سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس چهل روز برای خدا اخلاص ورزد، حلال خورد و روزش را روزه بدارد و شبش را به عبادت بایستد، خداوند چشمه های حکمت را از دلش بر زبانش جاریکند . [امام علی علیه السلام]
بنام خداوند بخشنده مهربان
سال 1386 بود که 2 چوپان یوزپلنگ ماده ای را کشتند و توله های آن را آتش زدند. تنها یک توله نر از دست آنها نجات یافت و توسط یکی از افراد علاقمند به محیط زیست که نام خانوادگی اش کوشکی بود به سازمان محیط زیست تحویل داده شد و آنها نیز برای قدردانی از این اقدام ، نام کوشکی را برای این یوز پلنگ انتخاب کردند.

پناهگاه حیاط وحش میاندشت جاجرم همچنان در هاله کم توجهی مسئولان

 

به گزارش جاجرم به نقل از اترک نیوز

رئیس اداره محیط زیست جاجرم در گفت وگو با خبرنگار اترک نیوز ، این استان را یکی از زیستگاه ها و شاید هم آخرین زیستگاه  یوزهای آسیایی می داند.
 
به گفته حسین هراتی، محیط اصلی رشد و پرورش یوز در سایت هایی  مثل میاندشت و کویر سمنان با کویر یزد است.
 
وی در رابطه با تکثیر این حیوان معتقد است اگر یوز پلنگ ها را به مکانی واحد ببرند تا یوز جدیدی تولید شود از نظر علمی تکثیر نامیده نمی شود.
 
رئیس اداره محیط زیست جاجرم اظهارمی کند: به واسطه راه اندازی این سایت و انتقال کوشکی به میاندشت هم علاقمندان طبیعت و هم کارشناسان و متخصصان حیات وحش شناخت بیشتری از این منطقه پیدا کرده اند.
 

 
حسین هراتی همچنین به ارتقای سطح حفاظتی منطقه میاندشت طی سال های اخیر اشاره می کند و می افزاید:در حال حاضر احداث پاسگاه محیط بانی و کنترل بیشتر زیستگاه به افزایش  شمار طعمه های یوز در منطقه منجر شده است.
 
شناسایی 700 راس آهو / وجود 10 قلاده یوز درمنطقه میاندشت جاجرم
 
رئیس اداره محیط زیست جاجرم اضافه می کند: درآخرین سرشماری وحوش که اوایل تیرماه سال 92توسط عوامل محیط زیست انجام شد،بیشتر از 700 راس آهو مشاهده شد که این موضوع بر جمعیت یوزهای منطقه و زاد و ولد آنها تاثیر مثبتی  خواهد گذاشت .
 
وی خاطرنشان می کند: براساس مشاهدات محیط بانان هم اکنون بین هشت تا10 قلاده  یوز در منطقه زندگی می کند.
 
وی همچنین خبری از تصاویر یوز ماده ای با سه توله اش داد که نشان دهنده وضعیت خوب زیستگاه و جمعیت مطلوب طعمه های یوز است که به بقای آنها کمک زیادی کرده است. براین اساس می توان گفت دراین زیستگاه امن با چنین مرکزی که برای تکثیر و نگهداری یوز ها احداث شده و شرایط و زمینه لازم برای تکثیر یوزهای در اسارت آماده است.
 
کم توجهی مسئولان کشوری به منطقه حفاظت شده جاجرم
 
این درحالی است که منطقه میاندشت در شهرستان جاجرم با وجود همه حساسیت های ایجاد شده چندان مورد توجه قرار نگرفته و تاکنون حتی نام منطقه نیز در برنامه های اجرایی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی منظور نشده تا شاید خراسان شمالی نیز بتواند از تسهیلات و کمک های فنی ، مشاوره ای و اعتباری نهادهای بین المللی حیات وحش و محیط زیست برای حفاظت از حیات وحش خود استفاده کند.
 

 
درحالی که پناهگاه حیات وحش میاندشت در 10 کیلومتری شرق شهرستان جاجرم قرار دارد و پیش از این برای تکثیر یوزهای آسیایی آماده شده بود. از ویژگی های شاخص این پناهگاه می توان به وجود گونه هایی مانند گربه ، پالاس ، یوزپلنگ آسیایی( حدود 10 قلاده)، گربه کاراکل ، قوچ، میش وآهو اشاره کرد.
 
این منطقه که در سال 1359  طبق مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان پناهگاه حیات وحش دراین استان اعلام شد حدود 84 هزارو 435 هکتار مساحت دارد ، درست در سال 1387 بود که نخستین مرکز تحقیقاتی آموزشی و تکثیر یوز پلنگ آسیایی در شرایط نیمه اسارت در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم به بهره برداری رسید و قرار براین شد که یوز ماده ای به نام دلبر و کوشکی به این مکان منتقل شوند. تابه تدریج برنامه تکثیر این جانور در خطر انقراض اجرایی شود .


  
  

جاجرم [ ????ærm ]

اسم خاص شهرکی است از خراسان بر راه گرگان بر سرحد و بارکده گرگان است . یاقوت نویسد: جاجرم نام شهر و ناحیه وسیعی است بین نیشابور و جوین و جرجان که قرای آباد متعدد دارد و اغلب آن در بر کوهی است مشرف به آزادور و آزادور قصبه معتبر جوین است. یاقوت نویسد: من بیشتر این دیه ها را گردش کرده ام. مولف نزهة القلوب آرد: جاجرم شهر کوچکی است. دور این شهر به فاصله یک فرسخ چمن است و در آن نباتات زهردار روید و به این جهت هنگام محاصره هیچ قشونی نمیتواند در حوالی جاجرم اردو بزند. خانه های شهر بزرگ و بطرز خوش ساخته شده و در زیر دیوار ارک دو چنار است که پوست آنها معروف است برای معالجه درد دندان نافع است و اعتقاد اهل بلد این است که هر چهارشنبه صبح پوست این چنارها این خاصیت را دارد نه روزهای دیگر. مولف آنندراج نویسد: جاجرم معرب جاگرم است. رجوع شود به مسالک والممالک معروف به جهان نمای ترکی، تقویم البلدان، عجایب المخلوقات و مرآت البلدان ج 4 صص 21 - 24.
II جاجرم [ ????ærm ]
اسم خاص نام یکی از دهستان های بخش حومه شهرستان بجنورد است. واقع در جلگه، هوای آن بواسطه مجاورت با کویر میان دشت تا اندازه ای گرمسیر است. آب کلیه قری از چشمه سار و قنوات تامین میشود. این دهستان در جنوب خاوری بجنورد است و از 14 آبادی بزرگ و کوچک تشکیل میشود. مجموع نفوس آن در حدود 9589 تن میباشد. جاده شوسه قدیمی میامی و شاهرود از این دهستان عبور میکند که فعلاً مخروبه است .
III جاجرم [ ????ærm ]
اسم خاص قصبه مرکز دهستان بخش اسفراین شهرستان بجنورد، واقع در 90گزی جنوب خاوری بجنورد، سر راه اتومبیل رو میان آباد. واقع در جلگه، گرمسیر، سکنه 3144 تن شیعه فارسی زبان. آب آن از چشمه و قنات و محصول آن غلات، بنشن، میوه و شغل اهالی زراعت، کسب و مالداری و قالیچه بافی است. راه اتومبیل رو دارد. در قسمت باختر جاجرم روی تپه قلعه ای از سنگساخته شده از آثار قدیمه است که مطلعین محل اظهار میدارند در زمان جلال الدین سلجوقی ساخته شده معروف به قلعه جلال الدین است. در وسط آبادی جاجرم تپه مرتفعی از بقایای ابنیه قدیمی است که حکام سابق در اینجا سکونت داشته اند، پست و تلگراف، آمار، دفتر ازدواج و طلاق و دبستان دار

  
  

لغت نامه دهخدا

جاجرم . [ ج َ ] (اِخ ) قصبه ? مرکز دهستان بخش اسفراین شهرستان بجنورد، واقع در 90گزی جنوب خاوری بجنورد، سر راه اتومبیل رو میان آباد. واقع در جلگه ،گرمسیر، سکنه 3144 تن شیعه ? فارسی زبان . آب آن از چشمه و قنات و محصول آن غلات ، بنشن ، میوه و شغل اهالی زراعت ، کسب و مالداری و قالیچه بافی است . راه اتومبیل رو دارد. در قسمت باختر جاجرم روی تپه قلعه ای از سنگ ساخته شده از آثار قدیمه است که مطلعین محل اظهار میدارند در زمان جلال الدین سلجوقی ساخته شده معروف به قلعه ? جلال الدین است . در وسط آبادی جاجرم تپه ? مرتفعی از بقایای ابنیه ? قدیمی است که حکام سابق در اینجا سکونت داشته اند، پست و تلگراف ، آمار، دفتر ازدواج و طلاق و دبستان دارد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج


  
  

رضا یزدانی:

 تَ تَ تنها که شدم ، در خودم لرزیدم                  نکند باز که من . .  نکند من بیدم !

من اگر کودک و تو یک گلابی بودی                   روی یک شاخه، تو را بخدا می چیدم

حیف آن کودکی ام ، این حوالی گم شد                 و من امروز تو را تک و تنها دیدم

یاد آن روز بخیر ، تو به من خندیدی..                و منم چون هر روز ، به تو می خندیدم

**

چه غم انگیز است این،                           تو شدی یک کولی ..

                              و منم یک شبگرد،                                                              در خودم لرزیدم . . .

حمید رستمی:

 

شعله ور شد شـرار دیرینــم                  عشــق را سوگــوار دیرینـــم   

آمدم -با صداقتی محسوس-                  بـا هـمان اعتبـــار دیـرینـــــــم

غرق شور و غزل پراز شعرم               در طنیــن سـه تـار دیرینــــــم

دست هایت زلال باران است                   تـا بشــویـد غبـــار دیـرینــــــم

رنـگ زردم دوبـاره می گویـــد             بـا تـو از روزگــار دیـرینــــــــــم

باز در کوچـه های سـرد زمان               پی آن نـو بهــــار دیـرینـــــــــم

بـاز.. امشــب غریـب افتــاده..               عشق این شاهکار دیرینــم !!

محبوبه باقری آزاد:

بگذارید بدویم               با پاهایی برهنه                         آتشی در دل

که                     گاه می سوزاند                                    جگر هامان را

و طعم تلخ سیب هایی کال!                    بر هم می زند شیرینیِ

خاطرات کودکی ها را               

گوهر رافتی جو:

خیـس احسـاس بارانیـــم من                      بـا نگاهـت چـه تـوفانیـــم من

پای در کفـش احسـاس رفتم                   پـای تـا ســـر بیـابانیــــــم من

واژه ها خسته در کوچه هایند                شـاعــر عصـــر ویـرانیـــم من

بـا بلــم کـوچ بایـد بـه دریـــا..              غـرق مـوج پـریشــانیــــم من

می رود دســت مـن تـا تمنــا                  رویـش ســبز انسـانیــــم من

پر گشودم به محراب چشمت                  تـا بگـویـم خـراسـانیـــــم من!

خیس احساسم و می سرایم                    بـاز بـاران و . . بـارانیــــم من..

محمد حسن امینی:

 عاشقان عیــد آمده عیـــد غدیـــر                    روز عیـــــــد دوستـــداران امیــــر

لشگر خوبان به پیشش صف زدند                   جمـله عالـــم بـا ملائک کــف زدند

مشــک آب کوثـــــری بـر دوش او                  هر که جـام آورده شـربت نوش او

تـر کنیــــد از آب کوثــــر کامـــــتان                تشـنه کامــان علـــی کو جامـتان؟

***

باز گردیــد ای به پیــش افتــادگان                   اسـب تازیــد ای زما جا مانـــدگان

بـر رســول امـت آئیـــد ای امــــم                     خلق عالــم در غدیــر آمد به هــم

بعـد لبیـــک خداونـــد و رســـــول                   حـج به لبیــک علــی گردد قبــول

روز روز محشـــری باشد غدیـــــر                  یـا که روز حیـــدری باشد غدیـــــر

اهتــــزاز دســــت مـــولا را ببیـــن                  محشری از جنـس کبــری را ببیــن

دیـن احمـــد کامـل آمــد در غدیـــر                   این سـخن ها از دل آمـد در غدیـــر

هر که را من بوده ام مولا و دوست                 بعد مـن تنـها علــی مـولای اوسـت

بیعـت دسـت امیــری تـان قبـــول..                  حاجیــان حـج غدیــری تـان قبـول..


  
  

آزاده ذاکری :

  آن روز بـاران بـود می دانـم ، صحـرا غــزلخــوان بـود می دانـم

گـل های پـرپـر بـادهـای سخــت، آن روز تـوفـان بـود می دانـم

روز شگــفتی بـود بـر تـاریـخ، هفتــاد دو خـورشــید می دیـدنـد

صحـرا پـر از مـه پـاره های سـرخ.. دنیـا چراغـان بـود می دانم!

هـر گوشـه از صحـرا شقایـق بود، بال کبـوتـر های عاشق بـود

صحـرا پر از تن های بی سر بـود، نه عیـد قـربان بود می دانم!!

وقتی کـه خـون غنــچه خنــدان تـا آسـمان و عــرش بـالا رفـت

حتی خــدا از خلقــت انسـان، حتــما پشیــمان بـود می دانـم!!

اشـک و عطــش بـود و جـدایی بـود، یک آزمـون کبــریـایی بـود

هفتــاد و دو شـیدا و یک لشـکر، نه حیـرتســتان بـود می دانـم

دریاچه موج مهربانی داشت،ساحل عجب رنگین کمانی داشت

یـا ماهیـــانی تشــنه جـان دادنـد، بـا آنکه بـاران بـود می دانـم!

صـوت غریـبی در فضــا پیچــید، صحــرا پـر از بـانـگ تـغـزل شـد

از بس که گـل بـر نیــزه ها روئـید، دنیـا گلسـتان بـود می دانم..

بـوی شکر می آمـد از صحـرا، از بس که طعم مرگ شـیرین بود

آغـاز کـل عـاشـقی هـا بـود، بـا آنـکه پـایـــان بـود می دانــم..!!

 

حمید رستمی :

 تا آسـمان گم شـده در پشـت ابـرها                          خیسـیم بـا اشـاره ی انگشـت ابرها

 جز باد و بوران سیـل وتگـرگ نیسـت                     وقتـی کـه وا بشــود مشـــت ابـرهـا

 لبـریـز صاعـقه و غــرق حادثـه سـت                      گیسوی تاب داده و پـرپشــت ابـرها..

 مـا محـو بـارش بـاران... و غـافلیـــم،                     خورشید پشت پنجره را کشته ابرها!

 

رضا یزدانی :

دل های ما برای تو کـم کـم گرفتـه است                      این پنجـــره ، غبـــار دمـادم گـرفتـه است

 بـاران نمی شـود کـه ببــارم غــم تــو را ..                  در این کویـر تشـنه ، سرابم گرفتـه است

 این کوچه های غمزده،تاریک وسوت وکور..              دل هـا تمــام رنـگ محـــرم گـرفتــه است

 پـر آســمان تـر از دل دیـوانــه ام نبـاش ..                  رسوایی ام ببین، همه عالم گرفته است

 من شاعـرم، تمـام وجـودم همین و بـس                     بـا یـاد تـو تمـام وجــودم گـرفتـــه اســت

 بـاز آ .. دوبـاره خلــوت تنـهائی ام شکن..                  حــوا ... بـرای تـو دل آدم گـرفتــه اسـت!

 من منتـظر بـه شـوق غـزل های عاشقم                     این عاشـقانه ها همه ماتـم گرفته است..


  
  

محبوبه باقری آزاد :

 دلـم می گیــرد از تنــهایی و درد                  ســکوت مبــهم پائیــــز دلســـرد

مگر می شد تو را بر نیـزه ها دید                 امان از تیشه ها و ریشه ها..مرد!

 

محمد حسن امینی :

 وقتـی که خونـو می بینــم ، رنگشــو بـاور نـدارم

انگار که هیچ فکـر بدی ، از سرخی بر سر نـدارم

**

وقتیکه آتیش می بینم ، خونه هارو می سوزونه

اصــلا نمیشـــه بـاورم ، کـه گـرمـا نـامهـــربـونـه!

بـازم اگـه خـوبی هـامـون ، ابـزار دسـت بدا شن

دشـــمن آدم ِخـــوب و رفیـــــق آدم بـــدا شــن..

**

پیامدش این می شـه که ، گـرما نامهـربون بشـه

قـرمــزی خـوب گـلا ، نشـــونه ای ز خــون بشــه

بیاین تا دست به دست هم، دنیامونو عوض کنیم

فکـرامـونو و حرفـامـونو ، رنگامـونـو عـوض کنیـم!

کاری کنیــم با سُرخیـا ، لب ها پـر از خنــده بشن

به جـای خـون تـو یـاد مـا ، باز گـلای زنـده بشـن..

 

 

عصمت کاظمی :

اینجا زمین است                     کسی نمی آید، چرخی بزند                حالمان را بپرسد

آنها هم که آمدند پا در کفش ما گذاشتند !               

دیگر دست ها کلمات را بر هم گره نمی زنند

با این حال واژه ها در دهان ورز می خورند،

بزرگتر ادا می شوند..                        نمی فهمم چرا !؟

در این میان سلام ها کجا ماندند !                             خورده می شوند آیا !؟

آری ، اینجا گرسنگان زیادند                        آدم ها لک دارند !!

حتی روی نگاهشان               هیچ نمی بینند

می روند، می ترسند عادت شوند !                           اینجا زمین است..

هوا جور دیگزی است                       آسمان اجاره ای است !

ماه نمی تابد..             ستارگان به دور هم نمی گردند

سکوت جاری است..              همیشه ، نه

گاهی--            دل ها پادر میانی می کنند

اما..     هیچ                 اینجا کسی نمی آید، چرخی بزند       حالمان را بپرسد..

 

 


  
  

سلام! روزنامه مردمی خراسان! از این که درد دل مردم را چاپ می کنید کمال تشکر را داریم. دوستداران شما از جاجرم!

گفت وگو با خانواده 2تن از شهدای هفتم تیر

پیام شهدای 7 تیر شناخت چهره نفاق است

خراسان - مورخ دوشنبه 1389/04/07 شماره انتشار 17585
نویسنده: رمضانی

http://www.khorasannews.com/NewsImage.aspx?id=34491&filename=81.jpg

اگر بگوییم به ثمر نشستن این انقلاب مرهون خون های زیادی است که بر زمین نقش بست، گزافه نگفته ایم. از سال های آغازین شروع نهضت، عزیزان زیادی جانشان را فدای حرکت اسلامی، مردمی کردند و دشمنان به هر شیوه و ترفندی بر آن شدند تا ضربه ای بر این نهال نورسته وارد کنند. دیروز با جنگ تحمیلی با تمام توان و انواع سلاح و تجهیزات نظامی، ترور شخصیت ها و... و امروز با جنگ نرم، استفاده از امکانات و فناوری روز، انواع مواد مخدر و روان گردان و ... و هنوز هم اگر فرصتی پیدا کنند باز هم از ریختن خون و ترور شخصیت ها مضایقه نخواهند کرد. هر چه میراثی گران بهاتر باشد باید ارزشمند ترین خون ها پای آن ریخته شود و به حق خون هایی که در هفتم تیر ماه سال 1360 در دفتر حزب جمهوری اسلامی ریخته شد از ارزشمندترین و پاک ترین خون ها بود و چهره ننگین منافقین را بیشتر از گذشته روشن کرد.

به مناسبت سالگرد شهدای هفتم تیر با دو تن از اعضای خانواده های شهدا به گفت وگو نشستیم. خانواده هایی که در همین نزدیکی در کنار ما و زیر آسمان لاجوردی زندگی می کنند و هیچ ادعایی ندارند و برای خود حقی بیشتر از دیگران قائل نیستند تنها توصیه و سفارش آن ها حفظ نظام، پیروی از ولایت و پاسداشت ارزش ها و حرمت خون شهداست.

ابتدا با فرزند شهید حجت الاسلام و المسلمین سید محمدتقی حسینی طباطبایی هم کلام می شویم. وی خود را سید علی حسینی طباطبایی معرفی می کند و از تحصیلات پدر شهیدش می گوید که از ابتدا در مکتب خانه شروع به تحصیل می کند سپس راهی شهر زابل می شود و مقدمات را در حوزه علمیه زابل فرا می گیرد و سپس برای ادامه تحصیل به مشهد مقدس می آید. وی می افزاید: 18سال تحصیلات علمی ایشان ادامه یافت تا در سال 1340 بنا به در خواست مردم سیستان و بلوچستان از آیت ا... میلانی به زابل مهاجرت می کنند و فعالیت های علمی شان را شروع می نمایند. این شهید بزرگوار مسجدی به نام «حکیم» بر پا می کنند که هنوز هم پا برجاست و حوزه علمیه ای که طلاب زیادی در آن جا به تحصیل علوم دینی می پردازند.

سیدعلی حسینی طباطبایی در ادامه می افزاید: متاسفانه ایشان در زمان حیات نتوانستند آثار علمی به چاپ برسانند اما بعد از آن کتابی به نام «احسن البیان» در باب منطق به چاپ رسیده است که قوانین منطق را به زبان شعر و عربی نگاشته اند.

یکی از خصوصیات این شهید بزرگوار که نشان دهنده تسلط ایشان به زبان عربی است این بود که در سر کلاس درس وقتی استاد درس می دادند ایشان مطلب را به زبان عربی می نوشتند.وقتی از سابقه مبارزاتی شهید حسینی طباطبایی می پرسیم فرزندشان با اشاره به سابقه پدر بزرگوار در منطقه سیستان می افزاید: ایشان در سیستان از بدو شروع مبارزات حضرت امام(ره) با رژیم طاغوت شروع به آگاه سازی مردم و مبارزه در این منطقه کردند، به حدی که ممنوع المنبر و زندانی شدند. منزل ایشان پناهگاه مبارزانی بود که نیاز به تهیه سلاح داشتند. پدرم پلی برای ارتباط مبارزین با یکدیگر بودند. از جمله سرآمدان این مبارزان شهید «محمد منتظری» و شهید «اندرزگو» را می توان نام برد. آن زمان پدرم طوری عمل می کردند که کوچک ترین فعالیتی در پرونده ایشان در ساواک منعکس نشده است. رژیم شاه به دلیل بدی آب و هوای منطقه سیستان مبارزان را به آن جا تبعید می کرد و این شهید بزرگوار در ابتدا از آنان استقبال و پذیرایی می کرد و حتی یادم می آید که در گوشه ای از منزلمان 2 اتاق ساخته بودند تا در بدو ورود افراد آن جا پذیرایی شوند و اسکان موقت داشته باشند تا مکان مناسبی را برایشان فراهم کنند این حرکت های پدر برای رژیم غیرقابل تحمل بود و بالاخره آنان به اتهام مبارزه با رژیم و پناه دادن به مبارزین او را راهی زندان کردند و وقتی ساواک به منزل ما آمده بودند تمام کتابخانه پدرم را بررسی کردند و پدر می گفتند ساواک برای این که بهانه ای برای بازداشت من نداشت مقداری کتاب که منع قانونی نداشت بهانه کرده بود و بالاخره ایشان را به زاهدان و سپس به زندان قصر و کمیته ضد خرابکاری منتقل کردند اما پدرم هیچ وقت از شکنجه هایی که شده بودند سخنی نمی گفتند و طول مدت یک سال تنها با نامه ما را از احوال خودشان با خبر می کردند.

مادر طول مدت زندانی پدر طوری ما را سرپرستی می کرد که ما کمتر احساس دلتنگی کنیم و سختی این قضیه وقتی روشن می شود که بگویم مادرم در خانواده اهل علم پرورش یافته بودند و زیاد با اجتماع آن روز سروکاری نداشتند و رفت و آمدهایشان محدود بود اما وقتی این حوادث پیش آمد ایشان مجبور بودند یک تنه با مشکلات کنار بیایند. تمام توانشان را به کار گرفتند تا ما احساس کمبود پدر را نکنیم. طول این مدت ما را بیشتر به منزل پدربزرگ می بردند و دلداریمان می دادند و همین رویه بعد از شهادت پدر نیز ادامه داشت و هنگام شهادت پدر با کوچک ترین عضو خانواده ما که کودکی دو ساله بود طوری رفتار می شد که هیچ کدام احساس کمبود محبت پدری نکنیم و اگر از هرکدام از فرزندان شهید سوال کنید همین پاسخ را خواهند داد. اگر چه هیچ کس جای پدر را نمی گیرد اما من خود احساس کمبود پدر را نمی کردم. مادرم هم مادر بود و هم پدر. در پایان ذکر این نکته را لازم می دانم تا به نسل جوان بگویم که اصل حادثه هفتم تیر برای این بود که در زمانی که منافقین و سرکرده آن ها بنی صدر با رهبری و جایگاه آن نمی توانستند مبارزه کنند شروع به زدن شاخ و برگ درخت انقلاب کردند. رهبری که در بین مردم جایگاه رفیع خود را داشت و از بین بردن این گزینه برایشان میسر نبود اما از بین بردن افرادی که در کنار رهبری بودند شیوه ای بود که منافقین انتخاب کرده بودند.

امروز حضور افرادی مانند شهید بهشتی در کنار رهبری در حکم بازوی پرتوانی بودند که منافقین ما را از این نعمت بزرگ محروم کردند. وی پیام شهدا را چنین باز می گوید: پیام شهدای 7تیر برای نسل حاضر و نسل های آینده شناخت چهره نفاق است و این که پیروی از ولایت فقیه پشتیبان نظام است هم چنان که در سال ها و ماه ها و فتنه اخیر مشخص شد تمام هم وغم دشمن از بین بردن اصل ولایت فقیه است.

همسرشهید حجت الاسلام و المسلمین دکتر قاسم صادقی

در ادامه گفت وگویی کوتاه با همسر شهید دکتر قاسم صادقی کرده ایم که به گوشه ای از زوایای زندگی این شهید بزرگوار اشاره می نمایند.

وی می گوید: شهید دکتر صادقی متولد روستای گرمه از توابع جاجرم بجنورد می باشد که برای ادامه تحصیلات از زادگاه خود به مشهد می آید. وی دارای دکترای الهیات و تحصیلات حوزوی می باشد. آشنایی ما با ایشان به دورانی برمی گردد که ایشان در نطنز تدریس می کردند و برای ازدواج به تهران می آیند. بعد از ازدواج ما به مشهد می آییم و شهیددر دانشگاه مشهد شروع به تدریس می کنند و سپس با برگزیدن کسوت نمایندگی مجلس شورای اسلامی به تهران می رویم.

وقتی ایشان به شهادت رسیدند ما 3 فرزند داشتیم که به ترتیب محمد، علی و فاطمه بود که فاطمه دختر کوچکم 6 ماه داشت. بعد از شهادت دکتر صادقی ترجیح دادیم در مشهد زندگی کنیم و از تهران به مشهد نقل مکان کردیم. من علاقه زیادی به شهید داشتم بنابراین تحمل شهادت ایشان برایم بسیار سخت و سنگین بود. ایشان بسیار خوش اخلاق بود و برای ازدواج با من تلاش زیادی کرد. وقتی برای خواستگاری به تهران آمده بود و پدرم ایشان را از نزدیک دیدند و از آن جا که من فرزند کوچک ایشان بودم و مرا بسیار عزیز می داشتند، با ازدواج من با ایشان موافقت کردند. اما در مرحله بعد که شهید صادقی آمدند پدرم فوت کردند و تا بعد از مراسم چهلم پدرم صبر کردند و بعد از آن مرا عقد کردند و طول این مدت بسیار نگران من بودند و به دیگران سفارش مرا می کردند.

من نیز احترام ایشان را داشتم. شهید با بچه ها بسیار مهربان بود. با آن ها بازی می کرد و سعی می کرد وسط هفته هر زمان که میسر بود آن ها را به بیرون از شهر ببرد و همیشه به من می گفت: بچه ها را باید با خودمان بیرون ببریم تا بادیگران نروند. به بچه ها شنا یاد می داد و با آن ها کشتی می گرفت.

وی به گوشه دیگری از زندگی شهید اشاره می کند و می افزاید:وقتی شهید صادقی 7 ساله بودند مادرشان فوت می کنند و با اصرار خودشان و همکاری برادر برای ادامه تحصیل از گرمه می روند و هر زمان که فرصتی پیدا می کنند برای کمک به پدر و برادر به گرمه می آیند تا این که برادرشان فوت می کنند و وی سرپرستی 7 خواهر و برادر را به عهده می گیرند تا جایی که هرکدام به حمدا... موفقیت هایی کسب می کنند و مسئولیتی را به عهده دارند. من نیز در طول این مدت بسیار در تربیت فرزندانم کوشیده ام تا بچه های خوبی تربیت کنم و بحمدا... آن ها نیز موفق هستند. مراسم دعای ندبه و کارهای خیریه، تهیه جهیزیه و کمک به مستمندان اوقات مرا پر کرده است و این را لطف خدا می دانم و تا جایی که در توان دارم در این راه تلاش می کنم. ان شاء ا... که مورد عنایت پروردگار قرار گیرد.

ضمن تقدیر و تشکر از آقای عظیمی، نظر ایشان را به گزارش خانم علیداد در سال گذشته جلب می کنم که نوشته بود تمام مطالبات در جاجرم پرداخت شده است!

خراسان شمالی در شناخت معادلات فرهنگی فلات ایران نقش کلیدی دارد

خراسان - مورخ دوشنبه 1388/10/14 شماره انتشار 17454

علوی باستان شناس ایتالیایی و پژوهشگر مؤسسه باستان شناسی «خاور نزدیک و اژه» ایتالیا در سفر به استان بر نقش موثر خراسان شمالی در شناخت آثار تاریخی و معادلات فرهنگی منطقه شمال شرق کشور با جنوب ترکمنستان و فلات مرکزی ایران تأکید کرد.دکتر «رافائلو بیشونه» که کاوش در تپه تاریخی «یام» فاروج و بررسی دره رود اترک از سوی دانشگاه «تورینو» ی ایتالیا را در کارنامه فعالیت های خود دارد، مطالعه خراسان شمالی را در شناخت تبادلات فرهنگی دوره باستان منطقه شمال شرق فلات قاره ایران دارای اهمیت کلیدی دانست.به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، وی هم چنین بر اهمیت آثار باستانی و شباهت های عمیق آثار تاریخی به جا مانده در این استان با آسیای مرکزی تأکید و لزوم انجام کاوش های بیشتر را گوشزد کرد.وی ابراز امیدواری کرد: با امضای تفاهم نامه ای در آینده نزدیک با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مطالعات و بررسی ها در این خصوص در خراسان شمالی آغاز شود.بنا بر این گزارش، دکتر «رافائلو بیشونه» در مدت اقامت در استان از محوطه های باستانی حوضه رود کال شور در شهرستان های جاجرم و اسفراین بازدید کرد و ظرفیت های موجود در این مناطق را برای مطالعه فرهنگ های باستانی شمال شرق ایران و شناخت معادلات فرهنگ دوره مفرغ و آهن بین ایران و آسیای مرکزی مورد ارزیابی قرار داد

"اگر واقعا با موتورسواران متخلف جاجرم برخورد می شود، پس این همه موتورسوار کم سن و سال و بدون کلاه و گواهینامه در کوچه و خیابان چه می کنند!؟ من که از عاقبت آنها می ترسم.

"از مدیریت بانک صادرات جاجرم تشکر می کنم. تنها بانکی است که عابربانک آن همیشه درست است.


  
  

نمایندگان مقام معظم رهبری راهی شهرستان‌های خراسان شمالی شدند

خراسان - مورخ شنبه 1391/07/22 شماره انتشار 18241

رهبر معظم انقلاب در سفر هشت روزه خود به استان خراسان شمالی با مردم شهرستان‌های بجنورد، شیروان و اسفراین دیدار می‌کنند و نمایندگان ایشان نیز در دیگر شهرستان‌های این استان حضور خواهند یافت. در این دیدارها، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان به نمایندگی از مقام معظم رهبری در شهرستان‌های مانه و سملقان و نیز بخش مرزی راز و جرگلان بجنورد حضور خواهد یافت و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی نیز به شهرستان‌های گرمه، درق و ایور سفر خواهد کرد. شهرستان‌های جاجرم و فاروج و شهرها و مناطق تابعه آنها از دیگر مقاصد نمایندگان رهبر معظم انقلاب است

عملیات شانه سازی و اصلاح شیب شیروانی محور میامی - جاجرم آغاز شد

خراسان - مورخ سه‌شنبه 1391/02/19 شماره انتشار 18113

شاهرود - حسین پور: مدیرکل راه و ترابری استان سمنان از آغاز عملیات شانه سازی و اصلاح شیب شیروانی محور میامی - جاجرم خبر داد.

رجب قربانپور روز گذشته در جمع خبرنگاران افزود: در قالب این طرح محور شریانی میامی - جاجرم که راه ارتباطی استان سمنان و استان خراسان شمالی را برقرار می کند، ایمن سازی می شود.قربانپور مدت زمان اجرای این پروژه را 4ماه عنوان کرد و گفت: این طرح از کیلومتر 55 محور میامی - جاجرم آغاز و تا کیلومتر 90 ادامه می یابد.وی اعتبار اجرای این طرح را 6 میلیارد و 500 میلیون ریال اعلام کرد.

اگر اداره نظارت و ارزیابی نمی تواند بر دانشگاه ها نظارت کند ما به دفتر رئیس جمهوری مراجعه کنیم. لطفا پی گیری کنید در دانشگاه علمی - کاربردی جاجرم چه می گذرد؟!

به راستی برای جاجرم متأسفم که متخصص زنانش یک سونوگرافی ندارد!

چرا هیچ کس نیست به کار افرادی که به طور غیرقانونی مسافر سوریه - کربلا جمع می کنند رسیدگی کند. چند شب پیش در گرمه همه شاهد بودند که کاروانی که قرار بود در جلوی منزل فردی که برای منفعت خویش مسافر جمع کرده بود، سوار اتوبوس شوند، اعلام شد که به خارج از شهر بیایید و مسافران را بین گرمه و جاجرم دور میدان فرمانداری سوار اتوبوس کردند. آن وقت شب و در سرما زن و بچه مردم کنار جاده ... نمی دانم چرا کسی رسیدگی نمی کند. از سازمان حج و زیارت خواهشمندیم پیگیر موضوع باشد.

«محمدزاهدی نیا» دانشجوی دیگری از شهرستان جاجرم در خراسان شمالی است. هدف از حضورش را آشنایی با محرومیت مردم و قرار گرفتن در فضای دورتر از هیاهوی سیاست و تجدد بیان می کند و می گوید: برای چند روز هم که شده از شرایط سوسولی بودن و کلاس دانشگاهی بودن درآمده و هم رنگ جماعت شده ایم. جماعتی سخت کوش، کویر نشین و پینه به دست، جماعتی که در اوج فقر و محرومیت دلی به وسعت آسمان دارند و تشنه محبت هستند.

گردشگری

گزارش خراسان از طبیعت و دیدنی های منطقه کالپوش شاهرود

خراسان - مورخ سه‌شنبه 1390/02/20 شماره انتشار 17831
نویسنده: شاهرود- حسین پور

http://www.khorasannews.com/NewsImage.aspx?id=497875&filename=103.jpg

نمایی از بهشت

جلوه ای بهشت گونه از طبیعت و شقایق هایی که هر بیننده ای را مسحور خود می کند، یکی از جاذبه های طبیعی شهرستان شاهرود در منطق کالپوش از توابع بخش میامی است که همه ساله در اردیبهشت ماه رخ می نماید. دشت شقایق های کالپوش در 200 کیلومتری شمال شرقی شاهرود قرار دارد. برای سفر به این منطقه، پس از طی 60 کیلومتر از مسیر شاهرود به مشهد با رسیدن به شهر زیبای میامی به سمت شمال (جاد جاجرم) تغییر مسیر بدهید که به منطق کالپوش منتهی می شود.

این منطق سرسبز و جنگلی با 14 هزار هکتار جنگل، 30 هزار هکتار مرتع و 34 هزار هکتار مزارع زیرکشت با بارندگی کافی و اراضی مستعد برای کشاورزی و جنگلداری، در فصل بهار با دشت های مملو از گل های شقایق، در شهریور ماه با گل های آفتابگردان، در پاییز و زمستان با مناظر زیبا، در مجاورت با پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق و پارک ملی گلستان از موقعیت ممتاز گردشگری برخوردار است.

رویش شقایق ها در دشت های حاصلخیز این منطقه همه ساله هزاران بازدید کننده و تورهای طبیعت گرد را از مناطق مختلف کشور به ویژه تهران، مشهد، بجنورد و گرگان به سوی خود جلب می کند.گیاه شقایق با گل های قرمز، گرز مرکزی در گل ها و برگ های پهن کنگره دار که ارتفاع آنها به حدود 40 تا 50 سانتی متر می رسد یکی از گیاهان بسیار زیبا تلقی می شود. گل های آن دارای عمری بسیار کوتاه و گلبرگ های آن پایداری کمی برروی کاسبرگ ها دارند. رنگ قرمز پررنگ و حساسیت زیاد گلبرگ ها در پرپر شدن از مصادیق و اصطلاحات ادبی بوده که در متون پارسیان و شعرهای ایرانی به فراوانی از آن ذکر شده است. از اواسط اردیبهشت تا اوایل خرداد ماه زمین های زراعی و دامن دشت های زیبای منطقه کالپوش به وسعت چند هکتار پوشیده از گل های شقایقی است که سرخی آن از دوردست ها قابل مشاهده است. گویی خالق هستی چادری سرخ بر دشت های سبز گسترده تا برای دقایقی آدمی را به درک قدرت لایزال خود به تأمل وا دارد. این منطقه از نظر اقلیمی جزو اقلیم نیمه خشک تا نیمه مرطوب به شمار می رود. واقع شدن در اقلیم نیمه مرطوب از یک سو و وضعیت اراضی کشاورزی (دیم زار) که با کشت گونه های گیاهی مشخص می شود سبب شده تا پوشش گیاهی منطقه از شرایط ویژه ای برخوردار باشد.علاوه بر گونه های زراعی، انواعی از درختچه های جنگلی نیز در منطقه دیده می شود. در این میان دو مورد از گیاهان منطقه، یعنی گل شقایق و گل آفتابگردان به طور ویژه ای به عنوان امتیاز گردشگری در آمده اند.قرار گرفتن 10 درصد مناطق نمون گردشگری استان در محدود کالپوش (دشت شقایق و آفتابگردان، جنگل دشت شاد و جنگل و آبشار نام نیک) از اهمیت گردشگری منطق کالپوش و استعداد های بالقوه و خدادادی این خط زرخیز از سرزمین هزار نقشمان حکایت دارد.آن چه این دشت را از دیگر نمونه های مشابه متمایز ساخته و از ویژگی های بارز آن محسوب می شود، وجود آبشارها، چشمه ها، گونه های درختان جنگلی در این محدوده و نیز مناطق زیبای آبشار حسین آباد، قشقلته، سرداربیک، آبشار زو (نام نیک) و غار خواجه قنبر (سم) در پیرامون آن است که با احداث سد کالپوش در آینده شهرت این منطقه را دوچندان خواهد کرد و در کنار هوای دل انگیزش به قطب گردشگری کشور مبدل خواهد ساخت. رویش شقایق در دشت ها و مزارع از نظر کشاورزان نوعی آفت محسوب می شود و سمپاشی های پی در پی در سال های اخیر نیز موجب کاهش رویش آن در منطقه شده است. کمبود زیرساخت ها و تسهیلات رفاهی گردشگران از جمله مشکلاتی است که گریبانگیر این جاذب ارزشمند است که باید با معرفی بیشتر، نسبت به جذب سرمایه گذار در بخش گردشگری کالپوش تلاش کرد.علاوه بر سفر به دشت شقایق ها، بازدید از کاروان سراهای تاریخی طی مسیر مانند کاروان سرای بدشت، میامی، سپنج (جهان آباد) و موز میامی نیز خالی از لطف نخواهد بود. می توانید به منظور ایجاد تنوع در سفر، برای بازگشت مسیر نردین - گردن خوش ییلاق - شاهرود را انتخاب کنید تا چشم انداز های زیبای روستای تلوبین و گلستان را نظاره کرده و آن را به خاطرات خوب سفر بیفزایید.جاجیم بافی، لاک تراشی، سوزن دوزی و دیگر دست بافته ها از جمله صنایع دستی منطق کالپوش محسوب می شوند که در کنار فرآورده های لبنی و تخم آفتابگردان سوغاتی است که می توان از کالپوش به ارمغان برد.


  
  
خراسان شمالی؛ گنجینه فرهنگ های متنوع
خراسان - مورخ پنج‌شنبه 1391/12/17 شماره انتشار 18359
نویسنده: info@khorasannews.com

استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور قرار گرفته است و با وسعتی حدود 28 هزار کیلومتر مربع، 1.7 درصد از کل مساحت کشور را تشکیل می دهد. این استان از شمال با کشور ترکمنستان، از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی، از جنوب غربی با استان سمنان و از غرب با استان گلستان هم جوار است. خراسان شمالی دارای 7 شهرستان به نام های بجنورد، اسفراین، شیروان، جاجرم، فاروج، مانه و سملقان و گرمه است. بر اساس بررسی های باستان شناسی پیشینه تاریخی این استان به دوران نوسنگی و حدود 5 تا 8 هزار سال پیش می رسد. آثار به دست آمده از محوطه های تاریخی کشف شده بیانگر ارتباط این منطقه با خارج از فلات ایران است. در دوره اشکانی، خراسان به عنوان خاستگاه قوم پارت جایگاه ویژه ای داشته است. همچنین قرار گرفتن این خطه در مسیر جاده ابریشم بررونق اقتصادی و اجتماعی آن در دوران مختلف تاثیرگذار بوده است. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان شمالی در گفت وگو با خبرنگار ما می گوید: تنوع آب و هوایی و پوشش گیاهی، گردشگری روستایی، وجود مناطق حفاظت شده و بوستان های فراوان، دره ها، آبشارها، دشت ها، کوه ها، دریاچه های پشت سد و... بخشی از ظرفیت فراوان این استان برای جذب گردشگر است به طوری که از مناطق مهم گردشگری کشور محسوب می شود. علی کاظمی می افزاید: از استان خراسان شمالی به دلیل مجاورت با مشهد مقدس با عنوان باب الرضا(ع) یاد شده است همچنین این استان دروازه شمالی خراسان قدیم بوده است. وی در مورد تنوع فرهنگی این استان می گوید: استان خراسان شمالی از اقوام فارس، ترک، کرمانج، ترکمن و اقلیت های قومی گوناگون دیگر مانند بلوچ، عرب و لر تشکیل شده است و حضور اقوام گوناگون با فرهنگ های متنوع، همنشینی جذاب و در خور تحسینی را فراهم آورده است. این کارشناس میراث فرهنگی می افزاید: وجود اقوام گوناگون با ظرفیت های فراوان و متنوع و اثر متقابل آن ها بر یکدیگر سبب ایجاد مجموعه ای از هنرهای سنتی و صنایع دستی در این استان شده است که از آن جمله می توان به نوازندگان شمال خراسان که شامل 3 گروه: عاشق ها، بخشی ها و لوطی هاست اشاره کرد. موسیقی که همراه با رقص های محلی به نام یک قرسه، دو قرسه، شیش قرسه و انارکی است و با ساز سورنا و دهل و قشمه، دایره و کمانچه اجرا می شود و نشان دهنده حالات رزمی، شمشیربازی، نیزه بازی و چوب بازی است. علی کاظمی در مورد آداب و رسوم مردم این منطقه می گوید: مردم استان خراسان شمالی در طول سال جشن های گوناگون مذهبی، ملی و محلی برگزار می کنند که از آن جمله می توان به جشن میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) و جشن های ویژه نوروز، جشن آق قویون، جشن کشتی با چوخه، جشن شکرگزاری برداشت محصول در روستای نامانلو اشاره کرد. وی ادامه می دهد: پوشاک محلی بخشی از فرهنگ هر منطقه است و لباس های رنگارنگ مردان و زنان کرمانج، ترکمن و ترک در استان خراسان شمالی علاوه بر این جزو زیباترین جلوه های این خطه از سرزمین پهناور ایران است که نظر هر گردشگری را به سوی خود جلب می کند. از صنایع دستی استان می  توان به بافته هایی مثل انواع گلیم، جاجیم، قالی و قالیچه و پلاس اشاره کرد. همچنین پشتی های ترکمنی، چادرشب و چارق از دیگر بافته های این استان محسوب می شود. علاوه بر این از دیگر هنرهای سنتی می توان به نمدمالی، تذهیب، مینیاتور، قلم زنی، منبت کاری و .... اشاره کرد. مدیر کل گردشگری خراسان شمالی در مورد مناطق نمونه گردشگری این استان می گوید: این مناطق به منظور جذب گردشگران از سوی سازمان میراث فرهنگی به دو دسته تقسیم شده است: دسته اول مناطق نمونه ملی که شامل، باباامان و بش قارداش می شود. دسته دوم مناطق نمونه استانی در روستاهای هدف گردشگری که شامل آب گرم ایوب پیامبر، باقلعه، فیروزه، رویین، بیدواز، اسفیدان و... است. همچنین از جاذبه های تاریخی استان می توان به مجموعه عمارت و آیینه خانه سردار مفخم بجنورد، بقایای ارگ تاریخی بلقیس اسفراین، تپه نادری شیروان، آتشکده اسپاخوی مانه و سملقان، مسجد جامع جاجرم، و قلعه جلال الدین گرمه اشاره کرد.

 

عمارت و آینه خانه مفخم

عمارت مفخم بزرگ ترین و شاخص ترین اثر تاریخی دوره قاجار در استان خراسان شمالی است که به دستور یارمحمدخان شادلو معروف به سردار مفخم حاکم شمال خراسان، به عنوان محل سکونت وی و خانواده اش ساخته شده است. این بنای مجلل 34 اتاق و 2 تالار بزرگ دارد. نمای اصلی ساختمان در سمت جنوب است که سراسر آن به زیباترین وجه با انواع فنون کاشی کاری معرق، هفت رنگ و با نقوش انسانی، حیوانی و هندسی زینت یافته است و موزه بزرگ باستان شناسی و مردم شناسی در این مکان دایر شده است. همچنین آینه خانه مفخم که یکی دیگر از یادمان های برجسته دوره قاجار است در این مکان قرار دارد. آینه خانه در ابتدا ساختمان دیوانی قلمداد می شده و برای انجام دیدارهای رسمی سردار مفخم با رجال سیاسی مورد استفاده قرار می گرفته است. این ساختمان 2 طبقه دارد و یکی از اتاق های آن تالاری سراسر آینه کاری شده است که نام بنا را از آن گرفته اند. نمای شمالی این بنا با 4 مناره بلند و طرح های زیبای کاشی کاری شده آراسته شده است.

 

منطقه نمونه ملی باباامان

تفرجگاه معروف «باباامان» در حاشیه جاده اصلی بجنورد- مشهد واقع شده است. این گردشگاه با پارک جنگلی واستخرهای دیدنی اش همواره مسافران زیادی را برای رفع خستگی به خود جذب کرده است. در باباامان چشمه ای وجود دارد که از دل صخره می جوشد و آبشارهای مصنوعی، هوای لطیف و شب های دل انگیز و زیبای باباامان هر گردشگری را وادار به توقف می کند.

 

منطقه نمونه ملی بش قارداش

تفرجگاه بش قارداش در حاشیه جاده بجنورد- اسفراین واقع شده است. وجود درختان کهنسال چنارو هوای دلپذیر مکان بسیار مناسبی را برای گردشگران فراهم کرده است.

 

پارک ملی سالوک

این پارک در 30 کیلومتری بجنورد قرار دارد و یکی از مهم ترین مناطق حفاظت شده ایران از نظر زندگی جانوری است. شرایط توپوگرافی دشتی کوهستانی آن سبب شده که این منطقه یکی از متنوع ترین زیستگاه های گونه های وحشی ایران به شمار آید.

 

روستای سیاحتی اسفیدان

اسفیدان در جنوب شرقی بجنورد قرار دارد. منازل این روستا به صورت پلکانی در دامنه کوه ساخته شده است و منظره بسیار زیبایی را ایجاد می کند چنان که به این روستا نام «ماسوله خراسان» نیز داده اند.

 

چشمه آب گرم ایوب

آب گرم ایوب در روستای «گیفان» در 95 کیلومتری بجنورد واقع شده است. خواص درمانی ومنحصر به فرد این چشمه در درمان بیماری های پوستی سبب شده است که گردشگران زیادی به این روستا سفر کنند.

 

شهر باستانی بلقیس

ویرانه های معروف به شهر بلقیس به عنوان یکی از بزرگ ترین میراث های گلی و خشتی کشور، بقایای شهر کهن اسفراین است که از بخش های گوناگون شامل ارگ، خندق، حصار، تاسیسات داخلی و گورستان تشکیل شده است. سالم ترین اثر بر جای مانده از شهر بلقیس بقایای ارگ است که 29 برج به ارتفاع حدود 11 متر دارد.

 

روستای رویین

این روستا در 27 کیلومتری شمال اسفراین قرار دارد. در این روستا خانه ها به طرز بسیار زیبایی به صورت پلکانی بر روی یکدیگر ساخته شده اند به طوری که پشت بام منزل یکی حیاط خانه دیگری است. همچنین روستا با طبیعتی سرسبز، ارتفاعات بلند، رودخانه دایمی و درختان چنار قدیمی چهره ای منحصر به فرد دارد.

 

چهارطاقی تیموری

بنای تاریخی چهارطاقی تیموری در 6 کیلومتری شیروان قرار دارد. این مقبره به عید خواجه یکی از سرداران تیمور منسوب است. بنای مقبره با خشت و آجر ساخته و در مواردی با چوب استحکام بخشی شده است. فضای درونی بنا دارای اندود گچی است و در جاهای مختلف و به ویژه تقاطع اضلاع از گچ بری استفاده شده است.

 

آرامگاه خواجه علی بن مهزیار

این آرامگاه از جمله آثار ارزشمند مذهبی- تاریخی جاجرم به شمار می رود که تاریخ ساخت آن را به دوره ایلخانی نسبت می دهند. این آرامگاه پلان چهارطاقی ساده دارد که در پاکار گنبد به صورت هشت ضلعی درآمده است. طبق برخی روایات این بنا مدفن علی بن مهزیار از اصحاب خاص امام رضا(ع) است.

 

قلعه جلال الدین

این قلعه یکی از برجسته ترین قلعه های نظامی خراسان شمالی است که در سده های 7-6 هجری ساخته شده است. این قلعه با مصالح سنگ و ساروج بر بلندای کوهی بنا شده که بر تمام دشت اطراف مشرف است. در هر ضلع قلعه برج مدوری وجود دارد که ارتفاع آن ها در برخی نقاط به حدود 15 متر می رسد.


  
  
قطار پروژه راه آهن مشهد – بجنورد – گرگان ترمز کشید
خراسان - مورخ شنبه 1392/07/27 شماره انتشار 18530

اکرم اسعدی-بزرگ ترین پروژه عمرانی خراسان شمالی که البته بزرگ ترین پروژه ریلی شرق کشور هم محسوب می شود، سرنوشت نامعلومی پیدا کرد و هنوز مشخص نیست تکلیف آن چه شود. درحالی که نمایندگان مردم بجنورد، جاجرم ، گرمه، راز و جرگلان و مانه و سملقان و اسفراین از به حالت تعلیق درآمدن پروژه ساخت راه آهن مشهد - بجنورد- گرگان خبر می دهند، استاندار و معاون هماهنگی امور عمرانی وی، می گویند که تعلیقی در کار نیست. دکتر «قوامی» نماینده مردم اسفراین در این باره به «خراسان شمالی» گفت: چون مصوبه تامین سهم 15درصدی دولت برای ساخت این پروژه توسط دولت یازدهم لغو شد، ساخت راه آهن مشهد- بجنورد - گرگان به حالت تعلیق درآمد.


  
  
   1   2      >
پیامهای عمومی ارسال شده
+ بسمه تعالی، وب سایت خوبی و اطلاعات جامعی داری خیلی خوشم آمد ، پیش پیش عید باستانی را تبریک می گویم ، دوست عزیر اگر فرصت کردی به وب سایت ( به روز جاجرم) (( جاجرم شهری است در خراسان شمالی )) سری بزن و اطلاعات خود را با اطلاعات و داده های همدیگر زیبا تر کنیم . دوستدار شما حاج قاسم ضمنا شماره تماس من 09194977732 است. در صورت دوست داشتن من را در لینک خود قرار بده-
کد تاریخ قمری ، شمسی و میلادی به همراه مناسبت

دریافت کد رتبه جهانی سایت و وبلاگ