سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شگفتا خلافت از راه همصحبتى به دست آید . [ و شعرى از او در این باره روایت شده است : ] اگر با شورا کار آنان را به دست گرفتى چه شورایى بود که رأى دهندگان در آنجا نبودند . و اگر از راه خویشاوندى بر مدعیّان حجّت آوردى ، دیگران از تو به پیامبر نزدیکتر و سزاوارتر بودند . [نهج البلاغه]
بنام خداوند بخشنده مهربان

بخش پنجم مشکلات جاجرم-  70%   آثار تاریخی جاجرم به مرمت نیازدارد-حاج قاسم تنها خبر نگار مستقل جاجرمی

   درصد آثار تاریخی جاجرم به مرمت نیاز دارد و 20 درصد آن ها در معرض تخریب و نابودی است.مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جاجرم ضمن اعلام این مطلب در گفت و گو با «خراسان شمالی» گفت: در این شهرستان 120 اثر تاریخی، فرهنگی و میراث معنوی وجود دارد که 55 فقره آن از سال 85 تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. «رجب زاده» بیان کرد: از مهم ترین این آثار می توان به ثبت آیین نخل برداری در فهرست آثار معنوی کشور و هم چنین ثبت مسجد جامع و حمام تاریخی جاجرم، آرامگاه خواجه مهزیار، «رباط قلی» و امامزاده های «دربند» و «زین العابدین» سنخواست و بنای شاه نشین «خراشا» و امامزاده «سیدمحمد کرف» اشاره کرد. وی تصریح کرد: عملیات نجات بخشی و مرمت اضطراری تمام این بناها تاکنون انجام شده است.

جاذبه های طبیعی جاجرم پذیرای گردشگران

وی با اشاره به اهمیت جذب گردشگر و نقش آن در توسعه جوامع تاکید کرد: برای این منظور باید زیرساخت های اولیه فراهم شود تا مردم بتوانند به آسانی از آن ها استفاده کنند که در این رابطه گام های مثبتی برداشته شده است و معرفی جاذبه ها از طریق تبلیغات و اطلاع رسانی و ارائه خدمات ارزان قیمت و مناسب به مسافران از آن جمله است. «رجب زاده» خاطر نشان کرد: منطقه حفاظت شده «میاندشت» با مساحت بیش از 85 هزار هکتار و وجود گونه های مختلف گیاهی و جانوری از جمله گونه نادر یوزپلنگ آسیایی، آهو و کفتار از مهم ترین جاذبه های طبیعی شهرستان است که همه ساله گردشگران زیادی را به این منطقه می کشاند.وی ادامه داد: منطقه «سرچشمه» شوقان هم از مناطق زیبا و مفرح استان است که با برنامه ریزی انجام شده، فراهم کردن امکانات و تأمین زیرساخت های گردشگری آن به زودی انجام خواهد شد.وی اضافه کرد: «تنگه گزی» و منطقه تفریحی «کبابا» هم از دیگر جاذبه های گردشگری در حوزه طبیعت گردی جاجرم است.

حمایت از مشاغل خانگی و هنرهای دستی

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جاجرم با اشاره به ظرفیت های این شهرستان در حوزه صنایع دستی گفت: اقدام های خوب و موثری در این بخش انجام شده که از آن جمله، گسترش آموزش های عمومی صنایع دستی و مشاغل خانگی بین روستاییان و برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی و مشارکت بیشتر صنعت گران هنرمند شهرستان در نمایشگاه های استانی و ملی است.وی عنوان کرد: صدور مجوز مشاغل خانگی و بیمه صنعتگران فعال در حوزه صنایع دستی از دیگر اقداماتی است که در صورت تأمین اعتبار و اعطای وام های بلندمدت و کم بهره در دستور کار قرار می گیرد.«رجب زاده» یادآور شد: سال گذشته 60 مورد مجوز مشاغل خانگی و 150 مورد کارت صنعتگری از سوی این اداره صادر شد و 95 نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی درآمدند و 10 نفر نیز با دریافت مجوز، از تسهیلات صندوق مهر امام رضا (ع) استفاده کردند. وی با بیان این که حمایت از مشاغل خانگی و هنرهای دستی در دستور کار این اداره قرار دارد، عنوان کرد: برای بازاریابی این تولیدات باید ضمن افزایش کیفیت، بسته بندی مناسب و با کیفیت و حضور در نمایشگاه های بزرگ استانی و ملی، ایجاد کارگاه های مشاغل خانگی در دستور کار قرار گیرد.وی اذعان کرد: از مهم ترین مشکلات حوزه صنایع دستی این شهرستان می توان به حمایت نشدن فعالان این عرصه از سوی دستگاه های ذی ربط، نبود بازار فروش تولیدات، کمبود تسهیلات و اعتبارات و گرانی مواد اولیه اشاره کرد.وی با اشاره به حضور هنرمندان رشته های مختلف صنایع دستی جاجرم در نمایشگاه بین المللی و هفته فرهنگی کشورهای اکو در بجنورد، راه اندازی موزه مردم شناسی و تاریخ جاجرم، کلاس های آموزش صنایع دستی و مرمت و بازسازی حمام جاجرم، از کاوش در محوطه تاریخی «چلو» با حضور هیئت باستان شناسی از ایتالیا و گمانه زنی محوطه حیدران به عنوان بخش دیگری از فعالیت های سال گذشته یاد کرد. وی عنوان کرد: تاکنون 3 هزار نفر از موزه مردم شناسی جاجرم که دهه فجر سال گذشته در محل حمام تاریخی این شهر راه اندازی شد، بازدید کرده اند.


  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ بسمه تعالی، وب سایت خوبی و اطلاعات جامعی داری خیلی خوشم آمد ، پیش پیش عید باستانی را تبریک می گویم ، دوست عزیر اگر فرصت کردی به وب سایت ( به روز جاجرم) (( جاجرم شهری است در خراسان شمالی )) سری بزن و اطلاعات خود را با اطلاعات و داده های همدیگر زیبا تر کنیم . دوستدار شما حاج قاسم ضمنا شماره تماس من 09194977732 است. در صورت دوست داشتن من را در لینک خود قرار بده-
کد تاریخ قمری ، شمسی و میلادی به همراه مناسبت

دریافت کد رتبه جهانی سایت و وبلاگ