هم عکسها و هم نوع گفت‌و‌گوی مردم اصلاً ناظر به مسئولین و گفته‌هایشان نبود و اتفاقاً می‌گفتند بروید خجالت بکشید؛ این اختلافات چیست؟ انقلاب و اسلام را نگاه کنید، کارهای دشمن را نگاه کنید. پیام مردم این بود.
*تسنیم: خصوصا عکس آقای احمدی نژاد در این راهپیمایی یا نبود یا خیلی کم بود. این اقدام مردم به نظر شما پیام داشت؟
-فدایی: بهتر است ما در این حد نگوئیم و عمیق تر تحلیل کنیم و بگوئیم عکس هیچ کس جز امام و رهبری و شهدا نبود.
*تسنیم:  قبول دارید برخی رفتارهای نامناسب، کاهش محبوبیت به دنبال دارد.
-فدایی: من در تحلیلم دائم می‌گویم انحراف و بعد می‌گویم که خط انحراف می‌خواهد کارهای مثبت دولت را مصادره کند؛ احمدی‌نژاد را هم مصادره کند. من اینجوری تحلیل می‌کنم. قائل به تفکیک بین دولت و تلاش‌های صادقانه هزاران کارمند و کارشناس با خط انحراف و عده‌ای که می‌خواهند مسیر دولت را به انحراف بکشانند، هستم.

***جریان انحرافی، احمدی‌نژاد را به این روز انداخت***

*تسنیم: یعنی هنوز هم باید اینجوری تحلیل کنیم؟ بعد از نقطه عطفی که بوجود آمده است؟
-فدایی: یعنی ما می‌خواهیم بگوئیم که آنها احمدی‌نژاد را به این روز انداختند. احمدی‌نژاد باید تکلیفش را روشن کند. من اینجوری تحلیل می‌کنم. بعد اگر انحراف را از من سوال کنند، جدا به آن می‌پردازم و نسبت اینها را جدا می‌گویم و می‌گویم آدمها یک ضعف‌هایی دارند که جریان انحراف توانسته در آنها اثر بگذارد.


*تسنیم: ما نظرمان این است که ما مسائل را صریح به شما بگوئیم و شما خودتان در جوابتان آنطور که می‌خواهید جواب بدهید ولی بگذارید سوالات صریح باشد. تا اینجا که صحبت کردید دو سوال پیش می‌آید. یکی اینکه شما گفتید رهبری نگاهشان به روند کلی انقلاب است که مسیر درست باشد. آیا این بی‌قانونی‌ای که در دوره‌های مختلف در کشور صورت گرفته است، در مسیر انقلاب است که هیچ عکس‌العملی نشان داده نشده بود؟ بعضی‌ها در جواب می‌گویند که «شما از کجا می‌دانید؟ آقای خامنه‌ای در خفا اقدام می‌کنند و علناً اعلام نمی‌کنند.» اصل این تذکرات آیا بوده، هست یا خیر؟ اینکه مقام معظم رهبری نواقص را در خفا اعلام و پیگیری می‌کنند به مشی مدیریتی‌شان مربوط می‌شود؟ یا این سیره ولایت فقیه است و امام (ره) هم به همین شکل بوده است و نواقص و بی‌قانونی‌ها را بیرون اعلام نمی‌کردند و در داخل حل می‌کردند؟
-فدایی: برای اینکه پاسخ این سوال را بدهم یک مثال عرفی می‌زنم. یک خانواده پرجمعیت که مثلاً چهار دختر و چهار پسردارد، نقاط قوت و ضعف و اختلافاتی هم دارند. کدام پدر خانواده‌ای می‌آید سر چهارراه یا کوچه و خیابان اشکالات پسر و دخترش را برملا کند؟ اساساً مدیریت پدرها این است که بیاید مسائل درون زندگی‌ را در بیرون در معرض افکار عمومی قرار دهد و اینطور اداره کند؟ یا اینکه ملاحظاتی داریم و با آن ملاحظات کسی که از بیرون نگاه می‌کند، اصلاً احساس نمی‌کند این خانواده مشکل دارد. خانواده موفق خانواده‌ای است که جلوه‌ای که از خانواده در افکار عمومی نشان می‌دهد، بد نیست. این یک امر عقلانی است و همه ما روزانه اینگونه زندگی و عمل می‌کنیم.
آیا این نظام، کشور و دولت ما در دنیا مجرد است؟ یعنی در شرایطی زندگی می‌کنیم که کسی با ما کاری ندارد یا هر کسی به ما نگاه می‌کند و کاهی از ما می‌بیند آن را کوه می‌کند و اشکالی را می‌بیند، ده برابر می‌کند. نقصی می‌بیند صد برابرش می‌کند؟
ثانیاً یک اشکالاتی ما داریم که اصلاً اجتناب‌ناپذیر است و به لحاظ تاریخی این اشکالات در ما وجود دارد و همه آن اشکالات ربطی به دولت‌ها ندارد. وقتی ما اقتصادی داریم که این اقتصاد به لحاظ ساختاری پنجاه سال است که یکسری عیب‌ها دارد، ربطی به دولت‌ها ندارد. وقتی شما در طول دوران متفاوت کمبود انرژی، راه و آب در کشور دارید، این مشکل باید طی یک برنامه‌ریزی بلند مدت حل شود و به دولت برنمی‌گردد. بخشی از اشکالات، ساختاری و نهادینه شده و طولانی است و بخشی هم برمی‌گردد به مدیریت‌ها که این در حوزه مدیریت هم بخشی از اینها ناشی از فهم و درک نسبت به موضوع به لحاظ تخصصی است و بعضی ناشی از نفهمی و کج‌فهمی و غفلت است.

اگر ما همه اینها را یک کاسه کنیم که درست نیست؛ کجای دنیا همچین کاری می‌کند؟ هر کدام قابل تفکیک است و باید جای خودش مطرح شود.
با این دیدگاه می‌بینیم امام و رهبری چگونه عمل کردند. امام و رهبری مثل مردم صاحب و متولی انقلابند و خودشان را جدای از انقلاب نمی‌بینند. انقلاب انقلابِ مردم است و آنها هم مثل مردم صاحب انقلابند و می‌خواهند انقلابی که در بستر تاریخی یک مشکلاتی داشته را به جلو ببرند. انقلابی که دشمن بیرونی دارد و آنها توطئه دارند؛ انقلابی که در آن مدیرانی هستند که مشکل دارند، ناکارآمدند، ضعف دارند، کمبودهایی هست و بخشی آدمها نفوذی‌اند، برخی منحرفند و برخی ضعف فکری دارند؛ اینها می‌خواهند این را به سرنوشت برسانند. باید از اول بیایند همه را قلع و قمع کنند؟ این که مشی نمی‌شود.

باید در مسیر راه سره از ناسره و آدم صالح از ناصالح و خدوم از خائن روشن شود ضمن اینکه حرکت انقلاب هم جلو برود. لذا شما نگاه می‌کنید در زمان حضرت امام آقای قطب‌زاده هست که بعداً اعدام می‌شود. آقای یزدی و بنی‌صدر هم هست ولی امام همه را می‌پذیرد تا خدمت کنند. شخصیت اینها شاید برای امام مشخص بوده ولی آیا برای مردم هم مشخص بوده؟ همین اول اگر امام می‌گفت همه اینها منحرفند و کارها را دست این پنج نفری که من می‌گویم بدهید، این کار چه آثار و پیامدهایی داشت؟ این کار باعث تزلزل مقام امام و اینکه مردم گمان کنند که امام تنگ نظر است، نمی‌شد؟برعکس، از موضع هدایتی و ارشادی عمل کردن، باعث می‌شود که اگر کسانی صداقت و سلامت نفس داشتند و اشتباه کردند، جبران کنند. مگر چمران و حبیبی جزو تیم نهضت آزادی نبودند؟ ولی چون سلامت نفس داشتند، همراه انقلاب آمدند و منشا خدمت شدند.خیلی‌ها با امام بودند اما چون مشکل داشتند خائن شدند. پس این انقلاب در مسیر حرکت خودش غربالگری هم همانگونه که ارشاد داشت، داشت.

انقلاب در مسیر خود، فرآیند طبیعی خودش را طی می‌کند. در این مسیر نگاه کنید امام و رهبری، دائماً مسئولین را در مسیر کلی هدایت می‌کنند. در مسائل اجرایی هم هر جا اشکال می‌بینند، تذکر می‌دهند. آنجایی که مسئله اجرایی آسیب می‌زند برخورد می‌کنند. مکرر ما داشتیم که گاهی امام در مورد یک استاندار ورود پیدا می‌کرد و نظر می‌داد و گاهی هم درباره مسائل کلی چون نظر کارشناسان بوده ایشان نظر کارشناسان را نفی نمی‌کرد.مثل داستان همین تحدید نسل که می تواند مثال خوبی‌باشد.
به هر حال ما انواع مسائل را داشتیم و باید نظام‌سازی و کادرسازی می‌کردیم و در مقابل دشمنان ایستادگی می‌کردیم. ما باید سازندگی می‌داشتیم و خرابی‌ها را درست می‌کردیم و در برابر همه توطئه‌ها می‌ایستادیم و انقلاب را جلو می‌بریدم. در این اوضاع هم امام و هم رهبری نوع رفتارشان این بوده که از جذب حداکثری استفاده کنند و در عین حال مسیر درست و غلط را نشان دهند. ممکن است شما بگوئید بعد از 34 سال خیلی از مسائل ما تثبیت شده و اشکالات برطرف شده و توانستیم الگوی خوبی را اجمالاً داشته باشیبم، بعداً باید چه کار کنیم؟بله! در مسیر هر چه جلوتر رفتیم بهتر شده. مثلاً در کشور سند چشم‌انداز داشتیم؟ نداشتیم ولی صاحب این سند شدیم. سیاست‌های کلی نداشتیم والان داریم. یک موقع نقشه علمی و فرهنگی کشور نداشتیم ولی الان داریم. پس کمبود نظری و برنامه‌ای و راهبردی و عمومی نظام را به این طریق جبران کردیم.
در مسائل اجرایی فرض بگیرید همین وضع موجود، 3 قوه داریم که 3 مسئول دارند. خب! دو مسئول را که مردم انتخاب می‌کنند.رئیس‌جمهور را مردم انتخاب می‌کنند و رئیس مجلس که منتخب مردم است و به واسطه منتخب مجلس انتخاب می‌شود و رهبری دخالتی در این موضوع ندارد. البته در هدایت‌های کلی رهنمود می‌دهند و مردم متناسب با درکشان آدمها را انتخاب می‌کنند.
قوه دیگر قوه قضائیه است. هر کدام از اینها را جدا بررسی می‌کنیم. در قوه قضائیه ما کم مشکل داریم؟ ما به لحاظ اسلامی باید قاضی‌مان مجتهد باشد. خب! ما چند قاضی مجتهد داریم؟ نیستند و نمی‌آیند در این وادی. مجبوریم مثلا از کسانی که لیسانس گرفتند و یک دوره آموزشی گذرانده‌اند، استفاده کنیم که اینها به لحاظ مبانی همین دستاوردهای موجود است که البته روز به روز نقص‌ها کم و قوت‌ها بیشتر می‌شود. اینجا نقص‌ها و کمبودهای جدی‌ای داریم.
ما بالاخره دنیاگرایی و مشکلات نفسانی هم داریم.اینها همین آدمهای ما، وکلای ما و قاضی‌های ما هستند؛ از خارج که نیامده‌اند؟ باید ببینیم با اینها چگونه کشور را اداره کنیم و بگوئیم شما چرا اینطوری هستید و همه‌تان اخراج؟ یعنی کاری کنیم که قوه قضائیه تعطیل شود یا باید به سمت و سوی اصلاح برود.
می‌آئید در مجلس؛ مجلس را مردم انتخاب می‌کنند. چقدر دقت وجود دارد؟ بالاخره مردم با بصیرت و اطلاع و آگاهی‌شان نسبت به آدمها کسی را انتخاب می‌کنند و مجلسی انتخاب می‌کنند که الان واقعیت دارد. هر چه هست و تعریفی از آن می‌کنید. می‌گوئید سیاسی یا معامله‌گر است یا هر چه دیگر، بالاخره مردم اینها را انتخاب می‌کنند.
یکی دیگر هم رئیس‌جمهور است. او را هم مردم انتخاب می‌کنند. رئیس‌جمهور اگر خوب است مردم انتخاب می‌کنند و اگر بد هم هست، مردم انتخاب می‌کنند. اگر آقای خامنه‌ای را انتخاب کردند، مردم انتخاب کردند و اگر بنی‌صدر یا هاشمی را انتخاب کرده‌اند، مردم انتخاب کرده‌اند.
مردم اینها را انتخاب کردند. رهبری باید بتواند اینها را با همه نقاط قوت و ضعفی که این جریانات دارند، در راستای اهداف انقلاب تنظیم کند. به نظرم مقام معظم رهبری یک نعمت‌ عظیمی است که خدا نصیب ما کرده و توانسته کشور را ازا این طوفان‌ها و گردنه‌ها با کمترین هزینه عبور دهد و مسیر ما را به سمت پیشرفت ببرد. برایند عمومی کشور ما رو به پیشرفت است. من کلیتی که می‌توانم بگویم این است.

***شرایط رهبری از دوران امام سخت‌تر است***

*تسنیم: شرایط دوران مقام معظم رهبری سخت‌تر است یا در دوران امام؟
-فدایی: شرایط زمان مقام معظم رهبری چون پیچیده‌تر است، قطعاً سخت‌تر است، یعنی به معنایی شرایط متفاوت شده است. یکی اینکه دشمن تجارب سی و چند ساله دارد که قبلاً نداشت. گروهک‌ها و ضد‌انقلاب با تجربه شدند و بلدند چه‌کار کنند.
مسئله بعد حضور و ورود تکنولوژی و فناوری‌های نوین در مناصبات زندگی بشر آثار جدی‌ای دارد که قبلاً نداشته. الان من اینجا صحبت می کنم،‌ دو دقیقه دیگر در شبکه های ماهواره ای و ضد انقلاب پخش می‌کنند. قبلاً تولید قدرت نرم، جنگ نرم، عملیات روانی، ماهواره و اینترنت، انقلاب های مخملی و رنگی بدین‌گونه نبود.
مجموع مسائل در حوزه‌های اقتصاد و فرهنگ پیچیده‌گی‌هایی بوجود آورده و این پیچیدگی باعث شده تا قدرت تشخیص را برای برخی سخت کند چون قدرت تشخیص و قضاوت سخت می‌شود، حتی خواص ما دچار اشتباه شدند. من نمی‌گویم کسانی که وزیر کار را استیضاح کردند، آدمهای نفهم و بدی هستند، می‌گوئیم دلسوزند و اشتباه کردند. وقتی در این سطح اینقدر تشخیص مسئولین و نخبگان پائین می‌آید، یعنی صحنه سخت شده است. و لذا به نظر من مجموعاً شرایط سخت‌تر است.


*تسنیم: به نظر شما رهبری در دوران رهبری انتقادهای لازم را از دستگاه‌ها کرده‌اند تا حدی که به شرایط بین‌المللی لطمه‌ای نزند؟
-فدایی: بالاتر از انتقاد عمل کردند. رهبری هم هدایت، هم ارشاد، هم راهبرد و هم راهکار دادند و هم انتقاد کردند و هم توبیخ کردند و هم در افکار عمومی و خصوصی حرف زدند و هرکجا لازم بوده است ورود پیدا کرده‌اند.
*تسنیم: چند تا مثال بزنید؟
-فدایی: مباحث اقتصادی را ببینید که مهترین بحث است. مقام معظم رهبری حداقل چهار یا پنج سال پیش در جلسه با هیئت دولت عمیق‌ترین انتقادات وضع اقتصادی را در 10 یا 15 محور که در ذهنم هست به دولت گفت که دشمن برای آینده ما برنامه‌ریزی کرده و مشکل ما در حوزه اقتصادی است که نتوانستیم در این حوزه الگویی ارائه دهیم. بعد هم خودشان پیشتاز شدند در نامگذاری سال‌ها و سال "همت و کار مضاعف"، "صرفه‌جویی اقتصادی"، "جهاد اقتصادی" و سال "تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانی" را انتخاب کردند و دهه جاری را دهه "پیشرفت و عدالت" نامگذاری کردند. در سیاست‌های اقتصادی ورود پیدا کردند. این حوزه نظری فکر نمی‌کنم کسری و کمبودی باشد که رهبری باید عمل می‌کرده و نکرده است.
در صحنه سلبی هم سال 80 فرمان مبارزه با مفاسد اقتصادی دادند و چقدر در این باره تذکر می‌دهند و پیگیری می‌کنند و جلسه می‌گذارند و آقایان را می‌خواهند و تذکر می‌دهند.
در حوزه مدیریت اجرایی و ریزترش هم هر کجا چه مجلس یا دولت اشکالی بوده و مسیری را اشتباه می‌روند، تذکر می‌دهند که این کار را نکنید.
در حوزه فرهنگ و علم و آموزش عالی هم همینطور هستند. در حوزه سیاست‌خارجی گاهی رهبری برای مسئولین که مذاکره می‌کنند می‌فرمایندکه مثلاً فلان جمله را بگوئید و اینقدر ریز وارد می‌شوند. از اینها بی‌نهایت مثال وجود دارد.
اینها در شرایطی است که براساس قانون اساسی وظایف جدی بر عهده قواست که باید کارشان را انجام دهند و پاسخگو باشند. همه کارها را ما نباید از رهبری بخواهیم و ایشان را بخواهیم با چالش مواجه کنیم. اولاً مسئولین مستقیم وظیفه دارند و باید کار بکنند. ثانیاً ابهامات در قانون اساسی از طرف کسانی که می‌خواهند موش بدوانند و مشکل درست کنند، مطرح می‌شود که رهبری اختیار دارد یا ندارد؟ رهبری باید به گونه‌ای عمل کند که در عرصه بین‌المللی این شبهات بوجود نیاید و بعد هم کشور اداره شود. کجا ما نقص می‌بینیم که رهبری باید انجام می‌دادند و ندادند؟


*تسنیم: یک شبهه‌ای که مطرح می‌شود مقایسه احمدی‌نژاد و بنی‌صدر است. یک عده می‌گویند خود احمدی‌نژاد دارد به سمت بنی‌صدر دوم شدن می‌رود و عده‌ای هم می‌گویند نظام می‌خواهد احمدی‌نژاد را به این سمت ببرد. سال 88 آقای هاشمی یک نامه‌ای به رهبری نوشت و گفت این آدم بنی‌صدر است.
نکته‌ای که جدیداً به ما می‌گویند این است که آقای خامنه‌ای که می‌فرمایند باید از تاریخ عبرت بگیریم چرا هر کاری که خودشان انجام می‌دهند می‌‌گویند سیره امام. بنی‌صدری در انقلاب بوده است که دیده‌ایم. چرا از این عبرت نگرفتیم که همچین آدمی دیگر نباید بیاید. چرا از آنطرف می‌گوئیم سیره امام، از اینطرف این را که پالس‌هاش هم بود و خیلی‌ها هم گفتند، جلویش را نگرفتیم؟

-فدایی: در دوره امام هم این حرف‌ها بود و این حرفها را می‌گفتند.مثلاً یک عده این حرف‌ها را در مورد بازرگان می‌زدند. در مورد بنی‌صدر هم می‌گفتند ولی بازرگان را امام روی کار آورد؟ چه کسی پیشنهاد به امام داد؟ بنی‌صدر را امام آورد روی کار؟

یک عده‌ای تبلیغ می‌کردند که امام به بنی‌صدر رای داد. من خودم ناظر بودم که نماینده ولی‌فقیه روز انتخابات آمد در جلسه ستاد انتخابات در یک حوزه‌ای و گفت من از جماران می‌آیم و امام به بنی‌صدر رای داده. من گفتم این امکان ندارد ولی او اصرار کرد که امام این کار را کرد.
خیلی‌ها به آقای منتظری هم انتقاد می‌کردند. آقای منتظری را امام آورد روی کار؟ هر چی هم عده‌ای می‌گفتند آقا این نسبت‌ها را به امام ندهید و امام این کار را نکرده ولی قبول نمی‌کردند تا اینکه امام در 6 فروردین 68 در فرمان عزلی که به آقای منتظری داد فرمود «ولله قسم من از اول با قائم‌مقامی شما مخالف بودم. ولله قسم من به بنی‌صدر رای ندادم آقایان به من پیشنهاد دادند برای بازرگان.» امام به جایی رسید که این حرف‌ها را زد.

در دوران حضرت آقا، رهبری احمدی‌نژاد را روی کار آورد؟ قدرت‌طلبی‌‌هایی که کردند، باعث این اتفاق شد را نمی بینند؟ بالاخره آن موقع هم مردم نمی‌دانستند و در مورد امام هم مردم نمی دانستند. من هم نمی‌دانم و خیلی چیزها هست که خیلی‌ها نمی‌دانند و ممکن است مطرح نشده باشد ولی زمینه‌ها و عواملی که باعث شد آقای احمدی‌نژاد را روی کار بیاورد، بحث مستقلی است.

***به هاشمی گفتم کمک کنید اصولگرایان متحد شوند***

من که خودم پیش آقای هاشمی رفتم و گفتم شما اگر کمک کنید بین اصولگرایان تفاهم شود. گفتم دعواها برچیده شود، به نفع همه است و خودتان هم آسیب نمی‌بینید ولی ایشان حاضر نشد این کار را بکند و همراهی کند. چرا اینها را نمی‌بینند. این صحنه‌ای را که خودشان به وجود آوردند و باعث شدند این اتفاق بیفتد، مگر خود هاشمی مخالف نبود با قالیباف؟ چه شد که حالا طرفدار قالیباف شد؟ این را باید درست تحلیل کرد.
*تسنیم:یعنی روی کار آمدن احمدی‌نژاد و گرایشی که مردم به وی داشتند ناشی از عملکرد دوران هاشمی و خاتمی بود؟
-فدایی: هم عملکردشان و هم قدرت‌طلبی‌شان؛ یعنی فضایی را درست کردند که رقابت همچین خروجی شکل گرفت.

***در جلسه شورای هماهنگی مخالف نظر رهبری عمل کردند***

*تسنیم: کثافت‌کاری دقیقاً یعنی چه؟
-فدایی: یعنی قدرت‌طلبی؛ یعنی اینکه در جلسه شورای هماهنگی نشسته‌اند و همه آدمهای حزب‌الهی به ظاهر، که می‌گویند ما ذوب در ولایت می‌شویم، وقتی فهمیدند منظور رهبری اینگونه نیست که اینها جلو می‌برند، بازهم مخالف آن عمل کردند و این خروجی‌اش شد. اینها این فضا را درست کردند حالا باید هزینه‌اش را رهبری بدهد؟ اینها در صحنه بودند و خودشان این فضا را درست کردند تا این اتفاق افتاد. امروز این کارها یادشان رفته؟

*تسنیم: این از اینطرف درست ولی از آنطرف رهبری چه نقشی داشتند؟
-فدایی: رهبری جامعه را هدایت عمومی می‌کردند. شاخص و معیار می‌دادند. نمی‌شود گفت که آقا در مصداق وارد شوند.

***سال 76 و 84حرف رهبری را گوش ندادند***

*تسنیم: سال 84؟
-فدایی: بله! اینها آمدند و رفتند به آقا گفتند که عمر و زید را می‌خواهیم بیاوریم. آقا گفت اینها برای کشور بدرد نمی‌خورند. خودشان هم در جلسه گفتند ما فهمیدیم آقا نظرش روی ما نیست ولی چرا حرف آقا را گوش ندادند؟ کدامشان حرف آقا را گوش دادند؟ نه در سال 76 حرف آقا را گوش دادند و نه در سال 84 و بعد هم بیایند خلافکاری و خرابکاری‌ها و نتیجه عملکرد خودشان که یک چیزی شده است را گردن رهبری بیندازند؟ این خیلی ناجوانمردانه است.

***دوره اول احمدی‌نژاد قابل قبول است***

*تسنیم: سوال ما سال 88 است.
-فدایی: 88 دو بخش دارد. یک بخشش این است که احمدی‌نژاد بالاخره یک رئیس‌جمهوری بوده که 4 سال کارهای مثبتی کرده است. دوره اول احمدی‌نژاد دوره قابل دفاعی است. دوره اول چه اشکال‌های بنیادی داشته؟ دوره اول قابل دفاع است و بعد اتفاقی افتاد.
قسمت دومش در آستانه انتخابات است. می‌گویند که رهبری جوری موضع گرفت که از آن احمدی‌نژاد در بیاید. اتفاقاً همین حرف را رقبا آمدند و پیش آقا گفتند و ایشان فرمودند «شما مخالف موازین و اصولی هستید که مطرح کردم؟ اگر قبول دارید شما هم آن را تبلیغ کنید.»
اولاً اینها بعد از آن مشی تبلیغاتی خود را اصلاح کردند. یعنی احمدی‌نژاد با زیرکی‌اش توانست از فضایی که رهبری ایجاد کردند، استفاده کند؛ خب آنها هم می‌کردند.
ثانیاً به صورت عرفی در کشور ما همیشه نفری که در دور اول آمده، در دور دوم هم رای می‌آورد. ثالثاً انتخابات سال 88 دو بخش است. یک بخش تا دو هفته قبل از انتخابات است و یکی به بعد این تاریخ است. در دو هفته قبل انتخابات اینها تا زمانی که در مواضع انقلاب موضع‌گیری کردند، مردم هم از آنها حمایت کردند ولی آرام آرام که مسیرشان را تغییر دادند، آنها تغییر مسیر دادند و صحنه را رادیکالی کردند و بردند به سمت و سویی که دشمنان به اینها طمع کردند و حماتیشان کردند.

*** در سال 84، دشمن به هاشمی طمع کرد***

در دور دوم سال 84 که آقای هاشمی آمد مرجله دوم، طوری رفتار کرد که دشمن به او طمع کرد. قبل از انتخابات و دو هفته آخر انتخابات سال 88 به گونه‌ای عمل کردند که دشمن طمع کرد؛ وقتی دشمن طمع کرد و منجر شد به قائله فتنه و لشکرکشی‌های خیابانی، رهبری بیاید بگوید هم شما خوبید و هم شما خوبید تا جنگ خیابانی راه بیفتد؟ رهبری باید فصل الخطاب باشد و در جامعه موضوع حل شود. ظریف‌ترین کار و بهترین کار را انجام داد در حالی که برای ناطق و هاشمی احترام قائل شد.
مردم به احمدی‌نژاد رای دادند. باید کشور جمع و اداره می‌شد. پس باید رهبری فضا را مبهم بگذارد تا جنگ خیابانی شکل بگیرد؟ همانگونه که ادامه می دادند؟ این که کار خیلی خبطی است.
*تسنیم:حرف عده‌ای این است که آن زمانی که رهبری فرمودند نظرم به احمدی‌نژاد نزدیکتر است ما فهمیدیم نظر ایشان به آقا نزدیکتر نیست و آقای احمدی‌نژاد در مسائل فرهنگی و سیاست‌خارجی مسیر دیگری را دنبال می‌کند.
-فدایی: اینها اگر فهمیدند چرا  الان می‌گویند؟کجا فهمیدند؟
*تسنیم: نامه دادند؟
-فدایی: از این زاویه نگفتند. آنها از موضع قدرت و مسائل سیاسی گفتند و الا مگر آقای احمدی‌نژاد به لحاظ اقتصادی در دوره قبلش بد کار کرد؟ چه حرف اساسی‌ای دارند؟ حتی در حوزه فرهنگی و هر حوزه‌ای که بگوئید. هر کسی برای خودش گمانه‌زنی‌های سیاسی کرده است. بله! من هم با احمدی‌نژاد مخالفم. من هم با یک تحلیلی احمدی‌نژاد را نمی‌پسندیدم قائل نبودم ولی مردم به او رای دادند و باید به رای مردم احترام می‌گذاشتیم. ما بیشترین حمایت رسمی از احمدی‌نژاد را برای اینکه رئیس‌جمهور قانونی کشورمان بود، کردیم.

***ما در دورانی به سمت پلمپ تاسیسات هسته ای رفتیم یا نه؟***

اینهایی که می‌خواهند زیر بار این قضیه نروند، می‌خواهند بگویند ما اشکال نداشتیم. بیائید ببینیم در حوزه فرهنگی و اقتصادی و بین‌الملل  چه کار کرده‌اند؟ بالاخره ما رفتیم به سمت پلمپ شدن مراکز هسته‌ای‌مان یا نه؟ ما به سمت دپلماسی وازده و منفعل رفتیم یا نه؟ در حوزه فرهنگی اباحه‌گری اوج نگرفت؟ بگویند که چه کار کردند؟ در مسائل اقتصادی یک طبقه ممتاز در حال شکل گرفتن نبود؟

***اگر حرف آقا را گوش می دادند، فتنه بعد 29 خرداد نداشتیم/ سران فتنه بدهکارند***

*تسنیم:برخی می گویند بالاخره آقا گفت 13 میلیون یک نظری داشتند و 24 میلیون هم نظرشان به آقای احمدی نژاد نزدیک بود. آیا رهبری باید به فضایی می‌رفتند که نظرم به احمدی‌نژاد نزدیکتر است؟
-فدایی: در همان فضا آقا فرمودند که هر کسی هر رایی دارد، پیش خداوند ماجور است ولی اگر خط و مسیر پیدا نمی‌شد که ما دائما این چالش را داشتیم و یک شکاف اجتماعی جدی شکل می‌گرفت. آنها حرف آقا را گوش ندادند. اینها اگر حرف آقا را گوش می‌دادند، فتنه بعد از 29 خرداد تمام می‌شد والا حرف آقا فصل‌الخطاب بود و تمام می‌شد. سران فتنه در داخل این مسیر را ادامه دادند و مردم را به خیابان کشاندند. اینها بدهکارند و به جای اینکه پاسخ بدهند که چرا این کار را کردند، مطالبه‌گری می‌کنند.
*تسنیم: رهبر انقلاب در نماز جمعه 29 خرداد خواستار آرامش جامعه شدند. چرا برخی در آن زمان و برخی طی سال‌های دیگر عدم تمکین از رهبری را در دستور کار خود قرار دادند؟
- فدایی: انتظار ما این بود که آقای احمدی‌نژاد تمکین کند و  اگر از فرمان رهبر معظم انقلاب تمکین نکند، این قضایا ادامه پیدا می‌کند. مقام معظم رهبری مطلبی را بیان می‌کنند و انتظار می‌رود که آقای هاشمی و کسانی که در این فتنه بودند تمکین کنند ولی تمکین نکردند و این اشخاص قائله را به دست گرفتند و یک شکاف را بین خود و رهبری سامان دادند. اگر این اتفاق نمی‌افتاد و حرف مقام معظم رهبری را تمکین می‌کردند، تمام قضایا به پایان می‌رسید.
* تسنیم: چرا رهبر معظم انقلاب نفرمودند که نظر من به آقای رفسنجانی نزدیک است؟ در صورتی که در دوره آقای رفسنجانی از ایشان حمایت می‌کردند.
- فدایی: خب! آقای رفسنجانی در آن زمان اینگونه بودند و صحبت‌هایی که در رابطه با آقای هاشمی بود نیز مربوط به همان برهه می‌شود و بالاخره شرایط واقعی آن زمان اشخاص مطرح بود.
* تسنیم:  دلیل حمایت رهبری از آقای احمدی‌نژاد به خاطر شکاف اجتماعی موجود بود؟
- فدایی: بله. پاسخ شما و ایشان قابل تامل است ولی به نظر من شکاف اجتماعی شکل می‌گیرد.

***فتنه رای‌نیاورد، اینگونه عمل کرد؛ اگر رای می‌آورد، چه می کرد***

*تسنیم: ما نمی‌گوییم که آقای هاشمی بد بود یا خوب بلکه می‌خواهیم بدانیم چرا رهبر معظم انقلاب چنین فرمایشی کرد و به گفته کسانی که در این غائله بودند، احساسات عده‌ای تحریک شد.
- فدایی: احساسات عده‌ای که می‌گویید، به این دلیل تحریک نشد. احساساتی که برانگیخته شد ناشی از رفتار فتنه‌گران بود و بعد از آن نیز عملیات روانی که از بیرون و داخل شکل گرفت، فتنه را سامان داد.
پاسخ دیگری که ماهیت رفتار فتنه را مشخص می‌کند این است که شخص وقتی رای نیاورده است، چنین آشوبی را به پا می‌کند، اگر رای می‌آورد چه کارهایی را انجام می‌داد؟!
* تسنیم: به اتفاقات اخیر اشاره کنیم. به عنوان مثال اتفاقی که در مجلس شورای اسلامی رخ داد و همچنین سخنرانی 22 بهمن‌ماه آقای احمدی‌نژاد در تهران؛ این سوال  3 بخش دارد. یک بخش مربوط به نمایندگانی می‌شود که طرح استیضاح را مطرح می‌کنند. یک بخش دیگر مربوط به آقای احمدی‌نژاد و بخش سوم نیز به آقای لاریجانی اختصاص دارد. از سوی دیگر برخی در قم آن اقدام را علیه رئیس مجلس انجام دادند. تحلیل شما از این وقایع چیست؟ آیا سهم همه بخش‌ها در روز یکشنبه یکسان است؟
- فدایی: من با توجه به تصویر کلی، ابتدا فرآیند رفتار آقای احمدی‌نژاد را نگاه می‌کنم. اول سال 90 چه اتفاقی افتاد که احمدی‌نژاد‌ِحزب‌اللهی که در ذهن خیلی‌ها شخصیت او نقش بسته است، چنین اتفاقاتی را رقم می‌زند؟ و یا حتی با توجه به اینکه هزینه‌های سنگینی برای آقای احمدی‌نژاد داده شد ولی چرا آقای احمدی‌نژاد آنچه را که از زمان حضرت امام(ره) نیز مرسوم بود و حتی امام خمینی نیز برای انتخاب کارگزاران مشورت می‌کردند را رعابت نکرد.

***احمدی نژاد برای انتخاب برخی وزرا با رهبری مشورت نکرد***

به عنوان مثال آقای احمدی‌نژاد برای انتخاب بعضی از وزرا مانند وزیر دفاع، وزیر کشور ، وزیر اطلاعات و... بدون مشورت رهبر معظم انقلاب عمل می‌کند و یا اینکه بدون مشورت شخصی را به عنوان معاون اول قرار دادند.
سئوال من اینجاست که چرا آقای احمدی‌نژاد بدون مشورت چنین کاری را انجام داد؟ آیا این مسئله اتفاقی بود؟ و همچنین مشاهده می‌شود که بعد از آقای مشائی، محمدرضا رحیمی را به سمت معاون اول منصوب می‌کند. آیا این مسائل اتفاقی بود؟
از سوی دیگر آقای احمدی‌نژاد در سال 90 خانه‌نشینی را انتخاب کرد. آیا این مسائل اتفاقی است؟ و یا همچنین می‌توان به کسب رای اعتماد به برخی از وزراء که در دولت آقای احمدی‌نژاد صورت گرفت، اشاره کرد. به عنوان مثال در مجلس هشتم با برخی از نمایندگان خدمت آقای احمدی‌نژاد رسیدیم و به ایشان گفتیم که ما می‌خواهیم به شما کمک کنیم. ما به دلیل اینکه مقام معظم رهبری فرمودند و همچنین جمهوری اسلامی دشمنان زیادی دارد، کمک به شما را وظیفه شرعی خود می‌دانیم.
در آن جلسه به آقای احمدی‌نژاد گفتیم که رفتار شما با نمایندگان مجلس مناسب نیست و عملکرد خوبی نداشتید ولی ما نمایندگان به رفتار شما کاری نداریم. همچنین به آقای احمدی‌‌نژاد گفتیم زمانی که آقای هاشمی رئیس جمهور و آقای ناطق نوری نیز رئیس مجلس بودند، فراکسیون اکثریت با آقای هاشمی همراه بودند.
از سوی دیگر وقتی آقای خاتمی رئیس جمهور بود، اکثریت فراکسیون نیز با آقای خاتمی همسو بودند. در حال حاضر ما در مجلس هستیم ولی شما فراکسیون را قبول ندارید و با همه نیز دعوا دارید. چه کاری انجام می‌دهید؟
ما حاضریم با شما مشورت کنیم تا نامزدها را مورد بررسی قرار دهید و اگر وزیری را به مجلس معرفی کنید ما می‌توانیم به شما بگوییم که این فرد در مجلس رای خواهد آورد یا خیر؟ حداقل شما کسانی را معرفی کنید که رای بیاورند و مملکت با مشکل مواجه نشود.
در این جلسه اسامی 15 نفر از نمایندگان مجلس را با آقای احمدی‌نژاد هماهنگ کردیم که ایشان قبل از آنکه شخصی را معرفی کنند با این 15 نفر مشورت کنند و براساس مشورت آنها شخص مورد نظر خود را برای تصدی وزارت معرفی کند. و حتی در این جلسه با آقای احمدی‌نژاد قرار زمانی نیز گذاشتیم ولی آقای احمدی‌نژاد جلسه‌ای نگذاشت و لیستی نیز به ما نداد تا اینکه 2 روز قبل از مجلس گزینه آقای احمدی‌نژاد برای تصدی وزارت از رسانه‌ها درآمد.
پس از آنکه گزینه آقای احمدی‌نژاد از طریق رسانه‌ها معرفی شد ایشان قرار جلسه‌ای را با ما گذاشت ولی از آن 15 نفر فقط 2، 3 نفر برای جلسه با آقای احمدی‌نژاد رفتیم و به آقای رئیس جمهور گفتیم این بازی‌ها چیست که شما انجام می‌دهید؟ و حالا که همه کارها را انجام دادید می‌خواهید با ما مشورت کنید؟ آیا این مسائل اتفاقی است؟
این رفتار آقای احمدی‌نژاد که بخواهد دور بزند، اتفاقی نیست؛ زیرا ما عده‌ای بودیم که صادقانه با آقای احمدی‌نژاد صحبت کردیم. بنابراین این اتفاقات حادثه نیست و کاملا برنامه‌ریزی شده است.
* تسنیم: یکی از مسائلی که آقای احمدی‌نژاد روی آن تاکید داشته و دارد، مبارزه با فساد اقتصادی است. آیا عملکردی که آقای احمدی‌نژاد داشت این مبارزه را ثابت کرد؟
- فدایی: پس از آنکه رهبر معظم انقلاب در سال 80 بیانیه 8 ماده‌ای مبارزه با مفاسد اقتصادی را ابلاغ کردند، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با حضور سران قوا و مسئولین ذیربط تشکیل شد. در دوره آقای خاتمی، یک سال از عمر دولت ایشان مانده بود و من نیز نماینده رئیس مجلس بودم و در جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی حضور داشتم.

***جلسات "مفتضح" ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دوران خاتمی***

بر این اساس، جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی هر 3 ماه یکبار برگزار می‌شد و جلسات خیلی تشریفاتی بود و اصلا هیچ خروجی از جلسات حاصل نشد. به عنوان مثال می‌گفتند که امروز در مورد چه موضوعی صحبت کنیم و سپس در مورد آن موضوع صحبت می‌کردیم. به دلیل اینکه خبرنگاران پشت در جمع شده بودند، می‌گفتند که باید مطالبی را برای خبرنگاران آماده کنیم که به صورت نمادین به خبرنگاران ارائه دهیم. این جلسات مفتضح بود.
در دوره آقای احمدی‌نژاد در اولین جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از همان ابتدا گفتند که ما مبارزه با مفاسد اقتصادی را از خود اعضا خود  شروع می‌کنیم که ما خیلی خوشحال شدیم و بعد نیز جایگاه دبیر جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از معاونت وزیر به معاون اول رئیس جمهور  ارتقاء داده شد و ما برای این موضوع نیز خوشحال شدیم.
قرار شد جلساتی به منظور هماهنگی بین مسئولان قوا در نظر گرفته شود تا در آن جلسات دستاوردی داشته باشیم ولی تا الان که قریب به 8 سال از ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد می‌گذرد، ایشان به تعداد انگشتان دست در جلسه ستاد شرکت نکردند.
در زمان آقای داوودی که معاون اول رئیس جمهور بودند با توجه به اینکه ایشان یک آدم موجهی بودند و بیشتر جنبه علمی داشتند مقداری در روش‌ها و برنامه‌ها صحبت‌هایی انجام شد و معلوم بود خروجی خوبی نمی‌تواند داشته باشد و بعدا نیز آقای احمدی‌نژاد نیز حمایت نکرد.
*تسنیم: به چه دلیل آقای احمدی‌نژاد از بحث ستاد مبارزه با مفاسد  اقتصادی حمایت نمی‌کرد؟
- فدایی: منظور حمایت عملی است که در صحنه شاهد بازدارندگی از فساد شود. دلیل عدم حمایت آقای احمدی‌نژاد را از ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را ما نمی‌دانیم ولی عملاً جلسات با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار می‌شد و به تبع سران قوا نیز در جلسات شرکت نمی‌کردند.

***احمدی‌نژاد گفت اختیار ندارم بانک‌ها را درست کنم***

* تسنیم: در واقع آقای احمدی‌نژاد با عدم حضور خود، جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را به تعطیلی کشاند؟
- فدایی: خیر. آقای احمدی‌نژاد با عدم حضور خود، جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را  تنزل داد و دیگر این جلسات تصمیمات مهم و اساسی نداشت.
به هر حال در کمیسیون اصل 90 گزارش‌های بسیار خوبی را در رابطه با نظام بانکی، قراردادهای مهم اعم از نفتی و غیرنفتی و... را منعکس کردیم و به دلیل  اینکه ما یک نسخه از این گزارش‌ها را به آقای احمدی‌نژاد دادیم و قائدتاً ایشان نیز در جریان این گزارش‌ها بود.
با توجه به گزارش‌ها مشاهده می‌شود سرنخی از مفاسد اقتصادی در بانک‌ها وجود داشت. لذا سامان دادن به بانک‌ها یک امر تقریبا قابل قبول و مشترک برای همه است. در طرح تحول اقتصادی که سامان دادن به وضعیت اقتصاد کشور که تغییر و تحول اقتصادی بود یکی از محورها ساماندهی نظام بانکی در نظر گرفته شد که ما خیلی خوشحال شدیم.
حالا یک سئوال. تا الان چه کاری انجام شده است؟ البته در کمرگ نیز همین موضوعات وجود دارد ولی در نظام مالیاتی کارهایی را انجام دادند که به الان ربطی ندارد و از قدیم طراحی صورت گرفته بود. بالاخره گمرک و نظام بانکی هنوز مشکلاتی را دارد یا نظام آمار و اطلاعات کشور یا تسهیل در روش‌ها و سیستم‌های اجرایی و...
بالاخره بعد از مدتی من رفتم به آقای احمدی‌نژاد گفتم که شما می‌دانید بانک‌ها چه وضعیتی دارند؟ که آقای احمدی‌نژاد گفت «بله، می‌دانم.» گفتم پس چرا وضعیت موجود را درست نمی‌کنید. آقای احمدی‌نژاد گفت «من اختیار ندارم.» من به آقای احمدی‌نژاد گفتم که این حرف را نزنید؛ زیرا اکثر بانک‌ها دولتی هستند و یا اینکه اگر خصوصی‌ نیز باشند توسط شرکت‌های دولتی اداره می‌شود. این بدترین جواب ممکن آقای احمدی‌نژاد در رابطه به این مسئله بود. بعد آقای احمدی‌نژاد گفت که اگر به من اختیارات لازم را بدهند من یک ماهه معضلات بانکی را حل می‌کنم.

***مسئول کناری احمدی‌نژاد بدون اطلاع‌ رئیس بانک مرکزی با بانک‌ها جلسه داشت***

برای ورود به نظام بانکی یک نرم‌افزار جامع نیاز داریم و اصلاً لازم نیست که آقای احمدی‌نژاد برای این موضوع وقت بگذارد، بعد مشاهده می‌کنید که چه تحولی در مسائل بانکی و خیلی مسائل دیگر ایجاد می‌شود. حالا بحث نظام بانکی را در جزئیات توجه کنید. به عنوان مثال به آقای احمدی‌نژاد گفتم مسئولی که کنار شما نشسته است، بدون اطلاع رئیس بانک مرکزی در مورد موضوعات مختلف هر هفته با مسئول بانک‌ها جلسه دارد؟ و حتی بعد از اینکه رئیس بانک مرکزی مطلع می‌شود، نسبت به برگزاری جلسات اعتراض می‌کند.

***کسی که غذایش را از منزل می‌آورد، به جابجایی میلیاردی‌اهمیت نمی‌داد***

از سوی دیگر در مصداق‌های پرونده‌ها مشاهده می‌شود که از نواحی مستقیم و غیرمستقیم حمایت‌هایی وجود دارد. بعد کسی که فریاد می‌زند مدعی پرچمداری مبارزه با مفاسد اقتصادی است و لباس ساده می پوشد و حتی غذای خود را از منزل می‌آورد، اهمیتی برای جابجا شدن میلیاردها تومان قائل نمی‌شود.
شما نگاه کنید در آن زمان که چند نفر از اعضای هیئت مدیره بانک‌ها چند شغله هستند؟ و چند از نفر از مدیران بانک‌ها، چه مقدار برای امور بانک وقت می‌گذاشتند؟ و یا اینکه کارهای این مدیران با مسئولیت آنها تناسب دارد یا خیر؟ زیرا برای تناسب بین کارهای مدیران و مسئولیت آنها قانون وجود دارد. چقدر از این اشکالات وجود داشت؟
افرادی که مسئولیت یک منطقه آزاد را بر عهده می‌گرفتند، چقدر این شخص برای مسئولیتی که به او محول می‌شود صلاحیت داشت؟ افرادی که برای مسئولیت‌های اقتصادی نصب شدند، چقدر باید صلاحیت داشته باشند ولی اینجا باید از صلاحیت بیشتری برخوردار باشند. چقدر این موارد رعایت شد و با دقت مسئولیت‌ها به اشخاص واگذار می‌شد؟ یعنی ما با اصلاح روش‌ها و سیستم‌ها می‌توانیم با مفاسد اقتصادی مبارزه کنیم.

* تسنیم: برای اصلاح ساختارها و روش‌ها شما به دولت طرح دادید؟

- فدایی: مسئله این نیست که طرح ما را اجرا کنند؛ اصلا خودشان برای این معضلات، طراحی کنند. حتما تاکیدی بر این نیست که طرح ما اجرا شود. بر این اساس باید با اصلاح روش‌ها و سیستم‌ها، بکارگیری نیروهای شایسته، عدم اعمال نفوذ قدرت از بالا در مجموعه از مفاسد اقتصادی جلوگیری کنیم.

همچنین باید هزینه برای آدم فاسد بالا رود، نه اینکه فضایی برای آدم فاسد ایجاد شود.وقتی این اتفاقات بیفتد مبارزه با مفاسد اقتصادی صورت می‌گیرد، در غیر اینصورت با حرف‌های دست چندم و ناقص و اوهامی نمی‌توان با اقتصاد مبارزه کرد.

***رحیمی می‌گفت اعضای تازه کار هیئت مدیره بیمه ایران مشکل دارند***

در یک جلسه دوستانه با آقای رحیمی نشسته بودیم که ایشان گفت آقای احمدی‌نژاد برنامه‌ای برای بیمه ایران دارد. به صورت کاملاً اتفاقی گفت که هیئت مدیره بیمه ایران فسادهایی را داشتند. گفتم آقای رحیمی شما اعضای هیئت مدیره بیمه ایران را می‌شناسید؟ این اعضا که کمتر از 6 ماه است، مسئولیت را بر عهده گرفتند؟ من با شناختی که اعضای هیئت مدیره وقت بیمه ایران دارم، می‌دانم اعضای حزب‌اللهی و معقتد هستند و با مسئولان قبلی بیمه ایران مشکل دارند. به آقای رحیمی گفتم که حتماً بررسی کند ولی ایشان اصلا به حرف ما توجهی نکرد.

پس از این صحبت‌ها اصلا بررسی نکردند و آقای احمدی‌نژاد هم در رسانه ملی در مورد بیمه ایران صحبت کرد و بعد از 3-4 سال آنها تبرئه شدند که بعد هم آقای احمدی‌نژاد عذرخواهی کرد. خب! آیا این مبارزه با مفاسد اقتصادی است؟

*تسنیم: از طرف دیگر پرونده کسانی که در بیمه ایران قطعی بود.

- فدایی: خب! بعدها برای آن پرونده‌ها خط قرمز هم درست شد و آقای احمدی‌نژاد در سخنرانی عمومی گفت هر کس با نزدیکان و معاونان من برخورد کند، انگار با من برخورد کرده و این اشخاص خط قرمز من هستند. یعنی برای عده‌ای حاشیه امن درست کردند.
*تسنیم: در مورد پرونده 3 هزار میلیارد تومانی نیز شما در کمیسیون  پیگیری کردید و در نهایت با همکاری قوه قضائیه کار را ادامه دادید. در آن برهه شما احساس کردید که این افراد، بدون زد و بند با مقامات دولتی چنین کارهایی را انجام دادند؟
- فدایی: در گزارش ما رسماً وجود دارد. ما با آقای بهمنی و حسینی در کمیسیون اصل 90 توافق کردیم و صورتجلسه آن نیز موجود است. قرار شد که بدون اینکه مطلبی را رسانه‌ای کنیم، اصلاحات انجام شود ولی بعد از اینکه گزارش را جلوی آقای احمدی‌نژاد گذاشتند، آقای رئیس جمهور گفته بودند که به این کارها توجه نکنید و جلوی اصلاحات عملاً گرفته شد.
بر اساس توافق ما با وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی، قرار بود که اعضای هیئت مدیره‌ها را بررسی کنند و 2 شغله‌ها و کسانی که صلاحیت ندارند را اصلاح کنند و معاونین وزیر عضو هیئت مدیره‌ها نباشند. این موارد را با حضور مسئولان مذکور صورتجلسه کردیم ولی در آن زمان عمل نکردند. این بهترین سند برای ارائه است. به جای اینکه استقبال کنند، جلوی این توافقات را گرفتند.

***کار لاریجانی و پورمحمدی در علنی کردن پرونده درست نبود***

ما البته کار آقای لاریجانی و آقای پورمحمدی در مجلس را که پرونده را علنی کردند و موج‌هایی را به وجود آوردند را اصلاً درست نمی‌دانیم و آنها نیز کار غلطی را انجام دادند. نظر ما این بود که عاقلانه، بدون اینکه نظام بانکی و فضای اقتصادی به هم بخورد، مسائل را اصلاح کنیم تا مردم به خاطر این موضوعات بی‌‌اعتماد نشوند و از این طریق کار را جلو ببریم.

*** نامه به بانک مرکزی سرخط فساد 3 هزار میلیاردی را بیرون آورد***

ما با همه هیئت‌مدیره بانک‌ها، رئیس بانک مرکزی، نماینده تام‌الاختیار وزیر اقتصاد، سازمان بازرسی و سازمان حسابرسی هر هفته جلسه داشتیم و با کار کارشناسی مشکلات را شناسایی می‌کردیم و ریز مشکلات را برای آنها می‌گفتیم و با حضور خودشان آسیب‌شناسی می‌کردیم و آنها نیز متعهد می‌شدند که کارها را درست کنند و خیلی از مشکلات در همین جا معلوم شد. حتی نامه کمیسیون به بانک مرکزی باعث شد سر خط 3هزار میلیاردی بیرون آید.
همچنین در کمیسیون توانستیم شرکت‌های ذی‌نفع واحد را پیدا کنیم. به عنوان مثال باید دید که شرکت‌های ذی‌نفع واحد و ضامن‌های آقای عمر که وام‌های کلانی گرفت را چه کسانی هستند؟ همین مسائل منجر به اصلاحیه‌ها و دستورالعمل‌های زیادی شد.
کمیسیون اصل 90 که باید یک نظارت عالیه داشته باشد ولی کمیسیون در یک فضای صمیمانه و دوستانه در این مسائل جزئی نیز  وارد شد، بدون اینکه رسانه‌ای کنیم. من حتی در مورد این موضوعات یک بار هم مصاحبه نکردم؛ زیرا به عقیده ما این کشور متلعق به ماست و می‌خواستیم که مشکلات رفع شود و در فضای اقتصادی مشکلی نداشته باشیم.
* تسنیم: آقای احمدی نژاد در معوقات بانکی و خرید و فروش ارز چقدر جدی بودند؟
- فدایی: ما لیست معوقات بانکی را به آقای احمدی‌نژاد دادیم. برخورد ریشه‌ای‌تر را می‌خواهم بگویم. به نظر من یک مدیر مدعی مبارزه با فساد اقتصادی باید از اطلاعات و فرصت‌ها استفاده می‌کرد و سامان‌دهی نظام بانکی را در دستور کار خود قرار می‌داد. اگر آقای احمدی‌نژاد از ابتدا 10 جلسه یا 15 جلسه به سامان‌دهی نظام بانکی اختصاص می‌داد، دیگر کار به اینجا نمی‌رسید ولی به دلیل عدم پیگیری آقای احمدی‌نژاد، الان مشاهده می‌شود که مشکلات بانکی یکی‌یکی نمایان می‌شود. هر چند اخیراً شنیدیم وقت می‌گذارد. اگرچه دیرشده ولی این هم خوب است.
* تسنیم: آقای احمدی‌نژاد گفتند که اگر آن زمانی که من گفتم بانک‌ها سامان‌دهی می‌شد، الان شاهد چنین موضوعاتی نبودیم.
- فدایی: آقای احمدی‌نژاد باید خودش این سامان‌دهی را انجام می‌داد.
* تسنیم: آقای احمدی‌نژاد در آن زمان گفتند که من برای این موضوع اختیار ندارم؛ آیا دلیلی برای این حرف داشتند؟
- فدایی: آقای احمدی‌نژاد به دنبال این بود که بگوید هیئت مدیره بعضی از بانک‌ها خصوصی است و ما نمی‌توانیم ورود داشته باشیم. ولی به هر حال دلیل خاصی را نیاورد، با وجود اینکه این شرکت‌ها اکثراً دولتی هستند.
* تسنیم: برخی می‌گویند آقای احمدی‌نژاد برای هر موضوعی یا فرافکنی می‌کنند و یا اینکه دیگران را مقصر می‌دانند و در نهایت نیز می‌گویند که اختیارات لازم را ندارم. این حرف، همان حرفی است که در دوران آقای خاتمی نیز مطرح شد. بر این اساس می‌توان گفت که جریان فتنه و جریان انحراف در این موضوع اشتراکاتی را با یکدیگر دارند. آیا واقعاً رئیس جمهور در نظام جمهوری اسلامی اختیارات لازم را ندارد؟
- فدایی: به نظرم بیش از 90 درصد مسائل کشور در اختیار رئیس جمهور است. همه امور کشور از جمله خزانه کشور، قراردادها و... در اختیار رئیس جمهور است؛ چطور ممکن است که بگویند اختیارات نداریم؟ به هر حال، حرف اول من این بود که این اتفاقات حادثه و رخداد نبود بکله برنامه بود.

***احمدی‌نژاد قبلاً گفت می‌خواهم افشاگری کنم***

* تسنیم: می‌رسیم به ماجرای 15 بهمن ماه و اتفاقات مجلس؛ چرا رئیس‌جمهور این طریقه دفاع را برگزید و این اتفاقات افتاد؟
- فدایی: آقای احمدی‌نژاد حداقل 2 روز پیش از استیضاح گفتند که می‌خواهم افشاگری کنم. برای موضوع مورد نظر خود، سناریویی را طراحی کردند و طرف مقابل را وارد این سناریو می‌کنند که در نهایت آن را به کشور تحمیل کردند. از این رو، خیلی از خیرخواهان رفتند که با آقای احمدی‌نژاد صحبت کنند تا شاید بازدارنده باشند؛ البته تلاش برای بازدارندگی به جایی نرسید و حتی ایشان تهدید کردند که اگر شما وزیر را استیضاح کنید من هم نواری دارم که آن را پخش می‌کنم.

***احمدی‌نژاد اصرار بر ماندن مرتضوی داشت***

آقای لاریجانی گفت که بحث استیضاح را جمع کنیم ولی آقای احمدی‌نژاد گفت که آقای مرتضوی باید سرجای خود بماند. خب! با توجه به اینکه حضور آقای مرتضوی اشکال قانونی داشت ولی رعایت نکردند. با این اوصاف تا ظهر روز یکشنبه نظر قاطبه نمایندگان این بود که وزیر رأی اعتماد می‌آورد و نمایندگان به دلیل شرایط عمومی کشور می‌خواستند از این موضوع عبور کنند و نیازی به صحبت‌های آقای احمدی نژاد نبود و حتی آقای احمدی‌نژاد به بعضی از نمایندگان گفتند که من صحبت نمی‌کنم ولی بالاخره صحبت کردند و این صحنه را به وجود آوردند.
بالاخره گره‌ای را که می‌شد با دست باز کنیم، با خوردن 10 گره روی هم، باز نشد و با دست خودشان برای مملکت مشکل ایجاد کردند. بعد هم دیدید که دشمن در این ماجرا خوشحال شد و هیچ یک از دوستداران انقلاب خوشحال نشدند. در این قضیه همه با هر گرایش فکری که بودند، از این وضعیت ناراحت شدند و دشمنان جشن گرفتند. دشمنان باید میلیادرها خرج می‌کردند که چنین اتفاقی بیفتند ولی خیلی قشنگ در کاسه آنها گذاشته شد.

***لاریجانی هم برای قضایای مجلس آماده بود***

بله! به نظر من آقای لاریجانی می‌توانست بیش از آنچه اتفاق افتاد، میدان‌داری کند، تلاش بیشتری می‌کرد تا از این اتفاقات جلوگیری می‌کرد ولی آقای لاریجانی نیز خودش را آماده کرده بود و می‌دانست چه اتفاقی می‌افتد؛ در نتیجه خودش را متناسب با همان اتفاق تنظیم کرد. از این رو می‌توان گفت که آقای لاریجانی هم برنامه داشت و عملاً در زمین آقای احمدی‌نژاد بازی کرد.
* تسنیم: نمایندگان مجلس سئوال کردن و استیضاح را از حقوق و وظایف خود می‌دانند و می‌گویند که این شخص قانون‌شکنی می‌کند و باید استیضاح شود.  چطور می‌توان به نماینده گفت که استیضاح نکنید؟
- فدایی: ما اولویت‌های بالاتر داریم یا نداریم؟ آیا وظیفه نماینده در نظر گفتن اولویت‌ها و مصلحت‌های بالاتر هست یا خیر؟ اگر مصلحت‌ها و اولویت‌های بالاتری داریم، باید آنها رعایت شود. در ضمن هدف ما از استیضاح چیست؟ هدف ما این است که اصلاح صورت بگیرد یا اینکه چون شخصی سنگی زد، ما هم باید سنگ بزنیم؟
اگر بحث اصلاح است باید ببینیم اصلاح حاصل می‌شود؟ خب! از همان اول معلوم بود که این اصلاح در مورد استیضاح وزیر کار حاصل نمی‌شود. پس در واقع این هدف دنبال می‌شود که چون این شخص کاری را انجام داد ما هم باید اقدامی را در مقابل این شخص انجام دهیم تا به وظیفه قانونی عمل شده باشد.
درست است که مسئله اصلی رفتار آقای احمدی‌نژاد است؛ زیرا آقای احمدی‌نژاد اگر آن فیلم را پخش نمی‌کرد چنین صحنه‌هایی به وجود نمی آمد و فقط مثل یک استیضاح معمولی جلو می‌رفت، حالا یا وزیر رأی می‌آورد و یا نمی‌توانست رأی اعتماد بگیرد. ولی کشاندن به این صحنه که نظام را با چالش مواجه کند و 2 قوه را زیر سئوال ببرد و تازه در مجلس مطرح کند که کل مسائل کشور اینگونه است، کاملاً مشخص است که القای توهم ساخته شده جریان انحرافی است.
* تسنیم: نظر شما در مورد اتفاقات اخیر قم چیست؟
- فدایی: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند مشابه اینگونه اقدامات را در گذشته مشاهده کردیم. اساساً اینکه عده‌ای به خودشان اجازه دهند اهانتی را به مسئولان و علمایی که خط او را نمی‌پسندند و برخوردهای فیزیکی، افراطی یا رایکادلی انجام دهند، به نظر من زیبنده جامعه اسلامی و نظام اسلامی نیست. حالا چه این موضوع سازمان‌دهی باشد و یا اینکه سازمان‌دهی نشده باشد.
بله! زمینه‌ها و بسترهای عمومی، این موضوع را تقویت کرد و حتی ممکن است که هزار نفر یا 2 هزار نفر را نیز برای این موضوع جذب شده باشند ولی در هر صورت قابل قبول نیست.
* تسنیم: مقام معظم رهبری فرمودند " اگر این افراد حزب‌اللهی هم هستند این کار غلطی است و نباید انجام دهند". دلیل تعبیر رهبر معظم انقلاب از اینگه "اگر حزب‌اللهی بودند" چیست؟
- فدایی: این افراد با توجه به شعارهایی که دادند، مدعی بودند که این اشخاص طرفدار رهبر هستند و آن کسی که علیه او شعار می‌دهند، ضد رهبر است. می‌خواستند بگویند که ما حزب‌اللهی هستیم ولی آقای لاریجانی ساکت فتنه است و حرف رهبری را گوش نمی‌دهد.
مقام معظم رهبری هم فرمودند که من چند بار گفتم این کار را نکنید، چون این کارها به ضرر کشور است و به دلیل اینکه خلاف شرع است ما آن را نمی‌پسندیم.

***انحراف تا جایی پیش می‌رود که نامزدش تائید صلاحیت شود***

* تسنیم: مقام معظم رهبری در سخنرانی‌شان فرمودند که " من فعلا نصیحت می‌کنم". به نظر شما اگر این رفتارها ادامه داشته باشد پایان نصیحت‌ها به کجا می‌رسد؟
- فدایی: من اول هم گفتم که سناریوی جریان انحراف چیست و انحراف تا کجا پیشروی می‌کند. انحراف تا جایی پیش می‌رود که در جامعه اضطراب درست کند و نظام مجبور شود که نامزد مورد نظر انحراف را تایید کند و از این طریق نظام را در عمل انجام شده قرار دهند تا از این طریق در قدرت ابقاء شوند. من فکر می‌کنم که دست‌بردار هم باشند.
شما به نوع شعارهای تیمی که برای مشایعت و استقبال از سفرهای خارجی رفتند، نگاه کنید و به نوع موضع‌گیری‌های این اشخاص در رسانه‌های خودشان توجه کنید که چگونه است؟ لذا تردیدی ندارم که فتنه و انحراف ادامه خواهد داشت و انحراف نیز برنامه دارد.
تصور من این است که رهبر معظم انقلاب روشنگری می‌کنند و ایشان می‌خواهند جریان انحراف را از آقای احمدی‌نژاد جدا کند تا از این طریق جریان انحراف از آقای احمدی‌نژاد مایوس شود و آقای احمدی‌نژاد را حفظ شود. اگر رعایت نکردند طبیعی است که مراحل امر به معروف طی خواهد شد.
*تسنیم: با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب استنباط می‌شود که دشمن خارجی وجود دارد. آیا ما باید باز هم با یکدیگر دشمنی کنیم یا اینکه در مقابل دشمن خارجی متحد شویم؟
- فدایی: علی‌رغم اینکه نظام سلطه امکانات نظامی، سیاسی، رسانه‌ای، اقتصادی و ... دارد ولی سرمایه‌ای که نظام سلطه علیه جمهوری اسلامی دارد، ایجاد اختلاف در درون نظام جمهوری اسلامی بود که این اختلاف مراتب مختلفی از جمله اختلاف مردم با مردم، اختلاف مردم با مسئولان، اختلاف مسئولان با یکدیگر و گسست در حاکمیت دارد. ریشه آن نیز امپراطوری کثیف و خبیس بریتانیاست. یعنی این مسائل کاملا تئوریزه شده است و به آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها به ارث رسیده است.
کشورهای سلطه‌گر از اول انقلاب کارهایی را برای ایجاد اختلاف در نظام جمهوری اسلامی ایجاد کردند و الان نیز انجام می‌دهند و هدف آنها این است که بتوانند از بین مردم نسبت به نظام اعتمادزدایی کنند. اگر این مسئله را قبول کنیم به معنای این نیست که ما دشمن داخلی نداریم.
ما به لحاظ جهان‌بینی و اعتقاداتی که داریم، می‌دانیم اگر انسان تزکیه نفس و خودسازی نداشته باشد، رفتاری بدتر از شیطان خواهد داشت. بنابراین هجمه دشمن می‌تواند بستری را برای کسانی که صلاحیت‌های لازم را ندارند، فراهم شود و این دو مورد با یکدیگر هم افزایی خواهد داشت.
بله! دشمن اصلی ما آمریکا، اسرائیل و... است و اگر نسبت به این موضوع که دشمن اصلی، بیگانگان خارجی هستند، تردید شود، قطعاً در تحلیلی که می‌شود، اشتباه استراتژیک شکل می‌گیرد.

دشمن ما دشمن خارجی است ولی ضعف‌های نفسانی و مشکلاتی مشابه بزرگترین مایه‌ای است که به هدف دشمن کمک می‌کند. از این رو ما باید2 مورد مذکور را با هم نگاه کنیم.
بله! دشمن اصلی ما دشمن خارجی است ولی ضعف نفس‌ها، جهالت‌ها، غفلت‌ها، دنیاطلبی‌ها، مقام‌پرستی‌ها و... زمینه‌هایی است که دشمن از آن استفاده می‌کند.
* تسنیم: با توجه به شرایطی که گفتید مردم باید به کجا امید داشته باشند؟
- فدایی: مردم باید به خدا امید داشته باشند. مردم به امام، رهبر، شهدا و انقلاب امید داشته باشند که توانسته طی 34 سال نظام را سرافرازانه به پیش ببرند. مردم به بچه‌های حزب‌اللهی که در گوشه‌ِگوشه کشور، گمنام خدمت می‌کنند و با خدمات شایان خود کشور را پیش می‌‌برند، امید داشته باشند. مردم به جوانان متعهد خود که سرمایه‌های کشورند، اعتماد دارند؛ مردم به انسان‌های وارسته که صادقانه خدمت می‌کنند، اعتماد دارند.
مردم به سرمایه و حضور خودشان امید داشته باشند.مردم به پیشرفت‌هایی که علی رغم توطئه‌های دشمن پیش آمده امید داشته باشند. اینها همه مایه امید است. اصلا این حوادث جدید نیست. از اول انقلاب بوده و با وجود این مشکلات پیش رفته ایم. قطعا اگر چنین مشکلاتی نباشد و همه گوش به فرمان رهبری باشیم، سرعت پیشرفت کشور ده ها برابر می‌شود.

تا روزی که امام زمان (عج) ظهور کنند از این مسائل خواهیم داشت و البته از همه این مسائل عبور خواهیم کرد و هیچ نگرانی از این جهت نیست. انبیاء و پیامبران نیز آزمایش شدند. وظیفه واقعی ما این است که مسائل را بفهمیم و تحلیل درستی داشته باشیم و رابطه مستحکمی با رهبری داشته باشیم. اگر رابطه امام و امت مستحکم باشد  هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. البته ضایعاتی هست ولی مردم به حول و قوه الهی از این مسائل عبور می‌کنند.
ما اصلا خوشحال نمی‌شویم که کسی از قطار انقلاب جا بماند. ما دوست داریم کسی که کوچکترین زحمتی برای انقلاب کشیده تا زمانی که زنده است با انقلاب بماند.

5761 نمایش
کد خبر: ۱۲۵۹۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۶
داوود احمدی نژاد: آن موقع متواضع و با اخلاق بود ولی الان مغرور شده است و اخلاق برایش معنایی ندارد ، آخر کسی می‌آید که رهبر خود را ناراحت کند ، که ملت ناراحت شوند.

به گزارش بولتن نیوز، داوود احمدی نژاد رئیس سابق بازرسی ویژه نهاد ریاست جمهوری در گفتگویی با ” بوتیا ” ، در رابطه با دلایلش برای ارتباط منافقین با جریان انحرافی و لیدر جریان انحرافی گفت : لیدر که معلوم هست کیست و همه دنیا فهمیدند احمدی نژاد می‌گوید من او هستم و او من است ؛ یعنی این‌جوری او را معرفی می‌کند خلاصه آن‌ها لیدرهای جریان انحرافی هستند.

وی ادامه داد : در رابطه با ارتباط با منافقین صحبت نمی کنم ، دلیلش امنیتی بود .

ما در سال ۸۸ با توجه به شاخص های رهبری رای دادیم

برادر رئیس جمهور ایران در پاسخ به سوال خبرنگار بوتیا در رابطه با اینکه ؛ اگر به سال ۸۸ برگردید این بار به چه کسی رأی می‌دهید و چرا ؟ ؛ گفت : ما در سال ۸۸ به شاخص های مطروحه از سوی رهبری نگاه کردیم و به احمدی نژاد رأی دادیم.

پیروز انتخابات آینده کسی است که به شاخص های رهبری نزدیکتر است

داوود احمدی نژاد در رابطه با پیروز انتخابات آینده گفت : هر کس که با معیار ها و شاخص های مقام معظم رهبری نزدیک تر باشد.

احمدی نژاد الان مغرور شده و اخلاق برایش معنی ندارد

رئیس سابق بازرسی ویژه نهاد ریاست جمهوری در رابطه احمدی نژاد سال های پیش و تفاوت آن با احمدی نژاد کنونی به خبرنگار بوتیا گفت : تفاوتش از زمین تا آسمان است.

وی ادامه داد : آن موقع متواضع و با اخلاق بود ولی الان مغرور شده است و اخلاق برایش معنایی ندارد.

برادر رئیس جمهور ایران افزود :  آخر کسی می‌آید که رهبر خود را ناراحت کند ، که ملت ناراحت شوند.

جریان انحرافی کاری جز آشوب ندارد

داوود احمدی نژاد در رابطه با اینکه اگر جریان انحرافی در انتخابات پیروز نشود آیا نتیجه را به راحتی قبول خواهد کرد ؛ گفت :

این‌ها جز آشوب هیچ هدف دیگری ندارند ، این‌ها اصلاً هدفشان آشوب است.

وی افزود : همین گرانی ، همین بی‌بندوباری اقتصادی ، همین آوردن آدم‌های مفسد دیگر بدتر از این چی می‌خواهید انجام دهند.

رابطه خانوادگی احمدی نژاد با مشایی باعث ایجاد یک فرقه شده است

احمدی نژاد در رابطه با ارتباط خانوادگی محمود احمدی نژاد با آقای مشایی و جنبه سیاسی آن به خبرنگار بوتیا گفت :این‌ها یک فرقه شدند ، یک الگوهای غیرمنطقی پیدا کردند که اخلاق شرع و قانون در آن‌ها نیز وجود ندارد.

وی در پایان گفت : اینها می خواهند طوری آشوب به وجود بیاورند که آستانة تحمل ملت را بشکنند و ملت به خیابان‌ها بیایند و علیه انقلاب شعار بدهد  ولی برعکس شد و مردم به خیابان‌ها آمدند و به نفع انقلاب شعار دادند.

زیبا کلام: جناح راست با تمام قوا در مقابل مشایی خواهد ایستاد

در : ۲۹ بهمن. ۱۳۹۱ | دسته خبری : دیگر اخبار, سیاسی | بدون نظر

یک تحلیلگر سیاسی در باره فضای انتخاباتی ایجاد شده در جامعه، گفت: بعد از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸،ما به پایان اتحاد و انسجام بین اصول گرایان رسیدیم.

دکتر صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: تنها دلیل انسجام و اتحاد بین رییس جمهور و طرفدارانش با سایر اصول گرایان، مساله رویارویی آن‌ها با آقای هاشمی و اصلاح طلبان بود که در انتخابات ۸۴ این اتحاد بوجود آمد و تا انتخابات ۸۸ هم ادامه پیدا کرد.

وی افزود: بعد از انتخابات ۸۸ که آقای هاشمی و اصلاح طلبان به طور کامل از قدرت کنار زده شدند دیگر دلیلی برای انسجام و وحدت میان اصول گرایان وجود نداشت و از بعد از انتخابات ۸۸ که آن‌ها خیالشان از بابت اصلاح طلبان بطور کامل راحت شد جدال بر سر قدرت در میان آنان براه افتاد و هر روز هم بر ابعاد آن افزوده شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اصول گرایان به دو جریان که آن‌ها را به هم نزدیک کرده بود تقسیم شدند، یکی اصول گرایان سنتی یا‌‌ همان جناح راست و جناح دیگر که شامل آقای احمدی‌نژاد و طرفداران ایشان می‌شد.

وی با اشاره به انتخابات مجلس نهم در اسفند ماه سال گذشته، تصریح کرد: در آن زمان به طور مشخص دیدیم که آقای احمدی‌نژاد و طرفدارانش شامل آیت الله مصباح و جبهه پایداری و شماری از اصول گرایان رادیکال و تند رو در یک جبهه قرار گرفتند و اصول گرایان معتدل و سنتی در طیف دیگر.

زیبا کلام اضافه کرد: این رویارویی تا امروز ادامه یافته و ما در حادثه ۲۲ بهمن قم شاهد علنی‌تر شدن این رویارویی بودیم و به عقیده من امکان وحدت این دو جریان اصلی تشکیل دهنده جناح راست وجود ندارد.

وی با ذکر اینکه احمدی‌نژاد و طرفدارانش به دنبال نامزد خود و اصول گرایان سنتی هم به دنبال نامزد‌های خود هستند، تاکید کرد: اگر احمدی‌نژاد بتواند رحیم مشایی را وارد عرصه رقابت انتخاباتی کند، مشروط بر اینکه آقای هاشمی و اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نکنند، به طور قطع مشایی به راحتی نامزدهای اصول گرایان را پشت سر خواهد گذاشت.

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: تنها راه اصول گرایان سنتی برای جلوگیری از شکستشان توسط آقای مشایی ممانعت از ورود ایشان به انتخابات از طریق رد صلاحیت وی است چون هیچ یک از نامزدهای اصول گرایان مثل آقایان دکتر حداد عادل، ولایتی یا علی لاریجانی توان مقابله با وی را ندارند. بنابراین جناح راست با تمام قوا در مقابل آقای رحیم مشایی خواهد ایستاد تا او را رد صلاحیت کند.

وی با اشاره به ورود رییس جمهور به بحث‌های انتخاباتی افزود: این ورود از مدت‌ها قبل شروع شده و خطوط هر روز شفاف‌تر می‌شود و اصولگرایان هم با طرح ائتلاف ۲+۱ و معرفی آقای مظفر به عنوان مسول اصلی ستاد این ائتلاف و دیگر کار‌ها عملا رقابت را از خیلی وقت پیش شروع کرده بودند و این فقط رییس جمهور نیست که به شروع زود هنگام بایستی متهم شود. اصولگرایان هم مدتهاست که تبلیغاتشان را شروع کرده‌اند.

این فعال سیاسی ادامه داد: انتخابات ریاست جمهوری پیش رو زور آزمایی نهایی و سرنوشت ساز میان احمدی‌نژاد و طرفدارانش از یک سو و راست سنتی از سوی دیگر است.

وی اضافه کرد: هر چند جنگ قدرت مدتهاست که میان اصول گرایان به راه افتاده است اما این احتمال همچنان وجود دارد که اگر اجازه ورود به انتخابات به آقای هاشمی رفسنجانی و اصلاح طلبان داده شود ممکن است اصولگرایان و احمدی‌نژاد یکبار دیگر برای جلوگیری از بازگشت هاشمی و اصلاح طلبان با هم متحد شوند.

زیبا کلام با اشاره به مخالفت آشکار اصول گرایان با مشایی گفت: تنها راهی که در این رابطه برای احمدی‌نژاد وجود دارد این است که تائید صلاحیت مشایی را از طریق حکم حکومتی بگیرد چون شورای نگهبان ممکن نیست صلاحیت او را تائید کند.

وی ادامه داد: ولی چون شانس اینکه این تائیدیه صادر شود کم است، احمدی‌نژاد به گزینه‌های دیگر مثل نیکزاد و شیخ الاسلامی هم ممکن است روی آورد اگر چه که همچون ولایتی و حداد عادل، نامزد‌های احمدی‌نژاد بجر مشایی هم هیچ شانسی برای رای آوردن ندارند.

این استاد دانشگاه با ذکر اینکه پایگاه اجتماعی اصول گرایان ضعیف است، گفت: سقف رای اصول گرایان در سطح کشور بیشتر از ۵ میلیون نیست بنابراین آن‌ها با مشکل مواجه هستند و در نتیجه برای احتمال موفقیت بیشتر ممکن است با قالیباف که به عنوان یک مدیر موفق شناخته شده و دارای محبوبیت است ائتلاف کنند و با این روش آرا را بالا ببرند.

این تحلیلگر سیاسی درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات آینده اظهار داشت: اگر اصلاح طلبان، هاشمی و مشایی در عرصه انتخابات حضور نداشته باشند، فکر نمی‌کنم میزان مشارکت بالا باشد.

وی تصریح کرد: اصول گرایان بین یک انتخابات با مشارکت بالا که موجب دردسر‌های سیاسی می‌شود و یک انتخابات بی‌دردسر با مشارکت پایین، گزینه دوم را انتخاب می‌کنند چون تجربه تلخ انتخابات ۷۶ و انتخابات۸۸ برای اصول گرایان یاد آور این است که انتخابات با مشارکت بالا تبعات و هزینه‌های سنگینی را متوجه آن‌ها می‌کند. بنابراین انتخابات با مشارکت پایین اگر چه مطلوبیت زیادی ندارد اما بیشتر مورد نظر آنهاست. همه دغدغه اصولگرایان این است که در انتخاباتی بدون اصلاح طلبان و حتی رحیم مشایی چگونه مردم را در ۲۴ خرداد ۹۲ بپای صندوقهای رای بیاورند؟

مشایی تائید نشود٬ دولت انتخابات را برگزار نمی‌کند

در : ۲۹ بهمن. ۱۳۹۱ | دسته خبری : سیاسی, ویژه | بدون نظر

الف نوشت: هفته گذشته احمدی نژاد طی نامه ای مشترک به دو وزیر بهداشت و کشور با اشاره به انتخابات پیش روی نظام پزشکی کشور و رد صلاحیت برخی از نامزد ها نوشت: “چنانچه روند اصلاح نشود و افرادی که بدون دلیل قانونی رد صلاحیت شده اند با تجدیدنظر احقاق حق نشوند، برگزاری انتخابات خلاف قانون و از نظر اینجانب باطل است.”

در میان رد صلاحیت شده ها تعدادی از اصلاح طلبان و یاران نزدیک دولت دیده می شوند. یکی از افراد نزدیک دولت که صلاحیت وی رد شده است پیش از این نیز تلاش شده بود با لابی های گسترده تائید صلاحیت بگیرد.

اما ماجرا چیست؟ آیا واقعا انتخابات نظام پزشکی و سلامت برگزاری آن رئیس جمهور را نگران کرده است؟ غرض نیت خوانی نیست و چه بسا اینگونه باشد. اما آنچه که بی تردید از این اقدام رئیس جمهور استنباط می شود پیام مستقیم و غیرمستقیم احمدی نژاد به شورای نگهبان و دیگر نهادهای ناظر و برگزارکننده انتخابات است که درصورت رد صلاحیت کاندیدای مورد نظر دولت، رئیس جمهور انتخابات آینده را برگزار نخواهد کرد و یا آن را به تعویق می اندازد.

احمدی نژاد در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در شرایطی که کمتر کسی فکر می کرد وی از این تریبون و مراسم ملی نیز برای تبلیغات انتخاباتی بهره برداری کند تصریح کرد:” همه سلیقه‌ها بیایند و کسی خود را جای مردم نپندارد و با کوته‌بینی تصور نکنند که می‌توانند جای مردم تصمیم بگیرند.”

وی که سخنرانی خود را با شعار انتخاباتی “زنده باد بهار” پایان داد تلویحا مدعی شد که برخی می خواهند انتخابات را مدیریت و مهندسی کنند. این سخنان رئیس جمهور را باید در کنار اخبار انتخاباتی دولتی ها و اظهارات نزدیکان رئیس جمهور دید.

حسب شواهد موجود و اخبار، کاندیدای مدنظر رئیس جمهور اسفندیار رحیم مشائی است. این درحالی است که همه شواهد گویای ان است که شورای نگهبان مشائی را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری تائید صلاحیت نخواهد کرد. چندی پیش پدر داماد رئیس جمهور اینطور خبر داد که آیت الله جنتی به احمدی نژاد اعلام کرده است که حسب اسناد متقن مشائی رد صلاحیت خواهد شد.

در همین رابطه خبرگزاری فارس نیز به نقل از یک عضو شورای نگهبان نوشت که اخیراً یکی از نزدیکان مشایی یا یکی از اعضای موثر شورای نگهبان درباره تائید صلاحیت مشایی گفت وگویی داشته که این عضو شورای نگهبان گفته است: مشایی اگر نامزد شود رد صلاحیت می شود؛ اسناد لازمه برای رد صلاحیت وی موجود است که در موقع خودش اعلام می کنیم.

به این ترتیب یارغار رئیس جمهور در انتخابات پیش رو بلاتریدد ردصلاحیت می شود و البته غیر از این نیز انتظاری نمی رود. در شرایطی که نظام، معاون اولی مشائی را به سبب عملکرد وی به صلاح کشور نمی بیند، طبیعی است که برای ریاست جمهوری نیز به طریق اولی نباید نظر مساعد نشان دهد.

اما رئیس جمهور چکار می کند؟ احمدی نژاد با حرکت نمادین مربوط به انتخابات نظام پزشکی رسماً اعلام کرده است که در صورت ردصلاحیت مشائی انتخابات را برگزار نمی کند. جز این عمل کند بدون تردید صداقت امروز وی نیز زیر سوال می رود. احمدی نژاد با این نامه سرگشاده برای دفاع از کاندیداهای اصلاح طلب و جریان انحرافی، صریحاً به شورای نگهبان و دیگر نهادهای مسوول کارت زرد اخطار نشان داده است. از این رو لازم است نهادهای امنیتی و مسئولین ارشد نظام از امروز خود را برای فتنه جدید آماده کنند. شاید فتنه آینده برای گرفتن حکم حکومتی باشد هرچند دهها خدعه و نیرنگ و فتنه بدتر از این برای بدعت گزاری و تحت فشار قرار دادن نظام راه به جائی نبرده و ناکام ماده است. انشاالله فتنه گذاران ۹۲ نیز با رای مردم در تاریخ بی حیثیت خواهند شد.

  • خبر : 104312
  • زمان مخابره:
  • ۸ : ۴۱ -- ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
بسته ویژه خبری قدس انلاین

از محافظت غول برره از لاریجانی و اعلام نظر نهایی سید محمد خاتمی تا خواننده شدن یک بازیگر دیگر سینما و دام مسیحیت برای ورزشکاران مطرح ایرانی!

پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین- سعید کوشافر: باز شنبه شد و با یک بسته پر از خبرهای خواندنی داخلی و خارجی سراغ شما امدیم، بخوانید این خبرها را....

 ***دروغی که مجلس عزا را به هم ریخت!
ماجرا از آن جا شروع شدکه اوایل هفته گذشته کارکنان بهشت رضا(ع) در تماس با ماموران کلانتری طرق اعلام کردند جسد مردی را برای دفن به این مکان منتقل کرده اند اما در حالی که علت مرگ در برگه جواز دفن «ایست قلبی» عنوان شده است، آثاری از زخم روی صورت متوفی وجود دارد. با به وجود آمدن این شبهه، ماموران با قاضی ویژه قتل عمد تماس گرفتند و موضوع را اطلاع دادند.
مقام قضایی نیز دستور انتقال جسد به پزشکی قانونی و معاینه دقیق برای مشخص شدن علت مرگ را صادر کرد.
این گزارش حاکی است: پزشکان قانونی پس از معاینه جسد علت مرگ را ضربه مغزی عنوان کردند و ماجرای مرگ مرد 55ساله پیچیده تر شد در حالی که افراد برای شرکت در مراسم تشییع و دفن حضور یافته بودند، یکی از فرزندان متوفی به مقام قضایی گفت: پدرم نیمه شب از خواب بیدار شده بود که سرش به چارچوب در اصابت کرد و همین امر به مرگ او منجر شد.
این گزارش حاکی است: با توجه به اهمیت موضوع، قاضی موحدی راد به همراه کارآگاهان پلیس جنایی و برای بررسی چگونگی وقوع حادثه به محل سکونت متوفی در بولوارتوس عزیمت کرد اما تحقیقات قضایی بیانگر آن بود که متوفی هنگام کشیدن در آهنی از پشت بام یک منزل مسکونی دیگر سقوط کرده که بر اثر اصابت به زمین دچار ضربه مغزی شده است.

***ملاقات سران جریان انحرافی با جریان وهابی
تعدادی از عناصر وابسته به جریان انحرافی دیداری را با جریان وهابی منتسب به حوزه مکی در چابهار خواهند داشت.
جریان وهابی همکاری نزدیکی با سازمان های جاسوسی وابسته به کشورهای عربی حاشیه خلیج همیشه فارس داشته و بخش عمده ای از هزینه فتنه جویی های خود را از آنها دریافت می نماید.
مخالفت های علنی حوزه مکی در حمایت نظام از دولت سوریه و حمایت از تروریست هایی که افراد بی گناه و حامی وحدت را در منطقه مورد هدف قرار می دهند. ماهیت ذاتی آنها را بیش از پیش آشکار می نماید.

*** غول برره، محافظ اختصاصی لاریجانی
احمد ایراندوست در گفت و گویی  گفته است: «در روز راهپیمایی 22 بهمن محافظ باقر لاریجانی هستم.»
او این اقدام را کاملا افتخاری و به دلیل دوستی خانوادگی خود با این خانواده می داند، ایراندوست قبل از بازیگری بادیگارد چهره های شاخصی همچون جنیفر لوپز و تایگر وودز، ویتنی هیستون، ماریا کری و ... بوده است که الان چند وقتی است مشغول بازی در طنز تلویزیونی «خنده بازار» است.
ایراندوست که زاده آبادان است هیکل ورزیده را از پدر پهلوان خود به ارث برده و به واسطه پدرش، رابطه حسنه ای با برادران لاریجانی و برادران ناطق نوری و حسن غفوری فرد دارد.
اینطور که ایراندوست می گوید او در گروه محافظان باقر لاریجانی جانفشان است و در سر هرم محافظان می ایستد.

*** بیت المال ایران در ترکیه، امارات،سوئد، هلند و...!
در حالی که آمریکا و کشور های اروپایی همچمان به کینه توزی و دشمنی با جمهوری اسلامی ادامه می دهند و با اعمال تحریم ها علیه ایران بر این عداوت پا فشاری می نمایند؛ مطابق اطلاعاتی که «فردا» از یک منبع مطلع در این خصوص به دست آورده است، شنیده ها حاکی است لیدر جریان انحرافی که علاقه وافری به برگزاری همایش دارد؛ در تدارک برگزاری همایش ایرانیان مقیم در چند کشور خارجی است.
به این امر در حالی صورت می پذیرد که بسیاری از اقشار جامعه به دلیل برخی سوء مدیریت ها در عرصه اقتصادی که منجر به گرانی های افسار گسیخته شده ، در مشقت به سر می برند و برخی حتی برای تهیه مایحتاج اولیه زندگی نیز با مشکل مواجه هستند .اما لیدر جریان انحرافی برگزاری این گونه همایش ها (البته از کیسه بیت المال ) را از نان شب مردم هم واجب تر می داند!
مطابق اطلاعات موثق، مقرر شده است همایش های مذکور در کشورهای ترکیه ؛ امارات ؛ سوئد؛ هلند؛ چین؛ ترکیه و آلمان از اواسط اسفند ماه آغاز و به صورت سریالی ادامه یابد که در برخی کشورها برگزاری دو همایش در شهرهای مختلف پیش بینی شده و برای برگزاری هریک از این جلسات به صورت میانگین 50 هزار یورو هزینه در نظر گرفته شده است.
یاد آوری این نکته لازم است که برگزاری این همایش ها علاوه بر تحمیل هزینه های سنگین برای کشور؛ فقط به رونق برخی مشاغل در کشورهای موصوف کمک خواهد نمود و صرفا صاحبان هتل های بدون مسافر را خوشحال خواهد کرد!

****شوهر کرایه‌ ای!
در پی کاهش آمار ازدواج در بین دختران چینی، آنهایی که دور از خانواده شان زندگی می کنند ، با کرایه کردن شوهری بمدت یک روز ، آنها را به خانواده شان معرفی می کنند تا از دغدغه اصرار خانواده شان مبنی بر ازدواج تاحدودی بکاهند.
در پی تاکید سخت گیرانه در چین توسط خانواده دختران مبنی بر ازدواج ، بسیاری از دختران چینی که از خانواده خود دور هستند با کرایه کردن شوهری بمدت یک روز، با آن فرد به جمع خانواده خود پیوسته و آن فرد را شوهر خود معرفی می کند.
مرد فوق که شوهر کرایه ای آن دختر تلقی می شود ، در ازای گرفتن مبلغی کلان حاضر به این کار می شود.
شوهران کرایه ای در قبال آمدن به خانه والدین 85 دلار و صرف ناهار و دیگر اقدامات 50 دلار از دختر خانواده دریافت می کنند.
گفتنی است که بسیاری از دختران چینی در پی یافتن شغل مناسب به دور از خانواده خود و در شهر های دیگری زندگی می کنند و شاید چندین سال یکبار بتوانند در تعطیلات سال مخصوص چینی ها به ملاقات خانواده خود بروند.

***اعتراض مجری زن سیما به استفاده ابزاری از چادر
منصوره صامتی در صفحه شبکه اجتماعی اش درباره استفاده ابزاری از چادر نوشت:
جدول زمانبندی فیلم های جشنواره فیلم فجرو نگاه می کردم وبسیار علاقه مند بودم بدونم کدوم فیلمها محصول تلاش خانم هاست.
خانم پوران درخشنده: هیس! دخترها فریاد نمی زنند
خانم نرگس آبیار:اشیاء از آنچه در آیینه می بینید نزدیکترند
ایشون رو نمی شناختم پرسیدم گفتند:تنها خانم کارگردان که چادریه در جشنواره ی عمار هم با چادر حضور داشتند؟
علاقه مند شدم ایشون رو از نزدیک ببینم خیلی وفته به این مساله فکر می کنم که چرا چادریها در سینمای ایران همچون غباری در گردباد حضور دارند؟!
ولی چه خوب که ایشون چادری هستند در این دوره و زمونه اون هم در سینما خیلی به اعتقادش ایمان داره که اصالتش هضم نشده حتما باید با ایشون مصاحبه کنم عالیه ...!
علیرغم مشغله ای که داشتم ساعت13:30 برج میلاد بودم تا فیلم که البته بهانه بود خانم آبیار رو ببینم .
بعد از فیلم رفتم تا ایشون رو از نزدیک ببینم ...
برای یک لحظه خون در رگهایم منجمد شد و مبهوت نگاه می کردم
البته دوستان بزرگوار فیلم ایشونن رو نقد می کردند .
من هم در اندیشه که ماباید تاثیر گذار باشیم یا تاثیر پذیر؟!
چقدر سخته که در هجوم رنگین کمان ها یکرنگ بمانی!

***اعلام نظر نهایی سید محمد خاتمی درباره انتخابات
پس از فشارهای اصلاح طلبان برای کاندیداتوری سید محمد خاتمی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، وی گفته است:من را چه تائید صلاحیت کنند و چه رد صلاحیت به هیچ وجه در انتخابات کاندید نخواهم شد.
وی همچنین تصریح کرده است:من قطعا نمی آیم ولی بنا هم ندارم که این تصمیم خود را اعلام عمومی کنم.

***تبلیغ عرفان‌های کاذب در خدمات همراه اول
حجت الاسلام رسول حسن زاده، عضو هیأت مدیره مؤسسه بهداشت معنوی، با اشاره به تبلیغ اندیشه‌های گمراه کننده اشو و پائولو کوئیلو در سایت همراه اول گفت: تبلیغ اندیشه‌های ضاله اشو و پائولوکوئیلو از طریق سایت همراه اول که تحت نظر یک نهاد دولتی است خطایی بسیار بزرگ است.
وی افزود: بخش خدمات پیامکی همراه اول در یک اقدام عجیب سخنان اشخاصی چون «اشو، پائولوکوئلیو و جبران خلیل» را با عنوان متون ادبی به اشتراک پیامکی گذاشته است.
حجت‌الاسلام حسن زاده اظهار داشت: چندین سال است که مراکز حوزوی و کارشناسان مسائل جنبش‌های معنوی نوپدید، نسبت به گسترش، فعالیت و آسیب‌های معنویت‌های نوظهور از طریق نشر کتاب و سخنرانی روشن‌گری کرده‌اند و نسبت به پیامدهای آن هشدار داده‌اند، با این حال دیدن نام‌های اوشو و کوئلیو در سایت اصلی همراه اول موجب بهت و حیرت پژوهش‌گران عرصه فرهنگ دینی شده است .
وی ابراز داشت: کسب درآمد به هر طریقی حتی از طریق رواج عرفان‌های کاذب امری ناپسند و نابخشودنی است و رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به مقابله با آن هشدار داده‌اند و مؤکداً خواسته‌اند که در محیط‌های جوان مراقب این جریان‌های فرهنگی مخرب باشید.

 *** دلسوزی شیرین عبادی برای منافقین
سایت دویچه وله نوشت: شیرین عبادی حمله به اعضای مجاهدین خلق در کمپ لیبرتی عراق را محکوم کرد که دست‌کم 5 کشته بر جا گذاشت.
این سایت در ادامه به نقل از وب‌سایت "کانون مدافعان حقوق بشر" که عبادی یکی از بنیان‌گذاران آن است با اعلام این خبر به نقل از وی نوشت:«اقدامات یک سازمان در گذشته نمی‌تواند مجوز یورش به پناهجویان غیرمسلح باشد.»
عبادی در ادامه با "شهروند ایرانی" خواندن گروهک تروریستی منافقین با تاکید بر این‌که یورش مسلحانه به افراد غیرمسلح و بی‌پناه برخلاف موازین حقوق بشر است، دولت عراق را متهم کرد که به دلیل بی‌ثباتی و ناتوانی در برقرای نظم و ثبات، جان برخی شهروندان ایران را نشانه رفته است.
گفتنی است در حالی شیرین عبادی برای گروهک تروریستی منافقین که دستشان به خون بیش از 17 هزار زن و مرد ایرانی آغشته است این گونه سینه چاک می کند که وی همواره در مقابل ترور دانشمندان هسته ای کشورمان موضع سکوت اختیار کرده و هیچگاه عاملان این اقدام تروریستی را محکوم نکرده است.

***راه اندازی سایت انتخابات ایران توسط سیا!
تاثیر گذاری در فضای داخلی ایران از جمله برنامه های اصلی رسانه های ضد ایرانی بوده است.
راه اندازی بی بی سی فارسی در دی ماه 87 خود گواهی بر این موضوع است که شروع فعالیت های گسترده رسانه ای در راستای پتانسیل مردمی در ماه های مانده به انتخابات ایران مدلی است که توسط جریان رسانه ای فارسی زبان غربی پدیدار می شود.
اما در این روزها با پدیده جدید مواجه شدیم که عکس این مطلب را می رساند و آن هم راه اندازی سایت انگلیسی زبان با حوزه تخصصی انتخابات ایران است،که این امر جدای از همه حواشی تاثیر این حادثه را در معادلات جهانی نشان می دهد.
در این راستا برادوی ورلد Broadway World نوشت، اولین سایت انگلیسی زبان که منحصرا به انتخابات ایران تعلق دارد با نام " دیده بان انتخابات ایران، Iran Election Watch" توسط عناصر ضدانقلاب راه اندازی شد.
سایت انگلیسی زبان "دیده بان انتخابات ایران" یک رسانه آنلاین است که محور اصلی گزارش های آن اختصاص به انتخابات ایران در سال 2013 دارد. دنیس حسن زاده اجیری 29 ساله فارغ التحصیل دانشگاه تهران در رشته انسان شناسی و طراح وب سایت های رادیو فردا و رادیو آزادی اروپا می باشد که این سایت را نیز طراحی کرده تا برای تغذیه اطلاعاتی سایت های غربی که می خواهند به رصد اخبار انتخابات ایران بپردازند، فعالیت کند.
مسئولین این سایت نوشته اند : راه اندازی این سایت به زبان انگلیسی بدلیل اهمیت انتخابات ایران می باشد که گفته شده است "انتخابات ایران دنیا را عوض خواهد کرد."
متولیان این سایت هدف خود را تعامل معنی دار با مخاطبان جهانی و کسانی که علاقه مند به رصد اخبار انتخاباتی هستند معرفی نموده اند.
***آخرین وضعیت برنامه فرزاد جمشیدی
داوود نجفی که «یاد خدا» را با اجرای فرزاد جمشیدی تهیه می‌کرد، درباره‌ روند تولید و پخش این برنامه، اظهار کرد: به خاطر مشغله‌های کاری‌ای که برایم پیش آمده است، قصد دارم با برنامه «یاد خدا» تسویه کنم؛ بنابراین همین‌جا اعلام می‌کنم که تهیه‌کنندگی این برنامه دیگر با من نیست و هیچ اطلاعی هم از ادامه یا توقف آن ندارم که قرار است به چه شکل و با چه مجری‌ای باشد.

وی افزود: پخش برنامه «یاد خدا» از سال گذشته از شبکه یک سیما آغاز شد و اکنون 30 قسمت از آن به پایان رسیده است و دیگر نمی‌خواهم به تهیه‌کنندگی خودم ادامه دهم.
«یاد خدا» عنوان برنامه‌ای مذهبی از شبکه یک سیما است که از سال گذشته پنجشنبه شب‌ها با اجرای زنده فرزاد جمشیدی به روی آنتن می‌رفت. این برنامه از 22 دی ماه تاکنون، به مدت یک ماه است که از شبکه یک پخش نمی‌شود.

 *** کنایه رویانیان به حبیب کاشانی
محمد رویانیان در گفتگو با دوربین یکی از بخش های خبری درباره ماجرای اخیر طلب دایی از پرسپولیس گفت: «ما به ایشان بدهکاریم و طبق آنچه روی کاغذ آمده طلبشان را می دهیم. اگر هم قول و قرار شفاهی بوده آنهایی که این قول و قرار را گذاشتند خودشان بیایند و جواب بدهند.»
کنایه رویانیان به حبیب کاشانی است که تأیید کرده دایی بابت قهرمان کردن پرسپولیس در جام حذفی باید به او 100 میلیون تومان پاداش می داد. رویانیان تصریح کرد: «اینها مربوط به مدیریت گذشته است.»
وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «من با کسی قهر نیستم. اصلا نمی دانستم در زورخانه چه خبر است! باز هم می گویم من با دایی قهر نیستم گرچه اختلاف جدی داریم.»

****یک بازیگر دیگر سینما خواننده شد
آلبوم ترافیک با صدای اشکان خطیبی و گروه ترافیک آخرین مراحل خود را برای انتشار پشت سر می گذارد.
آلبوم ترافیک با صدای اشکان خطیبی و گروه ترافیک آخرین مراحل خود را برای انتشار پشت سر می گذارد. این آلبوم با نام «ترافیک» اولین تجربه رسمی این بازیگر سینما و تلویزیون در زمینه انتشار آلبوم است. دیگر اعضای گروه هم فرشاد حسامی و بهنود فدوی هستند. فرشاد حسامی به عنوان آهنگساز، تنظیم کننده، میکس و مستر با خطیبی همراهی می کند، بهنود فدوی هم یکی دیگر از آهنگسازان و تنظیم کنندگان آلبوم است که نوازندگی گیتار الکترونیک این آلبوم را برعهده دارد.
کار روی آلبوم ترافیک از حدود یک سال قبل آغاز شده و سبک آن تلفیقی از موسیقی راک، الکترونیک و پاپ است. اودر این آلبوم مضمون اجتماعی را در تمام ترانه ها مورد استفاده قرار داده است. ترانه هایی با موضوع کودکان کار، ترافیک، بی پولی و تنهایی با زبان عامیانه برای مخاطبان بیان می شود.

***تکذیب مجوز خواننده تازه برگشته به ایران
معاون هنری وزیر ارشاد گفت: هیچ مجوزی برای خواننده‌ای که مدتی است به ایران بازگشته نداریم و بنایی هم برای صدور چنین مجوزی نداریم.

حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با هنرآنلاین پس از بیان برخی شایعات درباره صدور مجوز برای خواننده ای که مدتی است به ایران بازگشته، اظهار کرد: هیچ مجوزی در این باره صادر نکرده ایم و بنایی هم برای صدور چنین مجوزی نداریم.

***کشف 30 دستگاه پیانو قاچاق در قم
رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان قم از کشف 30 دستگاه پیانو گرانقیمت قاچاق در استان خبر داد.
مهدی قدمی اظهار داشت : ماموران پلیس آگاهی به همراه ماموران یگان امداد این فرماندهی، حین کنترل خودروهای عبوری در جاده قدیم قم - تهران به یک دستگاه خودرو تریلی مشوک شدند و آن را متوقف کردند.
وی ادامه داد: پس از بررسی تریلی مشخص شد بار خودرو پیانو بوده که در ادامه با مشاهده آثار امحاء و پاک شدگی بر روی مدارک گمرکی و ضد و نقیض گویی‌های راننده قاچاقی بودن 30 دستگاه پیانو برای ماموران محرز شد.
رئیس پلیس آگاهی استان قم گفت: با انتقال خودرو تریلی به اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز متهم نیز برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی استان شد.
*** دام مسیحیت برای ورزشکاران مطرح ایرانی!
اخیرا نامه‌ای از سوی حراست وزارت ورزش در اختیار فدراسیون‌ها قرار گرفته که در آن از مربیان خواسته شده مراقب ورزشکاران در فرودگاه‌های خارجی باشند.
در این نامه ذکر شده است «به تازگی در فرودگاه های کشورهای خارجی ورزشکاران ایرانی را به مسیحیت ترغیب می کنند»
و به همین دلیل از مربیان و مسئولان خواسته شده ورزشکاران را توجیه و در صورت مشاهده چنین موضوعی با آرامش با این مسئله برخورد کنند.
در چند سال اخیر تلاش‌های زیادی از سوی برخی کشورها برای گرایش ورزشکاران مسلمان ایرانی به ادیان دیگر صورت گرفته است.
 ****خاطرات عضو جداشده منافقین از مدیر شبکه جم
کمتر کسی در کشور ماست که نام مسعود و مریم رجوی را نشنیده باشد. دو نفری که مسئولیت اصلی یکی از مخوف ترین سازمان‌های ترور قرن حاضر یعنی مجاهدین خلق ایران را برعهده دارند.
تا کنون خاطرات هولناک بسیاری از زبان جداشدگان این سازمان به گوش رسیده است که جز سیاهی چیزی دیگر را نمی توان در آن یافت.
حسام کرمانشاهی معروف به "حسام گرگی" عضو سابق سازمان مجاهدین خلق است. به گفته وی 14 سال در پادگان اشرف بدترین دوران زندگیش را گذرانده است. او یکی دیگر از قربانیان پادگان اشرف است که اکنون خاطراتش دل هر ایرانی را به لرزه در می آورد.
حسام طی مقاله ای در مورد سازمان مخوف مجاهدین خلق ضمن اشاره به گوشه ای از خاطراتش در پادگان اشرف چنین می نویسد: "من عضو پیشین مجاهدین خلق هستم بیش از هفده سال در این فرقه بسر برده ام فرقه مجاهدین صرفا یک گروه نیستند مجاهدین یک بیماری هستند که در جامعه ایران از سالهای قبل وجود داشته این بیماری بایستی با اطلاع رسانی و آگاه سازی نابود شود و نسل جوان ایرانی را در مقابل آن واکسینه کرد. این چیزی است که من به نوبه خود وظیفه انسانی و میهنی ام می دانم باشد که هیچ انسانی به این گرداب نیفتد."
حسام کرمانشاهی ملقب به حسام گرگی در ادامه این مقاله از افراد ذی نفوذ در تشکیلات منافقین یاد می کند که نام سعید کریمیان مدیر شبکه جم نیز به چشم می خورد.
حسام که بیش از یک دهه از زندگی اش را در پادگان اشرف سپری کرده است در ادامه می نویسد: " در این بین کسانی بودند و اکنون هم هستند که مورد تأیید تشکیلات هستند. در آن زمان نیز بسیار در اشرف رفت و آمد و حتی سکونت داشتند افرادی به نام های محمد هدایتی، رحمان رودباری، فرهاد غلامی، شهرام دلاوری، سعید کریمیان، اسماعیل شیرازی و حسن اعتمادیان.
این افراد را در آن زمان به یاد دارم که در پادگان اشرف ساکن بودند و در واقع از اعضای ارشد پادگان بودند که بیشتر به فکر منتقل شدن به اروپا و ممالک دیگر بودند.

 یادم می آمد زمانی که سعید کریمیان در پادگان اشرف بود بسیار مورد توجه تشکیلات قرار گرفته بود. این توجه باعث شد که سعید کریمیان خیلی زود از پادگان اشرف بیرون بیاید و در زمینه رسانه ای فعالیت کند. کاری که باب طبع سازمان بود. لیاقت های سعید کریمیان سبب شد تا بعدها وی به عنوان مشاور رسانه ای گروه مجاهدین انتخاب شود تا علاوه بر فعالیت های شخصی خود در این زمینه فعالیت داشته باشد.
قدرت مذاکره و رایزنی که سعید کریمیان در سازمان در بین افراد دیگر داشت زبان زد بود. سفرهای مکرر او به لندن و تل آویو سبب شد تا از او فردی کارکشته بسازد تا جایی که خیلی ها اوج گرفتن مقطعی سیمای آزادی را مدیون او می دانند.

***نمایش فیلم غیراخلاقی در اکران نوروزی
در حالی که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی از وضعیت رو به اصلاح سینما خبر داده بود اما، سایت سینماپرس که به خبرگزاری سازمان سینمایی مشهور است گزارش داد که یکی از فیلم های ضد اخلاقی که محور داستانی آن، روابط نامشروع یک زن متأهل است، در نوبت اکران نوروزی قرار گرفته است.
نکته قابل توجه این است که در جریان مناقشه میان سازمان سینمایی و حوزه هنری، تهیه کننده و کارگردان فیلم مذکور به حمایت از مدیریت سازمان سینمایی پرداختند و به نظر می رسد اهدای فرصت ویژه اکران نوروزی، نوعی باج به سازندگان این فیلم ضد خانواده است.
متأسفانه سال گذشته نیز چند فیلم مبتلا به مشکلات محتوایی صرفاً به خاطر روابط نزدیک سازندگان آن فیلم ها با مدیران سینمایی، در نوبت اکران قرار گرفتند. اکرانی که موجب آغاز حاشیه ها و اختلافات گسترده در عرصه سینمای کشورمان شد.

***ورود بیش از 4 نفر به مساجد ممنوع!
افسران پلیس به روحانیون روهنگیا اعلام کردند: مسلمانان تنها زمانی می توانند در مساجد نماز بخوانند که حداکثر افراد حاضر در آن تنها 4 نفر باشد.
آنان در ادامه تاکید کردند: قانون جدید برای تمام افراد لازم الاجرا است و با افرادی که به آن احترام نگذارند برخورد جدی و قانونی خواهد شد.
یکی از روحانیون حاضر در جلسه از ادامه یافتن رفتارهای مسوولین دولتی علیه مسلمانان روهنگیا شکایت نمود و از دلایل عدم صدور اجازه انتقال به مسلمانان از جایی به جای دیگر سوال کرد و این که چرا شغلی ندارند و هیچ گونه کمکی به خانواده ها نمی شود، که با سکوت و عدم پاسخ مسوول برمه ای رو به رو شد.
منابع خبری گویای آن است که تعرض های دینی که اقلیت مسلمان روهنگیا با آن ها رو به رو هستند در مدت اخیر رو به افزایش نهاد. دولت بسیاری از دانشجویان، طلبه ها و معلمان را بازداشت کرده و مساجد، مدارس و حتی کتابخانه های کوچک را تعطیل کرد.
از ژوئن سال گذشته تاکنون بیش از 50 روحانی دینی بازداشت شدند که ده نفر از آن ها در اثر شکنجه جان خود را از دست دادند.

تاریخ انتشار: 1391/11/28 ساعت :6:40 AM

 
مهمترین عناوین سیاسی؛ از خرید بزرگ اتمی ایران تا خواسته آمریکا از ایران
خرید اتمی بزرگ ایران/ بی بی سی: چیزی از جنبش سبز باقی نمانده/ خواسته جان کری از ایران
[-]اندازه متن[+]

 

خرید اتمی بزرگ ایران


جام سیاسی به نقل از صدای امریکا (VOA


روزنامه "واشنگتن پست" (WashingtonPost) در شماره روز پنجشنبه خود نوشته است: «ایران تلاش کرده تا ده ها هزار آهنربای ویژه ای را که در ماشین های سانتریفیوژ به کار می رود، تهیه کند. بر اساس گفته کارشناسان و دیپلمات ها، این خود نشانه دیگری است که احتمالا تهران برنامه دارد برنامه هسته ای خود را گسترش دهد که می تواند مسیر توانایی ساخت بمب اتمی را کوتاه کند.»


این منبع امریکایی در ادامه مطابق معمول به سراغ چند کارشناس و دیپلمات آماده اظهارنظر رفته و از قول آنان می نویسد: «اسناد سفارش خرید ایران نشان می دهد نمایندگان ایران تلاش کرده اند تا صد هزار آهنربای حلقه ای شکل را که صدور آن به ایران ممنوع  شده، خریداری کنند.»


واشنگتن پست افزوده: «ممنوعیت صدور این اقلام توسط قطعنامه های سازمان ملل اعلام شده است. اسناد نشان می دهد که ایران حدود یک سال پیش اقدام به خرید این اقلام از چین کرده است. گرچه ایران بارها تلاش کرده تا اقلام ممنوعه برای برنامه هسته ای خود را از فروشندگان خارجی تهیه کند، اما این مورد بسیار غیرمعمول به نظر می رسد زیرا مشخص بودن و میزان سفارش بسیار گویاست.»


به نوشته وب سایت صدای امریکا به نقل از واشنگتن پست، تعداد صد هزار آهنربای حلقه ای، در واقع می تواند پنجاه هزار ماشین سانتریفیوژ را پوشش دهد که پنج برابر تعداد سانتریفیوژهای در حال کار ایران است... هنوز مشخص نیست ایران موفق به خرید این تعداد از آهنرباها شده است یا خیر؟»


گفتنی است مخاطبان این رسانه ها به انتشار اخبار و گزارشاتی شبیه آنچه ذکر شد در آستانه هر نشست و مذاکره جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی یا گروه 1+5 عادت کرده اند.



بی بی سی: چیزی از جنبش سبز باقی نمانده


جام سیاسی: دومین سالگرد محصور شدن سران فتنه در خانه هایشان، پس از اعلام فراخوان برای تظاهرات غیرقانونی علیه نظام، در سایه سکوت مدعیان طرفداری از جنبش سبز سپری شد. این در حالی است که جبهه ضدانقلاب تصور می کرد برخورد جمهوری اسلامی با موسوی و کروبی، موجی از شورش و اعتراض را به دنبال داشته باشد و چالشی بزرگ را فراروی حاکمیت قرار دهد.


"جمشید برزگر" مفسر سیاسی بی بی سی فارسی (BBCPersian) در این رابطه یادداشتی را در وب سایت شبکه دولتی انگلیس منتشر کرده است که مرور بخش هایی از آن خالی از لطف نیست:


«...تظاهرات ۲۵ بهمن، نقطه پایانی بر زنجیره ای از حضور و نمودهای گسترده خیابانی جنبش سبز بود که از فردای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ آغاز شده بود. به رغم چند تجمع نه چندان گسترده خیابانی در دو سال گذشته که عمدتا با فراخوان گروه هایی مثل شورای هماهنگی راه سبز امید برگزار شده، به نظر می رسد مسأله حضور خیابانی جنبش سبز اکنون به کلی به حاشیه رفته و دیگر کسی به آن نمی اندیشد.


سال گذشته، در اولین سالگرد بازداشت خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، طیفی متنوع از کسانی که زیر چتر مشترکی به نام جنبش سبز گرد هم آمده بودند، درگیر بحث هایی نسبتا پرشور درباره نوع و نحوه واکنش به تداوم این بازداشت ها بودند؛ اما امسال، دومین سالگرد حبس خانگی رهبران جنبش سبز در سکوت فرا رسید و سپری شد.


اما این سکوت که حتی با اقدام نیروهای امنیتی در احضار و بازداشت چندساعته فرزندان میرحسین موسوی و مهدی کروبی تلنگری نخورد، به چه معناست؟ آیا آنچنان که رهبران جمهوری اسلامی می گویند "فتنه ۸۸" به تمامی پایان یافته، یا جنبش سبز به آتشی زیر خاکستر می ماند که با وزیدن نسیمی دوباره شعله ور خواهد شد؟...


در ایران، نیروهایی که در دوران هشت ساله ریاست جمهوری "محمد خاتمی" استخوان بندی اصلاح طلبان جمهوری اسلامی را شکل داده بودند، در عمل جنبش سبز را نیز از آن خویش و برآمده از جنبش اصلاح طلبی می دانستند و در عمل نیز نقش اصلی را در سخنگویی جنبش سبز بر عهده گرفتند. اما رویکرد اصلاح طلبان نسبت به جنبش سبز به این صورت ادامه نیافت. در پی افزایش فشارها و تداوم بازداشت سران جنبش سبز و فعالان سیاسی و مطبوعاتی، اصلاح طلبان جنبش سبز را از زوایایی تازه مورد بررسی قرار دادند.


گذشته از شماری از فعالان سیاسی زندانی که همچنان بر اصولی تأکید می کنند که در چارچوب جنبش سبز مطرح شده بود، چهره های شاخصی در میان اصلاح طلبان که از موقعیت نظریه پردازی برخوردارند از ضرورت بازگشت از جنبش سبز به دوران اصلاحات و مرزبندی با طیف های تندرو در جنبش سبز سخن گفتند.


در واقع اصلاح طلبان جمهوری اسلامی که در حرکتی نمادین، شال رهبری نیروهای تحول طلب داخل کشور را با دستان محمد خاتمی بر گردن میرحسین موسوی انداخته بودند، اکنون از ضرورت بازپس گیری این شال و گرد آمدن پیرامون محمد خاتمی و یا حتی اکبر هاشمی رفسنجانی سخن می گویند.


این تجدیدنظر باعث شده تا گروهی که از امکانات به مراتب بیشتری در بازتاب دیدگاه ها و مطالبات جنبش سبز برخوردار بود، عملا توجه و توان خود را صرف موضوعات و مسائلی کند که نزدیکی چندانی با اهداف و مطالبات مطرح شده جنبش سبز ندارد. نتیجه این وضعیت -دستکم در داخل ایران- آن بوده که جنبش سبز کمرنگ تر و کم جلوه تر از همیشه به نظر برسد؛ تا آنجا که پرسش در باره اینکه آیا اساسا چیزی از جنبش سبز به جا مانده یا نه؟ دیگر پرسشی ناموجه نمی نماید.


در سوی دیگر، طیف هایی در جنبش سبز که خواستار تغییران بنیادین بودند، هرچند هنوز نام سبز را حفظ کرده اند و از کلیت این جنبش دفاع می کنند، اما عملا یا از موقعیتی برای طرح فراگیر خواسته های خود برخوردار نیستند و یا اینکه آشکارا جنبش سبز را پدیده ای متعلق به گذشته می دانند و از ضرورت فرا رفتن از آن سخن می گویند...


به این ترتیب، به نظر می رسد که دو سال پس از بازداشت خانگی آقایان موسوی و کروبی، سرنوشت جنبش سبز آنگونه که دستکم تا پیش از بازداشت آنان فهمیده شده بود، بیش از هر چیز دیگر به خود آنان گره خورده است.»



خواسته جان کری از ایران


جام سیاسی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید همکاری و گفت‌وگوها با ایران را بر سر برنامه انرژی هسته‌ای این کشور ادامه خواهد داد.


بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان این که در دور تازه گفت‌وگوها به هیچ توافق نهایی دست نیافتند و هیچ تاریخی برای دور جدید گفت‌وگوها بین دو طرف تعیین نشد، اما اعلام کردند گفت‌وگوها با ایران را ادامه خواهند داد.


این در حالی است که هیات اعزامی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اوایل هفته جاری برای انجام دور هشتم گفت‌وگوها درباره برنامه انرژی هسته‌ای ایران وارد تهران شد.


دور هشتم گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و آژانس روز چهارشنبه به پایان رسید.


پس از این گفت‌وگوها، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس که سرپرستی تیم مذاکره‌کننده ایران را بر عهده داشت گفت که تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برخی از اختلاف‌ها را رفع کردند و بر سر مواردی خاص به توافق‌هایی دست یافته‌اند.


در عین حال خبرگزاری "شینهوا" گزارش داد: "جان کری" وزیر خارجه آمریکا از ایران خواسته است که در مذاکرات آینده با گروه 1+5 در قزاقستان پیشنهادات واقعی ارائه کند و متعهد به گفت‌وگوهای جدی باشد.


کری بعد از دیدار با "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل در یک کنفرانس خبری گفت: من می‌خواهم تاکید کنم که این گفت‌وگوها درصورتی رو به جلو خواهد بود که ایران با پیشنهادات واقعی و جدی پشت میز مذاکرات بنشیند.


احمدی نژاد: آمده ام در مجلس قربانی کنم!

در حالی که در ساعات گذشته کمتر سخن انتخاباتی از سوی دولتیان شنیده شد. حسن روحانی، علیرضا زاکانی و حداد عادل رسالت سخنان انتخاباتی روز را بر عهده گرفتند. اما شاید مهم تر از همه تکذیب سخنان رئیس شورای سیاستگذاری نهاد ریاست جمهوری از سوی موسسه نشر آثار رهبری بود.
روز جمعه اگر چه در کشور تعطیل رسمی است ، اما هیچگاه سیاست تعطیل نمی شود، به ویژه اینکه در روزهای اخیر و روزهای آینده که به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک و نزدیک تر می شویم.

یکی از مهم ترین تحولات سیاسی ساعات گذشته تکذیب سخنان امیری فر رئیس شورای سیاستگذاری فرهنگی نهاد ریاست جمهوری از سوی یکی از مقامات دفتر رهبری بود. امیری فر در روزهای گذشته در پاسخ به انتقادات از شعار زنده باد بهار رئیس جمهور، مدعی شده بود که نخستین بار رهبر انقلاب از شعار زنده باد بهار استفاده کرده است. ادعایی که در ساعات گذشته رد شد و خبرگزاری ها هم متن دقیق سخنان رهبری در سی ام بهمن سال 1376 را منتشر کردند و اثری از شعار زنده باد بهار در آن دیده نشد. به نظر می رسد استناد به سخنان رهبری باید بیش از این دقیق باشد، به ویژه زمانی که اشخاص می خواهند عملکرد و یا مواضع خود را توجیه کنند.

در حوزه دولت دیگر سخن انتخاباتی که قابل توجه است اینکه حجت الاسلام نبویان از رئیس جمهور نقل کرده است که احمدی نژاد قسم خورده است که فعلا برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به دنبال کسی نیست و فعلا هم برای وی چنین مساله ای محرز نشده است. تردیدی نیست که دو واژه قسم و فعلا را در این گفته باید مهم تلقی کرد.
 
اما سخنان انتخاباتی کشور در ساعات گذشته را حسن روحانی، علیرضا زاکانی و حداد عادل بر زبان راندند. زاکانی که عضو جمعیت رهپویان است در سخنرانی خود همه مخالفان خود و همفکرانش را که وی اصولگرایان می نامد به صف کرده و بر شمرده است. مخالفانی که برای کسانی که علیرضا زاکانی را می شناسد چندان تازگی ندارد. اصلاح طلبان، هاشمی رفسنجانی و جریان انحرافی. این سه جریان جریاناتی هستند که زاکانی به کرات درمخالفت با آنان سخن گفته است. اما نکته جالب سخنان زاکانی مربوط به احمدی نژاد بود آنجا که وی مدعی شده است آنان می خواسته اند به استیضاح شیخ الاسلامی رای منفی بدهند، اما او شنیده است که رئیس جمهور گفته است من امروز این گوسفند(شیخ الاسلام) را آورده ام قربانی کنم!

بحثی که بیشتر در مورد سخنان علیرضا زاکانی وجود دارد این است که کمتر در مورد عملکرد حدود ده ساله اصولگرایان ر مجلس و دولت سخن می گویند و اینکه چه توقعی هست که پس از این مدت و شرایط کنونی کشور چگونه مردم باید خود را قانع کنند که دوباره اصولگرایان را در قالب طیف های سیاسی موجود برای اداره کشور برگزینند، چراکه در ده سال اخیر مجلس و دولت در دستان جناح های موجود کشور بوده است اما بهبودی در روند اداره کشور ایجاد نشده است.

اما سخنان حسن روحانی که وی هم از جمله کاندیداهای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری محسوب می شود هم در نوع خود جالب توجه بود جایی که وی در مورد رجل سیاسی صحبت کرد و گفت در هر کشوری رجال سیاسی زیاد نیستندو اگر در ایران هم از بین مردم هم نظر سنجی شود بیش از ده یا پانزده نفر بیشتر رجل سیاسی نداریم. این سخن وی زمانی اهمیت بیشتری می یابد که همزمان وی با استناد به سوره قدرکه شب قدر را برتر از هزاران شب می داند، برخی از تصمیمات در کشور را تصمیمی دانست که از هزاران تصمیمی ممکن است با اهمیت تر باشد.

همزمان سخنگوی جبهه ایستادگی هم بحث رجل سیاسی را پیش کشید و در انتقاد به کاندیداهای جبهه پایداری گفت که شخصی مانند لنکرانی رجل سیاسی نیست . وی اضافه کرد در سال 84 شورای نگهبان شخصی چون محمود احمدی نژاد را به عنوان رجل سیاسی تایید کرد. وی تاکید کرد که این نگرانی هست که اشخاص دیگری هم که رجل سیاسی نیستند به عنوان رجل سیاسی مطرح شوند. تجربیات سال های اخیر قریب به اتفاق سیاستمداران را متقاعد کرده است که باید تلاش کنند کسانی را در معرض انتخاب مردم قرار دهند،که تجربه عملی،ذهنی و روانی برای اداره کشور در مقام ریاست جمهوری را داشته باشند.

غلامعلی حداد عادل هم که در همایش روز پنج شنبه جبهه پایداری شرکت نکرده بود تا احتمالا قالیباف و ولایتی را آزرده خاطر سازد، مجددا تاکید کرد که با ولایتی و قالیباف قرار گذاشته است تا با هم رقابت نکنند. پس بر اساس این قرار باید حداد عادل همزمان هم کاندیدای ائتلاف 1+2 باشد و هم کاندیدای جبهه پایداری تا این قرار پابرجا بماند. یا اینکه فقط گزینه ائتلاف باشد،در غیر این صورت این قرار پابرجا نخواهد ماند.


  • کد خبر : 104357
  • ۸ : ۵۳ -- ۱۳۹۱/۱۱/۲۸

عارف : هاشمی و خاتمی نباید کاندیدا شوند

معاون اول دولت اصلاحات تاکید کرد که بارها گفته ام و اکنون هم تاکید می کنم که آقایان هاشمی و خاتمی نباید کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بشوند چرا که آنها پیش تر رئیس جمهور بودند و باید برای خود شانی قائل باشند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر محمدرضا عارف در پاسخ به این سئوال که آیا در صورت نامزدی سید محمد خاتمی یا هاشمی رفسنجانی شما از حضور در انتخابات انصراف خواهید داد، اظهار کرد: بنده به نفع هیچکس کنار نمی روم.

وی افزود: روسای جمهور سابق باید در راستای سیاست های کلی در انتخابات به معرفی کاندیدای مناسب کمک کنند و رئیس جمهور ساز باشند.

عارف تاکید کرد: آقایان هاشمی و خاتمی نباید کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شوند چون بالاخره آنها روسای جمهور سابق هستند و شانی باید برای خود قائل باشند.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفت: بالاخره وقتی فضا این گونه در هم می شود این موضوع هم پیش می آید که یک رئیس جمهور سابق در انتخابات کاندیدا شود و یک وزیر هم سودای ریاست جمهوری داشته و یا برای یک کار پایین تر انتخاب می شود.

آخرین خبر ها از پرونده فساد 3000 میلیاردی

گردآوری : حاج قاسم ، تنها خبر نگار مستقل جاجرم/کد خبر  : 146084  تاریخ انتشار: 1391/11/12 ساعت :12:17 AM

بزرگترین پرونده فساد مالی که در شهریور ماه سال 90 توسط رسانه ها و بر مقامات شناسایی شد همچنان مراحل بررسی و تایید احکام صادره را طی می کند.

بازار خبر: فساد عظیم مالی که بی سابقه ترین نوع کلاهبرداری از سیستم بانکی در تاریخ کشورمان بوده است در سال 88 با رقم 80 میلیارد تومان آغاز و در سال 89 به حدود ۸۰۰ میلیارد تومان می رسد و  در نهایت در سال ۹۰ نیز عدد ۲۸۰۰ میلیارد تومان را تجربه می کند.

این پرونده که به دلایلی نظیر حضور برخی مقامات بانک مرکزی ، تنی چند از نمایندگان مجلس و برخی دولتی ها در بطن ان مشهور شده بود ، اذهان عمومی را به شدت درگیر خود کرد و موجب شد قوه قضاییه برخورد قانونی و مدونی را در این پرونده پیش گیرد.

بر اساس حکم بدوی صادر شده ۴ تن از متهمان به اعدام، ۲ تن به حبس ابد و سایر متهمان نیز به حبس‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند.

در این خصوص ناصر سراج ، قاضی پرونده فساد بزرگ مالی به فارس گفته است : پرونده در دیوان عالی کشور در حال بررسی است و هنوز به دادگاه برنگشته است .

وی افزود: به محض اینکه پرونده از دیوان عالی کشور بازگردد به طور قطع اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

پیش از این محسنی اژه‌ای در حاشیه نشست خبری خود با خبرنگاران عنوان کرده بود که احتمالاً تا اواخر دی ماه احکام تجدید نظر پرونده فساد 3 هزار میلیارد تومانی صادر خواهد شد.


علی‌اکبر ولایتی در تشریح جزئیاتی از ائتلاف سه‌گانه مطرح کرد: ائتلاف پیشنهاد من بود/ لزوما آنان که اصولگرا بودند رئیس‌جمهور نشدند/ خطر به‌ دور‌ دوم کشیدن انتخابات

گردآوری : حاج قاسم ، تنها خبر نگار مستقل جاجرم- انتشار: ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۱ |

 


ولایتی بابیان اینکه ائتلاف سه گانه پیشنهاد وی بوده است افزود: صرفنظر از اینکه رئیس جمهور یکی از این سه نفر باشد یا خارج از آنها، این سه نفر هسته مرکزی کار در سیستم اجرایی کشور خواهند بود.


ولایتی بابیان اینکه ائتلاف سه گانه پیشنهاد وی بوده است اظهارداشت: صرف نظر از اینکه رئیس جمهور یکی از این سه نفر باشد یا خارج از آنها، این سه نفر هسته مرکزی کار در سیستم اجرایی کشور خواهند بود. 

 

به گزارش جنوب نیوز، دکتر علی اکبر ولایتی، در گفتگو با خبرگزاری مهر با تشریح چگونگی شکل گیری ائتلاف سه گانه و این که این ساز و کار با پیشنهاد وی آغاز به کار کرده است، درباره تشکیل و معرفی تیم دولت از سوی ائتلاف و نبود هیچگونه نقیضی برای تعهدات ائتلاف سه گانه سخن گفت و تاکید کرد که این ائتلاف با افراد شاخص رایزنی می کند، نه احزاب. 

 

وی در ابتدا با تاکید بر اهمیت انتخابات پیش رو اظهار داشت: همه باید تلاش کنیم که یک پارچگی، انسجام و وحدت مورد نظر بین نیروهای وفادار به اسلام، انقلاب و نظام به وجود بیاید. 

 

عضو ائتلاف سه گانه در ادامه پیرامون روند شگل کیری این ائتلاف اظهارداشت: بنده با توجه به حساسیتی که در این رابطه وجود داشت ابتدا موضوع را با آقای قالیباف و سپس با آقای حداد در میان گذاشتم و خوشبختانه هر دوی این عزیزان موضوع را پذیرفتند و بر این اساس طرحی که مطرح شد مورد قبول هر سه نفر قرار گرفت. اصل این طرح این است که هدف گیری ما سه نفر این باشد که از بین معتقدین به اسلام، نظام، جمهوری اسلامی، قانون اساسی و ولایت فقیه یک کاندیدا بیشتر نداشته باشیم، چون تفرق و تشتت بین کاندیداها موجب می شود که از انتخابات نتایج مطلوبی به دست نیاید. 

 

وی افزود: در شرایط حساسی قرار داریم که می توان گفت حساس ترین شرایط انتخابات در طول انقلاب اسلامی است، لذا هیچ راهی جز جلوگیری از تشتت آرا نیست. این موضوع هم مشخصاتی دارد که اول از همه این است که هر کدام از ما سه نفر این آمادگی را داشته باشیم که اگر اتفاق نظر بر هر یک از ما نبود بدون چانه زنی فرد منتخب را پذیرفته و تقویتش کنیم ولو اینکه آن فرد خارج از این سه نفر باشد. این موضوع بیت الغزل این ائتلاف است و این حرف تازه ای است که در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در کشور شکل می گیرد. 

 

این نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری دومین موضوع مورد نظر ائتلاف را چنین بیان داشت: دومین موضوعی که مورد نظر ائتلاف است این است که خدمت کردن نظام فقط در کسوت ریاست جمهوری اتفاق نمی‌افتد، بلکه فرد خدوم می تواند در دیگر سمت ها خدمت کند؛ یعنی آن کسی که از بین اصولگرایان رئیس جمهور می شود دیگر افراد کارآمد اصولگرایان را هم به کار می گیرد چرا که ما معتقدیم هیچ کس عقل کل نیست و فقط خداوند متعال است که از همه موضوعات با خبر است.

  ولایتی ادامه داد: نکته دیگری که مد نظر ائتلاف سه گانه است این است که هر کس که در این میان به عنوان کاندیدای نهایی اصولگرایان مطرح شد همکاران اصلی خود (تیم خود) و حداقل رئوس تیمش را به مردم معرفی میکند، چرا که سمت های مختلف و مهمی در کشور وجود دارد که هر کدام کارهای تعیین کننده ای است. نمی شود رئیس جمهور کارآمدی داشته باشیم که از استفاده از اقتصاددان های خبیر و متخصصین صنعت، کشاورزی، سیاست و امور امنیتی و دفاعی مورد اعتماد بی نیاز باشد. همچنین باید در حوزه تجارت، سیاست خارجی، سیاست داخلی، امنیت، دفاع، صنعت، فناوری، علم و فرهنگ از افراد کارآمد و رده بالا استفاده کنیم. یعنی لزوماً همه مسئولان اجرایی عضو کابینه نیستند. 

 

عضو ائتلاف سه گانه در ادامه خاطرنشان کرد: نکته مهمی که مورد نظر است این است که افراد اجرایی و کابینه باید مومن به استقلال کشور، قانون اساسی، ولایت فقیه، اسلام و انقلاب اسلامی باشند. کسانی که مخالفت دخالت بیگانه در امور داخلی کشور هستند چرا که این استقلال آسان به دست نیامده است که بعضی با او بازی می کنند. 

 

وی در ادامه درپاسخ به این سوال که آیا این تیم قبل از معرفی کاندیداها معرفی خواهد شد و یا بعد از آن گفت: صرفنظر از اینکه رئیس جمهور یکی از این سه نفر باشد یا خارج از آنها، این سه نفر هسته مرکزی کار در سیستم اجرایی کشور خواهند بود. 

 

وی ادامه داد: سازوکار برنامه ریزی شده باید به گونه ای باشد که کسی از اصولگرایان احساس عزلت نکند. ممکن است که مذاکرات ما با دیگر اصولگرایان بخشی انجام شده باشد و بخشی انجام نشده باشد و حتی با تاخیر انجام شود اما حتما بنای ما بر جذب و جلب نظر همه اصولگرایان و حتی افراد موثر در این قشر است. 

 

ولایتی در ادامه یکی از سیاست های آینده کشور را همکاری تنگاتنگ مجلس و دولت و البته سه قوه دانست 

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا این سه نفر هسته مرکزی هیات امنای اصولگرایان در دراز مدت هستند، گفت: بالاخره یک نفر باید پرچم را بر می داشت و به حداقلی به لحاظ تعداد که حرکت شروع شده باشد، قناعت می کرد. اگر منتظر می ماندیم که زمان به سرعت بگذرد و 100 نفر برای گفتگو جمع شوند و اینها در حال گفتگو باشند، زمان بیاید و برود و فرصت را برای انتخابات از دست بدهیم و شرایط نامساعدی بوجود می آید و آن وقت ما هنوز در لاهوت و ناسوت اتفاق بین اصولگرایان می بودیم و انتخابات به پایان می رسید. پس بهتر است که از یک جا کار شروع شود. در هم که باز است. 

 

وی خاطرنشان کرد: وقتی می گوییم اصولگرایان، به معنای عضویت در حزب اصولگرا یا داشتن مارک اصولگرایی نیست. بلکه منظور هر فردی است که اسلام، عظمت اسلام و ایران، استقلال کشور، قانون اساسی و اصل ولایت فقیه را هم در قول قبول داشته باشد و هم در عمل نشان داده باشد. ممکن است فردی باشد که عضو هیچ حزب و جریانی هم نباشد اما اگر این ویژگی ها را داشته باشد یک اصولگرا محسوب می شود. 

 

ولایتی در ادامه افزود: گفته می شود در رقابت بین اصولگرایان انتخاب اصلح پیش بیاید در صورتیکه همه کسانی که در عرصه هستند اصولگرا باشند اما اینطور نیست.تجربه انتخابات های گذشته از اولین انتخابات ریاست جمهوری نشان می دهد لزوما آنان که اصولگرا بودند رئیس جمهور نشدند. 

 

ولایتی ادامه داد: اولین رئیس جمهور ایران بنی صدر بود که اصولگرا نبود و هیچ وقت هم ادعایش را نداشت. این موضوع را در عمل هم نشان داده بود. در حالیکه در آن زمان انتخاب اصولگرایان آقای حبیبی بود که یک سوم بنی صدر رای آورد. پس این فرض، فرض درستی نیست، یعنی در زمانی که اصولگرایان رقیبی نداشته باشند عیبی ندارد که تکثر باشد و حتما هم باید همینطور هم باشد که شما گفتید. اما زمانی که ما با فتنه مواجه ایم و با انحراف مواجه هستیم و عده ای از همین حالا شبهه «انتخابات آزاد» را کلید زده اند و شروع کرده اند به زیر سئوال بردن انتخاباتی که هنوز انجام نشده است خوب باید اقدام ویژه ای کرد. 

 

این نامزد احتمالی انتخابات پیش رو با اشاره به طرح بحث "انتخابات آزاد" وحدت را وظیفه اصلی دانست و تاکید کرد: در چنین شرایطی که بحث انتخابات آزاد مطرح می شود اصلا وظیفه همه وحدت است؛ کشور که خلاصه نمی شود در فعالین اصولگرا یعنی هر چه بیشتر اصولگرایان به خودشان مشغول باشند و نظریه تکثر و تعدد در پیش باشد نتیجه بهتر نمی شود. نمونه برعکس این موضوع را در انتخابات های گذشته ملاحظه کرده اید. که ممکن است انتخابات به دور دوم کشیده شود که در این شرایط معلوم نیست چه خواهد شد. 

 

ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه افراد شاخصی که به جریانات و تشکل ها جهت می دهند مورد بحث ائتلاف سه گانه هستند گفت: از ابتدا قرار شده که روی افراد شاخص اصولگرا که مبانی را قبول دارند بحث، فکر و گفتگو کنیم. ممکن است البته این افراد وابسته به حزب باشند یا نباشند اگر نظرات این افراد را جذب کردیم آنها نیز نظرات احزاب را جمع می کنند. چرا که لزوما همه گروه ها حزب نیستند. داعیه ما هم بر جمع احزاب نیست. 



91/11/15::: 7:24 ص
  
  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ بسمه تعالی، وب سایت خوبی و اطلاعات جامعی داری خیلی خوشم آمد ، پیش پیش عید باستانی را تبریک می گویم ، دوست عزیر اگر فرصت کردی به وب سایت ( به روز جاجرم) (( جاجرم شهری است در خراسان شمالی )) سری بزن و اطلاعات خود را با اطلاعات و داده های همدیگر زیبا تر کنیم . دوستدار شما حاج قاسم ضمنا شماره تماس من 09194977732 است. در صورت دوست داشتن من را در لینک خود قرار بده-
کد تاریخ قمری ، شمسی و میلادی به همراه مناسبت

دریافت کد رتبه جهانی سایت و وبلاگ