سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبّت انسان به برادرانش، برایش نزد خداوند، فضیلتی به شمار می رود. [امام صادق علیه السلام]
بنام خداوند بخشنده مهربان

قلعه جلال الدین جاجرم- حاج قاسم تنها خبر نگار مستقل  جاجرمی

با توجه به اینکه تعداد زیادی از مهاجرین روستای کهنه در شهرهای شاهرود ، تهران و شهرهای استان گلستان ساکن هستند در هنگام سفر و ایاب و ذهاب به این شهرها ، غالبا از جاده گرمه – جاجرم عبور می کنند ولی بنظر می رسد تعداد بسیار کمی از قلعه تاریخی جلال الدین ، که در حد فاصل شهرستان جاجرم و گرمه و بر روی تپه ای مرتفع واقع گردیده ، دیدن کرده باشند.

در این صفحه بنا داریم اطلاعاتی را در خصوص این قلعه برای شما یاداور شویم تا شاید در هنگام عبور از جاده گرمه - جاجرم با شناخت و بینش نسبی نسبت به این قلعه از آن دیدن نمایید.و اما قبل از اینکه به معرفی این قلعه بپردازیم پسندیده          می داریم مختصرا چگونگی سفر در عصر حاضر را بیان داریم. از زمانی که بشر پا به عرصه هستی نهاده با مفاهیم واژه ای به نام سفر مانوس و همراه بوده است ،هر چند تجزیه و تحلیل و چگونگی پرداختن به این واژه در طول تاریخ دچار دگرگونی بوده و می توان گفت که امروزه پیشرفت تکنولوژی و صنعت ، سرعت سفر را بطور چشمگیری افزایش داده است .اما از آنجایی که اغلب ما انسانها از زمان حال ، غافل بوده و زمان آینده را برای لذت بردن از زندگی بر می گزینیم ، در سفرهای پرسرعت امروزی نیز ، فقط به مقصد اندیشیده و از این موضوع که در طول مسیر سفر میتوانیم با صرف کمترین وقت و هزینه(و شاید بدون هیچ هزینه ای) ، از جاذبه های تاریخی ، طبیعی و ... موجود در مسیر حرکت ، لذت برده و نکات آموزنده ای فرا بگیریم ، غافل می شویم و در این راستا اصطلاحاتی چون :زندگی ماشینی و کمبود وقت را بهانه ای قرار می دهیم جهت فرار از زمان حال . شایان ذکر اینکه ما در این صفحه ، سفر در مسیر و جاده گرمه – جاجرم و دیدن قلعه جلال الدین را فقط بعنوان یک نمونه انتخاب نموده و نظر بر آن داریم که یک فرد ، در هنگام سفر از هر مسیر و جاده ای می تواند با دیدی هوشمندانه ، از جاذبه های مختلف موجود در آن مسیر بهره برده و رنج سفر را برای خود به لذت سفر مبدل سازد.

قلعه جلال الدین :

قلعه جلال الدین در حد فاصل دو شهرستان جاجرم و گرمه واقع شده و در خصوص اینکه این قلعه به چه شخصیتی منتسب می گردد 12 نظریه وجود دارد . یکی از این نظریه ها این قلعه را به جلال الدین سلجوقی ، دیگری به جلال الدین بنیانگذار سلسله جلالیه و ... نسبت می دهند ، اما نظریه ای که در حال حاضر مطمئن تر و محتمل تر از بقیه بنظر می رسد نظریه ای است که این قلعه را یک قلعه نظامی مربوط به قرن هفتم هجری ( حدود 800 سال پیش) شناخته و آن را به سلطان جلال الدین خوارزمشاه منتسب می دارد وبر اساس این نظریه  بنظر می رسد که این قلعه به دستور سلطان جلال الدین و در عصر حمله مغول به ایران ، در جریان جنگ و گریزهای سلطان جلال الدین و در زمانی که وی پس از مرگ پدرش در جزیره آبسکون ( آشوراده کنونی ) ، از جانب مازندران به سمت شرق ایران حرکت نمود تا خود را برای مقابله با سپاهیان مغول آماده سازد ، ساخته شده باشد. این قلعه در گذشته دو یا سه طبقه بوده و گفته می شود که یک تونل یا راه زیرزمینی مخفی ،این قلعه را به شهر جاجرم مربوط می ساخته است . وجود یک چشمه پر آب در دل کویر و در پای تپه ی این قلعه ، می تواند یکی ازمهمترین دلایل بنای قلعه در این مکان باشد. از دیگر دلایل بنای این قلعه در این مکان ، می توان به موقعیت استراتژیکی و مشرف بودن آن بر سراسر منطقه ، اشاره کرد.


  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ بسمه تعالی، وب سایت خوبی و اطلاعات جامعی داری خیلی خوشم آمد ، پیش پیش عید باستانی را تبریک می گویم ، دوست عزیر اگر فرصت کردی به وب سایت ( به روز جاجرم) (( جاجرم شهری است در خراسان شمالی )) سری بزن و اطلاعات خود را با اطلاعات و داده های همدیگر زیبا تر کنیم . دوستدار شما حاج قاسم ضمنا شماره تماس من 09194977732 است. در صورت دوست داشتن من را در لینک خود قرار بده-
کد تاریخ قمری ، شمسی و میلادی به همراه مناسبت

دریافت کد رتبه جهانی سایت و وبلاگ