خلق را با قدرت خود، بی هیچ سابقه ای بیافرید و آنان را مطابق خواست خود ایجاد نمود . سپس آنان را در راه اراده اش پیشبرد و در راه دوستی اش برانگیخت . [امام سجّاد علیه السلام ـ در دعایش در ستایش خداوند، عزّوجلّ ـ]
بنام خداوند بخشنده مهربان

سیدحسن خمینی نظر قطعی‌اش را اعلام کرد
حجت الاسلام سیدحسن خمینی در مورد نامزدی اش در انتخابات،گفت: این شایعات همیشه مطرح بوده و ما هم نمی‌توانیم مداوماً تکذیبیه صادر کنیم، اما چون اخیراً مطرح شده می‌گویم که نامزدی من درانتخابات آتی ریاست جمهوری کاملا منتفی است.
به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید حسن خمینی صبح امروز در دیداری در جماران تهران با اشاره به ضرورت حفظ وجهه کار‌آمدی نظام برای صیانت از انقلاب بزرگی که امام به کمک مردم ایجاد کرد، گفت: بهترین دفاع از امام، کارآمد کردن نظام است.
سید حسن خمینی ادامه داد: بهترین و موثرترین دفاع از امام خمینی‌(س) کارآمد کردن نظام جمهوری اسلامی است، چرا که این نظام هم از نظر تئوریک و هم از نظر اجرایی حاصل فعالیت‌های امام خمینی بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی با تقسیم شخصیت امام خمینی، به دو بخش نظریه‌پردازی و اجرایی تصریح کرد: در بعد نظریه‌پردازی، امام به مثابه یک ایدئولوگ محسوب می‌شود که یک فلسفه سیاسی خاص را درچارچوب ولایت فقیه ابداع کرد و این بخش نظریه‌پردازی مربوط به بعد فقهی امام است؛ همان بعدی که همواره در حوزه‌های علمیه مورد بحث و بررسی بوده است و بحث پیرامون آن نه تنها موجب ابطال آن نمی‌شود، بلکه آن را منسجم‌تر خواهد کرد.
یادگار امام بعد دوم شخصیتی امام خمینی را تجربه تاریخی و اجرایی ایشان دانست و تاکید کرد: امام در بعد اجرایی با رهبری مبارزات مردمی ایران، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند و نظام جمهوری اسلامی را تاسیس و تثبیت کرد.
وی اضافه کرد: حیثیت تاریخی امام‌؛ مجموعه‌ای از قضایای شخصیه و خارجیه است، در حالی‌که امام به عنوان فیلسوف سیاسی‌؛ از گزاره‌ها و قضایای حقیقیه تشکیل یافته است و اهل فن می‌دانند که نمی‌توان به وسیله قضایای شخصیه و خارجیه به تحلیل یک نظام فلسفی پرداخت.
وی خلط میان این دو بخش شخصیت امام خمینی را برای نقد ایشان یک مغالطه دانست و افزود: استفاده از تجربه اجرایی برای زیر سوال بردن مبانی فکری اندیشه امام و بالعکس، نوعی مغالطه است و باید این دو بخش شخصیتی ازهم تفکیک و جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.
سید حسن خمینی با بیان این‌که ضامن اصلی ماندگاری یک اندیشه در جوامع بشری کارآمد بودن آن در پاسخ به نیازهای انسان است، افزود: موضوعی که بیشتر از انسجام فلسفی و اعتبار علمی یک مفهوم در رواج و پایداری آن در جوامع بشری موثر است، کارآمد بودن آن اندیشه و تفکر یا فرهنگ در پاسخ دادن به نیازهای انسانی است.
سید حسن خمینی تاکید کرد: این که مشاهده می‌کنیم در قرن بیستم با وجود تلاش‌های شدید مکاتب مادی، به خصوص مارکسیسم علیه ادیان توحیدی و تولید و نگارش هزاران مقاله و کتاب علیه وجود خدا و حقیقت دین، دین در بسیاری از جوامع انسانی زنده ماند، به دلیل نقش دین در تامین نیاز انسان به معنویت بود و همین موجب شد تا مردم دین را رها نکنند و اکثریت مردم نه با مطالعه کتابهای فلسفی و براهین به دین گرویدند و نه با انتشار کتابهای فلسفی ضددینی دین را رها می کنند.
نوه امام افزود: در جریان پیروزی انقلاب اسلامی نیز علیرغم اینکه بسیاری از افراد و گروه ها در فضای اجتماعی فعالیت می کردند، مردم احساس کردند مطالبات و نیازهای واقعی آنان همان مطالبی است که امام شجاعانه بر روی آنها انگشت گذاشته است، مسایلی نظیر استبداد، استقلال و عدالت اجتماعی، بنابراین نمی توان گفت عموم مردم با نظریات علمی امام آشنا بودند، بلکه اهدافی را که امام مطرح می کردند، به عنوان نیازهای واقعی خود تلقی می کردند و در واقع امام خمینی را به عنوان یک رهبر و مصلح اجتماعی کارآمد پذیرفتند.
وی افزود: اکنون نیز اگرچه مطالب و نقدهای زیادی درباره ابعاد شخصیتی علمی و اجرایی امام مطرح است، اما فضایی که در بخش هایی از جامعه، به خصوص خارج از کشور علیه امام ایجاد می‌شود، مبتنی بر نقدهای تاریخی یا فلسفی آرا و عملکرد امام نیست، بلکه بیشتر برمبنای لجاجت و از سر مخالفت با وضعیت موجود به مخالفت با امام می پردازند.
حجت الاسلام سیدحسن خمینی تاکید کرد: البته جریانی در داخل و همچنین جریانی در خارج اصرار دارد وضعیت موجود را با ایده و آرمان‌ها و عملکرد امام یکی معرفی کند و هیچ‌گونه تفکیکی را نپذیرد، و برخی هم معتقدند در مقابل این جریان باید تصویر مستقلی از آرا و عملکرد امام ارائه کرد تا افکارعمومی بتواند قضاوت صحیح‌تری در مورد امام خمینی داشته باشد، اما به نظر می‌رسد باز هم بخش عمده جامعه، نه براساس آنچه که امام بود، بلکه براساس کارآمدی امروز نظام در تامین نیازها و دادن احساس آرامش به مردم در مورد ایشان قضاوت می‌کنند و بهترین راه برای دفاع از امام، کارآمد کردن نظام است.
وی درباره قضاوت در مورد تجربه تاریخی و اجرایی امام نیز گفت: واقعیت آن است که درباره وقایع تاریخی بدون در نظر گرفتن شرایط آن‌ها نمی‌توان قضاوت کرد و نمی‌توان با توجه به شرایط امروز و یا پیوند زدن حادثه‌ای در امروز با واقعه‌ای در دیروز، اقدام به نتیجه‌گیری در مورد آن‌ها کرد و بنابراین برای قضاوت در مورد گذشته، باید به صورت علمی و تاریخی بحث کرد، اما اکثر قضاوتهایی که اکنون در مورد شرایط دوران امام می‌شود، بیش از آن‌که مبتنی بر واقعیات تاریخی و در نظر گرفتن شرایط حادثه یا تصمیم امام باشد، مبتنی بر تاثیر پذیرفتن از وضعیت موجود در قضاوت کردن در مورد عملکرد گذشته است که این یک مغالطه در تحلیل است.
سیدحسن خمینی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد نامزدی وی در انتخابات گفت: این شایعات همیشه مطرح بوده و ما هم نمی‌توانیم مداوماً تکذیبیه صادر کنیم، اما چون اخیراً مطرح شده می‌گویم که نامزدی من درانتخابات آتی ریاست جمهوری کاملا منتفی است.
گرد آوری :حاج قاسم تنها خبر نگار مستقل جاجرم: مرجع خبر : تابناک  تاریخ درج خبر : 1391/11/1


  
  

درگیری مسلحانه پلیس با اوباش

سه شنبه 3 بهمن 1391 ساعت 14:20 

نهمین مرحله طرح برخورد با اراذل و اوباش بامداد دیروز با دستگیری 85 شرور در شهر ری اجرا شد.

 

عرش نیوز:
در این طرح که با درگیری تعدادی از اراذل و اوباش با مأموران پلیس آغاز شد، پنج نفر از آنها هنگام دستگیری با اسلحه به طرف مأموران پلیس حمله کردند که منجر به درگیری مسلحانه شد و از سوی پلیس مورد هدف قرار گرفتند و به بیمارستان منتقل شدند.
علاوه بر این، افراد اراذل و اوباشی که با عربده‌کشی و قمه‌کشی آرامش و امنیت مردم این منطقه را به خطر انداخته بودند نیز توسط کارآگاهان و مأموران پلیس یگان ویژه دستگیر و در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر ری گردانده شدند تا هیمنه پوشالی آنها در مقابل چشمان شهروندانی که از آنها ترس و واهمه داشتند، شکسته شود.
در میان دستگیرشدگان، اراذل و اوباش معروف شهرری مانند، سعیدگدا، محسن‌گربه، ناصرسیاه، محسن‌ریزه و .. که بارها به اتهام قدرت‌نمایی، عربده‌کشی و اخلال در نظم عمومی دستگیر شده بودند نیز به چشم می‌خوردند.
یکی از این افراد شرور که در مراحل قبلی اجرای طرح امنیت و برخورد با اراذل و اوباش هم دستگیر شده بود، دوباره دستگیر شد. محسن لودر این بار هم به اتهام عربده‌کشی، قمه‌کشی و تشکیل خانه فساد، ابوالفضل شیلنگ هم به اتهام چاقوکشی، عربده‌کشی و فروش مواد مخدر و محسن سیاه نیز به اتهام برپا کردن مرکز فساد و فحشا برای چندمین بار دستگیر شدند.
رئیس پلیس پایتخت و رئیس پلیس آگاهی تهران نیز به همراه رئیس پایگاه نهم پلیس آگاهی در این طرح حضور داشتند.
سردار ساجدی نیا در حاشیه اجرای طرح با اشاره به درگیری مسلحانه بین چند نفر از اراذل و اوباش و مأموران پلیس به خبرنگاران گفت: در این درگیری هیچ یک از مأموران پلیس مجروح نشدند اما تعداد زیادی از اراذل به بیمارستان منتقل شدند.
رئیس پلیس پایتخت با بیان اینکه برخی از اراذل و اوباش تکراری هستند و در طرح‌های قبلی هم دستگیر و در محل‌ها چرخانده شده بودند، افزود: ممکن است یک شرور را چندین بار در شهر بگردانیم، زیرا این افراد پس از آزادی از زندان دوباره اعمال مجرمانه خود را ادامه می‌دهند. وی با اشاره به همکاری پلیس و قوه قضائیه گفت: تعاملات پلیس و قوه قضائیه در دستگیری اراذل و اوباش بازتاب مثبتی را به دنبال داشته است.
سردار ساجدی نیا افزود: تعدادی از این اراذل و اوباش که دستگیر می‌شوند از اعمال مجرمانه خود دست بر می‌دارند و توبه می‌کنند اما اراذل و اوباشی که همچنان به اعمال مجرمانه خود ادامه می‌دهند، مطمئن باشند به زودی با اقدام قاطع و جدی پلیس روبه‌رو می‌شوند.
به گفته رئیس پلیس پایتخت، در صورتی که شهروندان از این افراد شکایت دارند می‌توانند به پایگاه نهم پلیس آگاهی یا شعبه دوم بازپرسی دادسرای شهرستان ری مراجعه کنند

گرد آوری : حاج قاسم تنها خبر نگار مستقل جاجرم .  لطفا نظر بدهید

.

 


  
  

بزرگترین بدهکار سیستم بانکی کیست؟ 

چهارشنبه 4 بهمن 1391 ساعت 07:03 

کد مطلب: 17744 

 

طی سالهای 88 تا 90 به ترتیب سالانه نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان به بدهی دولت به سیستم بانکی افزوده شده است و این وضعیت البته تا حدود زیادی همزمان است با بحث اجرای قانون هدفمندی یارانه ها که می تواند مهر تائیدی باشد بر مباحثی که حول محور استقراض دولت از سیستم بانکی برای پرداخت یارانه های نقدی مطرح شده بود  .

به گزارش اول نیوز به نقل از سرویس اقتصادی«فردا»، بیشترین درآمدهای نفتی در میان روسای جمهور، از آن محمود احمدی نژاد است و عجبا که بیشترین بدهی دولت به بانک ها هم دقیقا در زمان او به ثبت رسیده است. بنابر گزارش استخراج شده از آمارهای بانک مرکزی، میزان بدهی دولت به بانک ها در نیمه نخست سال جاری به حدود 45 هزار و 50 میلیارد تومان رسیده و این یعنی چیزی نزدیک به 1204.3 درصد رشد نسبت به سال 84. بر اساس این گزارش، همین شاخص در سال 84 که دولت اصلاحات سیدمحمد خاتمی، کلید ساختمان پاستور را به اصولگرایان سپرد، حدود 3454 میلیارد تومان بود و در هنگامه انتخابات سال 88 و موسم هیجانات رقابت ها، این رقم از 19268 میلیارد تومان نیز گذشته بود.

بهمن ماه هم از راه رسیده و کمتر از 7 ماه به پایان کار محمود احمدی نژاد و قاب شدن تصویرش در کنار روسای دولت های پیشین باقی مانده است؛ او رئیس دولتی است که از ابتدای مبارزات انتخاباتی اش همواره شعارهایی مبنی بر مبارزه با مافیای قدرت و قبیله، روکردن نام های بدهکاران و مفسدان اقتصادی، رونمایی از چند صد نفری که اقتصاد را در دست دارند و چند ده نفری که رسانه ها در اختیارشان است و چند هزار نفری که منابع کشور در انحصار آنها است.

این اما در حالی است که همین آمار، گواهی می دهد که خود دولت بزرگترین بدهکار به سیتستم بانکی است و شاید به دلایلی نظیر عدم پیش بینی های مناسب در برنامه ریزی های کلان اقتصادی، بر میزان این بدهی افزوده شده است. به واقع اگرچه کاهش بدهی دولت به سیستم بانکی یکی از اهدافی بود که برای کاهش بار مالی دولت و افزایش پویایی بخش غیر دولتی مدنظر برنامه ریزان بوده است. از راهکارهایی بود که در برنامه چهارم مورد تاکید قرار گرفت تا دولت از این طریق بتواند به سمت انضباط مالی پیش رود این روند اما بر اساس آمار موجود، به نظر می رسد این موضوع در دولت نهم و دهم روندی معکوس داشته است و مجموع بدهی دولت و شرکت هایش به سیستم بانکی کشور از 11.2 هزار میلیارد تومان در سال 84 به رقمی معادل 47.5 هزار میلیارد تومان در نیمه نخست سال 91 رسیده و این نشان از افزایش شدید کسری بودجه دولت در این سالها دارد.

بدهی به بخش خصوصی

ذکر یک نکته شاید در این میان بسیار غیرمعمول به نظر برسد. دولت به بانک‌های خصوصی هم بدهکار است! این طور که آمار نشان می‌دهد، بیش از 40 درصد بدهی‌های دولت به شبکه بانکی کشور، بدهی‌هایی است که باید آن را به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری خصوصی یا غیر دولتی بپردازد. بر اساس گزارش بانک مرکزی از 47.5 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سیستم بانکی بالغ بر 21 هزار میلیارد تومان از منابع بانکهای خصوصی و موسسات مالی واعتباری غیر دولتی تامین شده است. البته می توان پیش بینی کرد که این بدهی ها به صورت مستقیم صورت نگرفته و اگر چه در گزارش ترکیب این بدهی ها منتشر نشده ولی می توان گفت بخش عمده ای از این بدهی‌ها مربوط به خرید اوراق مشارکت از سوی بانک‌های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری بوده است اما در هر صورت باید توجه داشت که این تحلیل در صورت درست بودن نشان از عدم تحرک کافی در بخش غیر دولتی اقتصاد کشور طی سالهای اخیر دارد. مشکلی که به رکود تورمی ربط داده می شود و ناشی از برنامه های تحول اقتصادی دولت از جمله هدفمندی است. رکود تورمی هم همان بلایی است که گریبان اقتصاد ما را گرفته و از آمار بیکاری تا تورم و ارزش پول ملی را به دشواری انداخته است.

کارنامه دولت نهم

تنور انتخابات سال 88 که روشن شد، رسانه ها با استناد به آمارهای بانک مرکزی، استدلال کردند که دولت بدهکارتر از قبل شده است. اندکی بعد هم وقتی سال به انتها رسید و وزرای جدی دولت دوم احمدی‌نژاد بر سر جای خود نشستند، خبر رسید که ره‌آورد فعالیت‌های دولت نخست این بوده که دستگاه اجرایی میزان بدهی‌هایش به سیستم بانکی از حدود 3454 میلیارد تومان به 19268 میلیارد تومان برسد. حال اگر بدهی‌های دولت و شرکت‌هایش را کنار هم بگذاریم، این شاخص از 11.2 هزار میلیارد تومان در سال 84 به 22.9 هزار میلیارد تومان در سال 88 رسیده است.

در دولت دهم چه گذشت؟

چنان که ذکر شد، میزان بدهی دولت به بانک ها در نیمه نخست سال جاری به حدود 45 هزار و 50 میلیارد تومان رسیده و اگر بدهی دولت و شرکت‌هایش را در کنار هم حساب کنیم، به رقمی معادل 47.5 هزار میلیارد تومان می‌رسیم که رشد قابل ملاحظه‌ای در قیاس با آغاز فعالیت دولت دهم نشان می‌دهد. اما دلیل این بدهکاری‌های دولت چیست؟ معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی را عمدتاً به دلیل افزایش اضافه برداشت بانک‌ها و اعطای خطوط اعتباری توسط بانک مرکزی به بانکها می‌داند.

در بخشی از این گزارش آمده‌است: «در سال 1389 افزایش بدهی بانک‌ها به بانک‌ مرکزی با نرخ رشد 95.1 درصد، سهم فزاینده‌ای معادل 6/26 درصد در رشد پایه پولی داشت. این در حالی است که در سال 1388، افزایش بدهی بانک ها به بانک مرکزی دارای سهم کاهنده 13.1 واحدی درصدی در رشد پایه پولی بود. افزایش بدهی بانک ها به بانک‌ مرکزی در سال 1389 به میزان 160792.9 میلیارد ریال، عمدتاً به دلیل افزایش اضافه برداشت بانک‌ها و اعطای خطوط اعتباری توسط بانک مرکزی به بانک‌ها بود. در سال 1389 بدهی دولت به بانک مرکزی با نرخ رشد 87.6 درصد افزایش یافت که سهم این افزایش در رشد پایه پولی معادل 13.4 درصد بود. در سال 1389 سهم خالص بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در رشد پایه پولی، معادل 5.7واحد درصد بود. در این سال،‌ خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی از کاهش 6.1درصدی برخوردار بو د که اثر کاهنده‌ای معادل 6.6 درصد بر رشد پایه پولی داشت. خالص بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی نیز با نرخ رشدی معادل 194.9درصد (125924.3 میلیارد ریال افزایش) از 64608.8 میلیارد ریال به 190533.1میلیارد ریال بالغ شد. در سال 1389 خالص بدهی دولت به سیستم بانکی با 118110.4 میلیارد ریال افزایش از 1776 میلیارد ریال در سال 1388 به 119886.4میلیارد در سال 1389 بالغ گردید. افزایش خالص مطالبات مزبور از دولت نیز از افزایش بدهی دولت به بانک ها و موسسات اعتباری به میزان 103217.7میلیارد ریال و افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی به میزان 80804.7 میلیارد ریال ناشی شد.

در سال 1389 افزایش بدهی بانکها به بانک مرکزی با نرخ رشد 95.1 درصد، سهم موثری معادل 26.6 درصد در رشد پایه پولی داشت. افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در سال 1389، عمدتاً به دلیل افزایش اضافه برداشت بانک‌ها و اعطای خطوط اعتباری توسط بانک مرکزی به بانکها بود. در سال 1389 بدهی دولت به بانک مرکزی با نرخ رشد 87.6 درصد افزایش یافت که سهم این افزایش در ر شد پایه پولی معادل 13.4 درصد بود. در سال 1389 سهم خالص بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در رشد پایه پولی، معادل 5.7واحد درصد بود. در این سال خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی از کاهش 6.1درصدی برخوردار بود که اثر کاهنده‌ای معادل 6.6 درصد بر رشد پایه پولی داشت.

روند رو به رشد این بدهی ها به سیستم بانکی نشان می دهد طی سالهای 88 تا 90 به ترتیب سالانه نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان به بدهی دولت به سیستم بانکی افزوده شده است و این وضعیت البته تا حدود زیادی همزمان است با بحث اجرای قانون هدفمندی یارانه ها که می تواند مهر تائیدی باشد بر مباحثی که حول محور استقراض دولت از سیستم بانکی برای پرداخت یارانه های نقدی مطرح شده بود.

ندیشکده بروکینگز آمریکا اعلام کرد

گرد آوری : حاج قاسم تنها خبر نگار مستقل جاجرم .  لطفا نظر بدهید

:

 

 

گرد آوری : حاج قاسم تنها خبر نگار مستقل جاجرم .  لطفا نظر بدهید

 

 


  
  

حاج قاسم تنها خبر نگار مستقل جاجرم


این 8 سال هم مثل آن 8 سال

امیرحسین فقیهی

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 بهمن 1391 ساعت 07:42

نه فقط برای من، بلکه فکر می‌کنم برای بقیه مردم هم این 8 سال با آن 8 سال چندان فرقی نمی‌کند. شاید به حال کسانی فرق کند که چه در روزهای پایانیِ آن 8 سال و چه در این روزها و ماه‌هایِ پایانی دندان روی جگر نمی‌گذارند و صبر پیشه نمی‌کنند، بلکه تندروی‌ها و تندگویی‌هایی هم دارند.

یادم هست روزهای آخر دولت خاتمی دقیقاً مثل همین روزهای آخر عمر دولت احمدی‌نژاد بود. هم شور و حال بین مردم و جوانان زیاد بود و هم امید به تغییر. هم مردم از دولت خسته شده بودند و هم دولت دیگر چیزی در چنته نداشت.

اما ما مردمی هستیم که تا عوض نشویم و تغییر نخواهیم، نه چیزی تغییر خواهد کرد و نه کسی برای تغییر دادن خواهد آمد. انقلاب اسلامی بزرگترین فرصت و بهترین موقعیت برای تغییر بود. هر چند انقلاب، ملّت ایران را سال‌ها جلو انداخت، اما باز هم جا داشت تا این ملت، خود را رشد دهد، بزرگ‌تر فکر کند و حافظه‌ی تاریخی خود را تقویت کند.

زمان انتخابات ریاست جمهوری در کشور ما مصادف است با چند انتخابات مهم در کشورهای دیگر و این فرصت خوبی است تا خودمان را در محک مقایسه قرار دهیم. چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران، انتخابات در آمریکا و چند ماه پس از آن نیز انتخابات در افغانستان است. می‌توان بررسی خوبی داشت البته اگر حافظه تاریخی‌مان این چند ماه را دوام بیاورد!

انتخابات آمریکا از آن جهت اهمیت دارد تا ما بفهمیم که اول از همه تلاش و شایستگی اهمیت دارد و دوم آن که تا زمانی که تعارفات را کنار نگذاریم و از قید و بند «دکتر» و «مهندس» در نیاییم، کار به جایی نخواهیم برد. باید یاد بگیریم که از این پیشوندهای دهان پُر کُن جز بُت‌سازی، چیز دیگری حاصل نخواهد شد. همچنین چهره‌ی واقعیِ ثبات، هر چند با سیاست‌های غیر منصفانه‌ای که چپ و راست نمی‌شناسد، امُا پس از 44 رئیس جمهور همچنان زیر پرچم قابل مشاهد است.

اما انتخابات افغانستان از آن جهت برای ما با اهمیت‌تر است که سیر صعودی پیشرفت را در کشور دیگری ببینیم و درس بگیریم. کشوری بحران زده که هر چند هم‌اکنون سال‌ها از ما عقب است، اما پر واضح است که اگر بیدار نشویم، گوی سبقت را از ما ربوده است. نمونه‌ی واضح آن، عکس‌العمل دو کاندیدای شکست‌خورده در ایران و افغانستان بود در انتخابات‌های سال هشتاد و هشت.

به هر حال شمارش معکوس عمر این دولت هم شروع شده است. از یک طرف مسئولین در تلاش اند تا برنامه‌های این هفت-هشت ساله را به ثمر بنشانند و از طرف دیگر هم عده‌ای در طبل ناسپاسی و انتقادهای مخرب می‌کوبند. عقل حکم می‌کند که این چند ماه پایانی، زمان نتیجه است، نه وقت انتقاد، نصیحت یا حتی ارائه راه‌کار!

جمهوری اسلامی ایران دوران جوانی و بلوغ خود را پشت سر می‌گذارد. با 10 دولت و 6 رئیس جمهور از طیف‌های سیاسی و حتی اعتقادی مختلف، به چهل سالگی خود نزدیک شده و در آستانه‌ی زمان پختگی قرار دارد. زمانی که بتوان شاهد رقابت‌های سالم سیاسی، حزبی و انتخاباتی بود. کد مطلب: 176559

گرد آوری : حاج قاسم تنها خبر نگار مستقل جاجرم .  لطفا نظر بدهید

 

 


  
  


انتخابات 92 تقابل دو تفکر مقاومت با سازش

سه شنبه 3 بهمن 1391 ساعت 23:08

کد مطلب: 17676 استاندار آذربایجان ‌شرقی:



استاندار آذربایجان ‌شرقی به موضوع انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 نیز اشاره کرد و گفت: انتخابات آینده صحنه تقابل دو تفکر خواهد بود که یکی از آنها مبتنی بر مقاومت و ایستادگی و دیگری مبتنی بر سازش و عقب‌نشینی است.

به گزارش اول نیوز به نقل از فارس از تبریز، احمد علیرضابیگی بعد از ظهر امروز در دیدار سه ساعته با دانشجویان استان، هوشیاری دانشجویان در فهم بسیاری از مسائل حساس کشور و صراحت آنها در بیان مواضع خود را قابل تقدیر دانست و گفت: باب گفتگو و مراوده بین مدیریت استان و جریان دانشجویی باز است و ما از نظرات دانشجویان استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ارتباط با گروه‌های مختلف جامعه مشی دولت است، افزود: در این راستا تلاش می‌کنیم ارتباط خود را با دانشجویان و گروه‌های دانشجویی بیشتر کنیم و از نقطه‌نظرات آنها در اداره هرچه بهتر استان بهره‌مند شویم.

علیرضابیگی اظهار داشت: ارتباط و اتصال صمیمی جوانان کشور ما با مقام معظم رهبری مایه حسرت همه رهبران دنیاست و شور و انرژی این جوانان در پشتیبانی از انقلاب اسلامی و رهبری آن مایه مباهات است.

استاندار آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود در این دیدار، عملکرد برخی از خواص و نخبگان در مقاطع حساس کشور را غیرقابل قبول دانست و افزود: نخبگان و خواص جامعه ما در برخی از مقاطع دچار مشکلاتی شدند و راه را گم کردند در حالی که توده‌های مردم مسیر درست را به مراتب روشن‌تر تشخیص دادند.

انتخابات 92 تقابل دو تفکر ایستادگی با سازش و عقب‌نشینی است

وی با اشاره به حوادث بعد از انتخابات 88، اظهار داشت: برخی از خواص در این انتخابات محاسبه دیگری داشتند و هنگامی که تصورات آنها محقق نشد پروژه تقلب را کلید زدند و حاضر شدند به عظمت انقلاب و ملت ایران ضربه بزنند اما اشتباه خود را به گردن نگیرند.

علیرضابیگی به موضوع انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 نیز اشاره کرد و گفت: انتخابات آینده صحنه تقابل دو تفکر خواهد بود که یکی از آنها مبتنی بر مقاومت و ایستادگی و دیگری مبتنی بر سازش و عقب‌نشینی است.

تفکر سازش با آمریکا فاصله زیادی با باورهای دینی ما دارد

وی با بیان اینکه تفکر سازش با آمریکا فاصله زیادی با باورهای دینی ما دارد، افزود: باید بپذیریم که امروز در صحنه یک جنگ تمام ‌عیار اقتصادی قرار داریم و تحرکات دشمن در این صحنه نباید ما را فریب دهد.

علیرضابیگی اظهار داشت: مردم ایران در سال 84 تفکر مقاومت و ایستادگی بر آرمان‌های انقلاب اسلامی را انتخاب کردند اما برخی‌ها پیام انتخاب مردم را درک نکردند و در انتخابات 88 مردم پاسخ محکم‌تری به این افراد دادند.

وی تصریح کرد: اطمینان داریم که در انتخابات 92 هم مردم گفتمان انقلاب اسلامی و تفکر مقاومت را انتخاب خواهند کرد.

حشر و نشر بی‌واسطه با مردم موجب شد فضای استان را با کمترین تنش مدیریت کنیم

استاندار آذربایجان‌ شرقی در ادامه با تاکید بر ارتباط مدیران با مردم خاطرنشان کرد: حشر و نشر بی‌واسطه با مردم به عنوان ادبیات دولت احمدی‌نژاد ثمرات باارزشی داشته و این امکان را فراهم کرده که فضای استان را با کمترین تنش مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه ارتباط با مردم برای مسئولان ما قدرت مشاهده، نظارت، ارزیابی و اعتماد به نفس ایجاد کرده است، افزود: مردم ما به برکت انقلاب اسلامی هوشیار هستند و هیچ تعارفی با مسئولان ندارند و ما به پشتوانه این مردم در مسند مسئولیت قرار گرفته‌ایم.

علیرضابیگی اضافه کرد: مردم نشان داده‌اند که دولت را درک می‌کنند و نسبت به دولت محبت دارند و معتقدیم که توقع مردم از دولت نشانه توانمندی و کارآمدی دولت در برآورده کردن خواسته‌های آنان است.

جریانی تلاش می‌کند نشان دهد که دولت از اصول خود عدول کرده است

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به طرح برخی موضوعات حاشیه‌ای از سوی مخالفان دولت اظهار کرد: جریانی در کشور تلاش می‌کند که با طرح چنین موضوعاتی، تلاش دولت در حوزه‌های مختلف را زیرسئوال ببرد و نشان دهد که دولت از اصول خود عدول کرده است.

وی افزود: در آستانه انتخابات هر حادثه‌ای می‌تواند دستاویز مخالفان دولت قرار گیرد و نباید اجازه دهیم که موضوعات فرعی و حاشیه‌ای ما را از مسیر خدمت به مردم بازدارد.

استاندار آذربایجان شرقی درباره حادثه زلزله مرداد ماه گذشته در بخش‌هایی از استان و اقدامات دولت در این مناطق نیز گفت:‌ آنچه در مناطق زلزله‌زده استان صورت گرفته کارنامه یک فرد یا حزب سیاسی نیست بلکه برآیند اراده نظام اسلامی است و حضور مقام معظم رهبری در این مناطق در نخستین روزهای حادثه نیز نشان داد که این موضوع دغدغه کلیت نظام است.

وی تصریح کرد:‌ اکنون توانسته‌ایم خواسته رهبر معظم انقلاب را در مناطق زلزله‌زده جامه عمل بپوشانیم و با ساخت خانه‌های مردم زمینه توسعه و پیشرفت بیش از پیش این مناطق را فراهم کنیم.

اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی آذربایجان شرقی هم در این دیدار نظرات خود در خصوص مسایل مختلف کشور و استان را در چند محور مهم مطرح کردند که لزوم تعامل مسئولان اجرایی با دانشجویان و تضارب آرا در موضوعات مختلف، پیاده‌سازی جو گفتمان آزاد در دانشگاه‌ها،‌ ایجاد فضای سالم و مطمئن برای ابراز مطالبات دانشجویی، بهره‌مندی از مشاوره و توان نخبگان بسیجی در امور اجرایی استان، حمایت از جریان‌های اصیل دانشجویی در مقابل جریان‌های تفرقه‌افکن، استفاده از نیروهای ارزشی در رده‌های مدیریتی دانشگاه‌ها و زمینه‌سازی برای نهادینه شدن تفکر و منش دولت عدالت‌محور از جمله این محورها بود.

اعضای این شورا همچنین از تلاش‌های استاندار آذربایجان شرقی در رسیدگی به مناطق زلزله‌زده استان و مدیریت شایسته وی در این حادثه قدردانی کردند.

گرد آوری : حاج قاسم تنها خبر نگار مستقل جاجرم .  لطفا نظر بدهید



  
  

سید حسن نصرا... روزگار خود را چگونه می گذراند؟ بین الملل

پایگاه خبری النخیل عراق به بررسی چگونگی زندگی سید حسن نصرا... دبیر کل حزب ا... لبنان در طول یک روز پرداخته است. به گزارش الف به نقل از باشگاه خبرنگاران، این پایگاه خبری می نویسد سید حسن نصر ا... پس از خواندن نماز صبح به مطالعه گزارش ها و اطلاعاتی که از مراکز خبری برای شناخت و تحلیل اوضاع جاری منطقه و جهان به دست وی می رسد، می پردازد. النخیل در ادامه می افزاید بسیاری از افراد فکر می کنند سید حسن نصرا... در زیر زمین اقامت دارد و این در حالی است که وی همانند یک انسان عادی زندگی می کند.

این پایگاه در ادامه می نویسد خبر اقامت شبانه روزی دبیرکل حزب ا... لبنان در زیر زمین چیزی جز تبلیغات اسرائیل نیست و وی برخی اوقات مانند بقیه مردم به پیاده روی پرداخته و صاحب منزلی ویژه خود نیست بلکه اعضای حزب ا... منازل خود را تقدیم وی کرده و نصرا... خود برای خوابیدن یکی از منازل را در آخرین لحظه انتخاب می کند و فقط تعداد معدودی از محافظانش مکان آن را می دانند. همچنین سید حسن نصرا... در طول روز بسیار مطالعه کرده و به امضای قراردادهای حزب ا... می پردازد. النخیل در پایان مطلب خود درخصوص سید حسن نصرا... دبیرکل حزب ا... وی را فردی معرفی می کند که دارای فهم سیاسی است و همین ویژگی است که غرب را تعجب زده می کند.

خراسان شمالی - مورخ یکشنبه 1391/11/01 شماره انتشار 18321 نویسنده: بهروز

گردآوری خبر نگار مستقل جاجرم حاج قاسمعلی حسن زاده تاریخ درج خبر : 1391/11/1 لظفا نظر بدهید

 

 

 

 


  
  

سهمیه بنزین کدام خودروها قطع می شود؟
با وجود تثبیت قیمت و سهمیه بنزین بهمن ماه خودروها، حذف بنزین 100 تومانی، کاهش سهمیه بنزین آزاد، حذف بنزین 400 تومانی خودروهای لوکس 3 سناریوی چراغ خاموش بنزینی دولت در سالجاری است و به‌زودی سهمیه بنزین 400 تومانی برخی از موتورسیکلت‌ها هم حذف خواهد شد.
به گزارش مهر همزمان با آغاز رایزنی‌های دولت و مجلس برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها، تغییرات چراغ خاموش دولت برای کاهش سهمیه بنزین خودروها و موتورسیکلت ها آغاز شده است.
بر این اساس پس از تکذیب رسمی سناریوهای بنزین 5000 و 2500 تومانی توسط دولت، پیش بینی می شود حداقل تا پایان تعطیلات نوروز 1392سهمیه و قیمت بنزین اکثر خودروهای سواری بدون تغییر تثبیت شود.
با این وجود از ساعت 24 امشب یک بهمن ماه سهمیه بنزین خودروهای نو و لوکس با توان موتور بیش از 1800 سی.سی به کارت‌های هوشمند سوخت واریز نخواهد شد و مالکان این دسته از خودروها صرفا باید در جایگاه‌ها بنزین را با قیمت آزاد 700 تومانی خریداری کنند.
شهرام رضائی معاون فنی سامانه هوشمند سوخت در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه بر این اساس برنامه‌ای برای حذف کارت هوشمند سوخت خودروهای بالای 1800 سی.سی نداریم به مهر، گفت: با وجود حذف سهمیه بنزین این دسته از خودروها اما کارت هوشمند سوخت آنها نمی‌سوزد.
حذف سهمیه بنزین نیمه یارانه ای خودروهای لوکس در حالی انجام می شود که دولت از ابتدای مهر ماه سالجاری سهمیه بنزین آزاد خودروها را از 500 به 300 لیتر در ماه کاهش داد و پیش از آن هم در خرداد ماه سالجاری طرح تبدیل سهمیه‌های بنزین 100 به 400 تومان اجرایی کرد که با اجرای این پروژه عملا بنزین در آستانه تابستان به‌صورت 2 نرخی عرضه شد.
لیست خودروهای بدون سهمیه بنزین
از امشب به خودروهایی همچون زانتیا، هیوندا آوانته، پژو 407، مزدا سه با 2000 سی.سی قدرت موتور، خودروهایی همچون مگان 2000، سمند سریر، قشقائی، وانت مزدای دوکابین و تک کابینه، ام.وی.ام 530 و x33 که دارای توان بین 1800 تا 2000 سی.سی قدرت موتور هستند، سهمیه بنزین 400 تومانی اختصاص نمی‌یابد.
از سوی دیگر برخی از خودروهایی که طرفداران بیشتری در کشور دارند همچون نیو پیکاپ، نیو مورانو، پیکاب، رونیز، ماکسیما، سوزوکی کیزاشی، سوزوکی گراند ویتارا، تیانا، سیبا ون، نارون، وانت کاپرای تک و دوکابین هم که دارای توان موتور بین 2000 تا 2500 سی.سی موتوری هستند هم اصلا رنگ سهمیه بنزین 400 تومانی را به خود نمی بینند.
این در حالی است که سهمیه بنزین خودروهای لوکسی همچون هیوندا جنسیس، تویوتا لندکروز، پرادو، لکسوس، انواع مدل بی.ام.وی، مازاراتی، نسل جدید بنزها و انواع پورشه هم به صورت کاملا آزاد و با قیمت 700 تومانی محاسبه و عرضه می شود.
در همین حال برخی از خودروهای وطنی همچون انواع سمند ال.ایکس، اس.آی، پژو 405 و پژو پارس با توان موتور نزدیک به 1800 سی.سی فعلا از سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای 400 تومانی بهره می‌گیرند.
نکته قابل توجه حذف سهمیه بنزین این دسته خودروها آن است که متوسط مصرف این خودروها در مقایسه با برخی از خودروهای پرمصرف داخلی انواع پژو پارس، 405، 206 صندوق دار و بدون صندوق، پراید، مگان دنده‌ای، تندر 90 و انواع سمند بسیار کمتر بوده است.
اولتیماتوم بنزینی دولت به موتورسیکلت‌ها
حذف سهمیه بنزین خودروهای با توان موتور بیش از 1800سی.سی آخرین تصمیم بنزینی دولت در چند هفته گذشته نبوده است و پس از خودروهای لوکس، این احتمال وجود دارد که به زودی سهمیه بنزین 400 تومانی برخی از موتورسیکلت‌ها هم قطع شود. از این رو دولت به تمامی موتورسیکلت‌های فاقد پلاک ملی 3 ماه فرصت داده تا برای تهیه پلاک ملی اقدام کنند و در غیر این صورت، سهمیه بنزین نیمه یارانه ای این دسته از موتورها حذف خواهد شد. آمارهای رسمی نشان می‌دهد در حال حاضر به طور متوسط روزانه 7 تا 7.5 میلیون لیتر سهمیه بنزین نیمه یارانه ای به موتورها اختصاص می یابد، از این رو تمامی دارندگان موتورسیکلت برای دریافت پلاک ملی و منتفی کردن تهدید کسر سهمیه بنزین حداکثر تا پایان اسفند ماه سالجاری فرصت دارند.
قیمت بنزین در مرزها آزاد شد
رستم قاسمی وزیر نفت از آادسازی کامل قیمت بنزین در مبادی مرزی کشور خبر داده است و از این رو بهای این فرآورده پرطرفدار نفتی در مجاورت کشورهای همسایه بر مبنای قیمت دلار در مرکز مبادلات ارزی تعیین و محاسبه خواهد شد. بر اساس اعلام مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از چند هفته گذشته تاکنون در جایگاه‌های مرزی قیمت بنزین مطابق با فوب خلیج فارس و قیمت دلار مبادلاتی تعیین می‌شود، همچنین با توافق وزارت نفت، راه و شهرسازی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مازاد سهمیه بنزین خودروها برای عبور از مرزها با قیمت‌ بین‌المللی محاسبه خواهد شد.
سهمیه و قیمت بنزین بهمن امشب واریز می‌شود
برای سومین سال متوالی سهمیه و قیمت بنزین خودروهای شخصی، خدماتی و عمومی خودروها در بهمن ماه سالجاری هم تثبیت شده است و این سهمیه با قیمت 400 تومانی تا ساعت 24 شنبه 30 دی ماه سالجاری به کارت هوشمند سوخت خودروها واریز خواهد شد. از این رو بهمن ماه سالجاری هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای با قیمت 400 تومان و بنزین آزاد با نرخ 700 تومان عرضه می شود، آمارهای شرکت ملی پخش نفتی نشان می دهد که در دی ماه امسال به طور متوسط روزانه10 تا 12 میلیون لیتر بنزین را با قیمت آزاد 700 تومانی در جایگاه‌ها به فروش رسیده است.
همچنین برای دومین ماه فصل زمستان 25 لیتر بنزین به کارت سوخت موتورسیکلت‌‌ها با نرخ نیمه یارانه‌ای اختصاص یافته است، ضمن آنکه برای بهمن هیچگونه تغییری در سهمیه خودروهای عمومی و خدماتی هم حاصل نشده است.
از سوی دیگر برای بهمن ماه سالجاری سهمیه بنزین آزاد خودروهای شخصی بدون محدودیت، در صورت اتمام سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای 400 تومانی خودروها از طریق کارت هوشمند سوخت خودرو قابل برداشت است.
هم اکنون بنزین به صورت 2 نرخی شامل بنزین معمولی یارانه ای 400 تومان، بنزین معمولی آزاد 700 تومان، بنزین سوپر نیمه یارانه ای 500 تومان و بنزین سوپر آزاد 800 تومان در سطح جایگاه‌های کشور عرضه می شود.
گردآوری خبر نگار مستقل جاجرم حاج قاسمعلی حسن زاده مرجع خبر: تابناک تاریخ درج خبر : 1391/10/30 لظفا نظر بدهید

 


  
  

 

حاج قاسم تنها خبر نگار مستقل جاجرم حداقل و حداکثر عیدی امسال کارگران
قائم مقام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداقل عیدی امسال کارگران را 779 هزار و 400 تومان و حداکثر یک میلیون و 169 هزارو 100 تومان اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، مجید دوستعلی به مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 1370 اشاره کرد و گفت: بر اساس این مصوبه همه کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هریک از کارگران خود به نسبت یک سال کار، معادل 60 روز یا دو ماه آخرین مزد را به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.
وی با بیان اینکه حداقل حقوق کارگران در سال جاری 389 هزار و 700 تومان است و افزود: عیدی و پاداش کارگران نباید از سه ماه معادل90 روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند. دوستعلی درباره تعیین حداقل حقوق کارگران در سال 92 گفت: هر سال شورایعالی حقوق و دستمزد با تشکیل جلسه ای در پایان اسفند در این خصوص تصمیم گیری می کند. وی افزود: در این جلسه نمایندگان کارگران،کارفرمایان و دولت نیز حضور دارند.
گردآوری خبر نگار مستقل جاجرم حاج قاسمعلی حسن زاده مرجع خبر: تابناک تاریخ درج خبر : 1391/10/19 لظفا نظر بدهید

 


  
  

چه کسانی از پرداخت پول آب معاف هستند؟
سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو با اعلام اینکه 27 درصد از منابع آبی در زمان انتقال، مصرف رایگان توسط دستگاه‌ها و برداشت غیرمجاز درآمدی برای وزارت نیرو ندارد، گفت: مساجد، مدارس، مراکز نظامی و آموزشی و شهرداری‌ها از پرداخت هزینه آب معاف هستند. علیرضا دائمی در گفتگو با مهر از اقدامات و برنامه ریزی های وزارت نیرو برای کاهش حجم آب بدون درآمد و هدرروی آب از طریق شبکه ها و خطول انتقال خبر داد و گفت: هم اکنون در کل کشور 27 درصد منابع آبی در قالب آب به حساب نیامده و یا بدون درآمد است. سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو، اظهار داشت: به صورت کلی نشت آب از مسیرهای انتقال و تصفیه خانه ها، شبکه های توزیع شهری و آب رایگانی که در اختیار برخی مجموعه ها از جمله مساجد، مدارس، مراکز آموزشی و نظامی و شهرداری ها قرار می گیرد؛ از دلایل اصلی شکل گرفتن آب بدون درآمد است. دائمی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل شکل گیری آب بدون درآمد برای وزارت نیرو، برداشت های غیرمجاز در زمان انتقال از خطوط است. وی درباره بالا بودن میزان آب بدون درآمد و اینکه 27 درصد کل منابع آبی تامین شده برای شبکه مصرف، از روش های مختلف هدر می رود، گفت: با تلاش هایی که صورت گرفته، این میزان از 30 به 27 درصد رسیده است. این مقام مسئول در وزارت نیرو، افزود: نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای دیگر نیز جلوگیری از نشت 100 درصدی آب قابل انجام نیست. در پیشرفته ترین کشورها نیز میزان آب بدون درآمد به میزان 14 درصد است. سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو، از برنامه ریزی وزارت نیرو برای دستیابی به استاندارد جهانی در هدررفت آب طی بلندمدت، تاکید کرد: با این حال هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب، 10 تا 12 درصد فاصله داریم. دائمی در این خصوص که آیا بخش هایی مانند شهرداری ها و مراکز نظامی می توانند بدون پرداخت هزینه از آب استفاده کنند؟ اظهار داشت: در قانون چنین اجازه ای داده شده و وزارت نیرو نمی تواند در این بخش درآمدی داشته باشد.

گردآوری خبر نگار مستقل جاجرم حاج قاسمعلی حسن زاده مرجع خبر: تابناک تاریخ درج خبر : 1391/10/16 لظفا نظر بدهید


  
  

جان گرفتن نوزاد در غسالخانه بوشهر- حاج قاسم تنها خبر نگار مستقل جاجرم
نوزاد یک‌روزه‌ای که توسط پدرش برای دفن به آرامستان بوشهر برده شده بود، زنده شد اما گویا کسی از زنده شدن این نوزاد خوشحال نشد.
به گزارش خبرنگار مهر، مردی که برای دفن نوزاد یک‌روزه خود به آرامستان بوشهر مراجعه کرده بود، هنگامی که با خبر زنده بودن این نوزاد مواجه شد، نوزاد را از کارکنان آرامستان تحویل گرفت و پس از چند روز ادعا کرد که این کودک فوت شده بود و خود آن را در گوشه‌ای دیگر دفن کرده است. والدین این نوزاد هنگامی که خبر زنده‌بودن وی را شنیدند، باور نمی‌کردند این نوزاد که هنگام تولد فوت شده بود و پزشک بیمارستان نیز فوت این نوزاد را تائید کرده بود، زنده شود. در حالی که بر اساس نظر پزشک بیمارستان، این کودک همه علائم حیاتی خود را از دست داده بود، در غسالخانه آرامستان بوشهر جان گرفته و گریه کرد. البته گواهی ای که این پدر هنگام دفن فرزند خود به غسالخانه ارائه داده بود از سوی پزشک بیمارستان صادر شده بود ولی به تائید پزشکی قانونی نرسیده بود.
نوزاد مرده هنگام غسل شروع به گریه کرد

مدیر آرامستان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح این واقعه پرداخت و اظهار داشت: روز یکشنبه حوالی ساعت 12 ظهر بود که والدین این نوزاد با در دست داشتن یک کارتن به آرامستان مراجعه کردند و خواستند که فرزند فوت شده خودشان را دفن کنند. غلامرضا کرده‌بندی اضافه کرد: ما نیز طبق معمول این درخواست را برای شستشوی نوزاد به غسال‌خانه ارجاع دادیم تا کارهای شستشو و آماده‌سازی این نوزاد برای دفن انجام شود. وی اضافه کرد: در حالی که همکاران ما در غسالخانه مشغول بیرون‌آوردن نوزاد از لباس یا پوشش پارچه‌ای وی بودند، به یکباره متوجه می شوند که این نوزاد زنده است و نوزاد گریه می کند.
ممانعت پدر نوزاد از فیلمبرداری کارکنان غسالخانه/ اورژانس آمبولانس نداشت
مدیر آرامستان بوشهر گفت: این اتفاق باعث شد تا همکاران ما همگی بالای سر این نوزاد جمع شوند و همه دیدند که این نوزاد زنده است و وقتی قصد داشتند از این واقعه فیلمبرداری کنند با ممانعت پدر این نوزاد مواجه شدند. وی اضافه کرد: در این هنگام برای اینکه اتفاقی برای این نوزاد نیافتد و بتواند به حیات خود ادامه دهد، سریعا با اورژانس تماس گرفتیم و تقاضای آمبولانس کردیم که متاسفانه اورژانس به ما گفت که در حال حاضر آمبولانس در اختیار ندارد. کره‌بندی افزود: پدر این نوزاد که اصلا از شنیدن خبر زنده بودن این نوزاد خوشحال نشده بود، بچه را داخل کارتن انداخت و گفت که خودم او را به بیمارستان می‌رسانم.
سکوت و صحبت‌های مشکوک پدر هنگام شنیدن خبر زنده‌بودن نوزاد
وی ادامه داد: در حالی که از این مردم می‌پرسیدیم که چرا وقتی فرزند شما زنده است، بیمارستان برای او گواهی فوت صادر کرده است، او فقط سکوت می‌کرد و یا در جواب به برخی سوال‌ها به صورت مشکوکی طفره می‌رفت. مدیر آرامستان بوشهر اضافه کرد: این مرد نیز با خودروی پراید خود، کودک را برد تا او را به بیمارستان منتقل کند ولی از رفتار و صحبت‌های او معلوم بود که قصد این کار را ندارد. وی ادامه داد: برای پیگیری این موضوع بیش از 15 بار با این مرد تماس گرفتم ولی جواب نداد. برای بررسی موضوع به بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر نیز رفتم ولی خبری از این مرد و نوزاد وی نبود. کره‌بندی افزود:‌ هنگامی که برای پیگیری این موضوع به حراست و پلیس 110 اطلاع دادم، آنها گفتند که باید این شکایت و درخواست پیگیری از سوی پدر نوزاد مطرح شود. وی در تشریح ادامه این ماجرا گفت: پس از تماس‌های مکرر با پدر این نوزاد، بالاخره موفق شدم با وی ارتباط برقرار کنم و در پارکینگ یکی از بیمارستان‌های با وی قرار گذاشتم و با وی صحبت کردم.
بچه مرده بود/ نوزادم را خودم دفن کردم
کره‌بندی بیان داشت: این مرد در حالی که نوزاد را زنده از آرامستان خارج کرده بود، خیلی طبیعی و بدون هیچ‌گونه ناراحتی به من گفت که این نوزاد فوت کرده بود و زنده نماند. وی به صحبت‌های مشکوک این مرد اشاره کرد و اظهار داشت: پدر این نوزاد می‌گفت که اگر شما هم جای من بودید، دوست داشتید که این نوزاد زنده نماند؛ البته دلیلی برای این موضوع ذکر نمی‌کرد ولی من به او گفتم که موضوع مرگ و زندگی یک انسان در میان است و باید قضیه روشن شود. مدیر آرامستان بوشهر افزود: وقتی به این مرد گفتم که باید برای دفن کردن این کودک از پزشکی قانونی مجوز بگیرد و با بردن این کودک به پزشکی قانونی، علت مرگ مشخص و مجوز دفن صادر شود ظاهرا قانع شد که این کار را انجام دهد ولی وی رفت و دیگر خبری از او نشد. وی گفت: وقتی بار دیگر با این مرد تماس گرفتم، وی به من گفت که نوزاد خود را برده‌ام و خودم او را دفن کرده و محل دفن و چگونگی دفن وی به شما هیچ ربطی ندارد. کره‌بندی در پاسخ به درخواست خبرنگار مهر برای در اختیار قرار دادن نام بیمارستان یا پزشک معالج و یا نام و شماره تماس پدر این نوزاد نیز بیان داشت: متاسفانه به دلیل شرایط خاص این واقعه، نمی‌توانم نامی از بیمارستان، پزشک و یا خانواده این نوزاد ببرم و در صورت مشخص شدن قضیه، اطلاعات بیشتری را بیان خواهم کرد.
گردآوری خبر نگار مستقل جاجرم حاج قاسمعلی حسن زاده مرجع خبر: تابناک تاریخ درج خبر : 1391/10/20 لظفا نظر بدهید

زندگی پس از‌ مرگ تلفن‌های همراه
جام جم آنلاین نوشت: گوشی موبایل کهنه‌تان را می‌فروشید، به مراکز بازیافت می‌دهید یا آن را به کسی یا جایی اهدا می‌کنید؛ اما پس از آن چه اتفاقی می‌افتد؟ امکان این‌که گوشی‌تان دوباره به دست خودتان برسد، چقدر است؟ میز کاری شلوغ، پیچ‌گوشتی‌های مختلف و انبوهی از پیچ‌های کوچک. این شرح حال مختصری از محیط کار کارگاه سبز یک تعمیرکار زباله‌های دور ریخته شده الکترونیکی است که سالانه حدود 900 هزار کیلوگرم زباله الکترونیکی را بازیابی می‌کند. این کارگاه که توسط یک تیم تعمیرکار به سرپرستی جوانی بیست و دو ساله گردانده می‌شود در هر روز تعداد 30 عدد گوشی موبایل را بازسازی کرده و دوباره به دست مصرف‌کنندگان باز می‌گرداند. اگر وسایل الکترونیکی از کار افتاده‌تان را یکراست به سطل زباله پرتاب نمی‌کنید (البته خواهش می‌کنیم این کار را انجام ندهید) محتمل‌ترین گزینه این است که گوشی‌تان بازیافت شده و دوباره به شکل دیگری فروخته شده است. هر نوع کالای دیجیتالی از قبیل انواع رایانه‌ها، گوشی‌های موبایل قدیمی و حتی یک چرخ خیاطی کهنه به مرکزی از آن نوع که یاد کردیم، وارد می‌شود که به احتمال زیاد تا 21 درصد از آنها دوباره احیا می‌شوند. 79 درصد باقیمانده که به درد نمی‌خورند به کابل‌ها، مادربوردها، تلویزیون‌ها و وسایل دیگری اختصاص دارند که آنقدر کهنه و قراضه هستند که امکان نوسازی و بازیافت را ندارند و باید به سطل آشغال ابدی پرتاب شوند. اما انبوه قطعات به دردبخوری مثل بورد مدار و باتری‌ها که در سطل‌های مربوط روی هم انباشته می‌شوند، خوراک شرکای همکاری هستند که یا آن قطعات را با پردازش‌هایی که روی آنها انجام می‌دهند جزئی از دستگاه‌های تولیدی جدیدشان می‌کنند یا با استخراج آهن، مس و نقره موجود در آنها بخشی از مواد اولیه مورد نیازشان را تامین می‌کنند. لازم به ذکر است که مراکز بازیافت‌کننده با مواد شیمیایی سمی سر و کار دارند، اما مراکز معتبر و دارای مجوز از سمی کردن محیط زیست و آسیب رساندن به مردم امتناع می‌ورزند.
تلفن‌ همراه، زباله‌‌ای خطرناک
زباله‌های الکترونیکی به معضل بزرگی در سراسر کره خاکی بدل شده‌اند. این معضل که بیشتر شبیه به یک سناریوی نسبتا تراژیک است، وقتی وخیم می‌شود که توده بازمانده‌های الکترونیکی به شکل تپه‌هایی بدون نظم و رعایت اصول بهداشتی روی هم انباشته می‌شوند و به مرور زمان ماده‌های شیمیایی فاسدکننده و خطرناکی را وارد خاک و آب محیط زیست‌مان می‌کنند. این تجهیزات می‌توانند نیکل، جیوه، کادمیوم، سرب و دیگر مواد سمی را به خاک وارد کنند که پاک شدن این مواد از طبیعت تقریبا غیرممکن است یا به صدها سال زمان نیاز دارد. برای مثال لیتیوم - که ماده اصلی باتری تلفن‌های همراه است - را در نظر بگیرید، این ماده می‌تواند به سیستم عصبی و ارگان‌های حیاتی آسیب برساند. همچنین نیکل، کادمیوم و نقره نیز عملکرد و تاثیری مشابه روی موجودات زنده دارند. به قول مدیرعامل یکی از شرکت‌هایی که در حوزه بازیافت گوشی‌های موبایل فعالیت می‌کند، یک عدد گوشی موبایل در سطل زباله نگران‌کننده نیست، اما صد میلیون عدد از آنها یک فاجعه زیست‌محیطی به حساب می‌آید. فرقی نمی‌کند گوشی‌تان را اهدا کنید یا آن را به دست بازیافتی‌ها بسپارید، یکی از بدترین قسمت‌های سناریویی که ذکر کردیم به آنجا مربوط می‌شود که این قطعات دست دوم و فرسوده سر هم می‌شوند؛ شرکت‌هایی وجود دارند که برخی یا تمام قطعات را به خارج از کشورشان صادر می‌کنند، در صورتی که خیلی‌ها هم از این کار امتناع می‌کنند؛ زیرا مدیریت کار امری است بس دشوار. به عنوان نمونه، طبق اعلام آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) زباله‌های الکترونیکی موضوع چندان مهمی در مکان‌های دفن زباله آمریکا به حساب نمی‌آیند؛ اما باز هم نمی‌توان براحتی از این موضوع گذشت. در وهله نخست باید تمام سرمایه و انرژی که بابت ساخت و ارسال گوشی‌های جدید در سراسر جهان صرف می‌شود و از سویی، تمام آن ترکیباتی را که وارد خاک می‌شوند در نظر بگیریم. دریاچه‌های رادیواکتیو غیرواقعی نیستند و واقعا وجود دارند. این مواد و همچنین مواد سمی به بخشی غیرقابل انکار و عادی گوشی‌های موبایل بدل شده‌اند که حالا حالاها می‌توان آنها را درون تلفن‌های همراه پیدا کرد. براساس گزارش EPA در سال 2009، آمریکا هر سال بیش از 37/2 میلیون تن زباله الکترونیکی تولید می‌کند. با اندکی خوشبینی، انرژی ذخیره شده از بازیافت یک میلیون لپ‌تاپ می‌تواند انرژی مورد نیاز 3657 خانه را تامین کند. اگرچه تلفن‌های همراه از لحاظ اندازه و وزن در برابر دیگر وسایل الکترونیکی کوچک و سبک‌تر هستند، اما حجم قابل توجهی از زباله‌های الکترونیکی را تشکیل می‌دهند. متاسفانه پیدا کردن رقم دقیق تعداد گوشی‌های دور انداخته شده، دوباره فروخته شده و بازیافت شده دشوار است. با این حال، براساس اطلاعات داخلی که توسط برخی از این شرکت‌ها منتشر شده اطلاعاتی کم و بیش تقریبی در این مورد در دسترس قرار دارد.
بازیافت گوشی های همراه
EPA
تخمین می‌زند فقط آمریکایی‌ها سالانه در حدود 130 میلیون تلفن همراه دور می‌اندازند که این رقم با توجه به گسترش استفاده از تلفن‌های هوشمند و تبدیل‌شدن این وسیله به دستگاهی که به جای چند ابزار ارتباطی به ایفای نقش می‌پردازد در حال افزایش است. گوشی‌های همراه طول عمر کوتاه‌تری در مقایسه با رایانه یا تلویزیون دارند چیزی حدود 18 ماه. با این حال باعث امیدواری است که موسسه‌های غیرانتفاعی به شکل گسترده‌ای زباله‌های الکترونیکی را می‌پذیرند و برخی در قبال آن، پول هم به اهدا کننده می‌پردازند. اما باز هم با این تفاصیل در کل جهان هر سال 7/1میلیارد تلفن همراه جدید خریداری می‌شود که نزدیک به 9 یا 10 درصد این رقم روانه مراکز بازیافت می‌شوند. EPA بر این باور است که از هر یک میلیون دستگاه تلفن همراهی که در آمریکا بازیافت می‌شود، 15875 کیلوگرم مس، 350 کیلوگرم نقره، 34 کیلوگرم طلا و 15 کیلوگرم پالادیوم به دست می‌آید که ما را از استخراج بکر این مواد از طبیعت بی‌نیاز می‌کند. بنابراین موبایل‌های دور انداخته شده و به اصطلاح از رده خارج به کجا می‌روند؟ اولین جایی که می‌توان آنها را پیدا کرد در دست‌های مردم است. احتمال این‌که گوشی‌ای که اهدا کرده‌اید، فروخته‌اید یا آن را مستقیما به سطل زباله انداخته‌اید، دوباره بازسازی شود و در بهترین حالت در بازار در حال رونق دست دوم فروش‌هافروخته شود، بسیار زیاد است.
سرگذشت‌ تلفن‌های ‌همراه به روایت ‌ارقام
ارقام عجیب، اما جالبی در مورد زندگی دوم گوشی‌های همراه وجود دارد. برای مثال:

* 7/1
میلیارد تلفن همراه در هر سال در سراسر جهان فروخته می‌شود.
*
بین 10 تا 12 درصد از این گوشی‌ها بازیافت می‌شوند، ولی از سرنوشت بقیه اطلاعی در دست نیست.
*
هر مصرف‌کننده تلفن همراه به طور متوسط 18ماه از یک مدل گوشی استفاده می‌کند.
*
از یک میلیون گوشی موبایل بازیافت شده می‌توان حدود 16 تن مس استخراج کرد.
*
لازم به ذکر است که بیشتر ارقام تقریبی هستند.
گردآوری خبر نگار مستقل جاجرم حاج قاسمعلی حسن زاده مرجع خبر: تابناک تاریخ درج خبر : 1391/10/16 لظفا نظر بدهید


  
  
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
پیامهای عمومی ارسال شده
+ بسمه تعالی، وب سایت خوبی و اطلاعات جامعی داری خیلی خوشم آمد ، پیش پیش عید باستانی را تبریک می گویم ، دوست عزیر اگر فرصت کردی به وب سایت ( به روز جاجرم) (( جاجرم شهری است در خراسان شمالی )) سری بزن و اطلاعات خود را با اطلاعات و داده های همدیگر زیبا تر کنیم . دوستدار شما حاج قاسم ضمنا شماره تماس من 09194977732 است. در صورت دوست داشتن من را در لینک خود قرار بده-
کد تاریخ قمری ، شمسی و میلادی به همراه مناسبت

دریافت کد رتبه جهانی سایت و وبلاگ